به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۱۳۱۶۸۵
واکنش‌های فراگیر به انتشار فیلم‌ تروریستی به زبان کردی

کردستان بستر تمدن ایرانی است

کردستان بستر تمدن ایرانی است
می‌گل هشترودی- روزنامه بهار: با توجه به عملیات ‌تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته و با انتشار فیلم‌ تروریستی به زبان کردی و همچنین افشا شدن اسم و هویت‌ تروریست‌ها، باعث شد که کردستان در خط اول حملات مردمی در فضای مجازی قرار بگیرد و این موضوع به بدبینی نسبت به کردها دامن زد. توئیتر و اینستاگرام فضای مناسبی بود برای بحث اقشار مختلف، از کسانی که کردها را جامعه خودمختار دانسته و همه آن‌ها را وطن فروش و‌تروریست می‌خواندند تا کسانی که به دفاع از کردستان بلند شده و پرچم متحد بودن را برافراشته بودند. اما چیزی که مورد اهمیت است این است که  با وجود این‌که سریاس صادقی کرد و اهل پاوه بود آیا می‌توان به دلیل کرد بودن این شخص همه کرد‌های این سرزمین را داعشی و‌تروریست دانست؟

پیوستگی‌های تاریخی کرد‌ها با ایرانیان
در تاریخ کهن ایران زمین، کردستان با توجه به پیشینه غنی تاریخی فرهنگی، بخشی پر اهمیت و انکارناپذیر از تاریخ کهن 8 هزار سال  سرزمین ایران را تشکیل داده است.   به رغم تفرقه افکنی‌های دیرینه دشمنان یکپارچگی ایران زمین جهت تجزیه کشور ایران، بی‌تردید وضعیت  تاریخی اجتماعی کردهای ساکن ایران به هیچ روی با کردهای ساکن‌ترکیه، عراق و سوریه نباید در یک قیاس قرار گیرد. چراکه هموندی چندهزارساله کردها در بستر تمدن آریایی، شاکله سترگ تاریخی، فرهنگی، نژادی و زبانی را شکل داده که فجایع عظیم تاریخی همچون حمله اسکندر و رومیان و غیره هم نتوانسته این پیوندها را از هم بگسلد چه برسد به حمله‌تروریستی که با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب‌ترقه بازی بیش نبود.مردم کُرد از اقوام آریایی‌تباری هستند که  علاوه بر ایران در بخش‌های دیگری از خاورمیانه و  قفقاز نیز زندگی می‌کنند.

بر اساس اسناد تاریخی تمام سرزمین کردستان از آغاز شکل گیری ایران بزرگ که سرزمین فعلی ایران بخشی کوچک از آن است تا  واقعه جنگ چالدران، یکی از ایالات مهم ایران بوده‌است.  منطقه کردستان از سال 612 قبل از میلاد تا قرن 15 پس از میلاد یعنی چیزی در حدود 2000 سال بخشی جدا نشدنی از ایران بود و واژه کردستان  نیز نخستین بار در قرن 12 میلادی در زمان فرمانروایی سلطان سنجر دیده شده است. کردها در تمام طول تاریخ کهن ایران زمین به عنوان مرزدارانی رشید و سلحشور برای حفظ و حراست از تمامیت ارضی ایران بزرگ، فداکاری‌های بسیار کرده اند. جنگ‌های پارتیزانی کردها در برابر دشمنان یونانی و رومی و غیره  که از مغرب کشور ما را  همواره مورد حمله قرار می‌دادند و زمین گیر شدن دشمنان در برابر مقاومت کردها  بازتاب ویژه‌ای در اکثر کتاب‌های تاریخی داشته است که همواره با تحسین و شگفتی دوست و دشمن همراه بوده است.

