به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۳۳۹۱۷
گسترش حاشیه نشینی هدفدار است

دلیل تضاد و نابرابری اجتماعی در اهواز

گروه جامعه: فرمانده انتظامی اهواز با ابراز نگرانی از گسترش رسم غلط تیراندازی در این شهرستان گفت: امسال 340 مورد تیراندازی در اهواز رخ داده است.
به گزارش ایرنا، سرهنگ محمد صفری شنبه در شورای اداری اهواز تصریح کرد: بخش زیادی از ماموریت های پلیس بابت تیراندازی ها است که به عنوان فرهنگ نگران کننده ای روبه افزایش است و با وجود پیگیری و جلسات بسیار، هنوز حل نشده است. وی افزود: امسال 340 مورد تیراندازی در اهواز رخ داده که به دلیل اختلافات ملکی، درگیری ها، مسائل فرهنگی و ناموسی و مراسم عزا و عروسی بوده است.
 
صفری با اشاره به مصوبه شورای تامین مبنی بر برخورد با میزبان در تیراندازی های مراسم عروسی اظهار کرد: اخیرا ناچار شدیم به دلیل تیراندازی یک داماد را تا ساعت 2 بامداد بازداشت کنیم همچنین بارها مجبور شدیم اسلحه استفاده شده در عروسی را ضبط کنیم اما متاسفانه شاهد تماس برخی مسئولان برای بازپس دادن آنها بوده ایم که نشان می دهد این ضدارزش تبدیل به هنجار اجتماعی شده است. وی با بیان اینکه گرمای هوا باعث پایین آمدن تحمل مردم شده است افزود: خشونت و پرخاشگری در سال 96 باعث شده که نیروی انتظامی سه شهید و هفت جانباز را تقدیم کند.

صفری اضافه کرد: در این مدت میزان جرایم 9 درصد کاهش یافته که در سرقت کاهش 9 درصدی، جرایم مسلحانه کاهش 37 درصدی و جرایم خشن و عنف کاهش پنج درصدی را شاهد بودیم. این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه حاشیه نشینی مهمترین تحلیل اجتماعی حوادث در اهواز است گفت: توزیع نیرو در مناطق حاشیه همیشه یکی از دغدغه های ما بوده است. وی تنوع و تضاد قومیتی، روابط و مراودات غیرقانونی و برون مرزی را از دیگر مشکلات اهواز دانست و اظهار کرد: دلیل تضاد و نابرابری اجتماعی در اهواز این است که در این کلانشهر حداقل و حداکثر درآمد را شاهد هستیم و این اختلاف آنقدر بارز و روشن است که موجب تضاد شدید و عدم همدلی شده است.

صفری با بیان اینکه تنوع و تضاد قومیتی در این کلانشهر نیز باعث درگیری های زیادی در این شهر شده تصریح کرد: وجود فقر، بیکاری و کاهش سن مجرمان به عنوان عوامل حوادث، از حوزه کاری نیروی انتظامی خارج است و باید دستگاه های فرهنگی به آن ورود کنند. وی تصریح کرد: از ابتدای سال 96 تا کنون 230 مورد تجمع در اهواز رخ داده که به دلیل مسائل مختلف از جمله کارگران شهرداری و سپرده گذاران موسسات مالی بوده و باعث شده نیروی انتظامی به جای پرداختن به وظایف خود بخش زیادی از وقتش را صرف مسائل اجتماعی کند.

صفری ناکارآمدی و بی توجهی برخی ادارات را مزید بر علت در برخی حوادث دانست و گفت: وقتی تعداد جمعیت تجمع کنندگان افزایش می یابد احساس قدرت می کنند و فکر می کنند هر کاری را می توانند انجام دهند از سوی دیگر مقاومت پلیس در مقابل خواسته به حق مردم نیز دشوار است. وی تاکید کرد: اهواز با هیچکدام از شهرها قابل مقایسه نیست به طور مثال کاروان های راهیان نور و ماموریت های ماه رمضان بخش زیادی از توان و امکانات نیروی پلیس را به خود معطوف می کند و توجه شهروندان به عید فطر بار زیادی به نیروی انتظامی وارد می کند.

*گسترش هدفدار حاشیه نشینی
نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی هم نسبت به گسترش حاشیه نشینی هدفدار در اهواز هشدار داد. همایون یوسفی، کلانشهر اهواز را آیینه تمام نمای مشکلات استان دانست و افزود: عدم توسعه شهرستان ها باعث شده است سرریز مشکلات در اهواز تجمیع شود، این در حالیست که 70 درصد منابع استان در این کلانشهر قرار دارد. وی مهمترین معضل اهواز را حاشیه نشینی عنوان کرد و گفت: جنگ تحمیلی هشت ساله، بیکاری به ویژه در شهرهای منطقه زاگرس و کمبود آب در مناطق روستایی باعث مهاجرت روزافزون به اهواز شده است.

یوسفی تصریح کرد: حاشیه نشینی هدفدار در اهواز به سرعت و هدفدار روبه گسترش است که این مساله باید علامت سوالی برای مسئولان امنیتی باشد و در این باره چندین بار با وزارت کشور صحبت کردم اما انتظار دارم که در این زمینه فرمانداری پیگیری و برنامه ریزی کند. وی با اشاره به اعتبار 290 هزار میلیارد ریالی دولت به مشکلات خوزستان افزود: در صورت اجرای این طرح ها مشکلات آب و برق تا حدودی، ریزگردها و احیای رودخانه کارون مرتفع می شود. یوسفی با بیان اینکه 200 هزار هکتار از 350 هزار هکتار کانون ریزگرد نیاز به آب دارد، اضافه کرد: اقدامات انجام شده از جمله آبگیری تالاب های هورالعظیم و شادگان باعث شده، تعداد روزهای سالم در سال 96 نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.

وی مهاجرت نخبگان را از تبعات گرد و غبار دانست و گفت: پیگیری برای افزایش حقوق کارکنان تا پنج میلیون ریال به عنوان حق بدی آب و هوا انجام شده است. این نماینده مجلس اظهار کرد: در حال حاضر هفت تا 9 درصد به عنوان حق بدی آب و هوا به کارکنان پرداخت می شود که درخواست ما افزایش آن تا 25 درصد است که این مبلغ به شهرستان های جنوبی و اهواز تعلق می گیرد اما توجیه ما این است که کل استان درگیر جنگ بوده و باید همه استان مشمول این طرح شود. وی با بیان اینکه برای حل مشکلات اهواز نیاز به نگاه راهبردی داریم اضافه کرد: اکنون چنین رویکردی وجود ندارد و تنها مشکلات جاری مدنظر قرار می گیرد.

یوسفی تصریح کرد: اکنون شرایط اهواز و استان به صورتی است که دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و آستانه تحمل مردم بسیار کم شده به طوری که اخیرا روزانه با رویدادهای ناگوار از قطع آب و برق و طوفان ریزگرد تا اعتراضات خیابانی سپرده گذاران مواجه بودیم که در صورت مرتفع نشدن این مسائل، خوزستان و به تبع آن کشور با مشکلات امنیتی اجتماعی روبه رو می شوند. وی همچنین اهواز را دارای ضعیف ترین شبکه های بیمارستانی و درمانی عنوان کرد و افزود: بعد از جنگ هیچ بیمارستانی در این کلانشهر ساخته نشده به جز بیمارستان ابوذر که قبلا هتل بوده است. یوسفی اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده ساخت 11 بیمارستان جدید در اهواز اجرایی شده است.