به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۳ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۳۲۳۸۱

ديروز لمپن‌ها یک گام به جلو رفتند

گروه سياسي- رسانه ها: علی تاجرنيا در روزنامه شرق نوشت: مرور حوادثی که در خرداد سال جاری رخ داده و آخرین نمونه آن، همین حاشیه‌های روز قدس است، ما را به این باور می‌رساند که نظارت و کنترل‌های لازم، مانع از آن شود که افرادی کاملا آزادانه بیایند و رئیس‌جمهور کشور را در ملأ عام به باد ناسزا بگیرند. از یاد نباید برد چنین برخوردهایی عملا نشان‌دهنده این است که برخلاف تصور عمومی، چنین افرادی اصولا «خودسر» به حساب نمی‌آیند، چراکه تجربه نشان داده، خودسرها نمی‌توانند به‌راحتی پا روی قانون کشور بگذارند.
 
 انتخابات پرشور بیست‌ونهم اردیبهشت به پایان رسید و اکنون آقای روحانی دیگر فقط متعلق به یک جریان یا گروه خاص نیستند، بلکه منتخب همه مردم و نشانه‌ای از عزم جامعه در اداره امور کشور خود محسوب می‌شوند؛ بااین‌همه به نظر می‌رسد متأسفانه عده‌ای اصرار دارند نشان دهند خواست مردم در اداره امور جامعه تأثیرگذار نیست و پیام خود را به روش‌های مختلف به نمایش درمی‌آورند. این جریان، همان جریانی است که هرگاه منتخب مردم به سمت آنها گرایش دارد، رئیس‌جمهور را نماد مجموعه نظام می‌دانند و هرگاه کسی خلاف نظر ایشان از طریق رأی اکثریت، منتخب می‌شود، از هر اهرمی برای مخالفت با او استفاده می‌کنند. این جریان، نه نگاهی به خواست و مطالبات مردم دارد و نه باور به این مطلب که اراده و خواست مردم می‌تواند در اداره جامعه تأثیرگذار باشد و در نهایت هم عملا به بازتولید همان شعارهایی می‌رسد که رأی مردم را به هیچ می‌انگارد.
 
این گروه‌ها، بیشتر از جایی تقویت و حمایت می‌شوند که می‌خواهند با ایجاد ناامنی و بی‌برنامه و در نهایت هتاکی و تخریب منتخبان مردم، در برنامه‌های ملی مانند راهپیمایی روز قدس، نشان دهند در کشور اراده یک جریان خاص، حاکمیت دارد و رأی مردم نمی‌تواند تأثیری در این اراده داشته باشد؛ بنابراین پر بی‌راه نیست اگر هتاکان دیروز آقای روحانی و آقای مطهری را افرادی بدانیم که در راستای منافع دشمنان نظام حرکت می‌کنند. اگر امروز رژیم اشغالگر قدس و هم‌پیمانانش وضعیت داخلی ایران را به رصد نشسته‌اند و از هرگونه تفرقه و تشددی که منجر به تقسیم‌بندی مردم و تضعیف نهادهای حاکمیتی استقبال می‌کنند، آیا از چنین برخوردی می‌توان دفاع کرد؟ مگر نه اینکه تخریب رئیس‌جمهور کشور در چنین شرایطی، همان حکایت نشستن بر شاخه و بن بریدن است؟
 
آنچه در قانون جمهوری اسلامی ایران آمده، احترام برای تمامی ارکان نظام است. اگرچه نقد می‌تواند راه‌گشا و تعالی‌بخش باشد؛ اما تضعیف به شیوه‌هایی این‌چنینی شایسته و بایسته افرادی که خود را طرفداران انقلاب می‌دانند نخواهد بود. بدیهی است قوه قضائیه باید با چنین رفتارهای مجرمانه‌ای برخورد کند تا زمینه تکرار آن از میان برود. نمی‌شود در روزی که رهبر کبیر انقلاب، آن را روز قدس و روز بیداری جهان اسلام برای دفاع از سرزمین فلسطین نام نهاده، به خیابان بیاییم و منتخب مردم کشور خود را مورد هتاکی و بی‌حرمتی قرار دهیم. آنچه امروز پیشِ‌روست، بی‌شک حکایت از مسئولیت سنگینی دارد که حوادث روز قدس بر شانه مسئولان کشور گذاشته است. بی‌شک مردم به‌درستی چنین رفتارهایی را قضاوت خواهند کرد و من هم مانند آنها امیدوارم منتقدان دولت از این آزمون مردمی سربلند بیرون بیایند.

صدیقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۰۳ ۱۷:۲۳
سلام. من یه اصلاح طلبم و از شعارهای دیروز افراطیون ناراحت شدم. اما هر چه فکر میکنم با مجازات و بگیر و ببند افراطیون بخاطر چند تا شعار نمیتونم کنار بیام. کجای دنیا (دنیای پیشرفته و دارای ازادی های مدنی) مردم رو بخاطر شعار دادن بر ضد رییس جمهور یا مقامات، زندانی میکنن یا شلاق میزنن. مگه ما بخاطر همین مجازات ها که بر ضد دانشجوها انجام می شد از دولت قبل گله مند نبودیم؟ حالا میخوام از همون قوانین به نفع خودمون و بر ضد مخالف استفاده کنیم. (354145)
۱۳۹۶/۰۴/۰۴ ۰۷:۳۵
برادر عزیز! هیچ کس خواهان مجازات معترضین نیست؛ اما باید روشن شود این عده از کجا مسیر رئیس جمهور را می دانستند؛ چه کسانی هدایت آن ها را به عهده دارند؛ چرا چنین روزی را برای اعتراض انتخاب کردند. با روشن شدن پاسخ این سه پرسش، بسیاری مسائل دیگر نیز روشن می شود. از همه مهمتر باید روشن شود چرا عده ای آزادند که هر کاری بکنند، اما به ما مردم عادی حتی مجوزی هم برای راهپیمایی نمی دهند. (354171)