کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صدور مجوز استانی به کنسرت بانوان متوقف شده

بانوان فقط در دو شهر اجازه خواندن دارند!

26 تير 1396 ساعت 11:19

گروه فرهنگی: با وجود اینکه از نظر قانونی، کنسرت بانوان موزیسین برای بانوان هیچ منعی ندارد و ادارات ارشاد در سراسر کشور موظف به صدور اجازه چنین اجراهایی هستند اما عملا تنها در تهران و سنندج چنین اتفاقی روی می‌دهد.


باران رضایی در گفتگو با  ایلنا، از عدم صدور مجوز برای اجرای کنسرت بانوان در استان‌ها انتقاد کرده و گفت: در هیچ شهری به‌جز سنندج و تهران مجوز کنسرت بانوان صادر نمی‌شود. من بارها برای اجرا در شهر خودم درخواست مجوز داده‌ام اما هرگز با آنها موافقت نشده است. من چندین مرتبه برای اجرای کنسرت بانوان در رشت، اصفهان، کرج، کرمانشاه، یزد، سقز و شیراز اقدام کرده‌ام اما به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.  این عضو سابق گروه همنوازان شیدا محمدرضا لطفی در ادامه افزود: تنها در تهران و سنندج موفق شده‌ام مجوز کنسرت بگیرم. دی ماه سال گذشته در سنندج با گروه "هناره" کنسرت موسیقی ویژه بانوان داشتیم؛ جالب است بدانید در همان زمان همایون شجریان هم در سنندج کنسرت داشت و مجوز کنسرت ایشان یک هفته‌ای صادر شد اما مجوز کنسرت ما بعد از چهار ماه ارایه شد.
وی همچنین عنوان کرد: تقاضایی که برای مجوز برگزاری کنسرت ویژه بانوان به ادارات ارشاد استان‌ها داده‌ایم در چارچوب قوانین کشورمان بوده است و هیچ اتفاق غیرقانونی در کار نیست؛ اما نمی‌دانم چرا اینگونه رفتار می‌شود؛ جالب است بدانید مدیرکل اداره ارشاد سنندج و اداره ارشاد کرمانشاه یک نفر است. ایشان مجوز اجرای کنسرت بانوان در سنندج را صادر می‌کند اما مجوز اجرای همین کنسرت را در کرمانشاه نمی‌دهد؛ من واقعا در مورد چنین روندی سوال دارم و می‌خواهم دلیل این مسائل را بدانم.
49
باران رضایی گفت: در زمان آقای خاتمی من در تالار وحدت و رودکی و سالن‌های دیگر هم کنسرت برگزار می‌کردم و برادرم هم به عنوان همخوان در کنار من حضور داشت؛ در آن زمان در چند جشنواره موسیقی بانوان نیز عنوان اول را کسب کردم.وی در ادامه افزود: بعد از دوره آقای خاتمی دیگر در ایران نتوانستم کار کنم و بیشتر در فستیوال‌های خارجی شرکت می‌کردم. تا بالاخره سال گذشته موفق شدم در کشورم کنسرت برگزار کنم. من انتظار داشتم دولت آقای روحانی رویکردش به موسیقی بانوان به گونه‌ای دیگر باشد اما متاسفانه من در زمینه موسیقی بانوان هیچ رویکرد مثبتی از دولت ندیده‌ام.
این موزیسین درباره قوانین موجود درباره کنسرت‌های ویژه بانوان گفت: در چارچوب قانون کنسرت بانوان برای بانوان به صورت تکخوانی مجاز است و به صورت همخوانی برای آقایان نیز مجاز محسوب می‌شود از این رو مسئولان هیچ وقت به‌طور مستقیم به ما نمی‌گویند به شما مجوز نمی‌دهیم؛ اما قوانین نانوشته موازی وجود دارد که باعث شده مجوز کنسرت بانوان به جز در تهران و سنندج در هیچ جای دیگری صادر نشود.وی همچنین عنوان کرد: وقتی با مسئولان در این‌باره صحبت می‌کنیم همگی تایید می‌کنند که حرف شما درست است اما شرایط به گونه‌ای‌ست که نمی‌شود کاری کرد. همسرم من از خانواده عندلیبی‌هاست و جلیل و جمشید عندلیبی برادران بزرگتر ایشان هستند که بسیاری از آثارشان همواره در ایران منتشر شده؛ خودم هم با زنده‌یاد استاد محمدرضا لطفی چهار کار اجرا کرده‌ام و جدای از آن 20 سال است در دستگاه‌های دولتی مشغول فعالیت هستم و به قوانین هم عمل کرده‌ام؛ در چنین شرایطی چرا باید حق و حقوق امثال من رعایت نشود؟رضایی افزود: ما اشعار حافظ و مولانا را با موسیقی اصیل ایرانی اجرا می‌کنیم و آثاری را به مخاطبان ارائه می‌دهیم که مروج فرهنگ غنی این سرزمین است. ما انتظار داریم دولت حق و حقوق ما را اجرا کند. 
45
وی همچنین درباره کنسرتی که مرداد ماه در تهران دارد، گفت: گروه موسیقی بانوان "هناره" 10 مرداد کنسرتی از موسیقی سنتی ایرانی و مقامی کردی را از ساعت 21 در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد برد.این موزیسین افزود: در این اجرا باران رضایی (خواننده)، مرجان راغب (سرپرست و نوازنده سنتور)، بهنوش کاظم‌زاده (کمانچه)، گلناز خلیلی (تار)، سارا زمردی فرد (تنبک)، صبا ذوالفقاری (دف) و محسن طاهری‌جم (مدیر اجرایی) گروه "هناره" را همراهی می‌کنند.
باران رضایی همچنین عنوان کرد: این کنسرت موسیقی بانوان در دو بخش برگزار می‌شود؛ یک بخش آن به موسیقی سنتی ایرانی اختصاص دارد که شامل ساز و آواز براساس ردیف دستگاهی و همچنین چند تصنیف قدیمی و یک تصنیف از ساخته‌های محمدرضا لطفی است. بخش دوم این کنسرت نیز در بخش کردی است؛ که شامل موسیقی قدیم کردی سه مقام آوازی می‌شود. یکی از این آوازها را در دستگاه سه‌گاه با شعری از شاعر جوان کرمانشاهی علی الفتی اجرا خواهیم کرد. یک مقام دیگر در دستگاه شور است که از ماموستا موشکو و مقام دیگر از طاهر توفیق را اجرا می‌کنیم. همچنین تصنیف‌های قدیمی کردی در لهجه‌های سورانی، اردلانی و کلهری اجرا می‌شود.
47


کد مطلب: 133640

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/133640/بانوان-فقط-دو-شهر-اجازه-خواندن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir