به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۱۳۲۸۷۰
قرارداد توتال دیوار تحریم را کاملا فرو ریخت

آثار برجام یکی پس از دیگری در حال ظهور است

گروه اقتصادی: سخنگوی دولت از رکورد بی‌سابقه تولید نفت خام برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها خبر داد.
آثار برجام یکی پس از دیگری در حال ظهور است
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت با اشاره به اخباری از حوزه تولید نفت، گفت: طبق عملکرد خرداد ماه در تولید نفت برای اولین بار بعد از رفع تحریم ها تولید نفت خام از سه میلیون و نهصد و یک  هزار بشکه در روز فراتر رفته است که این رکوردی بی سابقه است و این موفقیت بعد از تنگناها در این زمینه خبر بسیار امیدبخشی است.وی ادامه داد: در خرداد ماه میعانات گازی روزانه ۶۹۲ هزار بشکه به ثبت رسیده و گاز طبیعی نیز ۸۵۲ میلیون مترمکعب در روز بوده و خوشبختانه نشان داده شد که جمهوری اسلامی ایران به رقم اعمال تحریم ها بعد از برجام موفق شد مجددا تولید خود را به سقفی که از قبل داشت برساند و از این جهت به عنوان نقطه مثبت از آن یاد کرد.نوبخت در ادامه تاکید کرد که منظور از این رقم صادرات نیست و این رقم تولید نفت و به عنوان مولفه اقتصادی هر کشور است.سخنگوی دولت همچنین با اشاره به امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری سرمایه گزاری نفتی شرکت توتال با ایران در حوزه میادین مشترک گازی پارس جنوبی، گفت: این قرارداد به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک روز گذشته به امضا رسید و این قرارداد بیست ساله برای تولید ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی ترش به ارزش تقریبی ۸۴ میلیارد دلار تنظیم شده است.
وی تاکید کرد: این قرارداد از آن جهت حائز اهمیت است که اولین قرارداد پس از رفع تحریم و اجرایی شدن برجام در کشور رخ داده و نشان داده شد که اراده های شکل گرفته بر اساس تزریق نااطمینانی در فضای جمهوری اسلامی ایران بی اثر بوده و این قرارداد پس از برجام به عنوان یک قرارداد ارزشمند دیوار تحریم را کاملا فرو ریخت.سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: این اقدام در کنار هواپیمایی که وارد ایران شدند و قرارداد سرمایه گذاری در  حوزه صنعت خودرو حاکی از این است که آثار برجام یکی پس از دیگری در حال ظاهر شدن است و این قرار داد پس از  انتخابات ۲۹ اردیبهشت، اولین ثمره این رخداد بزرگ سیاسی در ایران بود که به ملت ایران مبارک باشد.نوبخت همچنین گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حلقه پایانی تصمیمات را برای تعریف شاخص ارزیابی عملکرد را به تصویب رساند و از ۲۴ بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ۱۲ برنامه در ستاد تعریف شد که از این ۱۲ برنامه، ۵۶ طرح و ۲۰۰ پروژه تعریف شده اما بحث این بود که با مشخص شدن هر یک از این پروژ ه‌ها به چه ترتیب بتوانیم سیاست‌های ابلاغیه مقام معظم رهبری را ارزیابی کرده و از عملکرد واقعی مطلع شویم و نیازمند شاخص‌هایی بودیم که این شاخص‌ها دیروز با مشارکت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز آمار تصویب شد.
وی افزود: این شاخص از دو بخش مولفه رشد اقتصادی و میزان مقاومت و تاب آوری اقتصاد تعریف شد و از این پس می‌توانیم به طور مستمر عملکرد دستگاه‌های اجرایی را برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزیابی و اندازه گیری کنیم.سخنگوی دولت درباره خودکفایی گندم نیز اظهار کرد: دولت خود را موظف به خرید تضمینی گندم از کشاورزان می‌داند و تا تاریخ ١١ تیرماه مجموعا بالغ بر ٥ میلیون و ١٨٠ هزار تن گندم به ارزش ٦ هزار و ٧٧٠ میلیارد تومان خریداری شده که ٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد آن به کشاورزان پرداخت شده و ٣ هزار و ٥٧٠ میلیارد تومان نیز در دست پرداخت است.وی همچنین گفت که تا همین تاریخ ۵۰ هزار و ۹۹۷ دستگاه تاکسی فرسوده نیز از جریان حمل و نقل خارج شده است.
