به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۷ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۱۳۲۰۰۰

ممنوعیت استفاده از نقاب در موصل

گروه بین الملل: ارتش عراق برای جلوگیری از حملات شبه‌نظامیان داعشی، استفاده از نقاب در شرق موصل را ممنوع اعلام کرد. داعشی‌ها در سراسر این شهر برای پوشش زنان محجبه دست به حملات خونینی می‌زنند.
به گزارش ایسنا، ارتش عراق به منظور محدود کردن حملات شبه‌نظامیان داعشی در شرق موصل تدابیر موقت و پیشگیرانه‌ای اتخاذ کرده است که شامل ممنوعیت استفاده از نقاب هم می‌شود.داعش در سال ۲۰۱۴ به موصل حمله کرد و آنجا را پایتخت خودخوانده خود در عراق تعیین کرد و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ساکنان محلی به اجرا درآورد و زنان در همه سنین را مجبور به پوشیدن نقاب کرد. نیروهای عراقی ژانویه بخش‌هایی از موصل را آزاد کردند اما داعشی‌های فراری به پوشش حجاب برای انجام حملات انتحاری و حملات ناگهانی به ایست‌های بازرسی در این شهر متوسل شدند.  رئیس پلیس موصل اعلام کرد: ما پوشش نقاب را برای زنان ممنوع کردیم چرا که سربازان داعشی در لباس‌های زنانه و با استفاده از برقع و نقاب آزادانه در موصل تردد می‌کنند و از دید پلیس در امان می‌مانند. ساکنان موصل پس از سال‌ها زندگی تحت حاکمیت داعش از این ممنوعیت استقبال کرده‌اند.

ابو مصعب، فروشنده لباسی در موصل است. او می‌گوید: "هیچکس نمی‌خواهد نقاب بخرد. ما دیگر روبنده و نقاب نمی‌فروشیم. زنان موصل الان روسری‌های رنگ روشن می‌خواهند. داریم به دوران قبل از داعش باز می‌گردیم. پلیس همواره اینجاست. آنها وقتی زنانی با نقاب را می‌بینند، بسیار مودبانه از آنها می‌خواهند تا دیگر از آن استفاده نکنند و مردم هم همکاری می‌کنند."ام علی، ۴۵ ساله می‌گوید: "زنان در حکومت داعش هرگز جرات نکردند بدون نقاب، دستکش و جوراب سیاه به بازار بیایند. من دنیا را از پشت یک نقاب مشکی می‌بینم. جهان شبیه جای تاریکی به نظر می‌رسد اما به محض اینکه داعشی‌ها بروند،‌ نقابم را دور می‌اندازم."