به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۱۳۳۰۳۶

هشدار جديد به سپرده‌گذاران کاسپین

گروه اقتصادي: یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: تنها ۸۰شعبه‌ کاسپین که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی وجود دارد مجاز به پرداخت سپرده‌ها هستند و اتفاقی که در خارج از این شعب رخ دهد، مورد تائید این بانک نیست.

عباس کمره‌ای در خصوص جدیدترین مراحل ساماندهی پرونده سپرده گذاران موسسه اعتباری کاسپین در پاسخ به این سوال که وقتی که سپرده‌گذاران این موسسه به شعب مراجعه می کنند، اعلام می شود که تنها ۵۰ درصد سپرده‌ها به مردم برمی‌گردد و مابقی را به حساب سودی می گذارند که در سالهای گذشته، سپرده گذار از تعاونی های منحله دریافت کرده است. آیا این کار قانونی است، گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، سپرده‌های تا سقف ۲۰ میلیون تومان، به سپرده‌گذاران برگردانده شده است و تعیین تکلیف سپرده های تا ۵۰ میلیون تومان هم تا پیش از عید فطر آغاز شد و مردم می توانند به شعب منتخب مراجعه کرده و پولشان را پس بگیرند.

مدیرکل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی افزود: در واقع کار به این ترتیب است که تعاونی های غیرمجاز، از یک تاریخی به بعد، انحلال یافته‌اند و بنابراین از زمان انحلال به بعد، فعالیت اقتصادی نداشته‌اند و موسسه منحل شده است؛ بنابراین سودی نمی‌تواند بپردازد. موضوع دیگر این است که زمانی که سپرده گذار به شعب کاسپین برای دریافت سپرده خود مراجعه می کند، شعب ۹۰ درصد وجه را پس می دهند، این پرداخت به صورت علی الحساب است و زمانی که دارایی تعاونی‌های منحله به صورت کامل شناسایی شود، تصمیم های بعدی اتخاذ خواهد شد. در مورد سپرده های ده میلیون تومانی، بیست میلیون تومانی و ۵۰ میلیون تومانی، روش کار ما این بود که البته پرداخت سپرده های زیر ۱۰۰ میلیون تومان هم به زودی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: البته این روش را بانک مرکزی خود به تنهایی اتخاذ نکرده، بلکه راهکاری است که با همکاری و هماهنگی قوه قضاییه در جلسه ای که برگزار شد، به توافق رسید و بر اساس آن هم، اقدام می شود. به عنوان مثال اگر فردی ده میلیون تومان سپرده دارد، سود دوران انحلال به بعد آن کنار می‌رود و بنابراین اگر جمع سپرده و سود، ده میلیون تومان می شود، ۹ میلیون تومان به صورت علی الحساب باید به مشتری پرداخت شود. البته همانطور که گفتم زمانی که نقل و انتقال دارایی‌ها قطعی شده باشد و میزان دارایی ها روشن باشد، وارد مراحل بعدی می شویم.

کمره‌ای گفت: این روش کار، از سوی شعب کاسپین لازم الاجرا است؛ ضمن اینکه یادمان باشد که هر هشت تعاونی منحله در مجموع حدود ۴۰۰ تا ۴۳۰ شعبه داشتند و امروز فقط ۸۰ شعبه کاسپین که مجوز بانک مرکزی را دارند و اسامی آنها در سایت بانک مرکزی موجود است، اجازه پرداخت سپرده ها را دارند؛ بنابراین تعداد شعب مجاز هم اکنون ۸۰ شعبه است و مابقی شعبی که متعلق به تعاونی های منحله هستند، باید تعطیل شوند و ما هم به نیروی انتظامی اسامی آنها را اعلام کرده ایم. بنابراین در آن شعبی که خارج از این فهرست ۸۰ گانه است، هر اتفاقی بیفتد، غیرمجاز است و مورد تائید بانک مرکزی نیست.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: اگر سپرده گذار فرشتگان و هفت تعاونی منحله که پولش را می خواهند، باید به سایت موسسه اعتباری کاسپین مراجعه کرده و اسامی شعب مجاز را مشاهده و اقدام کند. هم اینک امر تسویه سپرده های ده میلیون تومانی، بیست میلیون تومانی و ۵۰ میلیون تومانی در حال انجام است. در حال حاضر کاسپین با ۸۰ شعبه فعالیت می‌کند و اکنون کاسپین یک موسسه اقتصادی است و باید شعب اقتصادی هم داشته باشد؛ بنابراین اگر در یک شهرستان شعبه نداشته باشد، سپرده گذار می تواند به نزدیک ترین شهری که نام شعب آن در فهرست ۸۰ گانه شعب مجاز کاسپین برای تسویه سپرده ها است، مراجعه کند. البته حتی الامکان سعی شده که در شهرهای بزرگ و استانهای مهم، شعب وجود داشته باشد.

کمره‌ای در پاسخ به این سوال که شعبی که جزو آن فهرست نیستند نباید کار تسویه با مردم را انجام دهند، تاکید کرد: این شعب اصلا نباید کار تسویه انجام بدهند. آنها در حال تعطیلی هستند و اگر این کار را صورت دهند، غیرمجاز است و به مدیریت واحد در این پرونده لطمه وارد می شود. وی اظهار داشت: در این میان اگر مردم به مشکلی برخورد کردند که خارج از ضوابط، سپرده ها به آنها برگردانده می شود، مراتب را با اداره رسیدگی به شکایات بانک مرکزی در میان بگذارند تا همکاران ما رسیدگی کنند.