به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۱۳۲۸۵۶
بررسی گزینه‌های موجود برای شهرداری آینده شهر تهران

در جستجوی کلیددار «بهشت»

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار:
انتخاب شهردار تهران بزرگ‌ترین چالشی است که از بعد از انتخابات شورای شهر به وجود آمده است. بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره شهردار آینده تا به امروز ادامه دارد و حالا که شمارش معکوس برای پایان کار شهردار قالیباف شروع شده صحبت از مدیری کار آمد برای شهرداری تهران به میان آمده است. در این بین سید‌حسین مرعشی، محمود حجتی، عباس آخوندی، محمد علی نجفی و حبیب‌الله بیطرف پایه ثابت گمانه زنی‌ها برای شهردار آینده هستند. البته اسامی دیگری هم  به گوش می‌رسد که شاید به‌اندازه بقیه بر سر زبان‌ها نباشند اما شانس‌شان هم برای شهردار شدن ‌کم نیست. ‌اکبر‌ترکان، محمد شریعتمداری، الهه کولایی، محمدعلی افشانی، پیروز حناچی،‌ترک‌نژاد، محسن مهرعلیزاده، ابوالفضل رضوی، معصومه ابتکار، عیسی کلانتری و مسعود نصرتی شهردار قزوین جزء همین دسته هستند. آنچه مشخص است این است که حدود 30 نفر، کاندیدای شهرداری تهران شدند و قرار است از میان این افراد 5 نفر انتخاب و به مرحله بعدی که همان ارائه برنامه‌های مدیریتی برای اداره شهر است راه پیدا کنند و پس از بررسی برنامه‌ها نهایتا دونفر به ماراتن انتخاب شهردار راه می‌یابند.
***
رقابت در سطح احزاب
رقابت احزاب اصلاح طلب بر سر تصاحب کرسی شهرداری تهران این روزها بسیار داغ است. دو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و کارگزاران سازندگی بیشترین تکاپو را برای تصدی شهرداری تهران دارند.
بر اساس آنچه تا کنون  در رسانه‌ها منتشر شده است  این تکاپو به جدال بین این احزاب نیز تبدیل شده است. کارگزاران سازندگی که تجربه غلامحسین کرباسچی  به‌عنوان شهردار تهران در کارنامه آن‌ها می‌درخشد، سعی دارند باز هم شهردار تهران از نزدیکان به این حزب انتخاب شود. از سویی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که دست بالا را در دور پنجم شورای شهر دارد هم گزینه‌هایی برای شهرداری تهران در آستین دارد. انتخاب 5 نفر از 30 کاندیدای شهرداری کار ساده‌ای نیست چه برسد به این‌که بحث‌های جناحی و حزبی نیز در آن مطرح شود. رقابت در این احزاب تا جایی پیش رفته که نمود بیرونی آن را می‌توان در خبر‌ها و بحث‌های داغ این روز‌ها دید. تیتر هایی مثل «رونمایی یا خود نمایی در گندم» که تیتر روزنامه قانون بود نمودی از همین رقابت‌های  احزاب برای تصرف صندلی بهشت است.

گزینه مورد نظر حزب کارگزاران سازندگی
پررنگ‌ترین گزینه برای حزب کارگزاران محسن هاشمی بود که پس از انتخابات مدت زیادی هم بحث بر سر شهردار شدن او موضوع چالش بر انگیز در رسانه‌ها و فضای مجازی بود ولی پس از مدتی با تاکید بر این موضوع که محسن هاشمی میثاق نامه امضا کرده و حق خروج از شورای شهر را ندارد این گزینه منتفی شد اما همچنان گزینه حسین مرعشی برای این حزب پابر جا و استوار است. سید حسین مرعشی  را این روزها بیش‌تر با اظهار نظر‌هایش درباره لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر پنجم و حواشی آن می‌شناسند. نقش او در تهیه لیست نهایی ائتلاف اصلاح طلبان و توضیحاتش او را به صدر اخبار این روزهای رسانه‌ها کشانده است. او در آخرین اظهار نظر‌هایش به حزب اتحاد ملت انتقاداتی را وارد کرده است که از سوی برخی از اعضای این حزب پاسخ داده شد. با این حال نقش وی در تدوین لیست نهایی اصلاح طلبان او را به‌عنوان گزینه‌ای جدی برای شهرداری تهران تبدیل کرده است. مرعشی استاندار کرمان در دولت میرحسین موسوی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی و نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت اصلاحات بوده است.  او نیز از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی و سخنگوی فعلی این حزب می‌باشد.

