به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۳۳۷۱۰

وضعیت روانی قاتل «آتنا» چگونه است؟

گروه حوادث: مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ضمن تاکید بر رصد دائمی وضعیت روانی مجرمان سابقه‌داری که آزادانه در جامعه زندگی می‌کنند، از پیگیری وضعیت روانی قاتل «آتنا» خبر داد و گفت: اینکه قاتل آتنا دارای بیماری روحی و روانی بوده؟، در دست بررسی است و هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.
به گزارش ایسنا، دکتر بهزاد ستاری با اشاره به حادثه  قتل "آتنا" و اهمیت موضوع آموزش‌های خودمراقبتی گفت: نحوه بیان در انتقال این آموزش‌ها به خانواده‌ها، خصوصا خانواده‌های مذهبی اهمیت بسزایی دارد، در این زمینه دستگاه‌های مسوول باید با مردم شفاف صحبت کنند.وی با تأکید بر اهمیت آموزش‌های مستقیم و رو در رو در مورد مسائل خود مراقبتی به خانواده ها افزود: اگر در مناطق روستایی به  خانواده‌ها فیلم های آموزشی نمایش داده شود، تا کودکان با نقاط حساس بدن و رفتار مناسب با متعرضان، آشنا شوند، می‌توان از بسیاری حوادث پیشگیری کرد. با توجه به تأثیر آموزش های مستقیم در مناطق کوچک و روستایی، بهزیستی در این مناطق از جمله پارس آباد که محل وقوع حادثه اخیر بوده است، می‌توان از ظرفیت پایگاه سلامت اجتماعی استفاده کرد.

ستاری در ادامه با اشاره به آموزش های صدا و سیما درباره آموزش های خود مراقبتی عنوان کرد: ممکن است صدا و سیما چندین سال روی یک موضوع فرهنگ سازی کند ولی این آموزش‌ها اثر بخشی آموزش‌های مستقیم را ندارد. در حالیکه آموزش‌های پایگاه های سلامت اجتماعی، به شکل مستقیم و لذا مؤثرتر هستند. یکی از مسائلی که این پایگاه‌ها در شهرهای کوچک و در حاشیه شهرها آموزش می دهند، بحث "فرزندپروری" است.مدیر کل بهزیستی استان اردبیل ضمن بیان این که در حال حاضر بیشتر خانواده‌ها می دانند که چطور باید مواظب کودکان خود باشند و احتمال خطر در همه جا برای فرزندانشان وجود دارد ادامه داد: گاهی مسامحه و نداشتن حساسیت های لازم موجب وقوع حوادثی مانند قتل می شود و یا می‌تواند شخصیت کودک از دوران رشد تا دوران پیری را تحت تأثیر قرار دهد، حتی آسیب هایی مانند اعتیاد و  فحشا را دنبال خود داشته باشد، به همین دلیل بحث آگاه سازی خانواده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

ستاری با تآکید بر اهمیت پایگاه‌هایی همچون مساجد و ارائه آموزش‌ها بالاخص در شهرهای مذهبی و کوچک از این طریق اظهار کرد: گاهی خانواده‌های روستایی  آنقدر که باید آگاهی و فرصت ندارند تا به پایگاه‌های سلامت اجتماعی مراجعه کنند. به همین علت در شهرهای کوچک و به ویژه مذهبی، مساجد می‌توانند بهترین پایگاه آموزشی باشند. در همان منطقه پارس آباد نیز  آموزش‌ها در مساجد انجام می‌شده است. همچنین پایگاه سلامت اجتماعی نیز از امکانات مساجد یا مدارس استقاده می‌کنند.وی با اشاره به کمبود بودجه به منظور ارائه آموزشها که مستلزم جذب نیروهای آموزش دیده است ادامه داد: در این زمینه بهتر است اعتباری که برای فعالیت‌های آموزشی در نظر گرفته شده است، افزایش یابد تا با تقویت مالی و جذب نیروهای جوان،  تحصیل کرده و علاقه مند به  موسسات مردمی بتوان افراد بیشتری  را آموزش داد.

ستاری با اشاره به نقش مهد کودک‌ها در آموزش کودکان گفت:  آموزش‌های خودمراقبتی را می‌توان از مهدهای کودک‌ آغاز کرد. می‌توان پروژه‌ای ملی در زمینه مصون سازی کودکان در برابر آزار و اذیت های جسمی و جنسی کودکان تعریف و تدوین کرد. وی با اشاره به برخوردهای مردم با خانواده قاتل آتنا در پارس آباد و محیط و فرهنگ سنتی حاکم بر این منطقه عنوان کرد: آگاه سازی مردم در برخورد مناسب با خانواده قاتل را شروع کرده‌ایم. این در حالیست که از روز گم شدن آتنا همه مردم به  همراه خانواده او، به‌صورت شبانه روزی دنبالش  می گشتند، این احساس و درد مشترک باعث شد بعد از آشکار شدن سرنوشت آتنا، نفرتی نسبت به خانواده قاتل پیدا کنند.  شاید تا یکی دو سال آینده خانواده آتنا با این موضوع  سازگار شوند، اما انگی که به خانواده قاتل زده می شود، سرنوشت فرزند و همسر او در مدرسه و در جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می شود فشار نگاه‌ها همیشه همراهشان باشد.


ستاری ادامه داد: با این وجود به نظر می رسد مردم کم کم می کوشند تا  بحث قاتل را از خانواده‌اش جدا کنند اما این موضوع به زمان نیاز دارد. بهزیستی در این مدت برای خانواده قاتل آتنا برنامه‌های حمایت روانی و  اجتماعی در نظر خواهد گرفت چرا که فرزندان قاتل نه تنها پدرشان را از دست می دهند بلکه انگی تا پایان عمر همراهشان خواهد بود.مدیر کل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به جای خالی سیستم نظارت و پیگیری وضعیت روانی مجرمان سابقه‌دار بعد از آزادی از زندان ادامه داد: در کشورهای دیگر وقتی مجرم سابقه داری  از زندان خارج می شود هر  چند وقت یکبار خودش را باید به سیستم قضایی معرفی کند که پیاده‌سازی این روش نیز می‌تواند در کاهش آسیبها موثر باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت روانی قاتل آتنا و اینکه وی دارای بیماری روحی و روانی بوده ؟ در دست پیگیری و بررسی است گفت: قاتل آتنا یکبار طلاق را تجربه کرده است.ستاری در پایان با اشاره به برنامه‌های عملیاتی برای پیشگیری از وقوع مجدد چنین حوادثی اظهار کرد:  یکی از این اقدامات تدوین و اجرای بسته مراقبت از کودکان است. ممکن است بعد از بررسیها متوجه شویم بسیاری از مدارس به شکل غیر رسمی این آموزش ها را اجرا می کنند اما درصددیم تمام مهدهای کودک، مراقبت از کودک را به شکل رسمی آموزش دهند.