به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۳۰ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۱۳۲۱۹۹
فیض‌الله عرب سرخی در گفتگو با «بهار»:

موشک‌ها از آزمایشگاه فراتر رفت

موشک‌ها از آزمایشگاه فراتر رفت
فائزه طاهری - روزنامه بهار: در جنگ تحمیلی ایران با کشور عراق و بمباران‌های موشکی، ایران نه فقط با عراق بلکه با قدرت‌های بزرگتری روبه‌رو بود که با تحریم امکانات و تسلیحات جنگی برای ایران و فراهم کردن این امکانات برای رژیم بعثی، قدرت دفاع را هم از ما سلب کرده بودند. در آن زمان ایران تنها قادر بود از امکانات محدود خود برای به عقب راندن دشمن از مرزهایش استفاده کند. با وجود این، در سال‌های پس از جنگ، ایران با مطالعات و آزمایشات خود برای ساخت موشک، تصمیم گرفت این بار در صورت حمله‌  دیگرباره متجاوزان، قدرت دفاع از مرزهایش را خود به دست بگیرد. اکنون پس از گذشت نزدیک به 30 سال از اتمام جنگ تحمیلی و تنها در پاسخ به حمله‌تروریستی به مجلس و حرم مطهر امام خمینی(ره)  که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، برای اولین بار موشک‌های ایران از سطح آزمایشگاهی فراتر رفت تا قدرت واقعی موشکی خود را به جهانیان اثبات کرده و بگوید در صورت لزوم، حملات متجاوزان را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

در ارتباط با ابعاد حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش در سوریه با فیض‌اللـه عرب‌سرخی از فعالان سیاسی برجسته اصلاح‌طلب به گفت‌وگو نشستیم. او که سابقه حضور در جبهه‌های جنگ ایران علیه عراق را هم در کارنامه دارد با بیان اینکه پس از جنگ هشت ساله، حمله موشکی ایران به مقرهای داعش در سوریه را باید اولین حرکت تهاجی کشور در نظر گرفت، معتقد است:  حالا داعش می‌داند موشک‌های ایران برای چه روزی است و اگر بخواهد پای خود را از گلیمش فراتر بگذارد، بی‌پاسخ نخواهد ماند. وی همچنین می‌افزاید اگرچه در این سال‌ها موضوع موشک برای ایران تنها در قالب آزمایشی و پژوهشی مطرح بوده، اکنون که داعش و یا هر مهاجم دیگری به مرزهای ایران نفوذ کرده و اجازه فعالیت‌های مخل امنیت کشور را به خود داده، ایران نیز ساکت نمانده و از امکانات خود برای توقف دشمن استفاده کرده است. در ادامه گفت‌وگوی «بهار»  با این فعال سیاسی اصلاح طلب را می‌خوانید.
***

*حمله به خارج از مرزهای ایران پس از انقلاب چه سابقه تاریخی دارد؟
مردم و حکومت ما تجربه موشک‌باران را در جنگ هشت ساله ایران و عراق داشتند. زمانی که موشک‌های فراوانی شهرها و مردم ما را با آسیب‌های فراوانی مواجه کرده بود و در مقابل تعداد محدودی موشک که ایران به عنوان یک حرکت بازدارنده به سمت مناطق حساس در عراق شلیک می‌کرد. با وجود این، خارج از چارچوب جنگ ایران و عراق، ایران در هیچ موردی از موشک استفاده نکرده و بحث پرتاب موشک در ایران صرفا در محدوده آزمایش‌ها قرار داشته است. اگر پرتاب و شلیکی هم صورت گرفته، در فضاهای مناسب داخلی و به منظور آزمایش کارایی موشک‌ها انجام شده است.

* با توجه به این موضوع ارزیابی شما از حمله سپاه به مقر داعش در سوریه چیست؟
پس از جنگ هشت ساله، حمله موشکی ایران به مقرهای داعش در سوریه را باید اولین حرکتی که صورت تهاجمی دارد در نظر گرفت. البته در حقیقت این کار به منظور پاسخ به حرکت داعش در حمله به پارلمان و حرم حضرت امام انجام شد. آثار این شلیک در وهله اول شاید باعث شود که داعش بداند ایران اگر موشک دارد، برای چنین روزهایی است. داعش اگر از چارچوب خود فراتر برود و بخواهد منافع ایران و مردمش را با آسیب مواجه کند، ایران حتما علاوه بر برخوردهای رو در رو، از طریق پرتاب موشک هم این امکان را دارد تا داعش را بر سر جای خود بنشاند.

* با نشان دادن قدرت موشکی ایران، برخوردهایی که از سایر کشورها، چه در منطقه و چه کشورهایی که در باطن حامی داعش و‌تروریست هستند با ایران می‌شود چه خواهد بود؟
طی این سال‌ها که ایران با کشورهای بزرگ در موضوع موشک‌های بالستیک مواجه بوده است، همواره بحث مطالعه و کارهای پژوهشی و ساخت و آزمون نمونه مطرح بوده و هیچ وقت بحث این نبوده که ایران در یک مورد هجومی از این امکانات خودش استفاده کند. همواره حداقل در بین کشورهای منطقه خاورمیانه که از نظر نظامی دارای قدرت بالایی نیستند، این ذهنیت مطرح بوده که این امکاناتی که ایران از نظر پژوهشی دارد، چقدر واقعی است و در مصاف با یک کشور می‌تواند به کار گرفته شود. بنابراین اولین نتیجه به‌کارگیری موشک و پرتاب آن به خارج از مرزها این است که کشورهای منطقه را به این نتیجه می‌رساند که ایران تنها در امر تحقیق و پژوهش و آزمایش با مساله موشک مطرح نشده است، بلکه در صورت لزوم می‌تواند از این امکانات خود استفاده کرده تا احیانا با هدف‌های مهاجم حداقل به قصد دفاع و متوقف کردن برخورد کند. این کشورها تصویر روشن‌تر و دقیق‌تری از توانایی‌های ایران پیدا می‌کنند و این آگاهی باعث می‌شود شاید در مواردی آنها مجبور شوند از ریسک‌های بالا و پرخطر پرهیز کنند و مواجه‌شان را با ایران از محدوده مواجهه سیاسی فراتر نبرند.

* این حمله در شرایط فعلی منطقه چه تاثیری بر روابطش با کشورهای منطقه دارد و آیا نقش ایران در سوریه با این حمله تغییر می‌کند؟
ایران به هر حال امروز طرف یک پای منازعه در سوریه است. ایران با اعلام سیاست دفاع از دولت بشار اسد در منازعات سوریه، در یک سوی مناظره قرار گرفته و حضور دارد. بنابراین این حرکت نقش ایران را به صورت کلیدی تغییر نمی‌دهد. اما در حقیقت میزان تاثیرگذاری ایران با این حرکت افزایش می‌یابد و نیروهای حاضر در سوریه نقش ایران را از این پس برجسته‌تر خواهند دید. همچنین باید اشاره کرد بدون اینکه بخواهیم نقش ایران در سوریه را از نظر مطلوبیت ارزش‌گذاری کنیم و بگوییم آیا می‌توانیم نقش بهتری در سوریه داشته باشیم؟ ‌تردیدی نمی‌توان داشت که نقش ایران با حمله موشکی به داعش پررنگ‌تر می‌شود و طرف‌های درگیر در سوریه در می‌یابند که اگر ایران احساس ضرورت کند، می‌تواند با این امکاناتی که دارد، در جهت منافع خود حرکت‌های هجومی بیشتری را داشته باشد.