آخرين بروز رسانی در 1394/06/10 ساعت 10:19:29 | تعداد اخبار امروز: 23 خبر
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۵
۷۳
قبل از روشن‌کردن کولر خودرويتان بخوانید!
کد مطلب : 1324
کولر ماشین و تمامی‌قطعات آن سه دشمن اصلی دارند که شامل رطوبت گرد و غبار و هوا است. اما در این مطلب قصد داریم تا به مشکلات به وجود آمده برای کولر یک خودرو بپردازیم و دلایل بروز ایرادات و راه‌های جبران آن را بررسی کنیم.یکی از بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین عیوب کولر یک خودرو عدم خنک‌کردن آن است.

هر چند این مشکل می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما در اینجا برخی از آنها را مرور می‌کنیم. در شماره گذشته گفتیم قلب تپنده سیستم کولر کمپرسور آن بوده و این قسمت نقش اصلی را در به گردش در آوردن مبرد دارد. به همین دلیل در صورتی که این بخش به درستی عمل نکند و نتواند وظیفه خود را در به گردش درآوردن مبرد به خوبی بازی کند، خنک‌کنندگی سیستم کاهش پیدا می‌کند.

درست کارنکردن کمپرسور می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در مرحله اول ممکن است تسمه آن شل بوده و کمپرسور کمتر از میزان معمول مبرد را پمپ می‌کند. در این حالت سرویس کار یا تسمه را عوض می‌کند یا آن را سفت کرده و تا حد مجاز کشش تسمه را کنترل می‌کند. انجام چنین کاری چندان هزینه‌ای ندارد. تسمه کولر نیز قیمتی نداشته و تنظیم و سفت کردن آن هم زمان و هزینه نمی‌برد.

اما گاهی عدم کار کردن کمپرسور از کلاچ یا همان بوبین آن بوده که نیرو را به درستی انتقال نمی‌دهد. در این مواقع نیز کلاچ یا تعویض شده و یا تعمیر می‌شود.کلاچ کولر چندان سیستم پیچیده‌ای نبوده و یک کلاچ مغناطیسی است که با جریان برق آهن‌ربا شده و نیرو را منتقل می‌کند. حال ممکن است در این جریان یا نحوه آهن‌ربا شدن این سیستم مشکلی به وجود آمده باشد که رفع آن چندان مشکل نیست. اما در بسیاری از مواقع شما در شتابگیری احساس می‌کنید که کولر خنک نمی‌کند. در حقیقت این عیب نبوده و در خودروهایی که همه چیز تحت کنترل ECU است این اتفاق می‌افتد. زمانی که شما قصد شتابگیری دارید یقیناً به تمامی‌قوای موتور نیاز دارید در نتیجه باید تمامی‌مصرف‌کننده‌ها برای همان چند لحظه‌ای که شتاب می‌گیرید قطع شوند.

یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ها همین کمپرسور کولر بوده که باید در این مواقع قطع شود. قطع کردن کمپرسور کولر و از مدار خارج کردن آن در این شرایط کاملاً بر عهده ECU بوده و به صورت خودکار این اتفاق رخ می‌دهد تا تمامی‌توان موتور در این‌گونه مواقع در اختیار شما باشد.گاهی نیز اشکال از فن است. در بسیاری مواقع فن روشن نمی‌شود تا دما را پایین بیاورد. در این شرایط باید دلایل عدم روشن شدن فن را کنترل کنید تا این عیب رفع شود. گاهی خود فن مشکل داشته و روشن نمی‌شود. گاهی فرمان روشن شدن آن داده نمی‌شود. گاهی هم در جریان فن مشکلی به وجود آمده است.

کنترل روشن شدن فن می‌تواند توسط مالک خودرو انجام شود اما بررسی مشکل آن بهتر است توسط متخصص انجام شود تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است باعث عدم خنک‌کاری مناسب کولر خودرو باشد، کثیف بودن پره‌های کندانسور است. همان‌گونه که پیش از این گفتیم، مبرد سرمای خود را در اوپراتور از دست می‌دهد و گرم می‌شود و به کندانسور می‌آید تا پیش از فشرده‌شدن در کمپرسور خنک شود. حال اگر هوای کافی در کندانسور جریان نداشته باشد تبادل حرارت به خوبی صورت نمی‌گیرد. در این مواقع فشار باد راه حل مشکل است. با فشار هوا کندانسور را تمیز کنید تا مشکل برطرف شود.

