به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۴ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۳۱۸۱۳

۵۰ درصد کابینه نیازمند بازسازی و تغییر

گروه سياسي: معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات تاکید کرد: دولت روحانی برای تکمیل پروژه‌های خود و دستیابی به اهداف باید به سمت و سوی نیروهای کارآمد اصلاح‌طلب برود و از آنها باید برای فعال شدن تقاضا کند.
۵۰ درصد کابینه نیازمند بازسازی و تغییر
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به گمانه‌زنی‌ها برای ترکیب دولت دوازدهم گفت: ما در آستانه پایان دولت یازدهم و آغاز شکل‌گیری دولت جدید هستیم. باید اقدامات جدیدی صورت بگیرد و تدریجاً ترکیب دولت آتی مشخص شود.
گمانه‌زنی ناشی از تمایلات جریان‌ها است
او ادامه داد: با توجه به این مساله طبیعی است که گفت‌وگوها و گمانه‌زنی‌هایی برای مشخص ساختن ترکیب دولت جدید صورت بگیرد که به نوعی ناشی از خواسته‌ها و تمایلات گروه‌ها و جریان‌ها است.
رئیس‌جمهور اقدام سازمان‌یافته‌ای را برای چینش دولت دوازدهم شروع نکرده است
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه به نظر می‌رسد رییس‌جمهور اقدام سازمان‌یافته‌ای را برای چینش و مشخص کردن ترکیب دولت دوازدهم هنوز شروع نکرده است، اظهار داشت: در دوره قبل کارگروه‌هایی تعیین شده‌اند که آن کارگروه‌ها با بررسی افراد و برنامه‌ها افرادی را با قید اولویت به ایشان معرفی کردند و آقای روحانی آن افراد را انتخاب می‌کرد اما هنوز معلوم نیست که ایشان بخواهند برای این دوره هم این کار را بکنند یا خیر.
دولت دوازدهم برآیندی از توانمندی‌های کشور برای اجرای وعده‌ها است
ظریفیان با یادآوری وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی تصریح کرد: آنچه مسلم است این است که آقای روحانی وعده‌هایی در عرصه‌های اقتصادی – معیشتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی دادند و دولت دوازدهم باید برآیندی از توانمندی‌های کشور برای اجرای آن وعده‌ها باشد.
وعده‌ها باید به وفای به عهد تبدیل شوند
او افزود: قاعدتاً وعده‌ها و چشم‌انداز دولت دوازدهم از سوی رییس‌جمهور مستقردر قالب کابینه متبلور می‌شود؛ اینکه چه کسانی در راس کار باشند و با چه اولویتی. با این حال آنچه اهمیت دارد آن است که وعده‌ها باید به وفای به عهد تبدیل شوند و وفای به عهد یکی از شاخصه‌های انسان مومن در دولت کارآمد است.
سرعت‌بخشی به فعالیت‌ها و اجرای وعده‌ها از ضرورت‌های دولت دوازدهم است
معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات سرعت‌بخشی به فعالیت‌ها و اجرای وعده‌ها را یکی از ضرورت‌های دولت دوازدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم بخشی از کار وزرا مربوط به ساماندهی وزارتخانه‌هایی بود که در هشت ساله ۸۴ تا ۹۲ با مشکلات جدی روبه‌رو شده بودند و بخش کارشناسی و فنی آن وزارتخانه‌ها آسیب دیده بود. بخشی از نیروهای کارآمد نهادها کنار گذاشته شده بودند و از طرفی عملکرد دولت قبل مطالباتی را در سطح عمومی جامعه ایجاد کرده بود.
لوکوموتیوهای قدرتمندتری در دولت دوازدهم باید شروع به حرکت کنند
ظریفیان با بیان اینکه دولت یازدهم را می‌توان دولت آواربرداری از مشکلات و ریل‌گذاری برای انتظام‌بخشی به امور دانست، ابراز داشت: آنچه ضروری است این است که در دولت دوم آقای روحانی باید لوکوموتیوهای قدرتمندتری در این ریل‌گذاری‌ها شروع به حرکت کرده و وعده‌های آقای روحانی و مطالبات جامعه را محقق کند.
