به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۲ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۱۳۴۰۲۵
روایت «بهار» از روند برگزاری انتخابات نظام پزشکی

حتی برندگان هم معترضند

یاسر مختاری- روزنامه بهار:
سر انجام با اعلام نتایج هفتمین انتخابات نظام پزشکی استان تهران توسط علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس هیأت برگزاری این دوره و اعلام نظر غلام حسن نیک‌نژاد رئیس هیأت نظارت استان تهران مبنی بر بدون خدشه بودن این انتخابات تا حدودی پرونده این انتخابات بسته شد، هرچند با اعلام حمید رضا عزیزی دیگر عضو هیأت نظارت مبنی بر عدم قطعی بودن نتایج و وجود فرصت اعتراض برای کاندیداهای دیگر هنوز نمی‌توان ختم این پرونده را اعلام کرد. انتخابات این دوره نظام پزشکی  از بامداد روز جمعه 30 تیرماه آغاز شد، در چند روز منتهی به انتخابات اعلام شد که انتخابات دوره هفتم کاملا الکترونیکی برگزار می‌شود، اما الکترونیکی بودن انتخابات تنها چند ساعت دوام آورد و بلافاصله ملغی شد تا کسانی که توانسته بودند از این طریق رأی دهند بار دیگر به شعب اخذ رأی مراجعه کرده و رأی خود را به صورت حضوری به صندوق بیندازند.

این مسأله از سویی و عدم همخوانی محل ثبت نام و محل رأی دادن برای برخی موجب شد تا این انتخابات در نخستین ساعات خود دچار حواشی مختلفی شود. وزارت بهداشت به عنوان مجری برگزاری انتخابات اصرار به رأی گیری الکترونیکی دارد از سوی دیگر هیأت نظارت متشکل از دو نماینده مجلس، نماینده دادستان، دو نماینده وزیر بهداشت از این شیوه رأی گیری مطمئن نیستند، استدلال هیأت مرکزی نظارت و برخی از اعضای برگزار کننده این است که رمزگشایی آرای ثبت شده در مرحله خواندن دچار مشکل شده و از این حیث امکان دارد آرای خوانده شده با آن چیزی که ثبت شده متفاوت باشد، به همین دلیل هیأت برگزار کننده انتخابات تصمیم دارد همچنان از شیوه رأی گیری دستی در کنار رأی گیری سنتی استفاده کند. 

این عدم اطمینان تا ساعت 14 روز جمعه همچنان ادامه دارد، ازآن سو سیستم رأی گیری دچار اختلالات گوناگون شده و چندین بار از دسترس خارج می‌شود، تعداد کسانی که توانسته‌اند تا این ساعت از این طریق رأی دهند شاید به تعداد انگشتان دست باشد، سر انجام هیأت نظارت قانع می‌شود که انتخابات به شیوه الکترونیکی امکان‌پذیر نیست و به کسانی که رأی داده‌اند اطلاع داده می‌شوند به شعب اخذ رأی در سراسر کشور مراجعه و رأی خود را به صندوق بیندازند. با اعلام این خبر دوباره اعتراضات بالا می‌گیرد تندترین انتقاد از سوی رحمت‌الله حافظی عضو برجسته و سابق شورای اسلامی شهر تهران که به عنوان سرلیست انتخاباتی یکی از گروه‌های حاضر در این انتخابات حضور دارد عنوان می‌شود، وی در توئیت تند خود خطاب به وزارت بهداشت که مجری انتخابات است می‌گوید: خدا را شکر اینترنت کل دنیا قطع نشد، 170 هزار رأی نمی‌توانید جمع کنید، چگونه سلامت 80 میلیون نفر را پایش می‌کنید؟ در این میان ناهید خدا کرمی کاندیدای دیگر هفتمین دوره نظام پزشکی در گروه مامایی که اتفاقا بر صندلی حافظی در شورای جدید تهران نیز تکیه می‌زند نمی‌خواهد از حافظی جا بماند و در توئیتی اعتراض خود به نحوه برگزاری انتخابات را مطرح کرده و می‌نویسد: شرم‌آور است که وزارت بهداشت، بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی، انتخابات نظام پزشکی را به آشفته‌ترین و شبهه برانگیزترین شکل ممکن برگزار می‌کند.

