به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۳۲۵۶۹

امید بازار خودرو به رشد تقاضا در تابستان

گروه اقتصادي_رسانه ها: روزنامه اعتماد نوشت: به‌رغم آنکه بازار خودرو طی هفته جاری به‌دلیل تعطیلات دو روزه عید فطر در چرت تابستانی فرور رفت، اما نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت با توجه به اتمام ماه رمضان و آغاز تعطیلات تابستانی امید دارند بازار از هفته آینده با رونق نسبی همراه شود.
 
بر این اساس نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت پیش‌بینی‌ می‌کنند که با اوج‌گیری سفرهای تابستانی به‌خصوص در ماه‌های تیر و مرداد، تقاضا در بازار افزایش یابد و بازار بعد از ماه‌ها رکود رنگ رونق را به خود ببیند. آنگونه که گفته می‌شود، تعطیلات تابستانی اثر جدی در افزایش معاملات در بازار خودرو کشور دارد؛ چراکه همسو با افزایش سفرهای تابستانی، تقاضای موثر برای خرید نقدی خودرو در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. اما پیش فروش اولین خودرو پسابرجامی یعنی پژو 2008 نیز با تمام حاشیه‌های خود، پنج‌شنبه گذشته و شنبه هفته جاری انجام شد.
 
در این بین اما انتقاداتی به نحوه پیش‌فروش 2008 صورت گرفت از جمله مشخص نبودن قیمت خودرو از یکسو و بالا بودن میزان پیش‌پرداخت از سوی دیگر مورد اعتراض مشتریان و برخی از دست‌اندرکاران بازار قرار گرفت. در این بین اما قیمت خودروهای وارداتی نیز طی هفته جاری با ثبات همراه بود و این در شرایطی است که با اتمام مهلت زمانی ثبت سفارش خودروهای متفرقه و توقف کامل ورود این خودروها به کشور پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت وارداتی‌ها در تابستان امسال کلید بخورد.

ثبات در بازار داخلی‌ها
 
به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها در هفته جاری به‌چه شکل بوده و چه افت و خیزی در نمودار قیمتی خودروها رخ داده است. آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 38 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از ثبات قیمت این خودرو طی هفته جاری دارد. از سوی دیگر مدل صندوقدار این خودرو نیز هم‌اکنون 39 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو 207 نیز که فعلا تنها در مدل دنده‌ای روانه بازار شده، 42 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. نکته عجیب در مورد 207 اینکه نام این محصول نه در لیست خودروهای تولیدی کشور به چشم می‌خورد و نه در گزارش کیفی.اما آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر پراید مدل 131 که تغییر خاصی در قیمت آن طی هفته جاری ایجاد نشده، قیمتی برابر با 21 میلیون و 100 هزار تومان دارد، اما مدل 111 (پراید هاچ‌بک) 21 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که از ثبات قیمت این خودرو حکایت دارد.
 
از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 25 میلیون و 500 هزار تومان دارد؛ بنابراین تیبا ثبات قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده است. در این میان تندر-90‌ها نیز هفته‌ای آرام را به انتها رسانده و تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده‌اند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 مدل E2 پارس خودرو قیمتی برابر با 42 میلیون و 500 هزار تومان دارد؛ این در حالی است که مدل ایران خودرویی آن حدود یک میلیون تومان ارزان‌تر به دست مشتریان می‌رسد. هر دو خودرو در مقایسه با هفته گذشته تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده‌اند.
 
همچنین پارس تندر نیز قیمتی برابر با 43 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول در مقایسه با هفته گذشته، تغییر قیمتی تجربه نکرده است. فعالان بازار اما در مورد تندر-90 اتومات هم عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 49 میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. همچنین ساندرو نیز که عضو هاچ‌بک خانواده تندر-90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 53 میلیون و 300 هزار تومان در بازار دارد. با این حساب، ساندرو اتوماتیک در مقایسه با هفته گذشته 300 هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. اما به گفته فعالان بازار، پژو 405 هم‌اکنون حدود 30 میلیون تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده ثبات قیمت این خودرو طی هفته جاری است. از بازار سمند EF7 هم خبر می‌رسد این خودرو در حال حاضر حدود 32 میلیون تومان به فروش می‌رسد، با این حساب، قیمت این خودرو طی هفته جاری 200 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 43‌میلیون و 500 هزار تومان دارد؛ بنابراین تغییر خاصی در مقایسه با هفته گذشته تجربه نکرده است، اما از بازار پژو پارس نیز خبر می‌رسد که این خودرو تغییر قیمتی را در هفته جاری تجربه نکرده است؛ بر این اساس، پارس معمولی قیمتی برابر با 36 میلیون و 700هزار تومان دارد.
 
نگاهی به بازار وارداتی ها

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم؛ آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، بازار وارداتی‌ها نیز به‌دلیل تعطیلی‌های هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده است اما پیش‌بینی فعالان بازار این است که قیمت این خودروها به‌دلیل کاهش عرضه طی ماه‌های آتی با افزایش مواجه شود.در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 245 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد محصول موردنظر ثبات قیمت خود را طی هفته جاری حفظ کرده است. همچنین مدل لکسوس NX نیز در حال حاضر 375 میلیون تومان به فروش می‌رود. تویوتا Rav4 نیز بدون تغییر قیمت خاصی، 260 میلیون تومان طی هفته جاری خرید و فروش شد؛ یاریس ‌هاچ‌بک نیز هم‌اکنون 117 میلیون تومان به فروش می‌رسد. از آن‌سو کیاسراتو نیز با حفظ قیمت خود در حال حاضر معادل 145میلیون تومان عرضه می‌شود؛ اپتیما نیز با ثبات قیمت هم اکنون 205 میلیون تومان قیمت دارد. سوناتا نیز طی هفته جاری با قیمت 175 میلیون تومانی ثبات خود را در بازار حفظ کرده است؛ النترا نیز 140 میلیون تومان به فروش می‌رسد.