به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۳۳۵۰۰

شیب کاهش قیمت نفت متوقف شد

گروه اقتصادی: آخرین گزارش ها حاکی است که درآمد نفتی ایران در سال گذشته به بیش از 55 میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش خبرآنلاین، افزایش درآمدهای نفتی ایران به بیش از 55 میلیارد دلار و 700 میلیون دلار ، رشد 66 درصدی درآمدهای ایران از محل صدور نفت و گاز را به همراه داشت.به این ترتیب آخرین محاسبات صورت گرفته توسط بانک مرکزی ایران نشان می دهد، دولت یازدهم از سال 1392 تا پایان سال 1395 درآمدی معادل با 209 میلیارد و 267 میلیون دلار از محل صادرات نفت و گاز به دست آورده که این رقم بسیار پایین تر از درآمد دولت دهم از محل مذکور است.دولت دهم در فاصله سال های 1388 تا پایان سال 1391 ، 346 میلیارد و 515 میلیون دلار نفت فروخت اما آمارها نشان می دهد یکی از بدترین شرایط اقتصادی ایران در دوره های مذکور در این دوره زمانی اتفاق افتاد. 
کاهش شدید رشد اقتصادی که به منفی شدن آن در سال 1391 منجر شد از یک سو و تورم بالا و توام با رکود اقتصاد از سوی دیگر، قدرت خرید مردم و وضعیت رفاهی کشور را نشانه رفت.
 
به این ترتیب در حالی فعالیت دولت یازدهم آغاز شد که ایران بخش مهمی از بازارهای نفتی خود را از دست داده بود و میزان درامد نفتی ایران در سال 1391 نسبت به مدت مشابه پیش از آن نیز گواه از دست رفتن بازارهای نفتی ایران بود. تحریم خرید نفت ایران در این سال بحران های اقتصادی کشور را بسیار پیچیده کرد. به طوری که درآمد 118 میلیارد دلاری نفت ایران در سال 1390 به 68 میلیارد و 135 میلیون دلار در سال 1391 کاهش یافت. به این ترتیب میزان درامدهای نفتی به دست آمده در دولت یازدهم نزدیک به چهل درصد کمتر از دولت دهم است.
 
در سال های استقرار دولت یازدهم ، برنامه احیای بازارهای جهانی نفت از یک سو و تلاش برای هماهنگی با دیگر تولیدکنندگان نفتی به منظور حمایت از قیمت نفت از سوی دیگر در دستور کار قرار گرفت. این سیاست توامان سبب شد روند نزولی درآمدهای نفتی که از سال 1391 آغاز شده بود ، بالاخره در سال 1395 متوقف شود و ایران بار دیگر شاهد افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت ، پس از وقفه ای چهار ساله باشد.دولت یازدهم در حالی توانست نسبت به کنترل نرخ تورم و همچنین افزایش رشد اقتصادی نائل شود که در سه ساله اول فعالیت خود، هر سال با کاهش درآمد نفتی نسبتب ه سال پیش از آن روبرو بود. درآمدهای ایران از محل فروش نفت و گاز در سال 1392 برابر با 64 میلیارد و 540 میلیون دلار گزارش شده است. این رقم در سال 1393 به 55 میلیارد و 406 میلیون دلار و در سال 1394 به 33 میلیارد و 569 میلیون دلار کاهش یافت.به نظر می رسد اجرای سیاست هایی مبتنی بر بازپس‌گیری بازارهای نفتی ایران در جهان از یک سو و تلاش برای هماهنگی اوپک و غیر اوپک با هدف حراست از قیمت ها که به رشد قیمت نفت در بازار منجر شد، مهمترین دلایل افزایش درآمدهای نفتی ایران در سال 1394 بوده است.نمودار زیر نشان دهنده میزان درآمدهای نفتی ایران در سال های استقرار دولت یازدهم است.