پیشینه جدایی سرزمین‌های کردنشین از خاک ایران
جنگ چالدران پیوند‌های هزاران ساله بخش بزرگی از کردستان را با سرزمین آبا و اجدادی خود ایران قطع کرد. بر اثر شکست غم انگیز ایران در جنگ نابرابر با امپراتوری عثمانی  بخش بزرگی از کردستان از ایران جدا و نصیب امپراتوری عثمانی گردید.  البته بعدها شاه‌عباس کبیر و نادرشاه افشار توانستند بخش‌هایی از این سرزمین‌ها را به میهن بازگردانند، ولی بی‌کفایتی پادشاهان قاجار به ویژه فتحعلی‌شاه و محمدشاه قاجار و دسایس استعمار انگلیس و روسیه سبب شد بخش‌های وسیعی از کردستانات و میان رودان از جمله کربلا، نجف و بغداد   مجددا از قلمرو ایران جدا شده و به عثمانی ملحق شوند. امپراتوری عثمانی سال‌ها بر بخش جداشده سرزمین کردستان در جنگ چالدران  فرمان‌راندند  تا این که با پایان جنگ جهانی اول بخش جدا شده سرزمین کردستان از ایران، در نقشه جغرافیای امروزی در سه کشور‌ترکیه، عراق، و سوریه قرار گرفت که درسال ۱۹۲۳ تاسیس شدند.
دولت عثمانی و بعد‌ها  دولت‌ترکیه  نوین  برای انکار و حذف هویت آریایی کردی   مردم سرزمین‌های  شمالی کردستان  نام بسیاری از شهر‌های آن سامان را  به‌ترکی تغییر داد از جمله نام‌های کردی –فارسی  شهرهای، «هزار گل» به بین گول، «آمد» به دیاربکر، «در سیم» به تونجلی و «جولامرگ» به حکاری تغییر داده شدند.  کردهای خارج ایران علاوه بر این سه کشور در بخش هایی از  جمهوری ارمنستان، جمهوری ازبکستان و جمهوری تاجیکستان، نیز  زندگی می‌کنند.

پیشینه مقاومت کردها در برابر اشغالگران بیگانه
کردها همچون دیگر ایرانیان از اعتقادات اصیلی همچون احترام به پاکیزگی آب، خاک و آتش برخوردار بوده‌اند که هم‌اکنون نیز بسیاری از رسوم کهن ایرانی همچون جشن‌های نوروز و چهارشنبه‌سوری با شکوه منحصر به فرد در مناطق کردنشین با جدیت پاس داشته می‌شود. کردها از دوران باستان به کیش یکتاپرستی زرتشتی اعتقاد داشته‌اند که بعدها به دین اسلام تغییر یافته است.
کردهای سرزمین عثمانی پس از جدایی از ایران همواره با ظلم بی حد‌ترک‌های عثمانی  روبه‌رو بوده‌اند به گونه‌ای که با اعتراف صریح مورخان‌ترک، عثمانی‌ها بیش از چهل هزار نفر از کردهای تکلو را به قتل رساندند و بنابر برخی روایت‌ها بیش از دویست هزار کرد شهر«آمد» در آغاز جدایی این شهر از ایران به بهانه حمایت از کشور مادری خود ایران توسط سربازان سلطان سلیم عثمانی قتل عام شده‌اند. رویارویی کردها علیه مظالم عثمانی از آغاز جدایی این سرزمین‌ها از ایران آغاز شد و نزدیک به ده جنگ بین آنها به وقوع پیوست.

نبردهای شیخ احمد بارزانی نیز در کردستان عراق آغاز شد که بعدها توسط برادرش ملامصطفی بارزانی ادامه یافت. در نبردهایی که بین کردها و ارتش عراق  درگرفت، ضربات سختی به رژیم عراق وارد آمد ولی اوج این درگیری‌ها بود که قیام کردها علیه حاکمان بعث عراق، به اوج خود رسید. سرانجام این قیام نافرجام نیز با پناهنده شدن ملامصطفی بارزانی به ایران پایان یافت.جمله‌ای مشهور از ملامصطفی به یادگار مانده که هنوز در اذهان میهن پرستان ایرانی زنده است و آن این‌که «هرجا کرد است، آنجا ایران است» . بی‌گمان نقش مردم غیور کرد در جنگ تحمیلی ایران و عراق غیر قابل انکار است. یادمان نمی‌رود وقتی مجاهدین خلق برای گرفتن ایران از سمت کردستان حمله کرده بودند با چه مقاومتی از جانب غیور مردان کرد مواجه شدند. غیرت کرد به ایران و ایرانی بار‌ها و بارها در بحرانهای سخت آزموده شده و همیشه هم سربلند از آب در آمده اند.
کردها همیشه برای ایران