مرعشی گزینه کارگزاران سازندگی است اما به دلیل اظهار نظر‌های اخیرش درباره لیست شوراها به نظر می‌رسد شانس کمتری را نسبت به سایر رقبا برای انتخاب به‌عنوان شهردار تهران دارد. اما یکی دیگر از گرینه‌های جدی حزب کار گزاران محمد علی نجفی به شمار می‌آید. بر اساس اخبار دریافتی از جماران، علی‌رغم گمانه‌زنی‌ها برای معرفی محمد علی نجفی به‌عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم، نام او در میان نامزدهای شهرداری تهران نیز به چشم می‌خورد. وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دوران نخست وزیری شهید باهنر، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و میر حسین موسوی، وزیر آموزش و پرورش دولت مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت اصلاحات، عضو دوره سوم شورای شهر تهران و فعالیت در پست‌های مختلف در دوران تدبیر و امید از معاون رئیس‌جمهور تا مشاور عالی حسن روحانی او را گزینه‌ای جدی برای انتخاب به‌عنوان شهردار تهران تبدیل می‌کند. با نگاهی با سابقه نجفی در طول فعالیتش می‌توان گفت او گره گشای بسیاری از مشکلات در دولت‌های گذشته بوده است. به طوری‌که در دولت تدبیر و امید ۶ مسئولیت مختلف را بر عهده داشته است. نجفی از بنیانگذاران حزب کارگزاران است  و با توجه به سوابق او می‌توان گفت جدی‌ترین گزینه حزب کار گزاران  برای تصدی شهرداری تهران  به شمار می‌آید.

گزینه مورد نظر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
وزیر نیروی دولت اصلاحات یکی از گزینه‌های شهرداری تهران است. حبیب الله بی طرف فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است و هم اکنون به‌عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران مشغول به فعالیت است. وی سابقه استانداری یزد در دولت میرحسین موسوی و وزارت نیرو در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد.  او از گزینه‌های نزدیک به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به حساب می‌آید اما در کنار او محمود حجتی هم گزینه‌ای است که با وجود سابقه درخشان خود می‌تواند گزینه اصلی این حزب باشد. او هم با  سابقه طولانی مدت مدیریتی، علاوه بر گمانه زنی درباره حضورش در کابینه دولت دوازدهم نامش در بین نامزدهای شهرداری تهران دیده می‌شود،  فارغ التحصیل رشته عمران است و سابقه استانداری سیستان و بلوچستان، وزارت راه و‌ترابری و وزرات جهاد کشاورزی در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد.  او هم اکنون به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت حسن روحانی مشغول به فعالیت می‌باشد. حجتی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی بوده و هرچند بر اساس شنیده‌ها وی تمایلش برای فعالیت به‌عنوان وزیر در دولت حسن روحانی بیشتر است اما از گزینه‌های نزدیک به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به حساب می‌آید.

گزینه‌های نزدیک به دولت
در این بین تنها گزینه نزدیک به دولت که کاندیدی برای تکیه زدن به صندلی بهشت است پیروز حناچی است. شاید  او مسیر سخت‌تری را در کنار رقبایش برای انتخاب به‌عنوان شهردار تهران و تکیه بر این مسند داشته باشد اما او هم از سوی برخی نزدیکان به دولت به‌عنوان گزینه شهرداری تهران به حساب می‌آید. پیروز حناچی فارغ التحصیل دکترای عمران از دانشگاه تهران است و هم اکنون به‌عنوان معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی مشغول به فعالیت است. از او به‌عنوان چهره مورد اطمینان عباس آخوندی یاد می‌کنند. وی در دوران اصلاحات به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی فعالیت می‌کرد. حناچی از گزینه‌های نزدیک به دولت برای شهرداری تهران است. هر چند که او معتقد است شهردار آینده تهران با آبروی خود بازی کرده است و شهرداری در حال حاضر یک فضای تاریک و بسته است اما باز هم گزینه‌ای برای شهردار شدن محسوب می‌شود.

او در گفت و گو با برخی خبر گزاری‌ها، با وجود این‌که همچنان پاسخ روشنی در رابطه با پیشنهاد شهرداری تهران نداده گفته است: شهرداری تهران اکنون در شرایط خوبی قرار ندارد، هرکس هم که این سمت را به عهده بگیرد به نوعی با آبروی خود بازی می‌کند. شهرداری در حال حاضر در شرایط عادی قرار ندارد و به همین علت برای پذیرفتن این مسئولیت تلاشی نمی‌کنیم. در حال حاضر شهردار تهران شدن مانند ورود به یک فضای تاریک و بسته  است، می‌دانید که در شهرداری تهران اتفاقات ناخوشایندی رخ داده، اما کمتر کسی از واقعیت ماجرا خبر دارد و شهردار تهران شدن در عین حال که فرصتی برای خدمت است، در شرایط حاضر بسیار مبهم است. او در پاسخ به این سؤال که بالاخره به او پیشنهادی برای پذیرفتن سمت شهردار تهران شده است یا نه سکوت کرد و در پاسخ به احتمال مطرح شدن نام وزیر فعلی راه و شهرسازی به عنوان یکی از گزینه‌ها گفت: از جمله  کسانی که می‌تواند در این شرایط از پس مسئولیت تهران برآید، عباس آخوندی، وزیر فعلی راه و شهرسازی است. وی در دفاع خود از آخوندی اضافه کرد: آخوندی کسی است که می‌تواند به راحتی با دولت تعامل کند، علاوه بر اینکه دیدی واضح و روشن به مسائل شهری دارد. خیلی از کسانی که مطرح می‌شوند در بهترین حالت با دیدگاه قبلی شهر را اداره خواهند کرد و من اعتقاد راسخ دارم که رویکرد موجود در اداره امور شهر باید تغییر کند.
7زن در صف ورود به «بهشت»
در میان گمانه‌زنی‌ها آنچه که بیش از همه به چشم می‌خورد حضور 7 زن در صف ورود به بهشت است.  زنانی که هرکدام توانایی تکیه‌زدن به صندلی ساختمان بهشت را دارند. زنانی که در عرصه مدیریتی سوابق زیادی دارند و حالا برای تکیه‌زدن به صندلی بهشت کاندیدا شده‌اند.  ناهید خداکرمی عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران برای اولین بار در توییتر خود با انتشار تصاویر ‌هفت مدیر زن نوشت: «برای شهرداری تهران حتما کاندیدای زن خواهیم داشت که با بررسی‌های انجام شده 7نفر از مدیران زن معیارهای شورای پنجم را برای شهردار‌شدن دارند.»