از سوی دیگر تعدادی از پزشکان نیز دست به کار شده و با نوشتن نامه‌ای خطاب به دادستان تهران خواستار دخالت دادستانی در این انتخابات و ابطال آن به دلیل عدم تحقق وعده وزارت بهداشت در رابطه با برگزاری الکترونیکی و در نتیجه عدم امکان حضور افرادی که در روز رأی گیری در شیفت کاری به سر می‌برند و نیز تأخیر در برگزاری انتخابات تا ساعت 14 و حضور برخی کاندیداهای دولتی در شعب اخذ رأی و ایجاد شبهه در انتخابات می‌شوند. افراد دیگری نیز در روز رأی‌گیری خواستار ابطال انتخابات می‌شوند اما با مقاومت هیأت اجرایی و هیأت نظارت روبه‌رو می‌شوند، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در بازدید از شعبه اخذ رأی تهران واقع در موزه ملی علوم پزشکی ابطال انتخابات را خارج از اختیارات خود و در حوزه کاری هیأت نظارت بر انتخابات می‌داند.

قابل قبول بود
جالب توجه است محمد حسین قربانی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی با ابراز رضایت از نحوه برگزاری انتخابات گفت: ضعف‌هایی درسیستم الکترونیک، اینترنت و پهنای باند وجود داشت، اما با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده انتخابات قابل قبولی برگزار شد، بنابراین طرح برخی اخبار مبنی بر ابطال انتخابات این دوره به هیچ عنوان صحیح نیست و به هیچ عنوان به سمت ابطال انتخابات حرکت نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه مشارکت دراین دوره نسبت به سال گذشته نیز بهتر بود. این اظهار نظر صریح قربانی به نوعی موجب می‌شود موافقان ابطال انتخابات به سوی طرح درخواست تمدید انتخابات بروند اما هیأت نظارت با رد این خواسته ساعت 22 را ساعت نهایی انتخابات دانسته و از برگزار کنندگان می‌خواهد ساعت 22 درب‌های ورودی به حوزه‌های اخذ رأی را بسته و تنها از کسانی که در حوزه رأی گیری مانده‌اند رأی بگیرند.

همزمان با اعلام پایان رأی گیری تصاویری از برخورد با افرادی که در بیرون از درهای ورودی به محوطه موزه ملی پزشکی مانده‌اند منتشر می‌شود، اعتراضات همچنان ادامه داشته عده‌ای از کاندیداها و رأی‌دهندگان انتخابات صبح روز شنبه در اعتراض به اتفاقات رخ داده، با حضور در دادسرای تهران و تسلیم شکایت به همراه مدارک مستدل، خواستار ابطال انتخابات می‌شوند. همزمان شایعاتی از شمارش آرا به گوش رسیده و از حضور نام حافظی یکی از معترضان به انتخابات در میان ده کاندید برتر خبرهایی درز پیدا می‌کند. محمد آقاجانی رئیس ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی اعلام می‌کند که ۵۳ هزار و ۸۳۴ نفر در انتخابات نظام پزشکی شرکت کردند این میزان از تعداد شرکت کننده ادوار پیشین بسیار بیشتر است.

نبود امنیت آرا دلیل لغو انتخابات الکترونیکی
در این میان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مجری انتخابات در این استان خبرنگاران را به موزه این دانشگاه برای اعلام نتایج نهایی انتخابات تهران رأس ساعت 16 دعوت می‌کند. که پس از نیم ساعت تأخیر سر انجام این نشست خبری با حضور علی جعفریان رئیس هیأت اجرایی انتخابات تهران و غلام حسن نیک‌نژاد رئیس هیأت نظارت برگزار می‌شود در ابتدای این نشست از حواشی به وجود آمده ابراز نارضایتی کرد و گفت: در این دوره از انتخابات، لغو انتخابات الکترونیک حواشی زیادی ایجاد کرد و انواع اظهار نظرها صورت گرفت. رای دادن به صورت الکترونیک ساز و کار پیچیده‌ای را می‌طلبد تا بتوان امنیت آراء را تضمین کرد، در عین حال باید توجه کرد که قانون نظام پزشکی در این دوره برای اولین بار اجرا شد زیرا پیش از این محل خدمت در رای‌گیری‌ها ثبت نمی‌شد و افراد می‌توانستند در هر جایی رای دهند اما امسال این موضوع اصلاح و محل خدمت در رای گیری ثبت شد.

