به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۱۳۱۶۸۹

خطرناک است ولی ما هستیم

خطرناک است ولی ما هستیم
ليلا واحدي

«هر9 روز یک بحران» پنج کلمه‌ای که در ایران دهه 70 کنار هم ردیف شدند و بهمن وار بر سر گام‌های نحیف مردم سالاری دینی آوار شدند. اصلاحات سیاسی با همین پنج کلمه سال‌ها پسرفت کرد، رئیس دولت اصلاحات با همین پنج کلمه بغض کرد و خون دل خورد. همین پنج کلمه بود که برای پوپولیسم بستر شد و در دامن خود مهرورزان نامهربانی تحویل این ملک داد تا یک دهه دیار نامهربانی باشد و مردمان به دنبال شهریاران مهربان. دو دهه و کمی بیشتر از آن روزها می‌گذرد و حافظه تاریخی کوتاه مدت ایرانیان دوباره نشانه هایی از بحران آفرینی علیه دولت مستقر را به وضوح نشانه یابی می‌کنند.

این میان حسن روحانی با رای 24 میلیونی و شاید کمی بیشتر، همان شرایط محمد خاتمی را داراست در بهار سال 80 و شاید کمی پیچیده‌تر. تعداد بحران‌های روحانی و تنوع و سنگرهای بحران ساز بیشتر است، فضای مجازی و رسانه‌های جمعی هم ابزار دست دموکراسی ا‌ست و چشم اسفندیار آن. شایعه‌ها، دروغ پردازی ها، تهمت‌های کادوپیچ شده در مبانی فکری و ایدئولوژیک، همه در این فضای مجازی منتشر می‌شوند و در خواب خرگوشی مدافعان رسانه‌ای روحانی بی پاسخ به باور بسیاری می‌رسند.

همان مدافعانی که نه تنها گیوه ور نکشیدند، بلکه با همه توان چوب لای چرخ گیوه ورکشیده‌ها گذاشتند. اکنون حسن روحانی با پدیده‌های خطرناکی روبه‌رو است، گروهی که از هر بیانی، از هر حادثه‌ای از هر امضا و پیمانی، چماق‌های خطرناکی می‌سازند برای کوبیدن در قامت نحیف اعتدال در ایران. گروهی که منتظرند تا رهبری سخن گوید و از تعبیری، تفسیرها کنند و آماده‌باش دهند و دولت مستقر24 میلیونی (و حتی کمی بیشتر) را به چالش کشند. منتظر و حاضر به یراق‌اند تا داعش در مجلس و مرقد عرض اندام کند تا روحانی را با آسمان و ریسمان‌های خطرناک ببافند به امنیت و‌ترور و اعدام و مدافع.

 این گروه‌ها خطرناک‌اند برای حسن. گروه هایی که منافع ملی را قربانی کینه‌های انتخاباتی می‌کنند و در تلاش‌اند میان قوای نظامی اختلاف افکنند. گروه هایی خطرناک‌تر از نتانیاهو برای ایران؛ خطرناک‌تر از داعش برای ایران، گروه هایی که تئوری «در بحران زیستن» به ساختار روان‌شان نفوذ یافته. بحران‌آفرینی به نیت انتقام از روحانی است اما دود این کینه ورزی‌ها جز چشم مردم ایران راه دیگری نخواهد یافت. «حسن» روحانی رئیس جمهوری ایران است و تاکید موکد دارم با 24 میلیون و شاید کمی بیشتر رای، «حسن» روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی با پشتوانه 40 سال حضور در راس اجرایی نظام است. «حسن» روحانی دیپلماتی حقوقدان با پیشینه حل پیچیده‌ترین پرونده دیپلماسی ایران است. اگر این بحران‌ها برای محمد خاتمی با همه اسلوب‌های شخصیتی‌اش تنش زا بود، این تنش با موارد گفته شده باید برای حسن روحانی کمتر باشد.

 این بحران‌سازی‌ها شاید خطرناک باشند اما «حسن» روحانی به پشتوانه 24 میلیون رای نباید تن به بحران‌ها دهد و تاریخ تکرار شود. نباید تن به هیاهو و تفاسیر دهد. نباید از یاد ببرد که «معتدل است او» و برای اعتدال همه تلاش خود را به کار بندد.قطع به یقین همان‌ها که با وجود همه وعده‌ها و درهای پوشالی باغ سبز، روحانی و عقلانیتش را برگزیدند، همان‌ها که با همه دغدغه‌های معیشت‌شان به یارانه بی‌هدف «نه» گفتند، همان‌ها که باور نکردند سند2030 سند ذلت است، همان‌ها «هستند» برای حمایت از روحانی. همان‌ها می‌توانند هر خطرناکی را رفع خطر کنند. «حسن» روحانی به پشتوانه 24 میلیون نباید نگران بحران‌ها باشد.
مرجع : روزنامه بهار

مالک
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۱:۵۹
باسلام
ازسرکارخانم واحدی درخواست دارم به فرهنگ لغت مراجعه نموده وبرای یکبار دیگر معنی کلمه ی اعتدال را مشاهده وبازخوانی نمایند وسپس به رفتار های آقای روحانی در قبل حین و پس از انتخابات نگاهی بیندازند البته بدون پیش زمینه ذهنی وسوگیری وبراساس وجدان قضاوت نمایند ..... (353868)
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۳:۳۹
اگر پرده ها کنار برود که روزی کنار خواهد رفت حقایق روشن خواهد شد ژس کاری کنیم تا در پیشگاه خدا و در محضر امام زمان خجل وشرمنده نباشیم (353872)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۲۲:۳۹
روحانی در این دوره بیشترین حامیانش معتدلین و اصلاح طلبان بودند و منطقیش کابینه و مدیران اجرایی قوی و سالم معتدل و اصلاح طلب است (353901)