اما یکی دیگر از عیوب شایع، نوسان دور موتور در زمان استفاده از کولر است. این عیب دلایل زیادی نداشته ولی در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاملاً متفاوت است. در تمامی‌خودروها در زمان گرفتن کولر دور موتور کمی‌افزایش پیدا می‌کند تا بتواند افزایش بار بر روی موتور ناشی از اتصال کمپرسور به موتور را جبران کند.

در حالت عادی دور موتور خودروی شما در حد ۸۰۰ بوده که دور آرام است. زمانی که کولر را روشن می‌کنید این دور کاهش پیدا می‌کند. اما باید عاملی این دور موتور را افزایش دهد تا افت قدرت جبران شود. در خودروهای انژکتوری این افت قدرت توسط استپر موتور و کمی‌تغییر زاویه دریچه گاز جبران می‌شود. در اصطلاح استپر کمی‌به خودرو گاز می‌دهد. اما در خودروهای کاربراتوری این جبران افت قدرت توسط یک شیلنگ وکیوم جبران شده که دریچه گاز را تغییر حالت می‌دهد.

اگر خودروی کاربراتوری دارید و در زمان استفاده از کولر دور موتور نوسان دارد حتماً موتور و کاربراتور خودروی خود را تنظیم کنید. اما اگر خودرویتان انژکتوری است باید دیاگ زده شود تا نحوه کار استپر موتور یا همان موتور پله‌ای کنترل شود. گاهی کثیف شدن موتور پله‌ای و تمیز کردن و شست‌وشوی آن این مشکل را برطرف می‌کند. گاهی تعمیرکاران موتور پله‌ای را عوض می‌کنند که چندان هم کم هزینه نیست‌. دقت کنید در بسیاری مواقع تمیز کردن و کنترل جریان استپر این مشکل را برطرف می‌کند.

عیب دیگری که معمولاً در خودروهایی با موتور کم بازده‌تر و ضعیف‌تر به وجود می‌آید بالا رفتن آمپر آب است. بالا رفتن آمپر آب نشان‌دهنده بالا رفتن دمای موتور است. این وضعیت می‌تواند عیوب بسیار زیادی را به وجود آورد. اولین عیبی که بسیار نزدیک است سوختن واشر سرسیلندر است. همچنین خرابی سایر قطعات حساس به گرما از عوارض این عیب است. البته توجه داشته باشید نوسانات اندک در دمای موتور امری کاملاً طبیعی است و نباید چندان نگران آن بود اما اگر این مسئله ادامه پیدا کند می‌تواند خطرناک باشد. استفاده از کولر بار اضافه‌ای بر روی موتور تحمیل می‌کند اما این بار اضافه در آن حد نیست که باعث افزایش غیرقابل کنترل دمای موتور شود و سیستم خنک‌کننده خودرو باید بتواند همچنان از پس خنک‌کاری موتور برآید. برای رفع این مشکل باید دو بخش از سیستم خنک‌کننده را کنترل کنید: یکی رادیاتور و دیگری فن خنک‌کننده.اگر رادیاتور کثیف بوده نتواند به درستی تبادل حرارتی را انجام دهد و گرما را دفع کند این عیب حاصل می‌شود. برای رفع آن رادیاتور و مجاری آن باز شده و شسته می‌شود. مجاری آن باز شده و آب به درستی تبادل حرارت دارد. گاهی رادیاتور درست بوده ولی فن خودرو دچار مشکل شده نمی‌تواند به درستی هوا را بدمد. هر دو فن در خودرو بسیار با اهمیت هستند که دور گردش آنها نیز موثر است. باز هم برای این کار باید فن کنترل و چک شود. رله فن نیز در کارکرد آن بسیار موثر است. سوختن آن باعث از کار افتادن فن می‌شود.

گاهی کولر روشن است ولی ماشین گرم شده و آمپر آب بالا می‌رود. با تمام این شرایط فن‌ها در دور آرام کار می‌کنند. باز هم باید علت را در فشنگی سر کپسول جست‌وجو کرد.در مجموع توصیه می‌شود سیستم خنک کاری خودرو قبل از راه‌اندازی و استفاده از کولر به خصوص در خودروهای ارزان قیمت که چند سال از تولیدشان می‌گذرد، کنترل شود.اما در برخی از خودروها که مدتی از شارژ گاز کولر آنها گذشته است کم کردن گاز و خالی شدن گاز کولر (به شدت برای محیط‌زیست مضر است) بسیار شایع بوده و کولر کار نمی‌کند. در این شرایط باید کولر دوباره شارژ گاز شده و فشنگی روی کپسول چک شود. قبل از شارژ حتماً با سرویس کار توافق کنید که اگر شارژ گاز کولر کم شد باید پاسخگو باشد. همچنین تمامی‌اتصالات و مجاری را کنترل کرده و در صورت نیاز عوض کند تا شارژ کولر کم نشود.

