به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۳۰ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۱۳۲۱۹۳
واکنش‌ها به حمله موشکی ایران به پایگاه داعش در سوریه

پیامی برای داعش و منطقه

روزنامه بهار: حوالی ساعت 23 یکشنبه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که 6موشک زمین به زمین را برای انتقام حملات‌تروریستی تهران روانه لانه‌تروریست‌های تکفیری داعش در استان دیرالزور سوریه کرد؛ خبری که به فاصله بسیار کوتاهی پس از انتشار به سرخط مهمترین اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شد.روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از این اقدام در اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد که این حمله‌با هدف مجازات عاملین جنایت‌تروریستی اخیر تهران‌انجام شده است. مقامات ارشد این نهاد نظامی که پیشتر و در پی جنایت‌تروریستی 17 خردادماه 96 در تهران که به شهادت 18 تن از هموطنان منجر شده بود، وعده داده بودند که‌ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی‌گذارد‌. روابط عمومی سپاه در اطلاعیه خود و در توضیح اهداف حمله موشکی به‌تروریست‌های داعش نیز آورد که‌مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری‌تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را مورد حمله موشکی قرار داده است‌و پس از آن افزوده:‌در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان،‌تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد. ‌همچنین در این اطلاعیه سپاه افزوده:‌گزارش‌های دریافتی حکایت از هلاکت تعداد زیادی از‌تروریست‌های تکفیری و انهدام تجهیزات، سامانه‌ها و سلاح‌های آنان دارد.‌

در همین ارتباط سخنگوی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با بیان اینکه‌تروریست‌ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند تاکید کرد: بر اساس اطلاعات موثق، عملیات موشکی ضدداعش موفقیت‌آمیز بوده است و موشک‌های سپاه مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش در دیرالزور را درهم کوبیدند. سردار شریف همچنین با اعلام اینکه عملیات موشکی سپاه ‌لیلة‌القدر‌ نام‌گذاری شد گفت: در عملیات اخیر سپاه که ‌لیلة‌القدر‌ نام داشت، سپاه پاسداران ۶ فروند موشک بالستیک میان برد، به اهداف مختلفی در بُردهای ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر شلیک کرد. همچنین سردارسرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان شلیک موشک‌های بالستیک سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه گفت: اگر‌تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند نتیجه پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد. وی افزود: اصابت دقیق موشک‌ها به ساختمانی کوچک در سوریه پیامی روشن به دشمنان است. امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش نیز در خصوص حمله موشکی سپاه به مواضع داعش با اشاره به عبارت قرآنی‌و ما رمیت إذ رمیت و لکنّ اله رمی‌اظهار کرد: دنیا مشاهده کرد که با خشم مقدس و کنترل شده به فرزندان مدافع ملت در قالب موشک‌های‌ذوالفقار‌، توفانی مهیب و ویرانگر بر سر لانه‌ها و مخفیگاه‌های خفاشان داعشی باریدن گرفت.

حمایت قاطعانه همه سیاسیون
عملیات موشکی با واکنش‌های سراسر حمایت مسئولان رده‌های مختلف کشور و فعالین سیاسی همراه شد که در ادامه به مرور برخی از این واکنش‌ها و مواضع می‌پردازیم.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از این حمله با انتشار توییتی نوشت: توان موشکی ایران در دفاع مشروع و قانونی از شهروندانش است. توان موشکی ایران از شهروندانش در دفاع مشروع و قانونی حمایت می‌کند و هم‌زمان مبارزه مشترک جهانی با داعش و‌تروریسم افراط‌گرا را پیش می‌راند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز گفت: اقدام ایران با اطلاع دولت سوریه انجام شد و صرفا سیلی کوچک و تنها هشداری برای بیداری آنانی بود که هنوز نمی‌توانند یا نتوانستند واقعیات منطقه و حد و مرز خود را به خوبی درک کند. سیدرضا اکرمی عضو جامه روحانیت مبارز گفت: ایران نشان داد که در مقابل اهانت‌های دشمنان سکوت نخواهد کرد. محمود میرلوحی یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: ایران به دنبال ریشه‌کن کردن‌تروریست‌هاست. محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در حساب توئیتر خود نوشت: حمله محدود اما کوبنده. این یکی هشدار بود! گفته بودیم که انتقام می‌گیریم. علیرضا رحیمی، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کانال تلگرامی خود نوست: اسرائیل نگران نباشد، هنوز نوبتش نرسیده است. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: جمهوری اسلامی ایران با هیچ کسی شوخی ندارد. محمد رضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پیامی آورده است: واکنش مقتدرانه سپاه نشان‌دهنده عزم جزم ایران برای مقابله با‌تروریسم است. صباح زنگنه، یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حمله سپاه به داعش مجازات عوامل حمله به تهران و اقدامی بازدارنده بود. محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای در پیامی که در صفحه اینستاگرام وی منتشر شده، آورده است: اقتدار نظامی ایران نشان از پشتوانه قوی مردمی است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از اعضای فراکسیون امید و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: پیام مستقیم و نزدیک این عملیات موشکی به‌تروریست‌های داعش این بود که بدانند ایران از چه جایگاه و توانی برخوردار است.

بازتاب در رسانه‌های جهان
اقدام سپاه در هدف قرار دادن پایگاه‌های داعش با واکنش‌های جهانی و منطقه‌ای گسترده‌ای رو به رو شد که هم‌چنان ادامه دارد. در ادامه برخی از این بازتاب‌ها را مرور می‌کنیم. اکس نیوز از رسانه‌های تندرو و نزدیک به جمهوری خواهان آمریکایی نوشت: شلیک موشک‌های زمین به زمین سپاه به استان دیرالزور سوریه در حالی صورت گرفته است که شبه نظامیان داعش که از حملات ائتلاف تحت رهبری آمریکا فرار می‌کنند، به طور فزاینده‌ای در تلاش هستند تا مواضع خود را در آنجا تقویت کنند. این حمله در حالی انجام شد که کشورهای جسارت یافته سنی که دونالد‌ترامپ از آن‌ها حمایت می‌کند، در حال سخت‌تر کردن موضع خود در برابر ایران هستند.

شبکه خبری سی. ان‌. ان آمریکا که از جمله رسانه‌های مخالف‌ترامپ شناخته می‌شود در پی این اقدام سپاه مصاحبه‌ای با چند کارشناس انجام داد و در خبر خود، اقدام ایران را عجیب و بی‌سابقه خواند. مجری شبکه‌سی‌ان ان ‌اشاره کرد که ایران چند دهه است این موشک‌ها را در اختیار دارد اما از آن‌ها استفاده نکرده است. کارشناسان این برنامه نیز دلیل ایران برای حمله به‌تروریست‌های داعش را انتقام از حمله اخیر آن‌ها به مجلس و حرم امام خمینی(ره) دانستند.روزنامه فرانسوی فیگارو، شبکه خبری الجزیره قطر، خبرگزاری رویترز، شبکه خبری بی. بی. سی انگلیس، شبکه خبری اسکای نیوز انگلیس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، روزنامه انگلیسی گاردین، شبکه خبری بلومبرگ، پایگاه اینترنتی نشریه صهیونیستی هاآرتص، روزنامه آمریکایی نیویورک پست، خبرگزاری فرانسه، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس، سایت خبری عرب زبان المانیتور، خبرگزاری چینی شینهوا، شبکه خبری سی. ان. بی. سی آمریکا، شبکه خبری المنار لبنان و ده‌ها رسانه دیگر بین المللی و منطقه‌ای خبر این حمله موشکی را در خروجی خود منتشر کردند و به تحلیل این اقدام پرداختند.