به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۹ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۳۳۷۹۹
نعمت احمدی - حقوقدان و وکیل:

رييس‌جمهور از کوره به در نمی‌رود

رييس‌جمهور از کوره به در نمی‌رود
مسئله فریدون روحانی را از کوره به در نمی کند/ وجه سیاسی بر قضایی می چربد/عمل صدا و سیما عجیب و خلاف قانون بود گروه سياسي: 25 تیرماه بود که سخنگوی دستگاه قضا با اعلام خبر بازداشت برادر رئیس جمهور موجی در رسانه های داخلی و خارجی ایجاد کرد به طوری که خبر بازداشت او زیر نویس صدا و سیما شده بود. فریدون که به دلیل عدم تامین قرار به زندان معرفی شد و پس از گذشت یک روز که قرار وثیقه تامین شد از زندان آزاد گردید. در این راستا و همچنین تبعات سیاسی آن برای رئیس جمهوری «خرداد نیوز» با نعمت احمدی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری به گفتگو پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید.

* وثیقه و قرار برای چه مواردی صادر می شود و شان و نزول قرار چیست؟
وثیقه به‌عنوان تأمین کیفری نیز وجه مال یا دارایی غیرمنقولی است که در ازای شرطی نزد طرف قرارداد یا دادگاه سپرده می‌شود. در ماده ۱۳۲ قانون آیین دادرسی کیفری نیز آمده است: «به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی در موارد لزوم و جلوگیری از فرار یا پنهان شدن یا تبانی با دیگری، قاضی مکلف است پس از تفهیم اتهام به وی یکی از قرارهای تامین کیفری را صادر کند. در حقیقت قرار وثیقه زمانی است که فرد جا و مکان مشخصی نداشته باشد و متهم به قتل و قاچاق مواد مخدر شده باشد. اما در صورتی که رسیدگی ادامه داشته باشد باید قرار تامین صادر کند. قرار تامین نیز شامل قول شرف، حضور در مرجع قضایی، معرفی کفیل، وثیقه اعم از نقدی و غیر نقدی تا بازداشت موقت است. اگر مقام قضایی صادر کننده قرار، وثیقه ای سنگین صادر کند که تناسبی با اتهام وارده نداشته باشد، مورد تعقیب قضایی قرار می گیرد. به همین دلیل وثیقه باید متناسب با جرم باشد. بنابر بر آیئن دادرسی کیفری در صدور وثیقه و قرار نسبت به متهمان 14 عنوان و موضوع را قانون گذار تعیین کرده است که مشتمل از سن، سابقه، تحصیلات و عنوان متهم است باید مورد توجه قرار گیرد.

* با توجه به نکات مذکور تا چه اندازه مراحل قانونی در مورد فریدون رعایت شده است؟
به طور کل قرار به این علت است که مقام قضایی اطمینان یابد که متهم در زمان موعد در دادگاه حاضر می شود. اما در مورد حسین فریدون همه چیز کاملا عکس بود او فرد شناخته شده و باسابقه و کاملا قابل دسترسی بوده است. از سویی صدور قرار وثیقه که مشتمل از نقدی و ملک بود، به درستی روشن بود که فردای پس از بازداشت قرار وثیقه تامین می شود. به طور کل بازداشت فریدون در آستانه مراسم تحلیف رئیس جمهور صورت گرفت، این اقدام بدون در نظر گرفتن شرایط انجام شد. در واقع صدور قرار مانند بازی فوتبالی است که روحانی سه گل به جریان رقیب زد و منجر به افزایش محبوبیت روحانی شده است.
*بازداشت حسین فریدون می تواند بیانگر این مهم باشد که خط قرمز برای مبارزه با فساد وجود ندارد؟
هنوز ثابت نشده که حسین فریدون محکوم به فساد اقتصادی است به همین دلیل معتقدم که در این مقطع خاص وجه سیاسی بازداشت حسین فریدون بر وجه قضایی آن می چربد. زیرا اصولگرایان در انتخابات 29 اردیبهشت ماه همه توان و سرمایه مثبت خود نظیر اساتید دانشگاه و حوزه و دارایی های منفی شان اعم از بهنوش بختیاری و تتلو برای رای کاندیدای مورد نظرشان به کار بردند. در حقیقت حضور این افراد در صحنه به خوبی نشان میداد که یک جنگ با جریان رقیب در راه است اما با کمال تاسف اصولگرایان در این معادله مردم را به عنوان بدنه اصلی فراموش کردند در مقابل مردم نیز در 29 اردیبهشت پاسخ درخوری به آنها دادند. بنابراین از 29 اردیبهشت تا 14مرداد که زمانی برای تصمیم و انتخاب وزرا در کابینه دوازدهم و مراسم تحلیف رئیس جمهور است در این مدت هیچ واکنشی نسبت به فریدون نشان داده نشد اما اکنون که تنها دو هفته به مراسم تحلیف رئیس جمهور زمان باقی است برادر رئیس جمهور بازداست می شود. در حالیکه در قانون دادرسی کیفری آمده است تا اتهام فردی در دادگاه ثابت نشود نباید حتی نام او مطرح شود؛ تا به امروز برای یکبار هم نام متهمان در دادگاه انقلاب به طور مثال همدستان بابک زنجانی که محاکمه شدند به طور کامل مطرح نشده و همچنان قوه قضاییه و رسانه ها به صورت حروف الفبا مانند ب. ز از آنها یاد می کنند اما به محض بازداشت حسین فریدون، نام او به طور کامل آنهم به عنوان برادر رئیس جمهور زیرنویس شبکه های تلویزیونی می شود! به طور قطع این مساله مغایر قانون است. بنابراین جنبه سیاسی بازداشت فریدون در آستانه مراسم تحلیف رئیس جمهور و مطرح کردن نام کامل آن از سوی صدا و سیما و .. بر جنبه قضایی اش غالب است. در حالیکه حسین فریدون علاوه بر اینکه برادر رئیس جمهور است سفیر ایران در مالزی، نماینده ایران درسازمان ملل متحد و مشاور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستیار ویژه رئیس جمهور در دولت یازدهم نیز بوده است.

*تبعات سیاسی بازداشت فریدون برای روحانی چیست؟
روحانی نیک نشان داد که به مفهوم حقیقی حقوقدان بوده و علم، صبر و تحمل بسیار بالایی دارد. در حالیکه احمدی نژاد وقتی یکی از یاران او بازداشت شد، در راه سفر به مصر در فرودگاه گفت‌‌‌‌« کابینه خط قرمز من است » و سپس دستگاه قضا را تهدید کرد. حتی پس از اتمام دوران ریاست جمهوری اش که بقایی را بازداشت کردند او در انتخابات سراسر از بقایی تعریف کرده و نامه ای سراسر مشوشی و تخریبی خطاب به دولت نوشت که روحانی کمترین عکس العملی به او نشان نداد. برخلاف انتظار جریان رقیب این نامه جایگاه روحانی را در انظار عمومی بالا برد. بنابراین جامعه دریافت که با سیاستمدار چیره ای روبروست، فردی که در مکتب مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی تلمذ کرده و به اندازه ایشان علم و صبر دارد و درایت به خرج می دهد به همین دلیل نمی توان او را از کوره به در برد اما به هر روی باید در انتظار پاسخ کلامی روحانی آنهم در سخنرانی های آتی بود، او امروز گرفتار کابینه بوده و نمی تواند به مسائل دیگری بپردازد.