به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۳۳۰۹۶
نگاهی اجمالی به تیم های ملی کشتی آزاد

رونمایی از نسل جدید کشتی ایران

گروه ورزشي: مرحله نهایی انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد درحالی روزهای 15 و 16 تیرماه در سالن 12هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد که این رقابت ها آبستن حوادث زیادی بود به طوری که در کشتی فرنگی نسل جدیدی از فرنگی کاران با اثبات توانمندی های خود برای نخستین مرتبه به رقابت های جهانی اعزام خواهند شد.
رونمایی از نسل جدید کشتی ایران
به گزارش ایرنا، فدراسیون کشتی در چند سال گذشته برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی را برای پویایی و کشف استعدادهای ناشناخته و محلی برای خودنمایی جوانان برای روبرو شدن با بزرگان کشتی به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده که نتیجه آن ظهور جوانان مدعی در هر دو رشته آزاد و فرنگی است که حرف های زیادی در آینده برای گفتن خواهند داشت.رقابت های سال جاری مرحله نهایی انتخابی تیم ملی نیز با حضور همه سرمایه های کشتی آزاد و فرنگی ایران در روزهای پایانی هفته گذشته برگزار شد که حوادث تلخ و شیرین زیادی را به دنبال داشت اما حضور تعداد نفرات زیاد کشتی گیران در هر وزن، برگزاری مسابقات را فرسایشی و خسته کننده کرده بود.گذشته از فرسایشی بودن مسابقات، زمان برگزاری کشتی های انتخابی در فاصله 45 روز مانده به رقابت های قهرمانی جهان، ممکن است آماده سازی تیم های ملی را برای حضور آماده و قدرتمند در این مسابقات با مشکل مواجه کند. به طور مسلم 10 روز باقیمانده به رقابت های جهانی کادر فنی فشار تمرینات را تا درصد بسیار زیادی کاهش می دهند، بنابراین زمان مفید برای آماده سازی تیم های ملی تنها 30 روز خواهد بود که زمان بسیار کمی برای حضور در بزرگترین رویداد کشتی جهان است.
از سوی دیگر با توجه به جلسات شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فنی، نفرات اصلی تیم های ملی هنوز در برخی وزن ها مشخص نشده و منوط به حضور در تورنمنت های بین المللی شده که این مورد نیز وقت زیادی برای سفر به کشور مربوطه از کادر فنی خواهد گرفت.

به نظر می رسد فدراسیون کشتی در سال های آینده باید بازنگری جدی در نوع و زمان برگزاری مسابقات با حضور کشتی گیران محدود تر برنامه ریزی کند چرا که طولانی شدن رقابت ها ضمن کاهش هیجان، موجب فشار، استرس،خستگی و مصدومیت ملی پوشان می شود.
پیکارهای کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال 2017 جهان 31 مرداد تا 5 شهریور ماه در پاریس پایتخت فرانسه برگزار می شود.به هر ترتیب نفرات برتر مسابقات انتخابی معرفی شد اما این شورای فنی است که باید برای تعیین نفرات اصلی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی در پیکارهای جهانی تصمیم گیری کند، موضوعاتی همچون حضور در تورنمنت های بین المللی، آمادگی روحی، روانی و جسمی و سایر موارد از جمله فاکتورهایی است که شورای فنی و کادر فنی برای تعیین نفرات نخست تیم ملی بدان توجه دارند.

