به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۴ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۱۳۱۸۳۰
گفتگوی «بهار» با ابوالقاسم رئوفیان:

اختلاف مسئولان سوء‌استفاده بیگانگان

فائزه طاهری- روزنامه بهار: مقام معظم رهبری در دیدار خود با کارگزاران نظام که عصردوشنبه برگزار شد، در ارتباط با تقسیم کردن مردم با تفسیرهای غلط انتقاد کرده و فرمودند: «نباید با بگومگوها و تقسیم کردن مردم، کار بزرگ ملت در انتخابات را خراب و ضایع کرد. این اظهارات شاید تلنگری به کسانی باشد که هنوز هم به درصدی کردن مردم مشغول هستند.» ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در گفتگو با «بهار» درباره این اظهارات و لزوم همدلی ما بین ملت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هر زمانی به همدلی نیاز داریم گفت: «هر‌اندازه به وحدت و یکپارچگی خدشه وارد شود، راه برای عملیاتی کردن توطئه‌های دشمن بیشتر فراهم می‌شود.» این فعال سیاسی اصولگرا همچنین می‌گوید: «چه بسا بسیاری از مسائلی که باعث اختلاف می‌شود، پروژه‌ای است که دشمنان ما طراحی کردند تا توسط افراد ناآگاه عملیاتی شود. در حالی که برای جلوگیری از نفوذ دشمن و سوءاستفاده بیگانگان و حرکت به سمت پیشرفت، باید به وحدت و همدلی رو بیاوریم و رهنمودهای رهبری را نصب‌العین قرار دهیم.» در ادامه مشروح گفتگوی بهار با ابوالقاسم رئوفیان را می‌خوانید.
***

مقام معظم رهبری در دیدار خود با کارگزاران نظام در بخشی از فرمایشات‌شان اظهار کردند نباید بین مردم اختلاف ایجاد کرد و در حال حاضر با توجه به اینکه زمان انتخابات پایان یافته است، به همدلی بیشتر مردم تاکید داشتند. نظر شما درباره این اظهارات و ضرورت همدلی مابین قوا و مسئولان چیست؟
این تاکید مقام معظم رهبری، تاکید موکد است. ایشان مکررا مسئولان را به این مساله دعوت کردند زیرا اختلاف بین مردم ریشه‌ای در اختلاف بین مسئولان دارد. اصطکاک و برخوردی که بین مدیران ارشد نظام مخصوصا سران سه قوه ایجاد می‌شود، به مردم نیز سرایت می‌کند. بداخلاقی‌هایی که در حال حاضر هم بعضا در بین مسئولان وجود دارد در میان مردم نیز اثر می‌گذارد. مخصوصا آنچه که در مناظرات گذشت و بعضا کاندیداها به جای نقد برنامه‌های دیگر کاندیداها به تخریب یکدیگر پرداختند که موجب ایجاد اختلاف شد. طبقاتی شدن جامعه به لحاظ رویکردهای جناحی موجب می‌شود جامعه دچار آفت اختلاف شود، آفتی که بسیار خطرناک است، در زمانی که بیش از هر زمانی به همدلی نیاز داریم و به جای اینکه یکپارچگی را در کشور شاهد باشیم، شاهد چنددستگی هستیم که می‌دانیم مشکلات و خطراتی را می‌تواند ایجاد کند.

* ایجاد دودستگی چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند و خطر آن چیست؟
رمز بقا و دوام پیروزی، اتحاد است. اگر ما در بهمن ماه سال 57 پیروز شدیم، به دلیل اتحاد و همدلی بین تمام کسانی بود که با رژیم استبدادی شاهنشاهی به رهبری امام خمینی مقابله کردند. اگر بخواهیم این پیروزی همچنان استمرار داشته باشد و بخواهیم از سلطه دشمنان بر کشور جلوگیری کنیم، اینکه منافع ملی ما را به غارت نبرند، نیاز به وحدت و همدلی وجود دارد. به هر میزان که به وحدت و یکپارچگی خدشه وارد شود راه برای عملیاتی کردن توطئه‌های دشمن بیشتر فراهم می‌شود. سیاست انگلیسی‌ها از قدیم همین بوده که اختلاف بینداز و حکومت کن. بسیاری از مسائلی که باعث اختلاف می‌شود چه بسا پروژه‌ای باشد که دشمنان ما طراحی کردند و به نوعی توسط افراد ناآگاه آن را عملیاتی می‌کنند. آنها می‌خواهند اختلافات داخلی ما آبی باشد به آسیابشان. اینکه آسیاب آنها بچرخد و منافع‌شان علیه ما تامین شود، خطر بزرگی است.

*در شرایطی که دشمن به دنبال ایجاد اختلاف و بهره‌برداری از آن است، راه مقابله با دشمن چیست؟
آنچه که دشمنان را مرعوب می‌کند همین همدلی و اتحاد بین آحاد جامعه است و این موضوع می‌تواند رمز موفقیت ما در همه سطوح باشد. کمترین اختلافی که ایجاد شود، دشمن از آن بیشترین بهره‌برداری را می‌کند. بنابراین باید امید دشمن را ناامید کرد. امید دشمن این است که در میان مردم ما اختلاف بیفکند و ما نباید اجازه دهیم اختلافی ایجاد شود تا دشمن از آن اختلاف به نفع خود و به ضرر ملت ما استفاده کند، اختلافی که منشا آن مسئولان هستند.

