به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۱۳۳۱۲۷
قرارداد‌های در ۱۲ سال گذشته

شهرداری تهران؛ آواربرداری از ابهامات

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار: همه جا صحبت از شهرداری تهران است، انتخاب شهردار یک چالش است و ابهامات در نحوه کار شهردار سابق یک چالش دیگر و همین ابهامات است که انتخاب شهردار آینده را سخت‌تر می‌کند چنانچه حناچی یکی از کاندیداهای کرسی بهشت در رابطه با شهردار شدن خود می‌گوید،  اوضاع از آنچه که فکر می‌کنید وخیم‌تر است، هر کس این سمت را بپذیرد با آبروی خود بازی کرده است. اعضای شورای شهر پنجم به دنبال مدیری لایق هستند تا از دوازده سال گذشته شهرداری تهران آوار برداری کنند اما در این بین همچنان بین اعضای شورای شهر چهارم بحث درباره اقدامات شهرداری است. حتی کسانی که در طول چهار سال شورای شهر چهارم هیچ صحبت و شکایتی نداشتند حالا لب به سخن باز کرده‌اند می‌خواهند که شهرداری پاسخ‌گو باشد.

در مورد 2 هزار میلیارد تومان بذل و بخشش و املاک نجومی پاسخگو باش
عباس جدیدی جزو همان کسانی است که کمتر دیده شده در طول این چهار سال اعتراضی به شهرداری داشته باشد و معمولا مشغول سلفی گرفتن‌های خود بود اما در جلسه 30 خرداد محمدباقر قالیباف را مخاطب قرار داد و با بیان اینکه انگ هایی مانند بذل و بخشش 2 هزار میلیارد تومانی و املاک نجومی به تو نسبت دادند، گفت: چرا در این زمینه‌ها پاسخگو نیستی و گزارشی ارائه نمی‌کنی؟ آیا از نگاه شهردار تهران ارائه گزارش استخدام‌ها که هفته گذشته توسط هاشمی تشکری ارائه کرد از گزارش این مواردی که برشمرده شد، مهم‌تر است؟  مدتهاست که از اداره املاک تهران در نامه‌ای خواسته‌ام که فهرست املاکی را که شهرداری چه به‌صورت مستقیم یا اجاره‌ای و بهره برداری وغیره  واگذار کرده را ارائه کند اما نه تنها جواب نامه‌ام را نداده‌اند بلکه پاسخ تلفنم را هم نمی‌دهند. این وضعیت باعث شد که در نامه‌ای به رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواستار تعیین تکلیف املاک واگذار شده شوم زیرا من مدافع حق و حقوق مردم هستم.

در همان جلسه در واکنش به این سخنان عباس جدیدی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، خواستار استفاده نکردن از عنوان «املاک نجومی» شد و گفت:  پرونده این املاک و شائبه‌های پیش آمده در دستگاه قضائی در حال بررسی و پیگیری است.  از رئیس سازمان بازرسی کل کشور (ناصر سراج) خواستیم که برای اینکه استخوان لای زخم نماند، تکلیف املاک را روشن کند و اکنون نیز دادگاه و سیستم قضائی کشور در حال بررسی هستند و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم تا هرچه زودتر به نتیجه برسد.

