به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۱۳۳۰۴۴

تشخیص زودهنگام سرطان سینه

گروه علمي: پژوهشگران دانشگاه اصفهان در تحقیقاتی آزمایشگاهی، نانوحسگری زیستی ساخته‌اند که بتواند سرطان سینه را در مراحل ابتدایی بیماری و بدون نیاز به برداشت بافت از بدن شناسایی کند.نتایج این تحقیق می‌تواند در زمینه‌های مختلف پزشکی، داروسازی و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مورد استفاده قرار گیرد.
تشخیص زودهنگام سرطان سینه
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری،سرطان سینه رایج‌ترین سرطان در میان زنان دنیا است و یک سوم کل سرطان‌های بانوان را تشکیل می‌دهد.در کشور ما نیز این سرطان شایع‌ترین در بین زنان بوده و رخداد آن درحال افزایش است. بنابراین تشخیص سریع این بیماری در مراحل اولیه بسیار حائز اهمیت است.دکتر سید عبدالله نوربخش رضایی- پژوهشگر دانشگاه اصفهان، دلایل اهمیت انجام این تحقیق را این گونه تشریح کرد: در اکثر روش‌های موجود برای تشخیص سرطان سینه عموماً نیاز به برداشتن بافت از بدن بیمار بوده و بنابراین جزو روش‌های تهاجمی محسوب می‌شوند. از طرفی، چنانچه این بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان بسیار مؤثرتر و کم هزینه‌تر خواهد بود. لذا با توجه به نبود روش‌های تشخیصی دقیق برای این بیماری در مراحل آغازین، در این تحقیق بر آن شدیم تا گامی مؤثر در این راستا برداشته شود.

به گفته‌ نوربخش رضایی، در این کار آپتاحسگر الکتروشیمیایی بسیار حساسی با هدف امکان تشخیص زودهنگام افراد سالم از بیماران مبتلا به سرطان سینه، با به‌کارگیری نانوکامپوزیت گرافن اکسید احیاء شده - پلیمر کیتوسان طراحی و ساخته شده است. مکانیسم عمل در این حسگر، همانند بسیاری از حسگرهای تجاری و ارزان قیمت قند خون، از نوع الکتروشیمیایی است.وی در ادامه افزود: این آپتاحسگر با دقت بالایی میزان آنتی‌ژن HER2 را اندازه‌گیری می‌کند. در واقع به دلیل تفاوت میزان غلظت HER2 در سرم خون افراد سالم و بیمار، با اندازه‌گیری میزان این نشانگر در سرم خون افراد می‌توان در مورد سلامت آن‌ها و همچنین میزان پیشرفت بیماری اظهار نظر کرد.

این آپتاحسگر دارای مزایایی از جمله حساسیت بالا، توانایی اندازه‌گیری HER2 در مقادیر بسیار کم و محدوده‌ی وسیع اندازه‌گیری (0/5 تا 75 نانوگرم بر میلی‌لیتر) است. از آنجا که غلظت این زیست نشانگر در سرم خون افراد سالم بسیار پایین است، اهمیت این ویژگی دوچندان می‌شود.همچنین انتخابگری بسیار بالا، اختصاصی بودن پاسخ آپتاحسگر، قابلیت اندازه‌گیری HER2 در سرم خون بدون نیاز به مراحل خالص‌سازی، کارکرد در pH های فیزیولوژیک و دمای محیط از دیگر ویژگی‌های این آپتاحسگر به شمار می‌رود. بنابراین این حسگر می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تشخیص افراد سالم از بیمار در همان مراحل اولیه بیمار بکار رود و به پزشکان در معالجه این بیماری کمک کند.
نکته مهم دیگر این است که برای درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه از آنتی‌بادی مونوکلونال تراستوزوماب با نام تجاری هرسپتین استفاده می‌شود. این داروی گران قیمت تنها در بیمارانی که سطح بالای گیرنده HER2 را دارا هستند، مؤثر بوده و در سایرین بدون نتیجه و حتی با ایجاد عوارض همراه است. بنابراین، قبل از شروع درمان ضروری، به کمک این حسگر می‌توان غربالگری بیمارانی را نیز که واجد شرایط درمانی هستند، انجام داد.

نوربخش رضایی یکی دیگر از تفاوت‌های مهم حسگر طراحی شده با حسگرهای دیگر را این گونه توضیح داد: اکثر آپتاحسگرهای الکتروشیمیایی که تاکنون گزارش شده، از الکترودهای طلا و یا نانوذرات طلا جهت تثبیت آپتامر استفاده کرده‌اند که افزایش هزینه‌ تمام شده ساخت حسگر را به دنبال دارد. اما در این پژوهش قابلیت بستر نانوکامپوزیتی رسانای اکسید گرافن احیا شده-کیتوسان به منظور تثبیت آپتامر ویژه HER2 استفاده شده است. طبق نانوکامپوزیت بکار رفته قابلیت بسیار خوبی در این زمینه از خود نشان داد. گرافن استفاده شده در ساختار این حسگر از ماده اولیه در دسترس و ارزان قیمت گرافیت، ساخته شده است. ضمناً کیتوسان موجود در ساختار بستر نیز از مواد اولیه ارزان قیمت و در دسترسی نظیر پوست خرچنگ و میگو قابل تهیه کردن است.شایان ذکر است که در این طرح از آزمون های مختلف میکروسکوپی، اسپکتروسکوپی و الکتروشیمیایی نظیر روش‌های ولتامتری چرخه‌ای، ولتامتری پالس تفاضلی و امپدانس الکتروشیمیایی استفاده شده است.این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر سید عبدالله نوربخش رضایی- عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، آرزو طبسی- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی نانو فناوری و انسیه شریفی- دکترای شیمی تجزیه این دانشگاه است.