به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۳۱۶۸۸

«پاوه« موطن هیچ‌ تروریستی نمی‌شود

«پاوه« موطن هیچ‌ تروریستی نمی‌شود
ياسر مختاري- روزنامه بهار:
وقتی از کرمانشاه 112 کیلومتر به سوی شمال غرب می‌رویم آرام آرام بر ارتفاع جاده افزوده و جنگل‌های پوشیده بلوط نمایان می‌شود. هر چه از کرمانشاه دور می‌شوی هوا هم رنگ خود را تحمیل می‌کند. اگر تابستان باشد بر خنکای هوا افزوده می‌شود و اگر زمستان باشد بر سرمای هوا. این وضعیت ادامه دارد تا به پاوه شهری که به بلندای تاریخ ایستاده می‌رسیم. شهری به قدمت 3 هزار سال. شهر مردمانی با صلابت که ویژگی‌هایی خاص دارند، اما همواره بر این ویژگی‌ها اعتدال حاکم است؛ اعتدالی که موجب شده تا دو صفت مورد اشاره مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود در مهرماه 1390 به پاوه، که مردمان این شهر مسلمان‌اند و روشنفکر همواره بر آنان جلوه‌گر باشد.

پاوه این شهر زیبا و تاریخی در سال‌های نخست انقلاب اسلامی با ماجرایی تب آلود همچون روزهای تابستان‌ آن سال در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت از آن به بعد تا کنون در مناسبت‌ها و ایام مختلف گاه خبرهایی از آن به میان رسانه‌ها راه می‌یابد. پاوه احمد شاملو آن را شهری از سنگ می‌نامد و شهری که شهید چمران بدان و به پاکی مردمانش قسم می‌خورد در این روزها نیز دوباره به صدر اخبار رسانه‌‌ها بازگشت، یک روز پس از چهارشنبه سیاه تهران و حوادث‌تروریستی کور مجلس و حرم مطهر امام خمینی (ره) وقتی هویت‌تروریست‌‌ها اعلام گردید، مشخص شد اصالت تعدادی از آنان به روستاهای اطراف پاوه باز می‌گردد. این یک خبر کافی بود تا مردمی که عزادار 17 شهید 2 حادثه‌تروریستی هستند اینک در شوک ناشی از اینکه باید شرم همشهری بودن با این‌تروریست‌ها را نیز با خود همراه کنند هم باشند.

آنها به درستی یاد می‌آوردند که این تفکر هیچ‌گاه در پاوه طرفدار نداشته و علی رغم این حادثه تلخ باز هم جایگاهی نخواهد داشت. آنها به یاد داشتند آن‌چنان که در افواه عموم می‌چرخید  چندسالی بود نمایندگان این سیاه‌ترین تفکر تاریخ بشریت از اطراف پاوه و عموما در برخی روستاهای خاص به تبلیغ سلفی‌گری و وهابیت مشغول‌اند. آنها بارها و بارها به جوانان خود هشدار دادند و از خانواده‌ها در خواست کردند که از فرزندان خود مراقبت کنند، و با نیروهای امنیتی برای جلوگیری از رشد و‌ترویج این افکار همکاری کنند. نیروهای امنیتی هم در کمال  قدرت و صلابت چه وزارت  اطلاعات و چه سپاه پاسداران به رصد این گروه‌ها پرداخته و بارها و بارها افراد یا گروه‌هایی از آنان را دستگیر کردند.

مردم پاوه و اورامانات این سال‌ها همچنان نگران بودند، چرا که هر از گاهی شایعاتی مانند دستگیری گروهی که می‌خواستند آب شرب شهر را مسموم کنند یا شب به فلان مغازه حمله کرده یا با صاحب مغازه درگیر شده‌اند و در شهر همسایه «جوانرود» به آرایشگاه‌های زنانه حمله کرده‌اند به گوش می‌رسید، آنان سرنوشت شهر (شنگال) یا سنجار را می‌دیدند گرچه خیالشان از بابت امنیت مرزها راحت‌ بود، اما از نفوذ این تفکرات بیم‌ناک، از همان‌سال‌ها اعتراض کردند و هشدار دادند و امروز را پیش‌بینی ‌کردند.  این نگرانی تنها نگرانی مردم نبود.

بلکه نگرانی روحانیون محلی، ائمه جمعه و جماعات نیز بود، چنانکه ماموستا قادری امام جمعه پاوه بارها و بارها نسبت به خطرات این گروه‌ها در‌ تریبون‌های نماز جمعه به مردم و خانواده‌ها هشدار داد. از مسئولان کشوری درخواست کرد فکری به حال بیکاری مردم این منطقه بکند تا مبادا برخی از جوانان آن در گرداب فریب این تفکرات بیفتند آن‌چنان که این 4 تن افتادند. از سوی دیگر نیروهای امنیتی با همکاری نیروهای محلی و شهروندان پاوه‌ای امنیت به را به شهر و سایر شهرهای منطقه و استان بخشیدند و علی رغم تهدیداتی که از سوی گروه‌های تکفیری همواره  منتشر می‌شد نگذاشتند آب در دل شهروندان تکان بخورد.

آنچه این روزها برای مردم پاوه باقی مانده است؛ اندوهی بزرگ است؛ چرا که به موقع به هشدار‌های آنان توجه نشد، چرا که اگر توجه می‌شد دیگر جوانان روستایی شهرستان هرگز فریب تفکر سلفیه و تکفیر نمی‌شدند، علی‌رغم آن پاوه همچنان شهر مردمان روشنفکر و دیندار است نه شهری که 4 جوان فریب خورده در آن فعالیت کرده و به خیال خود به مام میهن به خیال خود ضربه بزنند.