به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۰ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۱۳۱۵۵۳

داعش ناتوان از اقدام موثر در ایران

گروه سياسي: فیض الله عرب سرخی- فعال سیاسی اصلاح طلب در يادداشتي در روزنامه بهار نوشت:  تهران از سوی گروه‌تروریستی تکفیری داعش مورد حمله‌تروریستی قرار گرفت. حرم امام (ره) و مجلس شورای اسلامی دو هدف این حمله‌تروریستی بودند، اتفاقی که تا پیش از این در شهرهایی چون پاریس، لندن، کابل، بیروت و. . . از قاب تلویزیون می‌دیدیم حالا چند قدم آن طرف‌تر و در خانه رخ داد.

در بیان مهمترین دلایل وقوع اقدامات‌تروریستی تهران می‌توان اینطور ارزیابی کرد که داعش در طول حیات خود سعی کرده تا از طریق‌ترور و ایجاد ارعاب جدی گرفته شود، اقدامی که به واسطه آن بتواند خود را به افکار عمومی کشورها تحمیل کند. البته این رویه را در مورد ایران هم پیش از حمله‌های چهارشنبه در برنامه داشتند ولی با هوشیاری و اقدامات به موقع نیروهای مسئول موفقیتی به دست نیاوردند.

اطلاعیه وزارت اطلاعات و آماری که از خنثی کردن موارد قبلی تلاش‌های این گروه برای اقدام‌تروریستی در ایران منتشر شد ابعاد این ماجرا را روشن می‌کند. نگاهی به ابعاد عملیات داعش در ایران و سایر کشورها به‌خوبی نشان می‌دهد که آنها بیش از آنکه در پی‌ترور موثر باشند در پی اعلام وجود هستند. با کامیون در پیاده‌رو به عابران حمله کردن چه مفهومی جز اظهار وجود دارد؟ آنچه چهارشنبه گذشته در تهران اتفاق افتاد شکست و غیر موثر بودن آن را بر هر فرد عادی و عامی عیان کرد. اقداماتی که بیشتر به دو عملیات کور شبیه بودند و تصور عملیات موثر و راهبردی را از این نوع عملیات‌ها نمی‌توان از گروه‌تروریستی تکفیری داعش در ایران داشت.

داعش در پی حمله‌های تهران دو هدف عمده را تعقیب می‌کند، نخستین هدف همانطور که پیشتر اشاره شد این است که آنها در پی اظهار وجودند. این گروه‌تروریستی تکفیری تلاش دارد در شرایط فعلی که بیش از همیشه در حال اضمحلال است و به رغم تلاش همگانی برای از میان برداشتنش، نشان دهد هنوز هم موجودیت دارد و زنده‌است. دومین مقصود این گروه نیز این است که تا آنجا که می‌تواند سایر کشورها را ناامن کند، هدفی که با منطق بی منطقی چون این که اگر ما امنیت نداریم دیگران هم نباید امنیت داشته باشند پی گرفته می‌شود.

باید توجه داشت که داعش یک ملت نیست بلکه یک گرایش فکریست که در میان همه ملیت‌ها پیروانی دارد، با این تفاوت که در برخی کشورها و ایدیولوژی‌ها به دلایلی زمینه وسیع‌تر و گسترده‌تری دارد. بنابراین باید متوجه باشیم که داعش در کشور ما نیز اقلیت بسیار ناچیزی هوادار دارد، موضوعی که با شناسایی عوامل عملیات‌تروریستی چهارشنبه تهران نشان داد افراد درگیر در آن متاسفانه وطنی بوده‌اند. این مسئله‌ای است که به‌جای نادیده گرفتنش همچون گذشته به ما نشان می‌دهد پیروان این تفکر ارتجاعی در کشور تفاوتی با پیروان آن در سایر کشورها ندارند و باید در کنار اقدامات اطلاعاتی و امنیتی لازم برای مقابله با جذب و فریب هموطنانمان از سوی آنها نیز اقدامات موثر و البته ریشه‌ای صورت گیرد.