به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۱۳۲۶۸۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

نیروهای انقلاب، توهین را نکوهش کنند

نیروهای انقلاب، توهین را نکوهش کنند
گروه سیاسی: یک مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: تکرار می‌کنم حاکمیت از طرف خداست ولی اجرای آن بدون کمک مردم ممکن نیست. جمعی از مخاطبان سایت آیت‌الله مکارم شیرازی دو سؤال را خدمت این مرجع تقلید شیعهیان مطرح کردند. متن سؤالات مطرح‌شده به این شرح است:
 
حضور محترم حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)
با سلام و تحیت؛
لطفاً به دو سؤال زیر پاسخ دهید:
مطالبی که حضرت‌عالی دربارۀ خلافت و امامت مولا امیرمؤمنان علی(ع) ابراز داشتید و بعد نسبت به دموکراسی در عصر ما توضیح دادید به‌وسیلۀ بعضی از ناآگاهان داخلی و مخالفان خارج‌نشین تحریف شد، حتی دروغ‌هایی بر آن افزودند، توضیح شفاف‌تر در این زمینه موجب نهایت امتنان است.
بعضی از ناآگاهان گاه و بی‌گاه شعارهای نامناسب و تفرقه‌افکن در اجتماعات دینی می‌دهند نظر حضرت‌عالی در این مورد چیست؟

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به این شرح است:
در مورد سؤال نخست باید توجه داشت ما دو بحث جداگانه داریم، اول در مورد امام معصوم(ع) مانند حضرت امیر مؤمنان علی(ع) که امامت و حاکمیت او از سوی خداوند به‌وسیلۀ پیغمبر اکرم(ص) تعیین شد و حدیث متواتر غدیر یکی از شواهد زندۀ آن است، ولی بدیهی است که برای اجرای حاکمیتش نیاز به کمک مردم دارد و در اینجاست که بیعت مردم نقش مهمی در اجرای آن حاکمیت خواهد داشت. تکرار می‌کنم حاکمیت از طرف خداست ولی اجرای آن بدون کمک مردم ممکن نیست.
دوم در مورد حاکمان فعلی است، شک نیست که در دنیای امروز دیکتاتوری محکوم به شکست است، هرچند دولت‌های معروفی بعضی دیکتاتورها را به خاطر دلارهای فراوان نفتی آن‌ها نه‌تنها به رسمیت می‌شناسند بلکه پرستش می‌کنند.
به‌هرحال تنها راه برای حاکمیت در دنیای کنونی همان دموکراسی و رجوع به آرای مردم است، منتها گاهی نتیجۀ آن ایده آل خواهد بود مثل‌اینکه اکثریت قاطع مردم در انتخابات شرکت کنند و اکثریت قاطع به شخص خاصی رأی دهند، این نوع دموکراسی که حاکمیت اکثریت مطلق است ایده‌آل است.
ولی بسیار شده که این‌چنین نیست، مثلاً نصف مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و نصف شرکت‌کنندگان به شخصی رأی می‌دهند و در نتیجه آرای یک‌چهارم مردم بر کل جامعه حاکم است و این دموکراسی ایده‌آل نیست هرچند در شرایط فعلی راهی برای حاکمیت جز این وجود ندارد.
در مورد سؤال دوم مسلم است مطالب توهین‌آمیز و تفرقه‌افکن از سوی هرکس باشد کار زشت و ناپسندی است و خداوند به آن راضی نیست. به‌یقین اقلیت کوچکی هستند که به سراغ این کارها می‌روند، نیروهای انقلاب در اینجا دو وظیفه دارند: اولاً این کار را نکوهش کنند تا به‌حساب آن‌ها گذارده نشود و ثانیاً این‌گونه افراد را نصیحت کنند و به آن‌ها بگویند که این کار نه خدمت به انقلاب است و نه خدمت به اتحاد و وحدت جامعۀ اسلامی که در این زمان بیش از هر زمانی به آن نیازمندیم. امیدواریم خداوند همه را به راه راست هدایت فرماید.