به این نکته حتماً توجه کنید تا بعد از مدتی کوتاه مجبور نشوید دوباره کولر را شارژ کرده و آن را گاز کنید. هزینه هر بار شارژ کردن کولر نزدیک ۴۰ هزار تومان است.گاهی کولر قطع و وصل کرده و درست کار نمی‌کند. این مساله یا از اتصالات آن بوده یا از فشنگی قهوه‌ای رنگ آب است. در این مواقع فشنگی عوض شده و سیستم دوباره چک می‌شود.در بسیاری مواقع کولر از نظر بازده و کارکردش مناسب است ولی سر و صدای اضافی دارد. در این شرایط باید کاپوت را بالا زد و کولر گرفت. در محیطی آرام و کم سر و صدا این کار انجام شود. سپس به سر و صدای ایجاد شده و منشا آن دقت کنید تا معلوم شود عیب از کجاست. گاهی عمر تسمه کولر به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کرد.

توصیه می‌کنیم از تسمه با کیفیت و خوب استفاده کنید تا مشکل ایجاد نکند. گاهی تسمه سالم است ولی تنظیم نبوده و صدای سوتی ایجاد کرده که در زمان کولر گرفتن ایجاد می‌شود. در این مواقع تسمه کمی‌سفت می‌شود تا این مشکل حل شود. از سفت کردن زیاد تسمه به شدت پرهیز کنید تا هم عمر تسمه کم نشده و هم بلبرینگ کمپرسور خراب نشود. گاهی خود کمپرسور در جای خود محکم نبوده و سر و صدا و ارتعاش ایجاد می‌کند. با آچارکشی و سفت کردن کمپرسور این مشکل در این شرایط حل می‌شود.

از بلبرینگ کمپرسور نام بردیم. یکی از عوامل بی‌صدا کار کردن سیستم کولر و کمپرسور همین بلبرینگ است. این بلبرینگ باید تحت فشار خاصی کارکرده تا عمر مناسبی داشته و خراب نشود. خرابی آن چندان هزینه بالایی برای تعویض ندارد (در خودروی پراید) در مجموع اگر کمپرسور خراب و شارژ کولر کم نشود بر طرف کردن سایر عیوب چندان هزینه‌بر نیست.

در پژو ۲۰۶ گاهی کولر با دست شارژ می‌شود. یعنی شارژ گاز کولر بیش از حد می‌شود. در حالی که باید با دستگاه و به صورت اتوماتیک انجام شود. گاهی دستگاه نیز کالیبره نبوده و ترازوی آن خراب است و در حقیقت تشخیص نمی‌دهد چند گرم وارد سیستم گاز شده است. در این مواقع وقتی کولر را روشن یا خاموش می‌کنید صدای سوت مانندی به گوش می‌رسد. وقتی شیر انبساط به درستی کار نکند این صدا ایجاد شده و زیاد بودن شارژ کولر نیز این عیب را ایجاد می‌کند.در بعضی مواقع کلاچ کمپرسور درگیر نشده و کولر وارد مدار نمی‌شود. این عیب در خودروهای مختلف دلایل مختلفی دارد. به طور مثال در پژو ۲۰۶ ابتدا باید فیوز مربوطه را در جعبه فیوز چک کرد. اگر فیوز سالم باشد باید گاز سیستم را کنترل کرد. گاهی تخلیه گاز ناگهانی به دلیل نشتی یا ضربه در سیستم این عیب را به وجود می‌آورد. مشکل در سیم کشی و ایجاد قطعی در اتصالات و سیم‌ها نیز این مشکل را ایجاد می‌کند. در نهایت رله داخل BSI باید کنترل شده تا نسوخته باشد. در پراید باید اتصالات و فیوز چک شود. در سایر خودروهایی که مالتی پلکس نیستند این دو مورد باید کنترل شوند.