فداکاری کردند
در پی واکنش‌های مردمی برای‌تروریست خواندن کردستان بود که عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان گفت: داعش هیچ ارتباطى با هیچ قوم و مذهبى و حتى هیچ ارتباطى با اسلام ندارد اما در این سال‌ها شیعه و سنى و مسیحى و یهودى براى داعش تفاوتى نداشته و هر جا که توانسته به مردم آسیب رسانده است. بحثى پیش آمده که کسانى که این جنایت را مرتکب شدند؛  کرد و اهل سنت هستند و دست هایى در کار است که بین مذاهب و اقوام کشور تفرقه ایجاد کند در حالى که‌تروریسم یک پدیده بى وطن و بىخانمان است و در همه ادیان، مذاهب و ملت‌ها وجود داشته است. بعد از انقلاب بیشترین آسیب‌ها را از‌ترورها داشتیم،  افراد بسیارى را از دست دادیم‌تروریست هایى که در این سال‌ها این جنایات را انجام دادند از همه اقوام و مذاهب کشور بودند و این دلیل نمى شود که اگر ٤ نفر اهل پاوه چنین کارى کردند این را به همه کردها تعمیم بدهیم.   مساله اى که ثابت مى کند قصد تفرقه در این‌ترور وجود داشته، این است که داعش فیلم هاى قبل از عملیات خود را به زبان عربى منتشر مى کند اما این فیلم را به زبان کردى منتشر کرده وگرنه داعش در کل اروپا و دنیا عضو دارد. شنگال و کوبانى و بسیارى از مناطق کردنشین مدت‌ها در اشغال داعش بوده است، داعش هیچ ارتباطى با هیچ قوم و مذهب و حتى هیچ ارتباطى با اسلام ندارد و همواره کردها بیشترین آسیب را از داعش دیدند. در این سال‌ها  تمامی ادیان و مذاهب  براى داعش تفاوتى نداشته و هر جا که توانسته به مردم آسیب رسانده‌است.  همه ایران باید بداند که کردها اصیل‌ترین قوم ایران هستند وآنچه در قبال این نوع اقدامات مهم است همبستگى است و اینکه ملت ما در برابر هر حمله اى منسجم‌تر و متحد‌تر مى شود.

مردم مرزنشین کرمانشاه همواره مدافع انقلاب بوده و هستند
اسداله رازانی، استاندار کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه مردم این استان همواره پشتوانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: مشارکت چند جوان گمراه در یک عملیات کور‌تروریستی نمی‌تواند سابقه مردم استان در دفاع انقلاب را زیر سؤال ببرد. مردم منطقه در طول تاریخ چه پیش و چه پس از انقلاب، دلبستگی، همراهی و سرسپردگی خود نسبت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بارها به اثبات رسانده‌اند که اسناد این سر سپردگی موجود است. انعکاس این خبر که تعدادی از‌تروریست‌های  حادثه‌تروریستی تهران اهل شهرستان‌های مرزی استان کرمانشاه هستند، خدشه‌ای به سابقه درخشان مردم استان در دفاع از انقلاب ایجاد نمی‌کند و مردم مرزنشین استان کرمانشاه همواره مدافع انقلاب بوده و هستند.
وی یکی از شواهد این موضوع را تقدیم شهدای بسیار به انقلاب توسط مردمان این منطقه دانست و گفت: حدود ۱۰ هزار شهید از استان کرمانشاه به انقلاب تقدیم شده و این یعنی در این استان به ازای هر ۲۰۰ نفر یک نفر برای دفاع از انقلاب جان خود را تقدیم کرده است. به عنوان مثال شهرستان پاوه یکی از شهرستان‌های مرزنشین استان، بالغ بر ۶۰۰ شهید را برای دفاع از انقلاب تقدیم کرده و این یعنی به ازای هر 100 نفر یکی از اهالی این شهرستان شهید شده اند. این یعنی ایستادگی مردم پاوه برای دفاع از کشور و جانفشانی آنان چهار برابر میانگین کشوری است. ممکن است این تصور ایجاد شود که تعدادی از شهدا، شهدای بمباران‌ها هستند، در حالی‌که بر اساس آمار اکثریت این شهدا در جبهه‌های جنگ و صحنه نبرد خون خود را تقدیم کرده اند. اگر در یک نقطه مرزی چهار جوان گمراه در یک عملیات گمراهانه و کور شرکت کنند نمی‌تواند سابقه مردم استان کرمانشاه در دفاع از انقلاب را خدشه دار کند. متاسفانه محل فعالیت این گروهک‌تروریستی روبه‌روی استان ما در کشور عراق است و طبیعی به نظر می‌رسد که اعضای آن به دنبال لطمه‌زدن به کشور باشند.

