به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۹ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۳۲۱۲۷

خوزستان؛ بی‌برقی در فصل خرماپزان

روزنامه بهار: امروزه برق به عنوان یکی از نیازهای اساسی هر جامعه شناخته شده به طوری که در بسیاری از موارد مانند بیمارستان‌ها و سایر موراد حیاتی بدون وجود این موهبت الهی ساخته دست بشر زندگی امکان پذیر نیست.زمستانی که گذشت شهرهای بزرگ خوزستان با قطعی برق مواجه شدند و این قطعی‌ها در برخی شهرها موجب قطعی آب هم شده بود. هشدار مدیران آب و برق محلی در خصوص احتمال گسترش قطعی برق در این استان کار را به جایی کشاند که وزیر نیرو نیز به خوزستان سفر کرد. رفع موانع احتمالی و نظارت دقیق‌تر بر روند رفع مشکلات ایجاد شده در شبکه و پست‌های برق از مهم‌ترین برنامه‌های سفر وزیر به استان بود. در آن زمان تمام نگرانی مردم و مسئولان استانی تداوم یافتن این قطعی‌ها در فصول گرم سال و پدید آمدن مشکلات مضاعف برای شهروندان بود.‌

ترس و واهمه از اینکه بی‌برقی در تابستان سبب گرم شدن خانه‌ها و خاموشی سیستم‌های سرمایشی و نیز قطع آب گردد، سبب گردید نیروهای ادارات برق با همکاری سایر ارگان‌ها و ادارات به شستشوی محله به محله مقره‌ها بپردازند که شاید با زدوده شدن خاک‌های بر جای مانده بر روی این مقره‌ها میزان خاموشی‌ها در کلانشهر اهواز و سایر شهرهای استان کاهش یابد. اکنون که به روزهای پایانی فصل بهار نزدیک می‌شویم و نفس‌های داغ تابستان با سرعت هرچه تمام‌تر در حال فرا رسیدن است؛ باز هم بی برقی و به تبع آن قطع آب  معضلات جدیدی را پیش روی مردم دیار کارون قرار داده است. وقوع آتش‌سوزی درپست برق سپیدار اهواز و به دنبال آن قطع برق در مناطقی از این کلانشهر، برای ساعاتی شهروندان را یاد خاطرات تلخ زمستان گذشته انداخت با این تفاوت که در کنار بی‌آبی و نبود برق، اینبار باید گرمای 40درجه شامگاهی را با پوست و استخوان خود تجربه می‌کردند.

بار اضافی مصرف برق و تاثیر گرمای شدید بر عملکرد پست‌های برق به گفته مسئولان، از جمله دلایل قطع برق مناطق مختلف اهواز عنوان شده است و اما در این میان همانند سنوات قبل تنها چیزی که بدان پرداخته نشده است؛ عدم به روزرسانی سیستم شبکه برق اهواز است. با توجه به پیشرفت علم قطعا تاکنون راهکارها و تجهیزاتی با فناوری بالا کشف شده است که با تکیه بر آن بتوان مانع از خاموشی‌های برق در فصول مختلف سال شد. انفجار‌ترانس به دلیل گرمای هوا و نفوذ رطوبت به مقره‌ها به واسطه غباری که بر روی آن نشسته است؛ تنها بهانه‌هایی مقطعی است که می‌توان با آن برای مدت هرچند کوتاه شهروندان را قانع نمود که مسئولان هیچ‌گونه سهمی در بروز اینگونه اختلالات نداشته‌اند!

بارها نوشته‌ایم و بر ما خرده گرفته‌اند که چرا بدون علم به موضوعی اینچنین اداره و سازمانی را مورد نقد قرار می‌دهید؛ اما هدف این رسانه تنها بهبود شرایط زندگی در شهرهای خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز است. هرچند می‌دانیم و بر این موضوع آگاه هستیم که هر اقدامی در وهله نخست نیازمند تامین اعتبارات است؛ اما این نکته را هم نباید از یاد برد که علاوه بر استان خوزستان، در دیگر نقاط جهان هم مناطق گرمسیر و با شرایط سخت آب و هوایی وجود دارد که برای ممانعت از بروز اختلال در سیستم خدمات‌رسانی به شهروندان، راه‌حل‌های علمی و فنی بسیاری در پیش گرفته‌اند.