*نگاهی اجمالی به مسابقات انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد:
در وزن 57 کیلوگرم مسابقات تحت تاثیر غیبت حسن رحیمی نفر نخست سال های اخیر تیم ملی بود، کسی که سابقه حضور در دو المپیک لندن و ریو را دارد و در المپیک اخیر مدال برنز را کسب و یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز جهانی را نیز در کارنامه دارد.در مسابقات انتخابی همانطور که پیش بینی می شد رضا اطری به عنوان نفر نخست انتخاب شد که وی برای تجربه نخستین میدان جهانی خود باید از دیوار بزرگ رحیمی بگذرد. رحیمی به دلیل مصدومیت نتوانست در مسابقات انتخابی شرکت کند و به طور حتم شورای فنی و کادر فنی تیم های ملی به راحتی از کنار نام کاپیتان تیم ملی عبور نخواهد کرد. رحیمی برای حضور در فرانسه باید در دیداری انتخابی رضا اطری، نادر حاج آقا نیا و محمد طهماسبی زاده را شکست دهد.در وزن 61 کیلوگرم رقابت دوباره بین دو همشهری یعنی بهنام احسان پور دارنده مدال طلای جوانان جهان و مسعود اسماعیل پور دارنده مدال نقره و برنز جهانی بود. احسان پور بعد از المپیک ریو و در رقابت های انتخابی تیم ملی برای حضور در پیکارهای وزن های غیر المپیکی جهان اسماعیل پور را شکست داده بود و در انتخابی هفته گذشته نیز با کسب دو پیروزی مقابل این حریف خود یکبار دیگر صاحب دوبنده تیم ملی شد.

البته احسان پور که تجربه حضور در دو میدان جهانی در رده بزرگسالان را دارد، نشان داده مهره قابل اتکایی در این وزن نیست و باید صبر کرد و دید آیا شورای فنی و کادر فنی نظرات دیگری در این خصوص دارند یا خیر؟در وزن 65 کیلوگرم نیز همانطوری که پیش بینی می شد یکبار دیگر میثم نصیری که نسبت به سایر حریفان خود تجربه فراوانی دارد در مسابقات انتخابی بر سکوی نخست ایستاد. وی سال گذشته بعد از مصدومیت سید احمد محمدی دارنده مدال نقره و برنز جهان در مسابقات انتخابی صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک ریو شد و در همان دور نخست از دور رقابت ها کنار رفت.
نصیری به عنوان یکی از آزادکاران با اخلاق تیم ملی در مسابقات انتخابی همه حریفان داخلی خود را شکست داد اما او در رقابت های جهانی برای رویارویی با حریفانی همچون سوسلان رومانوف، طغرل عسگراف و یا چامیزو ایتالیایی کار بسیار سختی را دارد.به هر ترتیب مسابقات این وزن به طور حتم تحت تاثیر غیبت سید احمد محمدی بود . وی بعد از عمل جراحی زانوی خود که سال گذشته انجام داد دوران نقاهت را می گذارند و تیم ملی بعد از او هنوز نتوانسته آزادکاری در سطح جهانی و برای رویارویی با رقبای عنوان دار داشته باشد.