در بعضی مواقع اوپراتور یخ می‌زند. این مشکل کمی‌رایج بوده که باید برای رفع آن ترموستات را کنترل کرد تا معلوم شود درست کار می‌کند یا نه. اگر ترموستات خراب بود حتماً از نوع مرغوب آن استفاده کنید تا موردی در آینده برای خودرو به وجود می‌آید. ترموستات خوب و با کیفیت در پراید با نوع معمولی ۳۰‌درصد اختلاف قیمت دارد.بعضی‌ها گلایه دارند هوای کولر دارای بوی خاصی بوده که مطلوب نیست. در این مواقع ابتدا اوپراتور را کنترل کرده و هوای خروجی آن پک می‌کنیم. علت این مساله جمع شدن ذرات ریزی در لابه‌لای پره‌های اوپراتور است. تمیز کردن اوپراتور با فشار باد راه حل این مشکل است. گاهی این بوی بد ناشی از جلبک‌های ریزی بوده که در لابه‌لای پره‌های اوپراتور رشد کرده‌اند. برای از بین بردن آنها باید اوپراتور با مواد مخصوصی شسته شود تا کاملاً تمیز شود.در نهایت باید به نکاتی برای بالا رفتن عمر کولر و کنترل آن اشاره کرد.

کولر را در دورهای بالا روشن نکنید. اگر دور موتور بالا است، کلاچ بگیرید سپس کولر را روشن کنید. روشن کردن کولر در دورهای بالا سبب میشود تا بلبرینگ کلاچ آن تسمه و حتی پولی آن خراب شود.در زمستان نیز کولر را روشن کنید تا سیستم فرسوده نشود. در همان لحظه که کولر را روشن کردید پنجره‌ها را بالا ندهید. بگذارید چند دقیقه کولر کار کند تا هوای اولیه خارج شود. در خودروی پراید در زمانی که کولر روشن است کمی‌ملایم‌تر رانندگی کنید تا واشر گلویی اگزوز نسوزد. سعی کنید تا بیشتر در جاده از کولر پراید استفاده کنید. در حالتی که از سوخت CNG استفاده می‌کنید سعی کنید کولر نگیرید.در نهایت استفاده از کولر کمی مصرف سوخت را افزایش داده و گاهی تا ۱۰ درصد مصرف افزایش پیدا می‌کند.
مهندس محمدحسن اسداللهی

۵۰
داغ کنید

مرجع :دنیای‌خودرو
 
 
سعید
۱۳۹۱-۰۲-۰۲ ۱۹:۰۰:۵۴
خیلی جالب بود.در ماشینهایی که چند سال کار کردن و گاز خالی کرده حتما باید ابتدا محل نشتی پیدا بشه.که شایعترین محل نیز اورینگهای اتصالات میباشد. (376)
 
Abbas
United States
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۲۳:۵۲:۱۰
سلام فن کولر ۲۰۶ چه موقع off میکنه (242625)
 
مانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۵-۱۴ ۱۳:۲۳:۵۸
رله فن خراب شده برو برق کار بگو یسرش کنه (243411)
 
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۵-۲۹ ۲۳:۵۴:۴۳
ممنون عالی (246857)
 
منصور دریانورد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۶-۱۸ ۰۴:۲۰:۰۷
سمند ال ایکس88. کولر بعد از حدود نیم ساعت قطع کرده و مجدد وصل نمی شود باید خاموش روشن کنم. مشکل کجاست؟ (250724)
 
ميثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۲-۱۳ ۱۲:۳۴:۵۱
سلام
ممنون از اطلاعاتتون
من ٢٠٦ تيپ ٥ دارم وقتي كولر رو روشن ميكنم كمپرسور بطور مكرر خاموش و روشن ميشه با توجه به اينكه ماشينم صفره (٢٠٠٠ كيلومتر كاركرده) به نمايندگي نشون دادم و گفتن اين كاملا طبيعيه و هيچ ايرادي نداره، ميخواستم بدونم آيا اين حالت اعصاب خورد كن نيست و هيچ وقت دماي داخله كابين خيلي سرد نميشه، سرماي كولر عاليه ولي چون مكرر خاموش ميكنه هيچ وقت دما خيلي پايين نميره، ضمنا اين عمل باعث ميشه ماشين ضمن حركت قدرتش به كرات گرفته بشه ( بدليل درگير شدن كمپرسور) لطفا نظرتونو بفرماييد. (302260)
 
