به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۹ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۳۳۱۹۹
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر:

میراث قاليباف یک جزیره سوخته است

گروه جامعه: عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر با اشاره به ضعف‌های مدیریتی قالیباف در شهرداری گفت: شاخصه بحران مدیریت، شخص شهردار در این 12 ساله مدیریت شهری است.
محمدباقر قالیباف در مراسم رونمایی و بهره‌برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، یکی از بحران‌های موجود در کشور را بحران مدیریت دانسته و گفته است دلیل آن این است که از این امکانات به‌درستی استفاده نمی‌کنیم. شهردار تهران در ادامه صحبت‌هایش گفته است: بحران ما این است که پشت این تریبون‌ها قرار می‌گیریم و یادمان می‌رود برای چه کسی صحبت می‌کنیم. شهردار تهران در حالی از وجود بحران در مدیریت صحبت کرده است که پرونده‌های مدیریت شهری شهرداری، پاسخگو نبودن شهرداری به نهادهای نظارتی مثل شورا و موضوعاتی ازاین‌دست این روزها مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنین  پرونده 12 ساله مدیریت شهری قالیباف پر از تخلفات مدیریتی و اجرایی است و علاوه بر این آقای شهردار و مدیران مربوط به شهرداری در هیچ زمینه‌ای حاضر به پاسخگویی درباره این تخلفات و شفاف‌سازی درباره آن‌ها نیستند.
 
غلامرضا انصاری در واکنش به صحبت‌های قالیباف در خصوص وجود بحران در مدیریت کشور به  سايت رویداد۲۴ گفت: شاخصه این بحران مدیریت، شخص شهردار در این 12 ساله مدیریت شهری است. درواقع مصداق همه حرف‌هایی که مطرح شده را در ایشان می‌توان پیدا کرد.ایشان وقتی کشور را به دو دسته 4 درصدی و 96 درصدی تقسیم کرد و از نتیجه آن برای تبلیغات ریاست جمهوری خودش بهره گرفت مهم‌ترین مصداق این بحران را که مطرح کرده است نشان داد.

او در ادامه با اشاره به کارنامه مدیریت شهری قالیباف افزود: من این نکته را در تذکر پیش از دستورم در شورای شهر هم مطرح کردم که اخلاق مدیریت ایجاب می‌کند وقتی دوره مدیریتی ما تمام می‌شود، حتی اگر رقیبمان سر کار بیاید با توجه به اینکه کشور برای مردم است و هر ضعفی در مدیریت ما درنهایت مردم را از همه بیشتر متضرر می‌کند باید با کمترین چالش مدیریت را انتقال دهیم. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران شواهد موجود در مدیریت قالیباف را خلاف این اصل اخلاقی دانست و توضیح داد: شهرداری در طول این سال‌ها املاک بزرگ مثل شهروند را واگذار کرده است، همچنین مجموعه عظیمی به نام شهر آفتاب را هم به بانک شهر واگذار نموده است. در ادامه این واگذاری‌ها شاهد این بودیم که در طول این سال‌ها زمین‌های بزرگ مقیاس بابت طلب پیمانکاران واگذار شده‌اند و به‌این‌ترتیب حجم بدهی‌ها برای شهرداری باقی مانده است.

انصاری همچنین به مسئله تراکم فروشی در شهرداری اشاره کرد و گفت: علاوه بر این بحث فروش هوا و تراکم فروشی‌های گسترده شهرداری که واکنش‌های زیادی را هم در پی داشت یکی دیگر از مشکلات شهرداری در مدیریت بود. درواقع شهردار به این واسطه قصد داشت ضعف‌های مدیریتی خود را پوشش دهد. و همه این‌ها باعث شد تا چیزی که به شهردار بعدی می‌رسد چیزی جز یک جزیره سوخته نباشد.
او با تأکید بر قراردادهای مبهم شهرداری اضافه کرد: در کنار همه این ضعف‌های مدیریتی آشکار در شهرداری، قراردادهای مبهم نیز به این فهرست اضافه شده‌اند که یکی از آن‌ها قرارگاه امام رضا(ع) است. این قرارداد هیچ نقطه روشن و مشخصی ندارد. یعنی اصلاً معلوم نیست به کجا وصل است، یا ثبت آن به کجا وابسته است. این اقدامات به دنبال عدم صداقت به وجود می‌آید و باعث به چالش کشیده شدن مدیران آینده می‌شود.

به گفته انصاری یکی از وظایف شورای پنجم، به چالش کشیدن همین قراردادها در 6 ماه تا یک سال گذشته است. با توجه به اینکه شورای آینده شهر تهران مبنای خود را پاکدستی گذاشته‌اند و علاوه بر این مجموعه به‌صورت یکدست اصلاح‌طلبی است انتظار می‌رود همه قراردادهای 6 ماه تا یک سال گذشته شهرداری را بررسی کنند و قراردادهایی را که با مصلحت شهروندان سازگار نیست با شجاعت اعلام کرده و برای لغو آن‌ها تا جایی که می‌توانند تلاش کنند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به موضوع مزایده تبلیغات محیطی مترو و مطرح شدن نام فرزند یکی از اعضای شورای شهر به‌عنوان مدیر پروژه تشریح کرد: طرح موضوع حضور فرزند یکی از اعضای شورای شهر در این جریان به نظر می‌رسد یکی از فرافکنی‌هایی است که می‌خواهد ذهن را از مسائل مهم‌تر منحرف کند. علاوه بر این با توجه به شواهدی که این چهار سال در عملکرد اعضای شورا وجود داشته است این مسئله بعید به نظر می‌رسد.

او در ادامه افزود: من به نمایندگی از 13 نفر عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم این اطمینان را می‌دهم که به دلیل نظارت شورا و رقابتی که اعضا بر سر موضوع مدیریت شهری داشتند، اگر چنین ادعایی صحت داشت پیش‌ازاین رسوا شده بود. قطعاً در مجموعه اصلاح‌طلبان شورا این مورد یافت نمی‌شود و این را می‌توان با توجه به سابقه اصلاح‌طلبان در دولت‌های گذشته و شورا جست‌وجو کرد که نشان از این است که هیچ‌گونه تخلفی در دوران مدیریتی خود نداشته‌اند.

انصاری همچنین با اشاره به موضع شهرداری و مدیران آن نسبت به اعضای اصلاح‌طلب شورا تأکید کرد: علاوه بر این اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر هم در این چهار سال کوچک‌ترین سوءاستفاده‌ای از مقام خود نکرده‌اند و هیچ سندی مربوط به رانت‌های مجموعه شهرداری در کارنامه خود ندارند. علاوه بر اینکه موضع‌گیری آقای قالیباف و مدیران شهرداری به نحوی بود که اجازه ورود این افراد به‌عنوان مدیر برای پروژه‌ای در شهرداری داده نمی‌شد.