روحانی در دولت دوازدهم باید در بخشی از کابینه کنونی تجدیدنظر کند
او در پاسخ به این سوال که به نظر شما دولت کنونی تا چه اندازه می‌تواند وعده‌های آقای روحانی را عملیاتی کنند؟ بیان کرد: آقای روحانی برای عملی کردن وعده‌های خود و مطالبات جامعه در دولت دوازدهم باید در بخشی از کابینه کنونی تجدیدنظر کند و نیروهایی خوش‌فکرتر، تازه‌نفس‌تر و همسوتری را با خود همراه سازد. در این راستا، جوان‌گرایی لازم است البته منظور از جوان‌گرایی وارد کردن افراد بی‌تجربه نیست بلکه به معنای آن است که افرادی که از تجارب لازم و دانش خوبی برخوردارند و جوان‌تر هستند باید در این دولت نقش‌های بیشتری را ایفا کنند و این مسئله خود را در عرصه‌های مدیریت میانی باید بیش از پیش نشان دهد.
دولت دوازدهم پیشگام به کارگیری از زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور باشد
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: با توجه به رشدی که خانم‌ها در عرصه‌ تحصیلی و مدیریتی داشته‌اند باید به شکل معقولی از آنها هم در عرصه مدیریت کلان و هم در عرصه مدیریت میانی استفاده شود و آنها را وارد عرصه مدیریت کشور کند. به عبارتی، دولت دوازدهم باید پیشگام در استفاده از توانمندی زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور باشد.
۵۰ درصد دولت یازدهم نیازمند بازسازی و تغییرات است
ظریفیان با بیان اینکه تغییر در چینش دولت دوازدهم به معنای ناکارآمد بودن دولت یازدهم نیست، یادآور شد: باید از کابینه فعلی هم تقدیر شود چون آنها کار سنگینی را برعهده داشتند و دست به آواربرداری زدند. اما برای چابک‌تر شدن دولت دوازدهم باید تغییراتی صورت بگیرد و ۵۰ درصد از این دولت نیازمند بازسازی و تغییراتی است تا بتوان از سرعت و توانمندی بیشتری برخوردار باشد.
اصلاح‌طلبان موتور تحرک دولت روحانی بوده و هستند
او در پاسخ به این سوال که یکی از افراد نزدیک به آقای روحانی گفته است که اصلاح‌طلبان برای ترکیب دولت آتی در حال سهم‌خواهی هستند آیا این مساله واقعیت دارد؟ عنوان کرد: چه در انتخابات سال ۹۲ و چه در انتخابات سال ۹۴ مجلس و حتی در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری کنونی موتور محرک دولت آقای روحانی اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار و مشخصی بوده‌اند.
دولت روحانی در عمل توانمندی اصلاح‌طلبان را تجربه کرده است
معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات با بیان اینکه در چهار سال گذشته اصلاح‌طلبان به صورت همه‌جانبه از دولت آقای روحانی حمایت کرده‌اند، گفت: این دولت در عمل در طول چهار سال گذشته از توانایی‌های جریان عمومی اصلاحات استفاده کرده و قدرت و توانمندی آنها را تجربه کرده است.
دولت روحانی برای تکمیل اهداف خود نیازمند اصلاح‌طلبان است
ظریفیان تاکید کرد: این دولت برای تکمیل پروژه‌های خود و دستیابی به اهداف باید به سمت و سوی نیروهای کارآمد اصلاح‌طلب برود و از آنها باید برای فعال شدن تقاضا کند. کار امروز دولت سخت و پر زحمت بود ولی برای تکمیل اهداف نیازمند اصلاح‌طلبان است.