به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۳۳۳۳۷

روش ساده کاهش استرس

گروه علمی: هنگامی که عاملی موجب شکل گیری استرس در شما می شود - مانند گیر افتادن در ترافیک، در شرایطی که باید به یک جلسه مهم برسید - آیا به این مساله توجه کرده اید که موارد منفی دیگری که علاقه ای به فکر کردن درباره آنها ندارید نیز در ذهن شما نقش می بندند؟ افکار منفی یک اثر دومینویی را شکل می دهند، و همه آنها به شما می گویند که چه روز بدی را پیش رو خواهید داشت، زیرا واکنش استرسی بدن در حقیقت بخشی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که به احساسات رسیدگی می کند.

به گزارش "ول اند گود"، با این وجود، نتایج مطالعه ای جدید که در نشریه Nature Human Behavoir منتشر شده است، نشان می دهد، راه حلی ساده برای این مشکل وجود دارد. پژوهشگران دریافتند که تنها به یاد آوردن خاطراتی خوب و شاد احساسات و تفکرات منفی را به سرعت کاهش می دهد. در حقیقت، بار دیگر صحبت از تفکر مثبت است. پژوهشگران دانشگاه روتگرز این مطالعه را با حضور 134 داوطلب بزرگسال سالم انجام دادند. آنها از شرکت کنندگان خواستند دستان خود را در آب یخ غوطه ور کنند، سپس به برخی از آنها گفته شد درباره یک خاطره خوب فکر کنند، در شرایطی که به باقی آنها گفته شد به خاطره ای خنثی (مانند بستن چمدان برای مسافرت) فکر کنند. این در شرایطی بود که پژوهشگران با استفاده از دستگاه های fMRI به اسکن شرایط مغز شرکت کنندگان می پرداختند.

افرادی که به خاطراتی خوب فکر می کردند، احساس بهتری داشتند و سطوح هورمون کورتیزول در بدن آنها 15 درصد پایین‌تر بود. افزون بر این، پژوهشگران شاهد افزایش فعالیت در بخش قشر پیش پیشانی در آنها بودند، که با تنظیم عاطفی سر و کار دارد و همچنین بخشی است که هنگام تجربه استرس غیر فعال می شود. به گفته پژوهشگران، این گونه به نظر می رسد که یادآوری خاطراتی خوب می تواند نقش چشمگیری در کاهش پاسخ استرس روانی داشته باشد. در نتیجه، دفعه بعد که با هجوم عوامل استرس‌زا مواجه شدید، چشم های خود را بسته و لحظات خوب و شادی آفرین گذشته را احضار کنید.