به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۳:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۳۰ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۳۲۱۹۴
«بهار» زمزمه‌ها مبنی بر تغییر میثاق‌نامه اعضای شورای شهر تهران را بررسی می‌کند

خشت اول چون نهد معمارکج ...

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار: این طور که معلوم است در شورای شهر پنجم که دست بر قضا همه اعضا‌ی منتخب مردم از لیست امید هستند، تناقض، حرف اول را می‌زند. موضوع اصلی این تناقض‌ها بر سر انتخاب شهر دار است و این صحبت‌ها از زمانی آغاز شد که بعد از انتخابات شورای شهر و رای آوردن محسن‌هاشمی به عنوان سرلیست عده‌ای گفتند محسن‌هاشمی قرار است شهر دار بعدی تهران باشد. وقتی محسن ‌هاشمی با جدیت این موضوع  را رد کرد و گفت قرار است در شورا باقی بماند سیل افکار عمومی به این سو رفت که شهر‌دار بعد قرار است چه کسی باشد و چه خصوصیت‌هایی داشته باشد و مهم تر از همه طی چه فرآیندی انتخاب خواهد شد.

گمانه زنی درباره شهردار
با این اوصاف تنور گمانه زنی‌ها از بین رجلان سیاسی درباره شهردار آینده داغ شد. تاچندی پیش عده ای اسحاق جهانگیری را بهترین گزینه برای شهردار شدن می‌دانستند تا اینکه اسحاق جهانگیری با جدیت عنوان کرد که فکری برای شهردار شدن ندارد. پس از آن نوبت رسید به محسن صفایی فراهانی، حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده، عباس آخوندی، مرتضی حاجی، پیروز حناچی و حبیب الله بی طرف و خیلی از مدیران ارشد دیگر. اما همچنان بحث برای شهردار شدن محسن‌هاشمی بازار بحث‌ها را گرم تر می‌کند. عده ای هنوز هم موافقند که محسن‌هاشمی بهترین گزینه برای شهردار شدن است و عده ای دیگر بر این معتقدند که منتخب مردم باید درشورای شهر باقی بماند.

محسن‌هاشمی امضا کرد از شورا استعفا ندهد
محمدجواد حق‌شناس، منتخب مردم و عضو شورای شهر پنجم گفت:ا‌سم‌هایی که به عنوان شهردار تهران مطرح می‌شود و گمانه‌زنی‌های ارائه شده در برخی رسانه‌ها هیچ‌کدام هیچ پایه و اساسی ندارد. وی  با تاکید بر برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تمایل و پیشنهاد محسن‌هاشمی  نفر اول لیست امید  به ‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی شهرداری تهران گفت: تا جایی که می‌دانم آن ١٥٠ نفری که در لیست شورای عالی اصلاح‌طلبان بودند، میثاق‌نامه برایشان ارسال شده بود و از آنها خواسته شده بود آن را امضا کنند و تا جایی که می‌دانم همه آن را امضا کردند. در یکی از بندهای این میثاق‌نامه آمده بود که اگر این افراد انتخاب شدند، برای هیچ کاری از شورا استعفا ندهند؛ اما بعد از انتخابات درباره یکی، دو نفر شنیدم که گفتند این میثاق‌نامه را امضا نکرده‌اند که البته به نظر من و علی‌القاعده باید همه امضا کرده باشند. حق‌شناس با تأکید بر اینکه یک جریان به مردم اعلام کرده افراد لیست را برای نمایندگی مردم قرار است انتخاب کنند افزود: طبیعتا انتظار مردم هم این است که آن افراد به این رأی احترام بگذارند و کسی که می‌خواهد از این رأی عدول کند، باید دلیلی قوی داشته باشد.

