به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : ۱۳۲۹۴۶
وزیر ارتباطات در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد

کدام موزه؟ مصباح دست ایتالیاست

گروه فناوری: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سرنوشت ماهواره «مصباح» گفت: ماهواره مصباح اکنون در ایتالیا است البته پس از اجرایی شدن برجام، برای گرفتن ماهواره مصباح مذاکراتی را با ایتالیا شروع کردیم.
محمود واعظی پس از نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران ،در پاسخ به این سوال که «چرا ماهواره مصباح به جای پرتاپ به فضا قرار است به موزه منتقل شود؟» گفت: این اظهار نظر یکی از کارشناسان سازمان فضایی نادرست بوده است. ما اصلا موزه ای برای ماهواره نداریم؛ تکلیف ماهواره مصباح، بعد از تحویل از ایتالیا و توسط کارشناسان کشورمان مشخص می شود. ماهواره مصباح نخستین ماهواره سنجشی بود که از 13 سال قبل شروع شد و 10 سال قبل تمام شد. در آن زمان ما خودمان پرتاب کننده نداشتیم، دولت وقت بر اساس یک هماهنگی اولیه، ماهواره را برای پرتاب به ایتالیا فرستاد؛ در آن زمان مشکلاتی به وجود آمد و ایتالیایی ها اعلام کردند که موشک را پرتاب نمی کنیم.

وی ادامه داد: از آن زمان ماهواره در ایتالیا ماند؛ البته بعد از یکی دو سال رئیس جمهوری وقت اعلام کرد که اگه آنها موشک را پرتاب نمی کننند ما برای ماهواره بعدی گام برمی داریم. همینطور هم شد و ماهواره هایی در دولت قبل و این دولت ساخته شد و ماهواره هایی پیشرفته تر به فضا پرتاب شد. وقتی عمر ماهواره می گذرد و باطری اش تمام می شود، انواع و اقسام اتفاق ها برای آن می افتد؛ این ماهواره به مدت 10 سال از دست ما خارج بوده و ما نمی دانیم چه بر سر آن آمده است. هم اکنون با ایتالیا در حال مذاکره برای بازگرداندن ماهواره مصباح هستیم تا پس از تحویل در اختیار متخصص هایمان قرار دهیم و آنها بگویند این ماهواره قابل پرتاب هست یا نه.