*دسته‌بندی مردم همان طور که شما هم اشاره کردید بخشی به مناظرات برمی‌گردد. صحبت‌های کاندیدایی که تاکید زیادی روی چهار درصد و 96 درصدی کردن مردم داشت و کاندیدای دیگری که جامعه را به دو بخش فقرا و اشراف تقسیم کرده بود. فرمایشات رهبری تا چه‌اندازه می‌تواند به اظهارات این کاندایدا ارجاع داشته باشد؟
جامعه ما دچار این معضل است که دچار اختلاف طبقاتی به لحاظ فاصله‌های معیشتی شده‌ایم. بخشی از جامعه ما برخوردار هستند، برخی کم‌برخوردار و برخی هم از حقوق اولیه معیشتی محروم هستند و این زیبنده جامعه اسلامی نیست. اختلاف طبقاتی به دلیل فاصله معیشتی باید رفع شود، تبعیض‌هایی که صورت می‌گیرد به شدت به طبقه محروم آسیب می‌زند. اینکه بخشی با درآمدهای بالا و در اختیار داشتن امکانات و استفاده از رانت و گرفتن وام‌ها و و املاک و تسهیلات به دور از ضوابط و قاعده باشند و برخی از حقوق اولیه محروم بمانند. از یک جهت دچار این معضل هستیم که کوخ‌ها در برابر کاخ‌ها وجود دارد، ثروت‌هایی که مشخص نیست از چه منبعی تامین شده است. با وجود همه این مسائل، ما به جای مطرح کردن این موضوعات باید به فکر درمان آن باشیم. تقسیم‌بندی چهار درصد و 96 درصد و ادبیات این چنینی صحیح نیست. این واقعیت تلخ اگرچه وجود دارد، البته نه با درصدبندی‌های اعلام شده، جامعه ما این مسائل را لمس می‌کند و باید درمان و چاره شود و این هم وظیفه مسئولان است. این مسئولان هستند که باید فکر کنند و این شکاف طبقاتی را از میان بردارند، مسئولانی که پاکدست باشند. در حال حاضر ما بیش از هر زمانی به یکپارچگی و اتحاد نیاز داریم و مسئولان هم در به وجود آوردن فضای همدلی بسیار موثر هستند. آنها باید در گفت‌وگوهای خود دقت کنند، خصوصا روسای قوای سه گانه. برای مثال رئیس قوه قضائیه نباید هنگام گفت‌و‌گو کاملا به سمت قوه مجریه جهت‌گیری داشته باشد و یا جهت‌گیری قوه مجریه به قوه‌های دیگر باشد. اگر حرفی دارند باید بین خود مطرح کنند نه اینکه آن را در سطح افکار عمومی منتشر کنند. این دعواهای بین مسئولان همیشه به کشور ضربه زده و اگر آنها خواهان آرامش در کشور و پیشرفت و توسعه هستند، خواهان همدلی و یکپارچگی هستند باید رفتاری داشته باشند تا با این اتحاد بر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره فائق بیاییم و در برابر‌ترفندهای دشمنان پیروز باشیم. مسئولان باید در گفت‌وگوهـــا و اظهـــارات و قضاوت‌‌هایشان دقت کنند تا این اختلافات در جامعه رسوخ پیدا نکند.

*در حال حاضر که با حضور حداکثری مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب تعیین شده و مردم نیز تصمیم به ادامه دولت یازدهم گرفتند، بهترین مسیر برای آغاز دولت چیست؟
اگر می‌خواهیم راه نفوذ دشمن را ببندیم و زمینه سوءاستفاده بیگانگان را فراهم نکنیم، اگر می‌خواهیم موجبات رشد و پیشرفت همه جانبه در کشورمان فراهم شود، اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم، باید به وحدت و همدلی رو بیاوریم. مردم باید با یکدیگر همدل باشند. مسئولان با مردم روراست باشند، مردم باید به مسئولان اعتماد کنند و همه اینها تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب محقق می‌شود. اگر همه مسئولان عملا آنچه را که رهبری توصیه می‌کنند در حوزه‌های سیاسی،  اقتصادی اجتماعی و غیره به کار گیرند، در برابر این ملت یکپارچه بزرگترین قدرت‌های جهان هم هیچ کاری نمی‌توانند بکنند و از طرف دیگر اگر خدای نخواسته این همدلی آسیب ببیند به هر میزان که خدشه به آن وارد شود، شکافی پدید می‌آید که دشمن از آن استفاده خواهد کرد.

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ ۱۳:۵۷
اینو به اونایی بگین که هنوز از شوک انتخابات در نیومدن (353946)
علیرضامحمدصالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۲۴ ۱۷:۴۲
اختلاف بین دو نفر تکوین افرینش است. بهمین دلیل چون انسان زندگی مدنی دارد . مدنی الطبع است خداوند در مقابل افرینش تکوینی افرینش تشریعی را اورد .مانند شروع برخورد با معترضین انتخابات 88 مخالف ایات 34 سوره فصلت و83 سوره بقره و53 سوره اسرا وکتاب اسلام ومحیط زیست حضرت ایت اله جوادی املی ص281 بوده است .تاکید مقام معظم رهبری عمل به قران است . (353954)