شائبه‌های جدی شهرداری
قبل‌تر از آن هم محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود  در جلسه نهم خرداد گفته بود: مجموعه بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در کنار اشباع ظرفیت بارگذاری مسکونی، تجاری و خدماتی و مال‌ها و مگامال‌ها از یک سو و مجموعه نگرانی از قبیل هولوگرام‌های صادر شده طی سال‌های گذشته که اساس هیچ گونه آماری در شورای چهارم در این خصوص نداریم و مجموعه تعهداتی که شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و آنان در محاکم و مراجع قضایی به دنبال پیگیر اخذ احکام قضایی جهت وصول مطالباتشان هستند و شائبه جدی که در خصوص میزان قابل توجه و بعضا وحشتناک در حوزه تعهدات مربوط به LCهایی که در خارج از کشور از سوی شورای شهر تهران انجام شده از سویی دیگر و فروش سرمایه ارزشمند، املاک و اراضی شهر تهران در فرآیند اجرای برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس و اتوبان‌های درون شهری و حجم گسترده نیروی انسانی شهرداری تهران که بنابر گزارش‌ها به بیش از 60 هزار نفر می‌رسد و اعتبارات نقدی قابل توجه مورد نیاز در هر ماه برای پرداخت حقوق و هزینه نگهداشت شهر تهران را که چشم‌انداز بسیار نگران کننده‌ای‌ترسیم می‌کند. این روزها و هفته‌ها شاهد گزارش‌هایی مبتنی بر برخی تصمیم گیری‌های شبهه ناک در شهرداری تهران هستیم؛ لذا از شورای چهارم تقاضای پیگیری مجدانه دارم تا گزارش‌هایی در خصوص برخی از دارایی‌های ملکی بزرگ مقیاس شهر تهران از جمله تصمیم بر فروش مجموعه حدود 20 هکتاری زمین پروژه پردیس مترو در شرق تهران که بالغ بر بیش از نیم میلیون متر مربع بارگذاری تجاری، اداری، خدماتی و مسکونی دارد، ارائه شود. گزارش‌هایی درباره تغییر وضعیت و استخدام کارگر، عرف و غیر شفاف نیروی انسانی در شهرداری تهران که نیاز به ارائه گزارش دقیق لیست تمامی آنها وجود دارد متاسفانه شورای چهارم یا حداقل بنده و تعداد قابل توجهی از همکاران هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص نداریم. گزارش‌هایی مبتنی بر انعقاد قراردادهایی در برخی مناطق و به ویژه تصمیم به آغاز به کار چندین پروژه بزرگ مقیاس علی رغم محدودیت‌های مالی که وجود دارد و اخباری که از وضعیت غیرشفاف شرکت‌های کارگذاری شهرداری تهران شنیده می‌شود. عدم حضور مدیران و شهرداران مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها در محل خدمتشان که یکی از همکاران شورا نیز در جلسه یکشنبه به آن اشاره کرد از دیگر نگرانی‌های موجود است.

دعوا پس از جلسه شورای شهر
در جلسه همفته گذشته نیز گزارش احداث خط هفت مترو از سوی معاون شهردار تهران ارائه شد که واکنش مستند و آمار محور رحمت الله حافظی عضو شورا را در پی داشت.حافظی که با زبان آمار و ادله و مستندات سخن می‌گفت، گزارش ارائه شده از خط هفت مترو را به چالش کشید و حتی عنوان «دروغ» را بر گزارش معاون شهردار تهران اتلاق کرد و با اشاره به آمارهایی که در مورد هواکش ها، سیگنالینگ و. . . ارائه شد، پیشرفت واقعی ریزپروژه‌های خط هفت مترو را بسیار نازل‌تر از رقم اعلام شده از سوی عوامل شهرداری برشمرد.موضعگیری و واکنش‌های حافظی اصلا به مذاق مدیران شهرداری خوش نیامد و به‌جای آنکه از هیات رئیسه وقتی درخواست کنند و پاسخ گفته‌های حافظی را بدهند، بهترین کار را در این دیدند که در پایان جلسه، پاسخ صحبت‌های حافظی را همانند دوران راهنمایی و دبیرستان که دانش آموزان همدیگر را به زنگ آخر حواله می‌دادند، بدهند!

درست پس از سوت پایان نشست دیروز و در گیت ورودی صحن بگو مگو میان ناصر امانی معاون برنامه ریزی شهرداری تهران با همراهی فردی که نامش امید تشت زر اعلام شد از یکسو و رحمت الله حافظی عضو شورای شهر از سوی دیگر در گرفت. ابتدا حرف‌ها کمی لحن آرام و گلایه آمیز داشت اما هرچه جلوتر رفت، تن صدا و نوع ادبیات تغییر کرد و هیچیک از طرفین از حرف‌های هم قانع نشدند. یکی از همراهان حافظی به دفاع از وی برخاست و معاون شهردار را با کلماتی مانند «روباه مکار» خطاب قرار داد و در عوض امانی هم کلمه نازیبا و ناشایستی به او اتلاق کرد! این وسط خبرنگاران هم همه این درگیری‌ها را به تصویر کشیدند و به سرعت خبر آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با واکنش‌ها گسترده کاربران این شبکه‌ها همراه شد.