وضعیت بسیار بدتر از آن است که فکر می‌کردیم
اما مرتضی الویری سخنگو و رئیس فعلی شورای پنجم درباره وضعیت فعلی شهرداری تهران  می‌گوید:  وضعیت بسیار بدتر از آن است که فکر می‌کردیم. تخلفات بسیار گسترده است و بنا داریم تا 14 مرداد گزارشی درباره وضعیت شهرداری و شورای شهر تهران ارائه دهیم. اولین مساله مهم اتفاقی است که ۱۲ سال است در تهران افتاده که مشابه دوره ۸ ساله احمدی‌نژاد است. وضعیت بسیار بدتر از آن است که فکر می‌کردیم. تخلفات بسیار گسترده است و بنا داریم تا ۱۴ مرداد گزارشی درباره وضعیت شهرداری و شورای شهر تهران ارائه دهیم. او همچنین خواستار پیگیری مجدد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران شد و گفت: ما کارهایی را در این راستا انجام می‌دهیم و لازم است در مجلس نیز این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد. الویری به بحث تامین درآمد برای شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بحث تجمیع عوارض یکی از مسائلی است که مجلس می‌تواند به ما کمک کند و بازنگری در این موضوع می‌تواند به فعالیت‌های شهرداری کمک کند و اگر بخواهیم شهرداری را به سمت درآمدهای پایدار ببریم بهترین راه همین بحث مالیات و عوارض است که نیازمند همکاری مجلس است.  او همچنین با اشاره به مشکل راهنمایی و رانندگی تهران خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بخش عمده مشکلات حمل و نقل شهری می‌تواند توسط راهنمایی و رانندگی مرتفع شود، لازم است زیرنظر شهرداری باشد و این درحالی است که تا سال ۶۸ نیز اینچنین بود و راهنمایی و رانندگی زیرنظر شهرداری تهران بود اما پس از تشکیل کمیته‌ها و نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی در این نهاد ادغام شد.

 با این حال در سال اخر مجلس پنجم که شهردار تهران بودم، برای اینکه راهنمایی و رانندگی را زیرنظر شهرداری قرار دهیم با آقای باهنر و دیگر دوستان در مجلس صحبت کردم و علی رغم اینکه در ابتدا چراغ سبز نشان دادند در ادامه از آنجا که یک اصلاح‌طلب شهردار تهران بود مخالفت کردند و این مساله باوجود اینکه با قانون اساسی نیز مغایرت نداشت، میسر نشد. رئیس سنی شورای شهر تهران با انتقاد از تعداد اندک شورای کلانشهر تهران به مشکلات فراوان پیش روی این شورا برای تشکیل کمیسیون‌ها و انجام امور اشاره کرد و گفت: متاسفانه وقتی برای تشکیل کمیسیون‌ها صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مثلا با دو یا سه نفر بی‌فایده خواهد بود و چنین وضعیتی برای تعداد اعضای شورای شهر در هیچ کجای دنیا نمونه مشابه ندارد. اما مشکلات به همین جا خلاصه نمی‌شود. این‌که شهردار آینده تا چه اندازه باید مدیر باشد تا از مشکلات و فساد‌های این 12 سال بتواند آوار برداری کند امری است که باید بیش از هر چیز به آن توجه شود.

حذف بند 16 میثاق نامه
شهربانو امانی منتخب شورای پنجم و عضو کمیسیون موقت عمران، حمل و نقل و ترافیک  درباره نحوه انتخاب شهردار و همچنین حذف بند 16 میثاق نامه گفته است: کارگروه 7 نفره مشخصات عمومی شهردار تهران را در جلسه رسمی در اختیار اعضای شورا قرار داد. بند بند این شاخص‌ها که شامل ویژگی‌های فردی و مدیریتی شهردار آینده بود، در جلسه شورا بررسی شد و بند 16 این شاخص‌ها مبنی بر عدم عضویت شهردار‌ آینده در شورای پنجم بود که به اتفاق آرا حذف شد.  شورا بر پایه نظرات جمعی اعضا استوار است، با وجود حذف این بند و جدا از سازوکارهایی که برای انتخاب شهردار آینده در نظر داریم، نظر اعضای شورا این است که ترکیب 21 نفره نباید تغییر کند. همه داوطلبان در یک فرآیند کاملاً تدوین شده از طرف خود یا دیگران به شورا معرفی خواهند شد و اعضای شورا با ارزیابی و سنجش یک نفر را به عنوان شهردار انتخاب خواهند کرد. شورا از همان ابتدا با شفافیت مواضع خود را اعلام کرده است، در حال حاضر ما در هفت کمیسیون تخصصی در حال بررسی و ارزیابی مشکلات تهران هستیم و در این زمینه از کمک اعضای شورای چهارم و کارشناسان استفاده می‌کنیم تا روشن شود؛ چه شهری را می‌خواهیم تحویل بگیریم و تهران در چه شرایطی است. این مسائل در روند انتخاب و شاخص‌های شهردار آینده نقش اساسی بازی خواهند کرد.

وی با اشاره به شاخص‌های شهردار آینده که در کارگروه 7 نفره مشخص شده است، ادامه داد: براساس این شاخص‌ها شهردار از میان مدیران تراز اول شهری و یا کسی که تجربه مدیریت کلان را دارد، انتخاب خواهد شد. در این میان اگر کسی بخواهد از داخل شورا شهردار شود؛ نیاز به دو بار رای‌گیری دارد. در مرحله اول برای لغو عضویت در شورا و در مرحله دوم رای‌گیری برای انتخاب شهردار.  شورای 21 نفره امانت‌دار خوبی برای رای و اعتماد مردم تهران خواهد بود، طبیعتاً اگر در بین کاندیداها فردی ویژگی‌های لازم را داشته باشد، شورا برای بیرون رفتن کسی از ترکیب 21 نفره رای نخواهد داد. در آیین‌نامه «اجرای شرایط احراز تصدی سمت شهرداری مصوب شهریور سال 77 در هیات وزیران»، ویژگی‌های عمومی شهردار مشخص شده است.

تناقضات اعضای شورا
از سویی تناقضات در صحبت‌های اعضای شورا در پی چگونگی انتخاب شهردار  بالا گرفته است . به نحوی که محمود میرلوحی در این باره گفته است: تمام منتخبان مردم تهران، 4 سال آینده در شورا می‌مانند.اما افشین حبیب زاده گفته است: بندی که درباره الزام انتخاب شهردار از خارج منتخبین دوره پنجم بود حذف شد.شهربانو امانی نیز می‌گوید: بند 16 شاخص‌ها مبنی بر عدم عضویت شهردار آینده در شورای پنجم بود که به اتفاق آرا حذف شد.الهام فخاری اما درباره این بند می‌گوید: میثاق نامه بند 16 گانه نداشته که حالا حذف شده باشد. چنین چیزی شایعه و کذب است و با شیطنت توسط عده ای در حال پخش است.زهرا بهرام نژاد هم در این بین به حواشی به وجود آمده تاکید می‌کند و می‌گوید: اتمام حاشیه‌ها و توجه کارشناسی افراد به انتخاب شهرداری شایسته برای تهران، اطلاع رسانی و گفت و گو با رسانه‌ها وظیفه اعضا است.برای رفع ابهامات موجود در این تضاد‌ها با برخی از اعضای شورای شهر پنجم تماس گرفتیم اما حاصل تمام این تماس‌ها یک جواب مشترک بود ، به دلیل فشار‌های موجود تا اطلاع ثانوی مصاحبه نمی‌کنیم . این‌که چرا هنوز به شورا وارد نشده و بر صندلی آن تکیه نداده اعضای شورا تا حدی زیر بار فشار باشند که نخواهند در باره مسائل موجود صحبت کنند بسیار جای تعجب دارد.

اهمیت شهردار آینده
انتخاب شهردار در شرایط فعلی به این دلیل حائز اهمیت است که اولا رسانه‌های گسترده و تاثیرگذاری زیر نظر این نهاد شهری منتشر می شوند. این رسانه‌ها به خوبی می توانند دیدگاه‌ها و نظرات اصلاح‌طلبان را منتشر کرده و پایگاه مناسبی برای این جریان سیاسی باشد. البته این ظرفیت رسانه‌ای در صورتی قابل استفاده است که شهردار آینده نگاه مناسبی به رسانه داشته باشد. دوما بانک شهر یکی دیگر از مواردی است که موجب اهمیت شهرداری شده است.  این بانک توسط محمدباقر قالیباف تأسیس شد و سهام آن بیشتر متعلق به شهرداری‌های شهرها، کلان‌شهرها، کارکنان شهرداری و بخشی از مردم است. ضمن اینکه شهرداری تهران سازمان‌ها بسیاری را در زیر چتر خود قرار داده است. سازمان‌هایی مانند: سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و.... جز سازمان‌های تحت نظر شهرداری تهران هستند. در مجموع شهرداری تهران یکی از مهمترین و اثرگذارترین نهادهای شهری است که سال‌ها در اختیار اصولگرایان قرار داشته حالا نوبت به اصلاح‌طلبان رسیده است تا با رای مردم تهران وارد بهشت شوند. اما هنوز گزینه اصلی مشخص نیست و همانطور که در ابتدا اشاره شد افراد مختلفی برای این سمت در فضای مجازی مطرح شده اند.حالا با اهمیت ویژه ای که شهردار تهران دارد و از آن جایی که فساد در شهرداری تهران ریشه دوانده است وقت آن است که لیست امید دست از حواشی و تناقضات برداشته و در پی انتخاب درستی برای شهرداری تهران باشند. حال چه آن شهردار محسن‌هاشمی باشد چه اسحاق جهانگیری چه هر شخصیتی که به درد این مقام و منسب بخورد و بتواند به خوبی ایفای وظیفه کند و این شهر ویران شده را نجات دهد.