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۱:۴۲:۴۲
شما بايد يا ترموستاتتو عوض كني يا ميتوني اصلا يكسرش كني، البته اين نظره منه اساتيد هم ميتونن نظر بدن (305066)
 
پارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۲ ۱۶:۲۴:۰۷
دوست گرامی مشکل خاصی به نظر نمیرسه همه خودروها همینطوره زمانی که سردخانه به اندازه کافی سرد شد کمپروسور قطع میشه زمانی که داره هوا سردیش رو از دست میده دوباره میره زیر بار این روند باعث کاهش سوخت هم میشه در مواردی هوای خروجی یکم شرجی میشه مال سنسوره که در بعضی مواقع بگذر داره (یعنی میشه باهاش کنار بیای ) یایکسره اش کنی که خیلی فشار به موتور میاد تعویضش هزینه بره باید گاز خالی بشه و .... ضرب فن رو هم کم کنی بهتر میشه هواش خنکتر میشه (312328)
 
ال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۱۲:۰۹:۱۵
مقدار گاز وارد شده به سیستم بیش از اندازه است.ببر روی ۳۰ تنظیم کن (312610)
 
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۳:۳۳:۰۸
سلام دوست عزیز فشار گاز کولر بالاست و این باعث میشه کمپرسور مداوم قطع وصل کنه (313361)
 
اصلان
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۹:۲۹:۵۳
با سلام و درود
برای منم همینطوره و احساس می کنم صدای عمل کردن کلاچ کولر یا کمپرسور کمی زیاد به نظر میرسه. (318490)
 
ارمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۰:۱۹:۵۳
باسلام وادب
مطالب فوق بسيار مفيد وجامع بود
من ال نود دارم موقعي كه كولر را ميزنم تاچند دقيقه اي خوبه بعدا هواي گرم وشرجي مانندي به داخل ماشين مياد.پيش تعميركاران زيادي بردم وچك كردن ولي متوجه علتش نشدن.لطفا راهنمايي كنيدarman8807@yahoo.com
باتشكر (302976)
 
ممعین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۳-۱۲ ۱۵:۵۵:۳۶
سلام من رو پراید همچین مشکلی رو داشتم با گاز زدن حل شد. (306720)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۲-۲۰ ۰۰:۳۵:۳۹
من پراید دارم یه فن تک دور داره که وقتی کولر رو روشنن میکنم روشن میشه دما شدیدا بالا میره مشکل از کجاست (303193)
 
mkh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۱۲:۴۵:۳۵
احتمالا مشکل از رله دور تنده (311161)
 
حامد
Germany
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۱۵:۵۱:۲۷
عالی بود استفاده کرپیم (304727)
 
کاظم
United States
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۳:۰۸:۰۱
من یک پیکان مدل ۶۲ گازسوز دارم، میشه روش کولر نصب کرد؟ (305078)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۲:۱۶:۵۹
آتیشش بزن (313826)
 
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۰۶:۲۴:۵۸
چیکار مردم داری پیکانم ماشینه (316649)
 
پژو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۱۷:۳۶:۴۵
شوخی کرد نارحت نشید (319750)
 
payam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۸:۵۲:۲۵
بله دوست عزیز
روی پیکان هم میشه کولر نصب کرد.البته چیزی در حدود 400 الی 500 تومن برات هزینه داره و ضمنا جای داشبورد ماشینتو کامل می گیره.اگه خواستی به ایمیل من یه پیام بده بیشتر بهت توضیح بدم
payampayam69@gmail.com (316749)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۸:۵۶:۵۸
من معتقدم وسایل 206 اگه اصلی باشن خوب کار میکنن و کولرش حرف نداره ولی گاهی ریپ میزنه علتش رو اگه میدونید بنویسین ممنون (306238)
 
ABBAS
Romania
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۰۱:۲۳:۱۵
با سلام
احتمال داره از سنسور هوای ورودی باشه (مپ سنسور) (307087)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۲۳:۳۰:۴۱
باسلام به استادمحترم؟. میخواستم نظرتان رادرمورداینکه درچه مواقعی کولر را روشن ودر چه زمانی کولر را خاموش کنیم خیلی برام مهمه که بدانم باتشکر ازشما استاد گرانقدرلطفا راهنمائیم کنید متشکرم . (307248)
 
مهدی
Romania
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۸:۲۶:۲۰
باسلام من پراید دارم رفتم رادیاتور وکل سیستم کولر را عوض کردم گاز کولر را عوض کردم وقتی ازش استفاده میکنم 10دقیقه خنک میکنه بعد باد گرم میده موندم دیگه چکارش کنم دوستان راهنمایی کنید (307362)
 