وی در رابطه با لغو انتخابات الکترونیکی که بیشترین حواشی را برای این انتخابات ایجاد کرد گفت: متاسفانه در روز رای گیری سامانه الکترونیک دچار اختلال شد و ممکن بود که آراء افراد به درستی شمرده نشود یعنی مشکل رأی دادن در سامانه نبود بلکه اختلال در خواندن و رمزگشایی رأی بود به همین دلیل انتخابات الکترونیک را لغو کردند چرا که این‌ترس وجود داشت رأیی که نوشته می‌شود به درستی خوانده نشود. ضمن اینکه هیأت اجرایی آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات به صورت حضوری را داشت، رأی گیری حضوری بدون هیچ مشکلی انجام شد به طوری که هر کس که مایل به رأی دادن بود می‌توانست به صورت حضوری به حوزه انتخابیه مراجعه کرده و رأی خود را به صندوق بیاندازد حتی کسانی که از سامانه الکترونیک تاییدیه گرفته بودند می‌توانستند با همراه داشتن مدارکی که ثابت کند محل کار او در تهران است برای رأی دادن حضوری اقدام کنند.

جعفریان در پاسخ به خبرنگار«بهار» مبنی بر شکایت برخی از کاندیداها از نحوه برگزاری این انتخابات بیان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ شکایتی در مورد انتخابات حضوری نداشته‌ایم، البته برخی کاندیداها در محوطه خارج از حوزه انتخابیه می‌ایستادند و هر‌اندازه هم حراست و افراد هیات نظارت و اجرایی به آنها تذکر می‌دادند موثر نبود. البته این موارد را به هیأت نظارت گزارش داده‌ایم تا مورد بررسی قرار گیرد. بعد از اتمام زمان قانونی رای گیری درب‌های محوطه حوزه انتخابیه بسته شد، از ساعت ۱۱ شب شمارش آراء آغاز شد و ساعت ۱۵ بعد از ظهر شنبه به اتمام رسید.

جعفریان در ادامه به میزان آرای اخذ شده در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در تهران اشاره کرد وگفت: مجموعا ۷۶۷۶ رای اخذ شده که میزان آراء در گروه پزشکی ۴۵۳۶ رای، در گروه دندانپزشکی ۹۴۰ رای، در گروه داروسازی ۵۶۷ رای، در گروه علوم آزمایشگاه ۶۰۴ رای، در گروه مامایی ۱۴۹ رای و در گروه لیسانسه‌های پروانه دار ۸۸۰ رای بوده است. تعداد آرای مخدوش بسیار کم و تعداد آرا باطله ۱۸ رای بوده است. طبق آخرین آمار در این دوره از انتخابات شاهد افزایش ۱۷ درصدی مشارکت در تهران بوده‌ایم که البته این مشارکت در برخی گروه‌ها بیشتر بوده است. به طوری که در گروه پزشکی در تهران ۲۸ درصد و در گروه‌های علوم آزمایشگاه و لیسانسه‌های پروانه دار حدود ۲۰۰ درصد بوده است.

طبق اعلام هیأت نظارت کل انتخابات روز جمعه نه تمدید و نه ابطال می‌شد
غلام حسن نیک نژاد رئیس هیأت نظارت تهران بزرگ در ادامه این نشست به تشریح نظر این هیأت در رابطه با مسائل مطرح شده مبنی بر ابطال انتخابات پرداخت و عنوان کرد: اینکه چه اتفاقی درباره نتیجه انتخابات بیفتد بر عهده هیأت نظارت کل انتخابات است. طبق اعلام هیأت نظارت کل در ساعت ۲۲ جمعه ابطال و یا تمدید انتخابات نباید انجام می‌گرفت؛ یعنی هیأت نظارت کل با تمدید یا ابطال رأی گیری مخالف بود و به ما اعلام کردند که بعد از اتمام ساعت رأی‌گیری درها بسته و صندوق‌ها فورا پلمب شوند و شمارش آراء را آغاز کنیم. وی در رابطه با نحوه انتخاب اعضای هیأت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی نیز عنوان کرد: طبق قانون نظام پزشکی اعضای هیأت نظارت شامل سه نفر نماینده از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یک نماینده از وزارت کشور، یک نماینده از قوه قضاییه و دادستانی و دو نفر به انتخاب وزیر بهداشت هستند و در مجموع هفت نفر هیأت نظارت مرکزی را تشکیل می‌دهند. بر این اساس کلیه اعضای هیأت نظارت در شهرستان‌ها از سوی این هیأت هفت نفره تعیین می‌شوند.

