به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۱۳۱۶۹۳
مرکز رهگیری پایگاه‌های تروریست‎های بین‌المللی

سایتی که فیلم‌هاي داعش را رصد مي‌كند

سایتی که فیلم‌هاي داعش را رصد مي‌كند
گروه بين‌الملل: سایت «مرکز رهگیری پایگاه‌های تروریست‎های بین‌المللی "SITE" » مرجع نخستین انتشار تمام بیانیه‌ها و ویدئوهای گروه‌های تروریستی و به ویژه با تمرکز بر گروه داعش است.
 
به گزارش میزان، با جستجویی در اینترنت مشخص می‌شود که مرجع نخستین انتشار تمام بیانیه‌ها و ویدئوهای گروه‌های تروریستی و به ویژه با تمرکز بر گروه داعش وب‌سایت «مرکز رهگیری پایگاه‌های تروریست‎های بین‌المللی search for International Terrorist Entities Intelligence Group» یا به اختصار «SITE سایت» است.
 
این «سایت» مدعی است که سازمانی ضد تروریستی و غیردولتی است و کارکنانش با تسط بر زبان‎های مختلف سال‎هاست که به پژوهش و تجزیه و تحلیل شبکه‌های تروریستی از جمله وب‌سایت‌ها و رسانه‌های تبلیغاتی گروه‌های تروریستی مشغول هستند؛ با نفوذ به گروه‌های ترویستی فعال در فضای وب و بررسی مباحث و گفتگوهای آن‌لاین آن‌ها پی می‌برند که گروه‌های تروریستی چگونه از اینترنت استفاده می‌کنند یا چگونه از فضای وب در راستای اهداف خود استفاده می‌‍کنند.
 
سایتی که اولین فیلم داعش در مجلس را منتشر کرد/ فارغ‌التحصیل دانشگاه تل‌آویو چه ارتباطی با اسرار داعش دارد؟
 
این پایگاه در خصوص به‌دست‌آوردن بیانیه‌ها و ویدئوهای گروه‌های تروریستی مدعی است که اعضای «سایت» به صورت مداوم رسانه‌های وابسته به گروه‌های تروریستی و مطالب هواداران آن‌ها را رصد می‌کنند؛ مطالب و نوشته‌های منتشرشده در این وب‌سایت‌ها به سرعت ترجمه و همراه با تجزیه‌ و تحلیل متنی و منبع آن‌ها در اختیار خوانندگان سایت قرار می‌گیرد.
 
پایگاه ««memoryholeblog» در گزارشی درباره پشتیبان مالی این سایت می‌نویسد: گرچه «سایت» ادعا می‌کند نهادی غیردولتی است تنها در سال‎های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ دولت آمریکا بیش از ۵۰۰ هزار دلار به این پایگاه خبری کمک کرده‌ است و همچنین «اف‌بی‌آی» به «ریتا کاتز» بنیانگذار اصلی «سایت» نزدیک به ۱۵۰ هزار دلار به خاطر خدمات مشاوره‌ای پرداخت کرده‌است.
 
به نوشته این گزارش برپایه تحقیقات انجام شده هیچ مدرکی که نشان‌دهنده فعالیت غیردولتی این سایت باشد وجود ندارد و معلوم نیست که چگونه این برند غیردولتی و غیرانتفاعی خود را کنار گذاشته و هم‌اکنون درآمد خود را از طریق ثبت‌نام پولی افراد و سازمان‌ها و شرکت‌ها تأمین می‌کند.
 
سایتی که اولین فیلم داعش در مجلس را منتشر کرد/ فارغ‌التحصیل دانشگاه تل‌آویو چه ارتباطی با اسرار داعش دارد؟
 
پایه‌گذار اصلی این وب‌سایت «ریتا کاتز» است، ریتا کاتز، یهودی عراقی زاده است که پس از فرار از عراق، به همراه خانواده در زمان سلطنت پهلوی دوم وارد ایران می‌شود و سپس به فلسطین اشغالی نقل مکان می‌کند. وی از سال ۱۹۹۷ به آمریکا رفت و در همین سال نیز فعالیت خود در مرکز پژوهش‎های خاورمیانه‌ای را آغاز کرد.
 
«ریتا کاتز» بنیانگذار اصلی «سایت» است که در سال ۲۰۰۱ آن را پایه‌ریزی کرده‌است، کاتز یهودی عراقی‌زاده‌ای است که رژیم بعث عراق پدرش را به علت جاسوسی برای رژیم صهیونیستی و همکاری با سازمان جاسوسی موساد اعدام کرد.
 