ت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۳:۲۲:۱۰
باتریساز یکسرش کنه (312193)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۳-۱۸ ۱۹:۵۶:۰۱
كي مارو ادم حساب ميكنه مگه همون مدير محترم ماشين ايراني سوار ميشه؟ (307519)
 
احمد س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۱۳:۰۸:۲۷
سلام ماشینم مدل91کولر روشن کنم آمپر حرارت بالا می رسه وکولر گرم می شود (307635)
 
محبوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۱۹:۳۱:۴۵
سلام، باتشکر از توضيحاتي که دادید، بنده پراید دارم کولر آن خنک نمیکرد بعد از اینکه که به باطری ساز نشون دادم، فشار آن را گرفت و از شماره 70 به 40 رساند درحالی که روشن بود، یعنی مقداری از گاز آن را خارج کرد، ولی باز خنک نمیکنه، لطفاً راهنمای کنید با تشکر (307732)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۲۳:۱۹:۱۸
میخواستم بدونم وقتی کسی جواب سوال ها را نمیدهد برای چی نظر میخواهید (307783)
 
فرشاد
Romania
۱۳۹۴-۰۳-۲۰ ۲۲:۲۵:۵۴
با سلام تیبا۲ دارم ۱۰۰۰ تا کار کرده و کولر حدود ۵ ثانیه روشن و ۵ ثانیه خاموش میشه و در هنگام حرکت دائما روشن خاموش میشه که فشار زیادی به موتور میخاره به نظرتان مشکل چیه? لطفا راهنمایی کنید (307960)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۲۳:۲۳:۴۷
مال منم اینطور (310721)
 
ال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۱۲:۱۲:۲۹
گاز کولر بیش از اندازه است،ببر کمش کن (312613)
 
رضا
Germany
۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۰۲:۳۷:۳۰
سلام روشن کردن کولر ماشین صفر کیلومتر سمند lxبه موتور ضربه میزنه؟
باتشکر (308818)
 
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۱۷:۴۱:۳۶
داداش من سمند دارم از سال 89 که خریدم مرتب هم کولر در موقع نیاز استفاده میکنم هیچ مشکلی نداره خوب استفاده کن و کیف ببر خودرو ملی است تبرک دست سید عزیز میباشد (319751)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۲۳:۲۲:۵۸
سلام منم تیبا 2 صفر دارم هر 5 ثانیه قطع و وصل میکن میگن عادی لطفا راهنمایی کنید (310718)
 
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۶:۵۶:۴۶
اگه خوب خنک میکنه ایرادی نداره (315351)
 
الیکس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۱۷:۴۳:۱۳
وقتی تعداد زیادی میگن اینطوری هستند شک نکن از طریق شرکت اینگونه طراحی شده اند (319752)
 
تقي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۰ ۲۲:۵۸:۰۶
من از سيستم بهينه سرما استفاده کردم اوايل بعد از شروع کولر امپر خوب است ولي وقتي ماشين سمند گاز زيادي ميخورد امپر بالاتر ميرود دليل چيست خواهشمنم جواب بدهيد (312107)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۱۱:۵۲:۴۴
سلام من که ماشین ندارم ولی بعضی وقت ها کولر خودم نامنظم کار میکنه ایراد کجاست ؟ (312601)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۰۷:۵۸:۴۰
برو خودتو به روان پژشک نشون بده درست میشی ..خدا بزرگه (312876)
 
ال ایکس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۱۷:۴۴:۱۹
ایول،علی آقا خوب آمدی (319753)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۳:۵۰
شما بايد به يك آپاراتي كار بلد مراجعه كنيد. قطعا برطرف مي شود. (313034)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۰۰:۱۵:۲۹
سلام من بتازگی یک پراید مدل ۸۱خریدم که کمپرسور کولر نداشت یک کمپرسور دست دوم خریدم ونصب کرد م وقتی کلید کولر روشن میکنم کمپرسور کلاج نمیکنه درضمن من هنوز شارژ گاز نکردم اصلا گاز نداره خواستم بدونم که علت کلاج نکردن کمپرسور از نداشتن گازهستش (313142)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۴:۵۲:۱۹
به احتمال خیلی خیلی زیاد نشتی داره (313581)
 
فرشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۲۲:۳۱:۴۳
دوست عزيز تا وقتى گاز در مدار نباشه كمپرسور كار نميكند (315523)
 
مجید صادقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۰۵:۰۳
با عرض سلام ،پراید من چند وقتی هست که از رادیاتور آّب کم میکنه اما از آّب قمقه کم نمیشه (هر 600 کیلومتر یه استکان) و فقط از رادیاتور کم میکنه و در هوای گرم آمپر تا نصف بالا میاد و فن با دور تند کار میکنه لطفا دوستان در صورت امکان راهنمایی بفرمایند . (313297)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۲:۰۰:۴۰
باسلام بنده پراید.دارم بعدازروشن کردن کولر ماشین خاموش میشود.اماوقتی کولر خاموش است مشکلی ندارد.لطفاراهنمایی کنید (313349)
 
سمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۱۷:۵۰:۰۸
بهار جون همیشه از این جور موارد اطلاع رسانی کنید ممنون استفاده بردیم (319755)
 
امیرفرشاد
Romania
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۱۶:۲۲:۳۰
دوستان سلام لطفا راهنماییم کنید چون امروز رفتم نمایندگی مرکزی سایپا اینترنتی 10شهریور نوبت بهم دادن !! تیبا2 مدل 93 دارم 4000بیشتر راه نرفته .هر وقت که کولرو روشن میکنم .ماشین خاموش میشه !! به نظر شما ایراد از کمپرسور میتونه باشه ؟ اگر نخوام تا 10شهریور صبر کنم و تعمیرگاه ببرم خرجش زیاد میشه ؟؟ ممنون اگر درست راهنماییم کنید (313611)
 
علي موسوي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۸:۴۳:۳۳
سايپا همينه ماشيناش مفت نمي ارزه (314069)
 
فرشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۲۲:۳۴:۱۰
دوست عزيز احتمال دارد استپر موتور كه وظيفه ى جبران كاهش دور موتور در هنگام كولر روشن كردنو داره خراب شده باشه ، اول از همه اونو چك كن (315525)
 
سیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۰:۴۱:۱۴
سلام، خودرویی که کرفتم از اول این مشکل را داشت که در دور آرام که 700 میباشد باد گرم میزند و بعد که یکمی گاز میدهید و بدور 110 که میرسد باد یخ میدهد ، گاز کولر را هم تخلیه و دوباره شاري کردیم بازم همین مشکل وجود دارد، فقط خودرو اتوات است. چیکار باید بکنیم؟ با تشکر (314100)
 
مهدی
Romania
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۷:۲۸:۴۱
سلام
من یه ۲۰۶ تیپ ۵ خریدم هنوز ۵۰۰راه نرفته۰زمانی که یه مسافتی رو طی میکنیم و ماشین داغ میشه کولر رو که روشن میکنم باد گرم میزنه۰امداد خودرو اومد گفت یا از کمپرسورش یا گاز کولرزیادی یا خیلی کمه۰جالبه وقتی ماشین رو خاموش میکنم بعد ۱ساعت میام روشن میکنم کولرش رو باد خنک میزنه به نظرتون مشکل ماشین من چی هست???? (314568)
 
رفیعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۰۰:۴۷:۵۷
سلام. ریو 88دارم.کولر را که روشن میکنم حالت فن میگیره.هر وقت بخواهد روشن میشه.ایراد برقی نداره.لطفا راهنمایی کنید (315909)
 
کامکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۷ ۱۳:۲۸:۰۴
سلام من یه پی کی دست دوم خریدم.قبلا یه صفرشو داشتم هم دمندگی کولرش بیشتر بود هم برودتش.گفتم شاید از گازش باشه گازشو پر گردم اما تغییر زیادی نکرد.هواش خنکه اما سرد نیست به نسبت پی کی قبلیم و حتی پراید که موتور و کولرش با پیکی یکیه خیلی کار کردش پایینه.چیکار کنم بنظرت استاد؟ (316156)
 
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۳۱ ۱۳:۵۹:۲۴
سلام قربان
من ماشین فولکس گل 86 دارم. وقتی در حالت درجا کولر می گیرم کمپرسور درست کار می کنه ولی وقتی دور موتور می ره بالا(گاز می دم) گاهاً گیرپاچ داره. به نظر شما چه دلیلی می تونه داشته باشه و اینکه راه اصلاحش چیه؟ ممنونم از مطالبتون (316548)
 