خط هفت مترو همچنان در چالش قوطه‌ور است. به گفته حافظی این طور که معلوم است این خط هیچ گونه امنیتی برای مسافرانی که در آن رفت و آمد می‌کنند ندارد. حافظی معتقد است خط هفت با 14 درصد پیشرفت فیزیکی در نصب هواکش‌های آن به مردم خدمات می‌دهد از  این رو لازم است شهرداری امنیت این خط را تضمین کند.  باید به امنیت این خطوط و مسافران توجه جدی شود، در همین راستا در اصلاحیه بودجه بهمن سال گذشته سه هزار و 500 میلیارد تومان برای سیگنالینگ خطوط یک و 2 مترو مصوب شد ولی مدتی پیش شاهد تصادف در ایستگاه متروی طرشت بودیم. منابع برای این منظور تخصیص یافت، اما چرا این اتفاق رخ داد؟ روایت‌ها مختلف است عده‌ای می‌گوید ATP توسط راهبر مترو قطع شده و عده‌ای نیز می‌گویند با وجود تصویب و تخصیص اعتبارات این خط ATP ندارد.

آخرین قرارداد مبهم قالیباف با یارانش
از طرفی با نزدیک شدن به پایان دوران ۱۲ ساله قالیباف، بدنه شهرداری تهران به لرزه افتاده است و هر روز پرونده جدیدی از مزایده یا قرارداد غیرقانونی و افتتاح زود هنگام در شورا باز می‌شود. در آخرین جلسه شورای شهر غلامرضا انصاری، در تذکر پیش از دستور خود از انعقاد قرارداد غیرقانونی میان شهرداری و قرارگاه جهادی امام رضا (ع) خبر داد. مسئول قرارگاه جهادی امام رضا علیه‌السلام در انتخابات امسال شورای شهر تهران، یکی از نامزدهای لیست خدمت بود و نامش در کنار مهدی چمران و باقی حامیان  و نزدیکان قالیباف خودنمایی می‌کرد.

به ادعای انصاری ۲۳ مرکز بهاران در سطح مناطق مختلف با قرارداد سه ساله و مبلغ نامشخص در اختیار قرارگاه امام رضا(ع) قرار گرفته‌اند، مجموعه‌ای که به گفته این عضو شورای شهر معلوم نیست، چه ماهیتی دارد و کجا ثبت شده است. او پیش از این در اسفند ۹۵ هم از قالیباف خواسته بود؛ ماهیت این مجموعه را مشخص کند، اما پاسخی دریافت نکرد و ماجرای قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در میان اخبار انتخابات ۹۶ گم شد.در همان جلسه هفته پیش ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در پاسخ به تذکر انصاری اعلام کرد، این قرارگاه یک شرکت خصوصی است و انعقاد قرار داد میان شهرداری و این شرکت خصوصی کاملا قانونی است.

با این حال  انصاری این سخنان امانی را نشان‌دهنده وجود تناقضات آشکار در ماهیت این قرارداد دانسته و گفته است: اگر شرکت خصوصی است، بر اساس قانون نمی‌تواند بدون‌ترک تشریفات قرارداد امضا کند. دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و شورای آینده باید به صورت جدی در این مسئله ورود کنند، تا مشخص شود؛ قراردادهای این چنینی با مجوز چه کسی صورت گرفته است. از طرف دیگر اگر  به قول  امانی این مجموعه یک شرکت خصوصی است، پس چرا اسمش قرارگاه است؟