«ریتا کاتز» پس از اعدام پدرش به همراه مادر به فلسطین اشغالی  پناهنده می‌شود؛ کاتز سپس مدتی در ارتش اسرائیل و بخش‎های سیاسی آن فعالیت کرد و تحصیلات خود درباره تاریخ و پژوهش‌های خاورمیانه‌ای را در دانشگاه تل‌آویو دنبال کرد. سپس در سال ۱۹۹۷ به آمریکا رفت و در همین سال نیز فعالیت خود در مرکز پژوهشهای خاورمیانه‌ای را آغاز کرد.
 
«ریتا کاتز» درباره نحوه به‌دست‌آوردن ویدئو‌ها و بیانیه‌های گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش مدعی است: ما پیوسته عناصر تروریستی را در فضای اینترنت رصد و روش‌ها و تکنیک‎های بارگذاری مطالب آن‌ها را بررسی می‌کنیم و بر پایه این تحلیل‌ها می‌توانیم بفهمیم که ویدئوهای آینده‌شان را در کجا بارگذاری خواهند کرد؛ باید به یاد داشته باشیم که آن‌ها ویدئوهای خود را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند بنابراین به مکان‎های خاصی برای بارگذاری تولیدات خود نیاز دارند پیش از آنکه آن‌ها را به صورت گسترده منتشر کنند.
 
سایتی که اولین فیلم داعش در مجلس را منتشر کرد/ فارغ‌التحصیل دانشگاه تل‌آویو چه ارتباطی با اسرار داعش دارد؟
 
پایگاه «memoryholeblog» در گزارشی انتقادی درباره سازوکار «سایت» ریتا کاتز، ضمن اشاره به اینکه از نیمه ماه آگوست ماه ۲۰۱۴ تاکنون تمام ارگان‎های خبری آمریکا و جهان همه ویدئو‌ها و بیانیه‌های منتسب به گروه‌های تروریستی را از «سایت» دریافت می‌کنند، در خصوص بی‌اعتباری این سایت و ویدئوهای آن به رسوایی خبری در سال ۲۰۰۷ اشاره می‌کند.
 
به نوشته این پایگاه واشنگتن پست در تاریخ ۹ اکتبر سال ۲۰۰۷ در مطلبی با عنوان «درز اطلاعاتی که نفوذ به اسرار القاعده را مسدود کرد» می‌نویسد: یک شرکت اطلاعاتی خصوصی کوچک که سال‎هاست فعالیت‎های گروه‌های تروریستی در فضای اینترنتی را رصد می‌کند، اخیرا ویدئو جدیدی از اسامه‌بن‌لادن به دست آورده که پیش از انتشار رسمی آن توسط القاعده آن را در اختیار مقامات ارشد دولت بوش قرار می‌دهد با این شرط که پیش از انتشار رسمی آن از سوی القاعده آن را منتشر نکنند، اما متأسفانه در کمتر از ۲۰ دقیقه طیفی از سازمان‎های اطلاعاتی و امنیتی شروع به دانلود این ویدئو از «سایت» کردند و خیلی سریع ویدئو و زیرنویس آن به شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های خبری راه می‌یابد.
 
سایتی که اولین فیلم داعش در مجلس را منتشر کرد/ فارغ‌التحصیل دانشگاه تل‌آویو چه ارتباطی با اسرار داعش دارد؟
 
واشنگتن‌پست به نقل از «ریتا کاتز» بنیانگذار «سایت» مدعی است که ناپختگی امنیتی دولت بوش و افشای ویدئو به رسانه‌ها و تلویزیون‌ها پیش از انتشار رسمی موجب شد القاعده پس از آن حفره‌های امنیتی خود را ببندد واین ناشی‌گری سازمان‎های امنیتی دولت بوش همچنین موجب شد که تمام عملیات‎های مخفیانه و نظارتی چندساله را خراب کنند که می‌توانستیم به راحتی آن را ردیابی کنیم و به پیامها، ویدئو‌ها محرمانه و همچنین عملیات‎های انتحاری عناصر تروریستی دست یابیم.
 
سایتی که اولین فیلم داعش در مجلس را منتشر کرد/ فارغ‌التحصیل دانشگاه تل‌آویو چه ارتباطی با اسرار داعش دارد؟
 
پایگاه «memoryholeblog» در ادامه تأکید می‌کند که بعدا مشخص شد که این ویدئویی که «سایت» و «ریتا کاتز» مدعی بودند که گروه القاعده تولید کرده از اساس دروغ بوده و القاعده هیچ‌گاه چنین ویدئویی را درباره اسامه‌بن‌لادن تولید نکرده‌ است. در گزارش‎های آتی این مسئله بررسی می‌شود که هدف اصلی «سایت» از تولید چنین ویدئوهای دروغی از گروه‌های تروریستی چیست.