به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۱ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۱۳۲۳۱۱

انتشار غیرمنتظره آپدیت برای ویندوز XP

انتشار غیرمنتظره آپدیت برای ویندوز XP
گروه فناوري: مایکروسافت تصمیم گرفته است آپدیت های امنیتی جدید خود را علاوه بر نسخه های جدید ویندوز، برای ویندوز XP نیز منتشر کند. این آپدیت های جدید امنیتی برای محافظت از کامپیوترهای دارای ویندوز در برابر باج افزار WannaCrypt و حملات سایبری گسترده اخیر، منتشر شده اند.
 
مایکروسافت در یک اقدام غیر معمول آپدیت های امنیتی جدید خود را برای ویندوز XP نیز منتشر کرده است. مایکروسافت دیگر از ویندوز XP پشتیبانی نمی کند و انتشار آپدیت های امنیتی برای نسخه ای از ویندوز که دیگر توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی شود، یک اقدام غیر منتظره است. مایکروسافت این آپدیت های امنیتی را برای جلوگیری از نفوذ باج افزار WannaCrypt و حملات سایبری گسترده هکرهای دولتی (هکرهایی که برای سازمان های دولتی فعالیت می کنند و هدف آن ها دسترسی به اطلاعات مهم سازمان دولتی سایر کشور است و گاهی اوقات حملات سایبری صورت گرفته توسط آن ها بسیار گسترده است) به سیستم های دارای سیستم عامل ویندوز منتشر کرده است.

مایکروسافت چند روز پیش فایل های آپدیت ماهانه خود موسوم به "Patch Tuesday” را برای تمام کامپیوترهایی که دارای سیستم عامل هستند، عرضه کرد؛ حتی برای سیستم عامل هایی که دارای ویندوز XP هستند. مایکروسافت اصرار دارد که این پچ های امنیتی بر روی تمام کامپیوترهای دارای سیستم عامل ویندوز نصب شوند تا مشکلات و آسیب پذیری این سیستم عامل برطرف شوند. این مشکلات و آسیب پذیری ها می توانند شرایط را برای حملات سایبری گسترده مشابه حملات سایبری گسترده ای که توسط باج افزار WannaCrypt انجام شده اند، فراهم کنند. مایکروسافت قبلا هم به موسسات و سازمان های مختلف اعلام کرده است که سیستم عامل کامپیوترهای قدیمی خود را به نسخه های جدیدتر ارتقا دهند؛ اما هنوز هزاران کامپیوتر در سراسر جهان وجود دارند که از ویندوز XP استفاده می کنند و حتی برخی از آن متعلق به سازمان های بسیار مهم هستند. متاسفانه کامپیوترهای سازمان NHS که یکی از قربانیان اصلی باج افزار WannaCrypt بوده است، نیز هنوز از سیستم عامل ویندوز XP استفاده می کنند.

مایکروسافت با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که یک سری حملات سایبری گسترده دیگر به زودی به وقوع می پیوندد و خطر وقوع این حملات سایبری در حال حاضر زیاد است. در ضمن مایکروسافت پیش بینی کرده است که نسخه جدید باج افزار WannaCrypt در هفته های پیش رو صدمات زیادی به سیستم های مختلف وارد کند.

اعضای تیم امنیتی مایکروسافت موسوم به Security Response Center پس از آنکه متوجه شدند حملات سایبری گسترده ای که اخیرا صورت گرفته اند، یک تهدید گسترده برای تمام کامپیوترها محسوب می شوند، به مایکروسافت اعلام کردند که آپدیت های امنیتی جدید خود را برای نسخه های قدیمی سیستم عامل ویندوز نیز منتشر کند.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ به پشتیبانی خود از ویندوز XP پایان داد و اعلام کرد امکان دریافت آپدیت های امنیتی جدید در آینده برای کاربران این نسخه از سیستم عامل ویندوز وجود ندارد؛ اما به دلیل اینکه تعداد زیادی از کامپیوترها هنوز از ویندوز XP استفاده می کنند و با توجه به حملات سایبری گسترده ای که اخیرا صورت گرفته است و همچنین درخواست های اعضای تیم امنیتی این شرکت، مایکروسافت تصمیم خود را تغییر داد و آپدیت های امنیتی جدید را برای این نسخه از سیستم عامل ویندوز نیز منتشر کرده است و از همه کاربران کامپیوترهای شخصی و کاربران کامپیوترهای موسسات مختلف و سازمان های دولتی خواسته است که در صورت استفاده از ویندوز XP، آن را در اسرع وقت به نسخه جدیدتر ارتقا دهند. همچنین مایکروسافت اعلام کرده است نسخه های قدیمی ویندوز حتی در صورتی که به روز رسانی شده باشند، باز هم فاقد ویژگی های امنیتی نسخه های جدیدتر هستند.

مایکروسافت معمولا آپدیت های امنیتی جدید خود را تنها برای ویندوزهای ۷، ۸٫۱ و ۱۰ منتشر می کند. توصیه مایکروسافت همیشه این بوده است که کاربران در صورت امکان از جدیدترین نسخه های ویندوز استفاده کنند. همانطور که قبلا گفتیم آپدیت های امنیتی جدید سیستم ها را در برابر حمله باج افزار  WannaCrypt محافظت می کنند. کاربران نسخه های از ویندوز که در حال حاضر مایکروسافت از آن ها پشتیبانی می کند، لازم نیست فایل های آپدیت های امنیتی را به صورت دستی دریافت و نصب کنند و در صورتی که گزینه (Windows Updates) در کامپیوتر آن ها فعال باشد، فایل های آپدیت به صورت خودکار دریافت و نصب خواهند شد.
مرجع : سايت كليك