پس از اعلام نتایج توسط مجریان و اعلام نظر هئیت نظارت سرانجام وزیر بهداشت نیز نظر نهایی خود در رابطه با این انتخابات در برنامه نگاه یک اعلام کرد کارهای جدید به خصوص وقتی با تکنولوژی‌ترکیب شود با ریسک همراه است. از مدت‌ها پیش تلاش شد که انتخابات الکترونیک برگزار شود تا مشارکت بالاتر برود. هیأت نظارت بر انتخابات نیز بعد از بررسی مراحل، این نوع انتخابات را تایید کرده بودند مشروط بر این‌که ریسک نشود و روش دستی نیز انجام شود. چرا که از قبل گفته شده بود که انتخابات الکترونیک است و اگر مشکلی به وجود بیاید به صورت دستی هم انجام خواهد شد.

وی دررابطه با لغو انتخابات الکترونیک نیز عنوان کرد: دلایل این اتفاق را اگر لازم باشد خود هیأت نظارت اعلام می‌کند، اما خلاصه آن این است که هیأت نظارت‌ترجیح داد برای صیانت از آرا، انتخابات به روش قبل انجام شود؛ هرچند ممکن بود با کاهش مشارکت همراه باشد اما انتخابات با رشد 26 درصدی از نظر مشارکت اتفاق افتاد، چنانچه الکترونیک بود حتما بیشتر از این مشارکت اتفاق می‌افتاد. قربانی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات دلیل لغو انتخابات الکترونیکی را نبود اطمینان به سازو کار آن عنوان کرد. در همین راستا نبی شریفی، نماینده دادستان تهران در هیأت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی نیز بر صحت و سلامت این انتخابات صحه گذاشت و در ادامه عنوان کرد: بر اساس آمارهای اعلامی، اگر محرز شود که درصدی تخلفات احتمالی در روند انتخابات نظام پزشکی رخ داده است حتما به اعتراضات مطرح شده پزشکان رسیدگی کرده و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد
 از سوی دیگر همچنان برخی از معترضین مانند ناهید خداکرمی که اتفاقا نامش در میان برگزیدگان اصلی در گروه مامایی است در نامه‌ای سرگشاده با این عنوان که پیروزی در این انتخابات معنی ندارد، وزارت بهداشت را به باد انتقاد گرفت از سوی دیگر در شهرشیراز نیز برخی از برگزیدگان مانند مهدی رضایی در گروه پزشکی، نوید ناصری در گروه دندان پزشکی و احمد مؤذن زاده در گروه کارشناسان پروانه دار نیز با اعلام حمایت از معترضان اعلام کردند استعفا می‌دهند. انجمن صنفی داروسازان ایران نیز در نامه‌ای به رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی به لغو روند رای‌گیری الکترونیک و رای ندادن تعداد کثیری از داروسازان اعتراض کرد. لازم به ذکر است هنوز پاسخی به این درخواست‌ها از سوی هیأت اصلی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی داده نشده است. این انتخابات نیز به مانند دوره قبل از آن که از سویی با رد صلاحیت گسترده کاندیداها مواجه و از سوی دیگر رئیس جمهور دهم از امضای حکم رئیس کل برگزیده مجمع عمومی و شورای عالی نظام پزشکی استنکاف می‌کرد این بار نیز درگیر حواشی خاص خود شد تا به نوعی غلبه حاشیه بر متن در انتخابات نظام پزشکی به سنت تبدیل شود.