نوبخت در ادامه درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بیان کرد: طبق آخرین گزارش به تاریخ ۱۲ تیرماه میزان تسهیلات پرداختی ۱۷ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان است که به ۲۵ هزار و ۳۵۱ واحد تولیدی پرداخت شد که به این ترتیب در راستای افزایش تولید و اشتغال در حال اقدام هستیم.وی تاکید کرد: اقدام دیگر در این راستا تخصیص اعتبارات عمرانی برای طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که آن هم منجر به افزایش اشتغال می شود.سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص اعمال فشار دولت آمریکا به کشورهایی که با ایران قرارداد نفتی امضا کردند و احتمال لغو این قرارداد، گفت: این حرف بی اساس است و اکنون فضایی که دولت ترامپ در آمریکا علیه منافع جمهوری اسلامی ایران در آمریکا ایجاد کرده و درحال تلاش است تا اجماعی برای آن بیافریند را می‌دانید. با وجود چنین اراده‌ای در دولتمردان جنگ طلب آمریکا شرکت توتال فرانسه طی فرآیندی در چارچوب تفاهمنامه جدید قراردادهای نفتی آمد و قراردادی ۲۰ ساله با جمهوری اسلامی ایران با شرکای خود امضا کرد که این نشان از اراده این شرکتها برای همکاری با ایران است.
نوبخت همچنین در خصوص گمانه زنی‌های مطرح شده مبنی بر ایجاد کارگروه‌هایی در دولت برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم، اظهار کرد: جزئیات و کلیات مطرح شده درباره کابینه دوازدهم هم گمانه‌زنی است و اینکه آقای رئیس‌جمهور کارگروه ‌هایی انتخاب کرده باشد واقعیت ندارد.وی افزود: سال ۹۲ این کار انجام شد اما اکنون آقای رئیس‌جمهور شناخت دقیق‌تری دارد و به طرق مختلف نیز می‌تواند از نظرات صاحب نظران استفاده کند.
سخنگوی دولت با اشاره به حواشی راهپیمایی روز قدس و توهین به رئیس‌جمهور گفت: آن روز یک سوء استفاده از حضور مردم در صحنه و انحراف از اهدافی بود که مردم برای آن به صحنه آمده بودند و خوشبختانه دادستان تهران از این رخداد به عنوان «جرم مشهود» یاد کردند که مجازات آن تعیین شده و قوه‌قضائیه نیز در حال بررسی موضوع است. طبیعتا افرادی که این جرم مشهود را مرتکب شدند باید معرفی و مجازات شوند.وی همچنین در خصوص مداحی حاشیه ساز نماز عید فطر در مصلای تهران نیز اظهار کرد: آیا یک نفر از مخالفین دولت می‌تواند ادعا کند که نمازگزاران بعد از سی روز روزه داری آمده بودند تا غیر از خطبه‌های رهبرشان و تعبد کاری انجام دهند؟ اما یک شخصیت محترمی آمد و آقای رئیس‌جمهور را هجو کرد.
نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تغییرات تحریمی و اینکه آیا این تغییرات نقض برجام است یا نه، گفت: درباره اینکه هریک از طرفین برجام طرف دیگر را به نقض برجام یا بی توجه به آن متهم کند که گاهی این اتفاق به طور رسمی می افتد و گاهی نیز در حواشی کشورها یعنی برخی رسانه ها و صاحب نظران این موضوع را مطرح می کنند، سازوکاری تعریف شده که ابتدا مذاکره طرفین انجام می شود و سپس تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به آن تعریف شده است.وی ادامه داد: از طرف دیگر در داخل کشور ما هیئت نظارتی تعریف شده که به طور مستند اجرای برجام را رصد می کند و آن مرجعی است که تعیین می کند نقض برجام صورت گرفته یا خیر. بنابراین هرگاه این هیئت تشخیص دهد ما بلافاصله از حقوق خود استفاده خواهیم کرد.
نوبخت در ادامه تاکید کرد: برنامه ششم توسعه در دست اجرا است و به نوعی مسئول اجرای آن نیز سازمان برنامه و بودجه است و هرگاه مطلع شویم که بی تفاوتی از سوی هر دستگاهی صورت می گیرد، قطعا آن دستگاه را توجیه خواهیم کرد.سخنگوی دولت همچنین نسبت به حکم دادگاه کانادایی مبنی بر تایید مصادره اموال ایران به نفع  قربانیان تروریسم اظهار بی‌اطلاعی کرد.وی در خصوص انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد دولت در مبارزه با قاچاق کالا گفت: دولت در این رابطه در تلاش است و مقدار قابل توجهی از حجم قاچاق کالا کاسته شده و از ۲۵ میلیارد دلار به زیر ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.
نوبخت در ادامه در پاسخ به ادعای یکی از خبرنگاران مبنی بر تحریف‌هایی که صداوسیما در عملکرد دولت انجام می دهد، تصریح کرد: درباره انتشار حتی یک خبر نادرست از سوی رسانه ملی یا هر رسانه دیگر  همه دستگاه موظف به پاسخگویی به موقع و درست هستند و شورای اطلاع رسانی دولت و روابط عمومی دستگاه ها این وظیفه را بر عهده دارند و هرجا هر نوع خبر غیرواقعی منتشر شود بر حسب وظیفه به درستی اطلاع رسانی می‌شود.سخنگوی دولت درباره اعلام آتش‌بس سیاسی از سوی یکی از نمایندگان سابق مجلس و در ادامه اعلام آتش به اختیار درباره توتال، از سوی او گفت: لزومی ندارد هر حرفی را که از سوی یک فرد زده می شود، از طرف یک جریان سیاسی تعریف کنیم. اینکه آیا فرد چنین مطلبی را به عنوان نماینده جریان سیاسی خود گفته، به همان جریان سیاسی مربوط می شود.نوبخت همچنین درباره احتمال سهم خواهی این جریان برای حضور در کابینه دوازدهم گفت: آنها می توانند خواسته‌هایشان را بیان کنندو آقای روحانی قطعا معیارهایی دارد و خود را در برابر مردم و مطالبات آنها مسئول می داند.
وی درباره آخرین آمار بیکاری و تفاوت آن با سالهای گذشته اظهار کرد: ۹۲۰ هزار نفر به جمعیت فعال از بهار ۹۶ نسبت به بهار ۹۵ افزوده شده است و این جمعیتی است که دنبال کار هستند. از این تعداد ۷۰۳ هزار نفر از آنها توانستند شغلی پیدا کنند. متعاقبا همانطور که این تعداد به شاغلین اضافه شده ۲۱۷ هزار نفر نیز بیکار اضافه شده اما تعداد شاغلین بسیار بیشتر بوده است.نوبخت تاکید کرد: برنامه ما این است که سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم. به این ترتیب برای گروه های جدیدی که متقاضی کار هستند و همچنین بیکارانی که از قبل وجود داشتند شغل ایجاد می شود. برنامه دولت تک رقمی کردن نرخ بیکاری است.
سخنگوی دولت با اشاره به نشست اخیر منافقین در شهر پاریس گفت: خوب است که فرانسه اجازه دهد داعشی ها نیز آزادانه در کشورشان نشست سیاسی برگزار کنند چراکه منافقین به مراتب جنایتکار تر از داعش هستند. که نه تنها ملت و مسئولین این نظام را ترور کردند بلکه زیر چکمه صدام بودند، کسی که همه دنیا او را به عنوان جنایتکار می شناسند. ما برای برگزاری این همایش به دولت فرانسه معترض هستیم و هیچ دموکراسی و آزادی اجازه برگزاری نشست سیاسی به گروه های سیاسی نمی دهد حتی برای اینکه بخواهند نظرات خود را مطرح کنند.وی خاطر نشان کرد: همه چهره های منفور و جنگ طلب نزدیک به ترامپ نیز در این همایش حضور پیدا کردند و مطالب آنها چیزی جز اعتراض و انزجار ملت ایران را به دنبال نخواهد داشت.
نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص مسئولیت دولت در قبال زائران ایرانی که به حج تمتع مشرف می شوند، گفت: نکته قابل توجه این است که موضوع اعزام زائران به حج در چنین فضایی تصمیم انحصاری دولت به معنای قوه مجریه نبوده و این تصمیم توسط نظام گرفته شده و از راس آن نظام تا مجریان همه در کار هستند.وی تعطیل نکردن فریضه مذهبی حج را مورد تاکید قرار داد و افزود: سال گذشته نیز ما می‌خواستیم اعزام حجاج انجام شود اما طرف سعودی شرایط ما را در مذاکرات نپذیرفت اما امسال آنها خواسته های ما را امضا کردند و با توجه به تحولات منطقه و عربستان قطعا باید دقت بیشتری داشت. چراکه سلامت، امنیت و احترام زائران برای ما مهم است.
سخنگوی دولت تاکید کرد: موضوع اعزام حجاج در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده واگر نظام در مجموع به این جمع بندی برسد که اینکار انجام شود، آن وقت  از تریبونهای نماز جمعه ته دل ملت را خالی کردن، مقابله با تصمیم نظام است.نوبخت یادآور شد: ما فایده هزینه را در نظر گرفتیم و اگر قرار است تغییری در تصمیم ایجاد شود و اگر کسی حرفی دارد همین حالا به جای اینکه در میان مردم باعث ایجاد استرس شود، حرفش را به مسئولین مربوطه بزند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص لزوم تبدیل شدن منشور حقوق شهروندی به لایحه، گفت: بسیاری از موارد موجود در منشور خلا قانونی ندارد ونیاز به اراده اجرایی برای آنها است. درعین حال در هر موردی که نیاز به اخذ مجوز قانونی باشد حتما لایحه خواهیم داد.سخنگوی دولت در پایان با اشاره به منع صدور روادید برای اتباع شش کشور به آمریکا گفت: این کار آنقدر غیر انسانی و غیر حقوقی بوده که برخی محاکم آمریکایی نیز آن را نادرست اعلام کردند. ما نیز این اقدام را به شدت محکوم می‌کنیم؛ چراکه ظلمی بزرگ به اتباع این کشورها و همچنین مردم آمریکا است و این کشورها و محاکم قضایی آمریکا باید آن را پیگیری کنند.