به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۱۳۳۴۰۶

موصل آزاد شد و ...!

روزنامه بهار: پس از سه سال رنج و درد و اشغال، خبر سقوط دولت خرافه در موصل شنیده شد. خبری که از این زاویه مسرت بخش است که شاهد نابودی‌تروریست‌های داعشی هستیم اما با نگاهی به ویرانه‌های به جای مانده از جهل و افراط و فکر کردن درباره آن چه بر این شهر رفته است دردناک و ناراحت کننده می‌شود.درباره خبر آزادی موصل از زوایای مختلفی می‌توان سخن گفت که به بخشی از آن در ادامه می‌پردازیم.

1ـ رهبری که فرقه‌ای نیست
نقش آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر در تجمیع نیروها برای مبارزه با‌تروریست‌ها نکته‌ای است که تقریبا تمامی طرف‌ها به آن اذعان کرده اند. می‌توان مهمترین ویژگی این مرجع تقلید را دوری گزیدن او از برخی فرقه گرایی‌های مرسوم دانست به طوری که با نگاه به مشی و روش این عالم بزرگ می‌توان به این نتیجه رسید که او رهبری غیر فرقه‌ای است و این امر در کشوری با مشخصات عراق که از فرق و قبایل گوناگون تشکیل شده است بیش از کشورهای دیگر اهمیت خود را نشان می‌دهد. فرمان جهاد آیت الله سیستانی که در آن با جزییات مشخصی بر ملاحظات انسانی نیز تاکید شده است یکی از مهمترین دلایل آزادسازی موصل بوده است.

2ـ توافق جهانی و محلی
با مقایسه آن چه در موصل و به طور کلی‌تر عراق رخ داد می‌توان به این نتیجه رسید که در این کشور بر خلاف دیگر کشور دچار بحران (سوریه) هم در سطح محلی و هم در سطح جهانی شاهد نوعی توافق بر وجود‌تروریسم در این کشور هستیم.به طوری که به عنوان مثال در موصل هم قدرتهای خارجی و هم گروه‌های مختلف درگیر در عراق همه با هم معتقد بودند که افراد حاضر در این شهر‌تروریست هستند و اختلافات بیشتر بر سر چگونگی مقابله با‌تروریست‌ها بوده است.با مقایسه این تصویر با آن چه در سوریه می‌گذرد می‌توانیم یکی از علل موفقیت عراقی‌ها در مقابله با‌تروریسم را بیابیم. از نگاهی کلان‌تر دولت عراق تلاش کرده است که با دوری از تندروی‌های برخی گروه‌های شیعی در این کشور تا آن جا که امکان پذیر است مواجهه‌ای تبعیض آمیز را با گروه‌های قومی و مذهبی دیگر نشان ندهد.

3ـ داعش مُرد، داعشی چطور؟
افراطی گری ویژگی است که تفکر داعشی را به وجود می‌آورد. تفاوتی ندارد که کدام فرقه و مذهب دچار تندروی شود. شادمانی از آزادسازی موصل اگر هر کسی را به این نتیجه برساند که تندروی به پایان خط رسیده است نشانگر نوعی ساده اندیشی است. ریشه کن کردن‌تروریسم عزم دیگری می‌خواهد. عزم وبرنامه‌ای که شاید برخورد سخت و نظامی کم اهمیت‌ترین بخش راه حل باشد. توجه به مبانی فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، قومی و. . . بخشی از راه مقابله با خشونت و افراطی گری است. برای از میان بردن‌تروریسم به چیزی بیشتر از سلاح و موشک نیاز است و تلاشی بیشتر از شلیک گلوله‌ها را می‌خواهد.