به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب : ۱۳۳۹۸۴

احتمال جنگ ایران و عربستان زیادست

گروه بین‌الملل: یک تحلیلگر و سیاستمدار آلمانی در مقاله‌ای نوشت که در مرحله پساداعش احتمال وقوع جنگ میان ایران و عربستان بسیار زیاد است.
یوشکا فیشر سیاستمدار آلمانی که در تاسیس حزب سبزهای آلمان نقش اساسی داشت در مقاله‌ای تحت عنوان «فصل خونین خاورمیانه در مرحله پساداعش» نوشت: بعد از نابودی داعش خاورمیانه شاهد درگیری مستقیم عربستان سنی و ایران شیعه بر سر تسلط بر منطقه خواهد بود و این درگیری تا به امروز به صورت غیرمستقیم و نیابتی بود اما این دو قدرت جهانی که در منطقه بسیار فعال هستند این بار به وضوح اعلام کردند که این دو کشور درگیر هستند و آمریکا از عربستان حمایت کرد و روسیه از ایران. به احتمال زیاد این درگیری گسترش یابد و جایگزین جنگ با تروریست‌ها شود.

طبیعی است که هرگونه مقابله مستقیم نظامی با ایران باعث شعله ور شدن تمام منطقه خواهد شد و این جنگ گسترده‌تر از تمام جنگ‌های پیشین خاورمیانه خواهد شد. علاوه بر این جنگ های عراق و سوریه و همچنین فعالیت تروریست‌ها ادامه‌دار خواهد بود. عامل دیگری که باعث بی‌ثباتی منطقب خواهد شد مساله کردستان است، کردها ثابت کردند که علیه داعش هستند و با آن مبارزه کردند و می‌خواهند با نفوذ سیاسی و نظامی یک دولت مستقل تشکیل دهند اما کشورهایی مانند ترکیه، سوریه، عراق و ایران مخالف این قضیه هستند؛ زیرا بر امنیت ملی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت و چه بسا سبب وقوع جنگ شود. با توجه با ختلافاتی که میان ایران و عربستان به وجود آمده است خاورمیانه در مرحله بعد در صلح و امنیت نخواهد بود.

واضح است که آمریکا پس از جنگ با عراق به این درک رسید که علیرغم قدرت نظامی زیادش توان پیروزی زمینی در خاورمیانه را نخواهد داشت و باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین آمریکا نیروهای آمریکا را از خاک عراق خارج کرد. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از عربستان و هم پیمانانش حمایت کرد و همیشه اظهاراتش علیه ایران بود و این یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن بی ثباتی خواهد بود. احتمال وقوع جنگی بزرگ در خاورمیانه به بیشترین حد خود رسید و امروزه اطراف متعددی با هم درگیر هستند و جنگ در سوریه و در منطقه ممکن است به یک جنگ جهانی تبدیل شود.

نگران کننده‌تر از همه این است که دونالد ترامپ در سال 2013 پیش بینی کرده بود که آمریکا با ایران وارد جنگ خواهد شد و او در آن زمان تنها یک فرد ثروتمند بود و سعی می کرد وارد امور سیاسی شود و از طریق شبکه فاکس نیوز از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا انتقاد می‌کرد ولی او بعدا کاندیداتور ریاست جمهوری و سپس رییس جمهور شد و اظهارات و سیاست‌های خصمانه اش علیه ایران قابل تامل است. چیزی که وضعیت را بیش از پیش بد کرده است دشمنی بی سابقه ایران و عربستان است و در 7 ژوئن 2017 گروهک داعش مرتکب حملاتی علیه پارلمان ایران و حرم امام خمینی (ره) شد و این اتفاقات بعد از تهدیدات صریح محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در اوایل می 2017 رخ داد.

محمدبن سلمان گفته بود که قبل از این‌که جنگ در عربستان رخ دهد جنگ را به داخل ایران خواهیم برد و تمام ایرانیان از رهبری گرفته تا کوچک‌ترین مسئول شک ندارند که عربستان در حملات اخیر تهران دست داشته است. محمدبن سلمان مهندس سیاست خارجی خصمانه عربستان علیه ایران به شمار می‌رود و این سیاستمدار مبتدی که هنوز به سن 32 سالگی نرسیده است در 21 ژوئن به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد و پادشاه آینده عربستان خواهد بود، همچنین او وزیر دفاع عربستان است و در امور اقتصادی نیز سمت هایی دارد. بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد اسرائیلی‌ها خوشحال شدند و گفتند که این خبر خوبی برای اسرائیل و آمریکا است اما دانیال شابیر و سفیر سابق آمریکا در اسرائیل آن را خطرناک وصف کرد و گفت که این انتخاب احتمال وقوع جنگ میان ایران و عربستان را بیشتر می‌کند.

از دیگر نمونه‌هایی که سیاست خطرناک حاکم جدید عربستان را نشان می‌دهد شروط و مطالباتی است که برای کشور قطر گذاشتند تا تحریم را بردارند که از مهمترین این شروط قطع روابط دیپلماتیک با ایران است و بیشتر ناظران سیاسی تاکید کردند که قطع روابط دیپلماتیک با ایران یکی از شروط محوری است و این شرط تمام اصول بین المللی را نقض می‌کند و قبل از همه چیز حاکمیت یک کشور را نقض می کند و این شرط در نوع خود بی سابقه است و حتی در زمان صدام دیکتاتور عراق رخ نداد.