خداکرمی ضمن تایید حضور زنان در میان کاندیداهای شهرداری تهران گفت: با گزینه‌های مطرح شده صحبت‌های اولیه برای کاندیداتوری شهرداری تهران انجام شده است؛ اما هنوز این افراد آمادگی خود را برای ورود به رقابت انتخاب شهردار اعلام نکردند. در میان گزینه‌ها معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی، مرضیه شاه‌دایی، زهرا احمدی‌پور، اشرف بروجردی، الهه کولایی و ژاله فرامرزیان به بیش‌ از بقیه اسامی به چشم می‌خورد. هر چند که شهربانوامانی، عضو شورای پنجم و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست‌ اعلام کرده است‌ که سمت شهرداری تهران به معصومه ابتکار پیشنهاد شده است، اما او به علت مشغولیات زیاد در سمت فعلی خود، این پیشنهاد را نپذیرفته است.

 شهربانو امانی در رابطه با شهردار انتخابی گفته است: با توجه به شرایط موجود و سخت در تهران، تنها شخصی می‌تواند؛ سمت شهرداری را به عهده بگیرد که در سطوح بالای مدیریتی کار کرده باشد. با آنکه زنان در سطوح میانی مدیریت، کارنامه موفقی از خود به جای گذاشتند، اما به دلایل پنهان و آشکار از درخشش در سطوح بالای مدیریتی باز مانده‌اند. البته معصومه ابتکار یکی از زنانی است که در عرصه‌های محیط زیست، شورای شهر و دانشگاه کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است. وی با تاکید بر اینکه ابتکار یکی از قابل قبول‌ترین گزینه‌های شهرداری تهران بود، افزود: به دلیل دغدغه‌های جدی در حوزه محیط زیست، ابتکار پیشنهاد فراکسیون زنان شورای شهر را برای داوطلب شدن برای نشستن بر کرسی شهردار تهران نپذیرفت.

آزمون بزرگ شورای پنجم با انتخاب شهردار آینده
با مرور گزینه‌های شهرداری تهران می‌توان گفت که حزب کارگزاران با سه گزینه بیشترین شانس، اتحاد ملت ایران با دو گزینه شانس کمتر و نزدیکان دولت با یک گزینه کمترین شانس را در انتخاب شهردار تهران دارند. اما با توجه به بافت منتخبان شورای پنجم، حزب کارگزاران در کنار گزینه‌های مطرح خود یک گزینه دیگر هم به‌عنوان برگ برنده خود در آستین دارد. بر‌اساس اخبار دریافتی از جماران زمزمه‌های انتخاب اسحاق جهانگیری معاون اول دولت حسن روحانی نیز به‌عنوان گزینه‌ای قوی در میان اعضای حزب کارگزاران مطرح بود. اما  به دلیل احتمال انتصاب مجدد اسحاق جهانگیری به‌عنوان معاون اول دولت جدید حسن روحانی و همچنین مخالفت‌های خودش،  شانس او  برای تکیه بر صندلی شهرداری را منتفی می‌کند.
هرچند همه منتخبین شورای شهر پنجم در تهران و گزینه‌های مطرح شده برای تکیه بر صندلی شهرداری تهران اصلاح طلب هستند اما انتخاب شهردار تهران مهم‌ترین تصمیم و آزمونی بزرگ برای شورای شهر تهران خواهد بود. شهردار آینده تهران آیینه تمام قد مدیریت اصلاح طلبان در حوزه شهری  است  و شورا با تصمیم خود نگاه جامعه نسبت به منتخبین خود را رقم خواهد زد. انتخابی اشتباه و یا صرفا سیاسی می‌تواند سیاه‌چاله‌ای در مقابل شورای شهر تهران باشد. باید دید کدام یک از این گزینه‌ها می‌تواند بر صندلی شهرداری تهران تکیه بزند.