به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۹ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۱۳۳۷۸۳
موگرینی:

برجام امنیت منطقه و جهان را تقویت کرد

گروه بين الملل: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه درمراسم دریافت جایزه صلح ایالت «هسن» آلمان در بروکسل گفت: شاهد فضای بسیار متفاوت در امور جهانی، دو سال پس از امضای توافق هسته ای با ایران هستیم.
برجام امنیت منطقه و جهان را تقویت کرد
«فدریکا موگرینی» افزود: یافتن یا ساختن فضای مسئولیت پذیری جمعی که توافق هسته ای را ممکن سازد، همیشه کار آسانی نیست. کار برای رسیدن به راه حل های برد - برد مستلزم بردباری، پشتکار و حتی سرسختی و نیرومندی بسیار زیاد است. وی تاکید کرد: نتیجه آن کار جمعی و مبتنی بر همکاری، یک توافق خوب بود که می تواند آزمون گذشت زمان را با موفقیت پشت سر بگذارد زیرا دقیقا وقتی که اعتماد وجود ندارد، شما به توافق روی کاغذ نیاز دارید. موگرینی افزود: در این دو سال، آژانس بین المللی انرژی اتمی 6 بار اجرای کامل شروط توافق را تایید کرده است. توافق با ایران متعلق به طرف هایی که آن را امکان پذیر کردند یا متعلق به یکی دو کشور نیست، بلکه متعلق به کل جامعه بین المللی است و منطقه و جهان را امن تر ساخته است.

جایزه صلح ایالت هسن آلمان امروز در مراسمی در شهر بروکسل به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نقش او در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اعطا شد. نام موگرینی اواسط خرداد ماه امسال به عنوان برنده این جایزه اعلام شد و پروفسور نیکوله دایتلهوف (Nicole Deitelhoff) از بنیاد پژوهش های صلح و بحران هِسن ، با تأکید بر نقش موگرینی درمیانجیگری بین ایران و طرف های مذاکره که کمتر برای افکار عمومی شناخته شده است، گفت: قبل از انعقاد قرارداد در اواسط سال 2015، آمریکا و اسرائیل بارها تهدید به جنگ کرده بودند و از این جهت هرچه دربارۀ نقش این توافق در حفظ صلح گفته شود، کم است. این نخستین باری است که جایزۀ صلح ایالت هسن که در سال 1993 بنیاد گذاشته شد و دالایی لاما نیز آن را دریافت کرده است در خارج از شهر ویسبادن مرکز این ایالت آلمان، اعطاء می شود.

 موگرینی روز جمعه گذشته نیز در بیانیه ای به مناسبت دومین سالگرد امضای توافق هسته ای تاکید کرد: برجام دستاوردی تاریخی برای امنیت منطقه و جهان و موفقیتی برای دیپلماسی چندجانبه است. توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون در نظر گرفتن پیشینه بحث با تروییکای اروپایی، دستکم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه 2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید. در این 2سال، اجرای برجام با فراز و نشیب هایی رو به رو بوده و کمیسیون مشترک برجام نیز در وین بطور مرتب تشکیل جلسه داده و به روند اجرای آن نظارت کرده است. جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست اصولی خود برای حل مساله هسته ای و ایجاد اعتمادسازی در 2سال گذشته به اجرای دقیق برجام ادامه داده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش های متعدد خود از جمله در دومین گزارش در سال 2017 که روز جمعه 12 خرداد (دوم ژوئن) منتشر شد، اجرای برجام توسط ایران را مورد تایید قرار داده است.