با وجود آنکه معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران مدعی است، این قرارگاه یک شرکت خصوصی است، در سایت رسمی قرارگاه جهادی امام رضا علیه السلام  هیچ اشاره به ماهیت آن نشده است. بر اساس اطلاعاتی که در سایت رسمی موجود است این قرارگاه با حضور جمعی از جوانان مومن و انقلابی به صورت خودجوش و مردمی از سال ۱۳۹۲ مشغول به کار است. انصاری معتقد است  همین مطلبی که در سایت آمده تناقض آشکار سخنان امانی را نشان می‌دهد و در این مورد گفته است: بالاخره این نهادی مردمی و عمومی است یا شرکت خصوصی؟ در حقیقت با مقایسه سخنان امانی، آنچه در سایت رسمی قرارگاه آمده است و قراردادهای چند میلیاردی، این تناقض بیش از پیش آشکار می‌شود‌.

آن طور که مشخص است در سایت اینترنتی و رسمی این قرارگاه، هیچ گزارش مشروحی از فعالیت‌های ۴ ساله‌اش نیامده و فقط تعداد انگشت شماری عکس و پوستر از اردوهای جهادی به چشم می‌خورد‌. این در حالی است که انصاری در انتهای جلسه هفته گذشته  در جمع خبرنگاران اعلام کرد: شهرداران مناطق مختلف تهران موظف بودند به حساب این قرارگاه پول واریز کنند. اینکه این پول‌ها از کجا آمده و چقدر بوده نامشخص است و حتی برای هر منطقه سهمیه نیز مشخص شده بود!

البته این قرارگاه در بودجه شورای شهر، همچون خیریه امام رضا (ع) ردیف بودجه ندارد. براساس گفته‌های انصاری در گذشته تنها فعالیت این قرارگاه در حوزه پوشش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بود، اما حالا با واگذاری مدیریت ۲۳ مرکز بهاران این قرارگاه در امور اجرایی وارد خواهد شد. از قرار، شهرداری پیش از این نیز برای کمک به مناطق جنگی و ارائه‌ خدمات به زائرین اربعین از این قرارگاه کمک خواسته بود. به گفته این عضو شورای شهر تهران اینکه این قرارگاه در اختیار نزدیکان قالیباف است، شائبه‌ها در این زمینه  را چند برابر می‌کند. در هر حال انعقاد قراردادی ۳ ساله با مجموعه‌ای که متعلق به یکی از نزدیکان قالیباف است، در ماه‌های پایانی کار شهردار جای تامل دارد و به شائبه‌ها و لزوم بازگشت طرح تحقیق و تفحص از شهرداری دامن می‌زند.

بررسی قراردادهای دقیقه نودی شهرداری در شورای آتی
با وجود همه این ابهامات این طور به نظر می‌رسد که رسیدگی به تمام مسائل مربوط به شهرداری از جمله قرار داد‌های دقیقه نودی آن که در همین واپسین روزهای منتهی به اتمام پایان کار شهردار قالیباف بسته شده بر عهده شورای شهر پنجم خواهد بود چنانچه  محمد علیخانی، عضو منتخب شورای شهر پنجم از بررسی قراردادهای دقیقه نودی شهرداری در ماه‌های پایانی، پس از آغاز به کار شورای شهر پنجم خبر داد و گفت: متاسفانه گزارش‌های واصله حاکی از آن است که این روزها و قبل از جابه‌جایی مدیریت، قراردادهایی میلیاردی در شرف انعقاد است. در جلسه مشترکی که با شهردار تهران داشته‌ایم، قالیباف عنوان کرد که به معاونینش دستور داده که جلوی هرگونه انعقاد قرارداد که تعهد آور برای آینده است را بگیرد، با وجود این سخنان شاهد هستیم که قراردادهای زیادی در این روزهای پایانی در شرف انعقاد هستند.

