به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۳۳۵۷۵

وضعیت آب از پارسال بدتر است

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب می گوید امسال نسبت به سال گذشته شرایط بدتری را در زمینه میزان بارندگی، ذخایر آب و مصرف آن تجربه می کنیم.
به گزارش  مهر، محمد حاجی رسولیها  با تاکید بر اینکه امسال از نظر میزان ذخایر آب شرایط مطلوبی نداریم، گفت: طی جلسه ای که به تازگی با وزارت نیرو داشتیم قرار بر این شد تا برخی از مسائل را رسانه ای کنیم. متاسفانه این تصور بین مردم ایجاد شده است که امسال، سال آبی خوبی است. عمده این تصور به میزان بارش های پایتخت و همچنین نقاط کم بارش در گذشته همانند منطقه جنوبی استان فارس باز می گردد. با توجه به اینکه ۱۰ سال است وارد دوران خشکسالی شده ایم، میانگین بارندگی ما درسال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اما از آنجایی که امسال در نقاطی از کشور که سال هاست بارندگی در آن اتفاق نیفتاده، شاهد بارندگی بودیم، این تصور ایجاد شده که امسال، سال پر بارانی است.
 
او با تاکید بر اینکه همین تصور اشتباه موجب شده امسال نسبت به سال گذشته شرایط بدتری را در زمینه مصرف آب تجربه کنیم، تصریح کرد: انعکاس سیلاب ها در کشور تصویر مثبتی در ذهن مردم نسبت به بارندگی ایجاد کرده است، البته در تهران شرایط مان بحرانی نبوده است، اما ورودی آب به سدهای کشور در سال جاری حدود ۱۵درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.به گفته این مقام مسوول ۸۰درصد سدهای ما ورودی شان نسبت به گذشته کاهش یافته است، از سویی دیگر میزان بارندگی در کشور امسال نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به دراز مدت ۴درصد کاهش یافته است. پیش بینی می شود در برخی از مناطق کشور شاهد افزایش درجه حرارت نیم تا یک درجه ای باشیم. این در حالی است که هر یک درجه افزایش حرارت هوا، ۵درصد از منابع آب تجدید پذیر کشور را کاهش می دهد.
 
حاجی رسولیها همچنین گفت: در بخش تامین آب شرب میزان مصرف چندان بالا نیست، اگر هم عدد و رقمی در راستای مصرف خانگی و صرفه جویی در این زمینه مطرح می شود مربوط به شبکه توزیع و انتقال است. چراکه عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور اضافه کرد: دربرنامه ششم توسعه، یک برنامه برای مصرف تدوین شده است. بر اساس این برنامه باید بتوانیم در سال ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصرف آب زیر زمینی که اغلب به مصرف کشاورزی می رسد، کم کنیم. میزان مصرف آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی در حال حاضر حدود ۴۱میلیارد مترمکعب است که باید به ۳۱ میلیارد مترمکعب برسد.
 
یک چاه غیرمجاز مسدود می کنیم، چند چاه غیرمجاز حفر می‌شود
وی در پاسخ به این سوال که کنترل چاههای غیرمجاز تا چه اندازه در این زمینه موثر بوده است، گفت: چاه هایی را که ما مطلع می شویم، با کمک سایر نهادهای ذی ربط همانند نیروی انتظامی آنها را مسدود می کنیم، اما درقبال هر چاه غیرمجازی که ما مسدود می کنیم، یک یا چند حلقه چاه غیر مجاز دیگر ایجاد می شود. وی در پاسخ به سوالی درباره آبرسانی به منطقه ایذه و باغملک گفت: به لحاظ منابع آبی مشکلی وجود ندارد و باید برای احداث انشعابات آن اقدام شود که به این منظور مناقصه ای برگزار شده و پاکت های آن به تازگی گشوده شده تا طی یک روند رقابتی بین بخش داخلی و خارجی این طرح واگذار شود.وی همچنین با بیان اینکه در زاینده رود گاهی در یک مقطعی ۲۰ تا ۳۰ مکعب درثانیه آب داریم و با همین میزان حدود ۳۰ متر ساحل سازی در بستر این رودخانه شده است، گفت: این درحالی است که در رودخانه کارون ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه آب داریم، اما ساحل سازی مناسب در این بخش انجام نشده است. شهرداری خوزستان می تواند در این زمینه بهتر عمل کند. چراکه در کارون ورودی آب از ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه کمتر نمی شود.