علی
United Kingdom
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۰۰:۰۳:۰۷
باسلام.من پرایدم دارم هرکاری که ممکن بودکردم ولی امپر اب ازوسط میره بالا اگه فن رو یکسره کنم مشکلی پیش نمیاد؟ممنون میشم راهنمای کنیددوستان (316624)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۹:۴۸:۱۱
سلام دوست عزیز
منم همین مشکل رو داشتم
بردم باتری ساز
پمپ آب و پمپ فن رو عوض کردم
ترموستات 76 انداختم الان خیلی خوب شده. (317609)
 
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۱۶:۱۱:۴۹
برای تقویت کولر لیفان راهی هست ؟

متشکرم (317289)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۰۸:۴۵:۱۵
با سلام ، من پراید مدل 85 دارم مدتی است در هنگامی که کولر را روشن می کنم آمپر ماشین تقریباً تا خانه سوم بالا میرورد (یکی مانده به آخر) کارهای زیادی نیر انجام دادم مثل : تعویض فشنگی آمپر ، تمیز کردن رادیاتور، تعویض ترموستات، شستشوی موتور و نیز تعویض درب رادیاتور و آب رادیاتور ؛ولی مشکل حل نشد لطفاً در صورت امکان برای حل مشکل راهنمایی بفرمایید. با تشکر (317443)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۴:۳۳:۳۰
سلام من یک سمند مدل84دارم هنگامی که با کولر درجاده مخصوصا سربالایی حرکن می کنم باتوجه به اینکه امپر اب پایین است اخطار دمای اب داده وکولر قطع میشود وبعد از ان ماشین درحالت خاموشی هم فن دور تند روشن میماند که حتما بایستی قفل باطری را برداشت لطفا راهنمایی نمایید با تشکر (318473)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۰:۲۰:۰۶
سلام کولر پراید من زیادی of میکنه چه مشکلی میتونه داشته باشه با تشکر (318854)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۵:۳۱:۴۱
تیبا2 صفر دارم وقتی کولر رآ روشن میکنم دقیقا صدایکپ کپ وحشتناک میده کسی میدونه لطفا راهنمایی کند (318944)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۶:۳۴:۴۴
اون داداشی که کولر میزنه ماشینش خاموش میشه اشکال از گیرپاژ کردن کمپرسور گاز است (318945)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۱۱:۱۳:۵۱
سلام وقتی کولر رو روشن می کنم ماشین جوش می آورد ( پراید ) علت چیست ممنون (318967)
 
مم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۱۵ ۱۶:۰۵:۲۸
واقعا مطالب جالبی بود.ممنون (319127)
 
خانم ز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۱۱:۴۱:۴۱
من یک تیبا 2 تازه خریدم نمی دونم چرا فن ماشین زیاد کار میکنه .... دنده مرده هم نمیدم ..و رانندگیم هم خوبه (319627)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۱۴:۵۹:۲۵
سلام من موقعی که کولر را روشن میکنم امپر اب سریعا میاد بالا حتی فیش کولرم قطع کردم که موقعی کولر را روشن میکنم روشن نشه ولی بازم امپر میاد بالا امپر میاد بالا ولی به نظر میرسه موتور سرده بیش باطری ساز بردمش میگه اتصالی داره ولی کسی نتونسته درستش کنه پژو405 (319743)
 
حاجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۱ ۱۳:۲۹:۱۸
سلام من یک ریو مدل ۸۵ دارم فنش بیش از حد کار میکنه میشه لطفا بگید مشکل در کدام قسمتماشین هست؟ (319865)
 
رحیمی
Romania
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۵:۲۲:۲۱
سلام ببخشیددرتابستان که هواگرم اگه عقزبه دمای آمپر ماشین سمند تانزدیکی خط وسط بره یاخود وسط بره مشکلی داره (320324)
 
سيدامين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۱:۳۹:۳۴
سلام پژوپارس صفرگرفتم يه مشكلي داره وقتي ماشين گرم ميشه فن شروع به كارميوفته باراول خاموش ميكنه باردوم ديگه خاموش نميكنه تا ماشينو خاموش كني (320343)
 
111
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۰۹:۳۶:۴۶
پراید سواران عزیز برای حل بالا رفتن امپر از ترموستات 71 استفاده کنن که خنک ترین ترموستات برای پراید هست. لامصب وسط تابستون وسط ظهر کولر میگیرم مگه ماشین آخ میگه با ترموستات 71. ( ماشینم 111) (320873)
 
 
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
*