اعضای شورای پنجم در حال حاضر رسما مسئولیت قانونی ندارند گفت: بر همین اساس از اعضای شورای فعلی درخواست داریم تا با پیگیری‌های خود مانع انعقاد قراردادهای عجولانه و شتابزده شوند. علیخانی با اشاره به آگهی مناقصه مترو در خصوص قرارداد 42 ماهه برای تبلیغات در کل خطوط مترو، با بیان اینکه این گونه قراردادها بر خلاف صحبت‌های شهردار تهران بوده و اخلاقی نیست، عنوان کرد: با اینکه شرکت بهره‌برداری مترو طی اطلاعیه‌ای این درج تبلیغات را خطای انسانی اعلام کرده و از برکناری مدیر مربوطه خبر داده اما پس از استقرار شورای شهر پنجم تمامی قراردادهای دقیقه نودی مدیریت فعلی شهر بررسی می‌شود و قطعا قراردادهای شبهه ناک که بر خلاف مصالح شهر هستند ملغی خواهد شد. اعضای شورای پنجم باید در جریان قراردادها باشند، پیمانکاران نیز مراقب باشند چرا که در صورت ملغی شدن قراردادشان پس از بررسی‌ها متضرر خواهند شد.

افشاگری مدیر معزول
چند روز پیش هم که با افشاگری محمدمهدی سعیدی مدیر معزول مترو درباره واگذاری تبلیغات روبه رو بودیم که در یک بند آن گفته شده بود: هر کس که کمترین تجربه‌ای در برگزاری مزایده داشته باشد می‌داند برگزار‌ی هر گونه مزایده از عهده مدیران میانی خارج و صرفا در اختیار مدیر عامل شرکت می‌باشد که کمیسیون مزایده را عهده دار می‌باشد. و در بند دیگری آمده بود ازماهها پیش فرزند یکی ازاعضای محترم شورای شهرفعلی وبااسم مستعاراسدی طی جلسات متعددی که دردفتر مدیرعامل محترم برگزاری می‌گردیدکلیه اسناد مزایده وچگونگی برگزاری آن رامدیریت می‌کردند و حتی در نظر بود که مزایده مذکورطوری مهندسی شود که شرکت وافراد خاصی بتوانند مزایده رابرنده شوندکه بامقاومت اینجانب درتغییر اسنادوهمچنین عدم تغییرتاریخ برگزاری ازاین تخلف ممانعت گردید. در بند دیگری ذکر شده بود درخصوص مصاحبه یکی از معاونین حضرتعالی مبنی برعزل مدیرمتخلف مستحضرباشید اینجانب به واسطه عضویت درکمیته طبقه‌بندی مشاغل بیش از 2 ماه است که از انتصاب غیرقانونی پسرایشان جلوگیری کرده واین مهم نیز درمصاحبه مغرضانه نامبرده بی تاثیر نمی‌باشد.

پیش از این شرکت بهره برداری مترو تهران با صدور اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه فراخوان برگزاری مزایده برای واگذاری تبلیغات محیطی شرکت مترو پایتخت بدون هماهنگی و براساس نظر شخصی یکی از مدیران شرکت انجام شده، از ابطال این فراخوان و همچنین عزل مدیر متخلف شرکت خبر داده ه بود.  در اطلاعیه شرکت بهره برداری متروتهران با اشاره به انتشار خبری در خصوص «مزایده عمومی فضاهای تبلیغاتی ایستگاه‌ها و قطارهای متروتهران» ، آمده است: شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به عنوان یکی از فراگیر‌ترین سازمان‌های خدماتی - اجتماعی همواره بر رعایت مصالح عمومی، قانونمداری و ایجاد شرایط عادلانه برای بهره ‌مندی یکسان شهروندان از امکانات موجود در «شهر زیرزمینی» تاکید دارد. دراین اطلاعیه افزوده شده، متاسفانه در روزهای اخیر یکی از متولیان این امر با تصمیم شخصی و بدون اطلاع مدیریت شرکت اقدام به انتشار اطلاعیه درخصوص واگذاری یکجای فضاهای تبلیغاتی کرد که حساسیت‌هایی را برانگیخت. با این همه ابهام شهردار آینده تا چه حد می‌تواند در اداره شهر تهران موفق باشد سؤالی است که انتخاب شهردار آینده را سخت‌تر می‌کند.