به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۰ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۱۳۱۵۳۵
شهرداری مسئول نظارت با غذاهای خیابانی

تهیه حلیم‌ها از پشم، و گوشت فاسد!

گروه جامعه: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اجتناب از خرید آش رشته و بویژه حلیم خیابانی از احتمال وجود گوشت فاسد، پشم، پنبه و گوشت سایر حیوانات در آن‌ها خبر داد.
تهیه حلیم‌ها از پشم، و گوشت فاسد!
مهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه هیچ یک از غذاهای خیابانی بویژه آش و حلیم خیابانی به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست، بیان کرد: اغلب حلیم های خیابانی که در ایام مبارک ماه رمضان بازار داغی را نیز برای سود جویان و فرصت طلبان ایجاد کرده از مواد غیر استاندارد و حتی پشم گوسفند،مو وپنبه های از دور مصرف خارج شده تهیه می‌شوند. وی افزود: مسئولیت نظارت و برخورد با فروشندگان غذا های خیابانی که در کنار خیابانها توسط دوره گردان به فروش می رسد، با شهرداری ها است که باید هرچه زودتر نسبت به این مهم رسیدگی کنند زیرا فروش بی خساب کتاب و البته بدون مجوز چنین غذاهایی علی الخصوص در ایام ماه رمضان مشکلات بسیار جدی را برای روزه داران ایجاد می کند .
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه نحوه پخت و آماده شدن آش و حلیم های خیابانی که توسط دوره گردان به فروش می رسند ، هنوز مشخص نیست، گفت: اسهال، استفراغ، دل درد و دل‌پیچه از مهمترین علائم بروز مسمومیت و حتی عفونت های ناشی از مصرف این خوراکی های بی مجوز است. وی گفت: آش و حلیم و همه غذاهای سنتی فقط باید از رستوران ها ومراکز توزیع دارای مجوز بهداشت و مجوز صنف مربوطه تهییه شوند زیرا این اماکن به شدت تحت نظارت صنف و بهداشت هستند و در صورت بروز کوچکترین تخلف بلافاصله پیگرد های قانونی انجام می گیرد موضوعی که در مورد دوره گردها به سختی قابل اثبات و یا پیگیری است مگر اینکه شهرداری ها باجدیت با این موضوع برخورد کنند. ولایی گفت: متاسفانه هرساله گزارش هایی نیز مبنی بر عوارض مصرف چنین مواد غذایی غیر استانداردی به دستمان می رسد از سوی دیگر تهییه حلیم و آش و نظایر آن از هیات های مذهبی وتکیه های شناخته شده نیز بلامانع است زیرا این اماکن نیز زیر ذره بین بازرسان بهداشت قرار دارند.