یکی از دیدارهای مهیج تیم ملی روز گذشته در وزن 70 کیلوگرم رخ داد؛ مصطفی حسین خانی بعد از کسب مدال برنز رقابت های جهانی وزن های غیر المپیکی که اواخر سال میلادی گذشته در بوداپست مجارستان برگزار شد با انگیزه فراوانی در مسابقات انتخابی حضور یافت.اما در این وزن سعید داداش پور کشتی گیر سوادکوهی به دلیل مصدومیت از رقابت های سال 2015 قهرمانی آسیا در دوحه قطر حذف شد، جایی در تیم ملی نداشت این مرتبه با انگیزه بیشتر و در ترکیب تیم تهران پای به این مسابقات گذاشته بود و تنها با یک شکست در دیدار فینال برابر حسین خانی و کسب دو پیروزی خود را به عنوان مدعی جدی این وزن معرفی کرد. البته به نظر می رسد سرنوشت این وزن نیز هنوز مشخص نیست و کادر فنی این دو مدعی را به همراه جمال عبادی به یکی از تورنمنت های بین المللی اعزام و سپس درخصوص نفر نخست این وزن تصمیم گیری خواهد کرد.در وزن 74 کیلوگرم نیز بعد از کوچ حسن یزدانی دارنده مدال طلای المپیک ریو به یک وزن بالاتر، پیمان یاراحمدی که مدال طلای آسیا را در کارنامه دارد در رقابت های انتخابی اول شد. هر چند از بهمن تیموری که کشتی های خوبی را به همراه تیم ملی در جام جهانی سال 2017 در کرمانشاه داشت، انتظار بیشتری می رفت. در این وزن نیز باید منتظر تصمیم کادر فنی برای انتخاب نفر اصلی تیم ملی در رقابت های جهانی باشیم.
اما یکی از جذابترین دیدارهای انتخابی روز گذشته در وزن 86 کیلوگرم اتفاق افتاد، جایی که حسن یزدانی بعد از تغییر وزن خود را مدعی اصلی دوبنده این وزن در تیم ملی معرفی کرد و از سوی دیگر علیرضا کریمی دارنده مدال طلای جوانان جهان و برنز بزرگسالان جهان، عزت الله اکبری دارنده مدال نقره جهان و محمد جواد ابراهیمی دارنده مدال طلای جوانان جهان نیز حضور داشتند.
یزدانی در این مسابقات با شکست همه رقبا یک سر و گردن خود را بالاتر از حریفان نشان داد تا از رقابت های انتخابی تیم ملی در تهران برای رقبای جهانی خود در پاریس در این وزن خط و نشان بکشد.
حال جای سئوال اینجاست که آزادکارانی همچون محمدجواد ابراهیمی و علیرضا کریمی که در ابتدای مسیر پرتلاطم کشتی قرار دارند با وجود حسن یزدانی، تصمیمات جدی همچون تغییر وزن را خواهند داشت یا خیر؟

در وزن 97 کیلوگرم نیز تیم ملی کشتی بعد از رضا یزدانی که تجربه حضور در 3 المپیک را دارد هنوز نتوانسته چهره ای ششدانگ و محکم را در این وزن معرفی کند و به طور حتم نماینده ایران در پیکارهای جهانی برای مواجه با آزادکارانی همچون عبدالرشید سعدالله یف، کایل اسنایدر باید آزادکاری جسور، باهوش و قدرتمند از نظر بدنی و فنی باشد. امیر محمدی، حسن رحیمی و مجتبی گلیج بنا به تصمیم شورای فنی باید در یک تورنمنت بین المللی حضور یافته و نفر برتر راهی مسابقات جهانی شود.در وزن 125 کیلوگرم نیز کمیل قاسمی دارنده مدال نقره و برنز المپیک با وجود مصدومیت پای به رقابت های انتخابی گذاشت و با قبول دو شکست برابر یدالله محبی در جایگاه دوم قرار گرفت. بی شک کادر فنی تیم ملی برای رقابت های جهانی باید از بین دو گزینه یعنی یدالله محبی که قدرت جوانی را همراه دارد و کمیل قاسمی با تجربه و عنوان دار یکی را انتخاب کند که این موضوع به طور حتم با اعزام این دو به یک تورنمنت بین المللی مشخص خواهد شد.

* و اما کشتی فرنگی....
کشتی فرنگی بعد از غیبت کشتی گیران المپیکی در رقابت های انتخابی شاهد چهره های جدیدی بود به طوری که مهرداد مردانی در وزن 59 کیلوگرم، محمد الیاسی در وزن 66 کیلوگرم، فرشاد بلفکه در وزن 71 کیلوگرم، پیام بویری 75 کیلوگرم، حسین نوری در وزن 85 کیلوگرم، سید مصطفی صالحی زاده در وزن 98 کیلوگرم و شهاب قوره جیلی در وزن 125 کیلوگرم چهره های جدیدی هستند که تاکنون حضور در رقابت های جهانی را تجربه نکرده اند و کشتی فرنگی بعد از سالها با ترکیبی کاملا متفاوت و جوان پای به رقابت های جهانی خواهد گذاشت.در وزن 59 کیلوگرم مهرداد مردانی از خوزستان درحالی قهرمان شد که نفراتی همچون محسن حاجی پور و شیرزاد بهشتی طلا دوم و سوم شدند و از سوی دیگر حمید سوریان نابغه سال های گذشته کشتی فرنگی دنیا نیز غیبت داشت و با توجه به کشتی های فنی خوب و آمادگی بالای مردانی، به نظر می رسد کادر فنی از همین الان باید به فکر رفع نقاط ضعف این فرنگی کار در فاصله 45 روز باقیمانده تا رقابت های جهانی باشد.