من با افتخار کرد ایرانی‌ام
در پی همین واکنش‌ها و انتشار فیلم داعش به زبان کردی بود که عبدالجبار کاکایی، شاعر کرد ایرانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: من با افتخار کرد ایرانی‌ام. . . کردها روی شاد جهانند و داعش روی تلخ و‌ترش آن، مراقب باشیم! پخش فیلم‌تروریست‌ها به زبان کردی، آخرین جلیقه انفجاری داعش بود برای تخریب هویت ملی میهنم. در بین اقوام پراکنده خاورمیانه، ما یک ملت بزرگ و متحدیم و کردها از اصیل‌ترین اقوام ایرانی‌اند، فرزندان کاوه آهنگر، دختران گیو، پسران گودرز...

کردستان داعش نیست!
کردستانی که همیشه و در لحظات سخت مردانه به میدان آمده و دست برادری اش را تا کنون هیچ وقت و هیچ گاه از ملت ایران دریغ نکرده چگونه می‌تواند اینک در واپسین لحظات بحرانی تن به خواسته‌های دشمن داده و با او بر سر یک سفره بنشیند. سریاس صادقی یا هر کس دیگر، کرد یا‌ترک یا بلوچ و‌ترکمن فرقی نمی‌کند. نژاد انسان‌ها محوریت عقاید و میهن پرستی آن‌ها نیست. این را باور کنیم اگر یک سریاس صادقی دل از میهن کند و به بهای هر چیزی میهن و ملت خود را فروخت، در روزهای سخت ایران هزاران کاک جلال پشت به پشت این ملت داده و از مرزو خاک این ملت دفاع کرده اند. هنوز هم قبرستان‌های کردستان و کرمانشاه و پاوه و دیگر شهر‌های کردی پر است از شهیدانی که برای این مردم جان سپردند.  ما یادمان نمی‌رود که همین شهر‌ها همیشه سپر بلای این خاک بوده‌اند و بار‌ها و بارها خود را ثابت کرده‌اند.

کردستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۱:۲۷
کسانی که می خواهند با حرفهای نامربوط و ربط عملیات روز چهارشنبه ، کردها را به داعش ربط دهند خودشان داعشی هستند . در دنیا هم مشخص شده حتی زنان کرد همدوش مردان با داعشی ها می جنگند داعشی ها هم ممکن است از هرکجا دنیا و هر قومی باشند افرادی نادان و فریب خورده (353866)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۳:۰۳
سوال اصلی این است چند نفر دیگر مثل این 5 نفر در کردستان گول داعش را خورده اند (353869)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۸:۲۶
واقعا نیروهای امنیتی باید در اونجا و کلا نواحی مرزی غربی خیلی هشیار باشن. (353891)
می‌گل
United States
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۹:۴۳
سوال اصلی اینه که چند نفر دیگه مثل این پنج نفر تو سراسر جهان نه فقط کردستان ممکن گول تروریست هارو بخورن... در ضمن یک نفر از اون ۵ نفر کرد بودن... (353897)
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۳:۱۸
وقتی فیلم رو میدیم و اون صدای پر از خشونت رو میشنیدم انگار همه چیز سر جایه خودش بود تا اینکه ناگهان دیدم کلمات عوض شدن فهمیدم کردی حرف میزنه حالم خراب شد گفتم شرم بر تو که از این زیبایی برای این زشتی و پلیدی استفاده میکنی ، من کردی نمیفهمم ولی زیبایی رو میفهمم و لحنی که شبیه فارسی داره.
ما همیشه با همیم ، ما حتی برادر نیستیم ،ما یکی هستیم (353870)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۳:۴۷
نباید حوادث تروریستی را جناحی و حزبی یا قومی و مذهبی کنیم که خواست دسمن است (353873)
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۳:۵۴
به اینستاگرام و ... نباید زیاد توجه کرد خیلی از اینها نوجوان هایی هستند که هنوز اطلاعات لازم رو بدست نیاوردن و صرفا برای جلب توجه هر حرفی رو میزنن ، و البته باید به یک قسمت این ماجرا توجه کرد ، اهمیت آموزش ، وقتی ایران هیچ جایگاهی در کتابهای درسی و برنامه های تلویزیونی و .. ندارد ، این اطلاعات کجا وچگونه به دست بیاید (353878)
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۴:۰۵
بالاخره هر جایی هم آدم خوب هست هم بد!
تعدادی از ساکنان سرزمینهای اشغالی که دشمن خونی ما هستند ایرانی هستند.
نمیشه گفت همه ایرانیها بدن!! (353882)
رستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۴:۲۷
به هر صورت بايستي مواظب و هوشيار باشيم اين هوشياري بايستي هم از طرف هم وطنان عزيزمان كردمان باشد و هم ازطرف مسولين نظام. به هر حال سيگمال هاي وسوسه انگيزي از طرف مسئولين كردستان عراق بگوش مي رسد . اما اينكه كردها را به داعش ربط دهيم كار بي اساسي است چون ما مبارزه كرد ها با داعش را به عينه مشاهده مي كنيم (353883)
کورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۴:۳۰
پیوند کرد و ایران و اسلام نه شعار است و نه لفاظی و تبلیغ بلکه واقعیت و حقیقتی است روشن که صدها و هزاران سال تاریخ این مرزوبوم آن را تأیید می کند.
از میان صدها نمونه صرفاً به یک مورد اشاره می کنم. کتاب «همراهیِ دیرین» با اتکا به اسناد معتبر تاریخی، همگامی ایلات و شخصیت های مختلف کرد از شیعه و سنی را در طول صدها سال تاریخ ایران و نقش پررنگ قوم کرد در دفاع از مرزهای شرق و غرب و جنوب و شمال این سرزمین روایت کرده است.
ایجاد و گسترش بدبینی بین اقوام و مذاهب، از اهداف اصلی داعش است. غلبه ی احساسات و واکنش ها و رفتارهای هیجانی، داعش را در رسیدن به اهدافش کمک می کند. به هوش باشیم. (353884)
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۶:۴۹
"پیوستگی‌های تاریخی کرد‌ها با ایرانیان" این جمله شما کمی مشکل دار بود!
کردها از خود ایرانیان هستند (353890)
م - نیکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۸:۳۷
داعش از هیچ قومی به اندازه ی قوم کرد ضربه نخورده است و در حال حاضر قوم کرد از قدیمی ترین اقوام ایرانی است و وجود چند نفر فریب خورده نه تاریخ کهن آنان را مخدوش می سازد و نه سلحشوری آنان را . (353893)
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۸:۵۶
سازمان مجاهدینخلق که نقش عمده ای در کشتار بیش از دویست هزار کرد در جریان انفال کردها در کنار حزب بعث داستند یک حزب فارس زبان بودند همانطور که فارس بودن انها دلیل بر تروریست و وطن فروشی جامعه پارس زبان نیست اینم نیست هرچند همین بحثها خود نشانه متزلزل بودن برادری و اتحاد اقوام است و خود یک اسیب (353895)
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۹:۴۸
کرد یک قوم بزرگ منتشر در جهانه اینکه یک کردی کاری کرده دلیل نمیشه که توهینی به این مردم بکنیم که رشادتهای دوران جنگ شون رو فراموش بکنیم این همه عرب داعشی و این همه اروپایی داعشی و چینی داعشی و ... اما کسی اسمی از قومیتشون نمیاره (353898)
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۹:۵۵
موقع جنگ تو پاوه خانواده ای رو دیدم که انقدر شهید داشتند و چون وقت خاکسپاری نبود و مردهاشون تو جنگ بودند کاری که زنها میکردند هنوز که هنوزه یادم میافته گریه میکنم با یخ جنازه بچه ها و برادرهاشون رو نگه میداشتند و با ملحفه پتو تو حیاط خونه ها دفن میکردند اینها رو نباید به چشم تروریست نگاه کرد این مردم خود انقلابی نیستند خود انقلابن (353899)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۳ ۰۵:۳۷
کردستان ایران سرزمینی زیبا با مردمی شجاع و مهمان نواز میباشد .ماایرانیان چندین هزار سال است که با همیم واستقلال میهن را حفظ کرده ایم .فارس ،آذری ،کرد ،لر ،بلوچ ترکمن برادریم و نسبت به آب و خاک حساس .اگر مشگل اقتصادی هست برای همه هست .خط قرمز ما ایرانیان یکپارچگی وحفظ کشور است .کرد و لر و ترک و...تا ابد ایرانی خواهند بود و عملکرد چند نفر دلیل هیچ چیزی نیست .زنده باد ایران و ایرانی از هر قوم و مذهب و زبان . (353903)