به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۱۳۱۶۵۹

شکست سوسیالیست‌ها در فرانسه

گروه بين الملل: بسیاری از نمایندگان حزب سوسیالیست فرانسه که در پنج سال گذشته اکثریت نسبی کرسی های پارلمان این کشور را در اختیار داشتند، در انتخابات روز یکشنبه مغلوب نامزدهای احزاب حامی دولت شدند.
شکست سوسیالیست‌ها در فرانسه
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ژان کریستف کابادلیس» رهبر حزب سوسیالیست و برخی از چهره های برجسته این حزب کرسی خود را در پارلمان فرانسه از دست دادند. همچنین «بنوا آمون» نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته از جمله افرادی است که موفق به حفظ کرسی پارلمانی خود نشد. وی با کسب نزدیک به 7 درصد آرا در رتبه پنجم دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ایستاده بود.این در شرایطی است که دولت پیشین فرانسه را سوسیالیست ها تشکیل می دادند و این شکستی سنگین برای این حزب به حساب می آید. حزب سوسیالیست بر اساس آخرین برآوردها در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه تنها بین 9 تا 10.2 درصد آرا را کسب کرده است و انتظار می رود شمار کرسی های آن در پارلمان فرانسه از 277 به بین 15 تا 40 کرسی برسد.

در انتخابات پارلمانی یکشنبه، ائتلاف حزب «جنبش دمکراتیک» و حزب نوپای «جمهوری در حرکت» به رهبری «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری جدید فرانسه بر اساس آخرین برآوردها توانسته است نزدیک به 32.2 تا 39.9 درصد آرا را کسب کند که این به معنی کسب بین 390 تا 445 کرسی از 577 کرسی پارلمانی است. بدین ترتیب راه برای اصلاحات گسترده اقتصادی مورد حمایت رئیس جمهوری فرانسه باز شده است. این در شرایطی است که برخی رقبای مکرون، یکپارچه شدن دولت و پارلمان را به زیان جامعه فرانسه می دانند. آمار مشارکت در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه قریب به 49 درصد اعلام شده که یکی از پایین ترین نرخ های مشارکت در دهه های گذشته است.بر اساس قانون انتخابات فرانسه، چنانچه در هر حوزه انتخابیه، هیچ نامزدی موفق به کسب 50 درصد مجموع آرا نشود، دو نامزد نخست آن منطقه به همراه دیگر نامزدهایی که آرای آنها بیش از 12.5 درصد باشد، به دور نهایی راه پیدا می کنند.دور بعدی انتخابات پارلمانی فرانسه 18 ژوئن پیش رو (28 خرداد) برگزار می شود.