در وزن 66 کیلوگرم نیز با وجود غیبت امید نوروزی دارنده مدال طلای المپیک لندن، سه فرنگی کار آماده و خوب یعنی محمد الیاسی، امین سوری و محمدرضا گرایی در مسابقات انتخابی اول تا سوم شدند. در این وزن نفر نخست تیم ملی از بین این سه نفر با اعزام به یک تورنمنت بین المللی و همچنین سایر شاخصه های مد نظر شورای فنی تیم های ملی انتخاب خواهد شد.وضعیت در وزن 71 کیلوگرم نیز به همین شکل است اما با این تفاوت که شورای فنی نگاه ویژه ای به نفر نخست این وزن یعنی فرشاد بلفکه و محمد علی گرایی نفر سوم انتخابی دارد.البته گرایی در بازی های کشورهای اسلامی در حالی قهرمان شد که تعدادی از نفرات عنوان دار جهان و المپیک از ترکیه و جمهوری آذربایجان را شکست داده و تجربه گرانبهایی را کسب کرده است اما در مسابقات انتخابی از آمادگی کامل برخوردار نبود و به رتبه سوم قناعت کرد که همچون وزن 71 کیلوگرم این دو نیز باید در یک تورنمنت بین المللی حضور یابند.

سعید عبدولی یکی دیگر از غایبان بزرگ سال های گذشته تیم ملی در رقابت های انتخابی بود که به دلیل مصدومیت نتوانست در این مسابقات حضور یابد. او برای کسب دوباره دوبنده تیم ملی در وزن 75 کیلوگرم باید با سه نفر برتر این وزن یعنی پیام بویری، شایان عفیفی و پژمان پشتام سرشاخ شود که با توجه به به دور بودن عبد ولی از تمرینات در چند ماه گذشته به نظر می رسد او کار مشکلی را برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی خواهد داشت.در وزن 80 کیلوگرم یوسف قادریان که مدال برنز جهان را در سال 2015 در کارنامه دارد با شکست همه رقبا بدون هیچ حرف و حدیثی صاحب دوبنده تیم ملی در فرانسه خواهد بود. البته با توجه به اینکه قادریان در رقابت های جهانی وزن های غیر المپیکی در مجارستان عملکرد خوبی نداشت،انگیزه فراوانی برای جبران آن در پاریس دارد.

وضعیت نمایندگان تیم ملی در وزن های 85 و 98 کیلوگرم همانند 80 کیلوگرم است و حسین نوری و سید مصطفی صالحی زاده همه حریفان خود را شکست داده و راه خود را برای سفر با پاریس هموار ساختند.اما مهدی علیاری دارنده مدال طلای بازی های آسیایی که با مجوز شورای فنی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی حاضر شد در همان ابتدای کار با قبول شکست مقابل صالحی زاده از دور رقابت های وزن 98 کیلوگرم کنار رفت.در وزن 130 کیلوگرم نیز شهاب قوره جیلی با کسب عنوان نخست، انتخاب نفر نخست این وزن را برای کادر فنی مشکل ساخت و به همین دلیل او به همراه مهدی زاده باید در یک تورنمنت بین المللی حضور یافته تا نفر برتر انتخاب شود.آنطور که پیدا است کشتی فرنگی به همراه نسل جوان و تغییر کرده خود در رقابت های جهانی حضور خواهد یافت، تغییری که به نظر می رسد به ضرر کشتی ایران نخواهد بود و برای موفقیت ورزش ملی کشور همواره باید به نفرات جوان و با انگیزه فرصت داد. فرصتی که در همین مسابقات انتخابی سبب شد چهره های جدیدی به کشتی آزاد و فرنگی ایران معرفی شود.