به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۱۳۴۰۷۴

وزیر زن در كابینه؛ الزام یا انتظار؟

روزنامه بهار: طی هفته‌های گذشته و با نزدیک شدن به روز تحلیف رئیس جمهور که گمان می‌رود وی کابینه اش را در این روز به مجلس معرفی کند، بحث بر سر حضور زنان در کابینه دوازدهم و آن هم نه در جایگاه معاونت که روحانی 3معاون زن در کابینه یازدهم داشته بلکه این بار به عنوان وزیر، بالا گرفته است. هرچند که این موضوع طی روز‌های اخیر و بر مبنای برخی گفته‌ها و گمانه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و برخی می‌گویند روحانی در کابینه جدید زنان را در قامت معاونت به کار خواهد گرفت نه وزارت. 31تیر ماه بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس در ارتباط با طرح شدن این موضوع در دیدار کابینه‌ای برخی اعضای این فراکسیون با رئیس جمهور گفت: «در دیداری که صورت گرفت، به مسئله حضور زنان و آحاد مردم جامعه در کابینه دوازدهم تلویحاً اشاره شد که خود رئیس جمهور و فراکسیون مشتاق بهره گیری از تمامی اقلیت‌های قومیتی و دینی جامعه به ویژه زنان بپردازند اما به وقوع پیوستن این آمال هنوز به طور قطعی روشن نیست و دولت هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.» این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین در رابطه با برخی گمانه زنی‌ها راجع به عدم حضور زنان در کابینه دوازدهم گفت: «البته با توجه به این که نیمی از جامعه ما متشکل از زنان است که به طبع از حقوق اجتماعی برخوردار هستند و همچنین زنان، روند به سزایی در پیروزی  روحانی داشته اند، قطعاً در دولت جدید از آنها در سمت‌ها و جایگاه‌های متفاوت استفاده خواهد شد اما در قالب «وزارت»  هنوز چیزی مشخص نیست.»

پیش از این دیدار و خبرهای منتشر شده از آن یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب ۲۷ تیرماه گفته بود: به نظر می‌رسد اراده‌ای دراین موضوع نیست که زنان در مجموعه کابینه آینده به عنوان وزیر مطرح شوند. اشرف بروجردی همچنین با تاکید بر اینکه «لیست‌های مطرح شده در فضای رسانه‌ای قطعی نیست» افزود: «خیلی امیدوار نیستم که شاهد معرفی بانوان به عنوان وزیر باشیم.» همچنین پیش از بروجردی نیز یک نماینده اصلاح طلب مجلس گفته بود: «طبق شنیده‌ها هیچ زنی به‌عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم حضور نخواهد داشت» . سهیلا جلودار زاده خاطرنشان کرده بود: «حضور زنان در دولت دوازدهم به معاون وزیر ختم می‌شود.»

این گفته‌ها در حالی است که در هفته‌های گذشته، اخبار متفاوتی از ارائه لیست‌های مختلف زنان به معاون رئیس‌جمهوری بدون انتشار نام افراد حاضر در لیست‌ها منتشر شده است. در همین ارتباط فاطمه ذوالقدر، نایب‌ رئیس فراکسیون زنان مجلس، ۲۶ تیرماه از تقدیم «فهرستی ۳۰ نفره از زنان توانمند برای تصدی پست‌های مهم مدیریتی به حسن روحانی» خبر داده و گفته بود: «حضور زنان در کابینه دوازدهم، «مطالبه مهم جامعه زنان است.» پیش از این نیز اعلام شده بود که شهیندخت مولاوردی، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهوری فهرست نامزدهای زن برای وزارت را به حسن روحانی ارائه کرده است و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که روحانی برای حضور زنان در سمت‌های مدیریتی «ارشد» برنامه دارد.

چندی پیش ١٥٧ نماینده مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای داشتند که در آن از رئیس‌جمهوری خواسته شد با حضور زن در کابینه موافقت کنند. در همین ارتباط فاطمه ذوالقدر، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون زنان مجلس دهم گفت: «روزی که امضاهای نامه جمع‌آوری شد، ١٥٧ نماینده از مجموعه ٢٠٠ نفر حاضر در صحن پای آن را امضا کردند. این رقمی است که نشان می‌دهد مجلس موافق انتصاب وزیر زن است. خوشبختانه این روزها در سطوح معاونت رئیس‌جمهوری، زنان توانمندی داریم که همان‌ها گزینه‌های مناسبی برای وزارت هستند.»

پیش از این رئیس جمهور در سخنرانی سوم تیر در جمع فعالان حوزه زنان و خانواده گفته بود:  زنان برای حضور در رده‌های مدیریتی، باید «تلاش بیشتری» کنند. روحانی همچنین در ادامه افزوده بود: «مشخص است خانمی را که در رده‌های ‏مدیریتی نبوده، نمی‌توان یک مرتبه در یک رده بالایی از مدیریت قرار داد، بلکه باید قدم‌به‌قدم گام ‏برداشت» . ‏ بسیاری از خواستاران حضور زنان در قامت وزارت در کابینه دوازدهم به وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور اشاره می‌کنند و معتقدند،  وی آنگاه که بر موضوع تشکیل وزارت زنان اشاره داشته و یا از برابری زنان و مردان در جامعه دفاع کرده است باید بر سر این وعده‌ها بماند و مطالبات زنان در ارتباط با انتخاب وزیر زن را بی پاسخ نگذارد.

این روز‌ها خواست زنان برای حضور در کابینه به نحوی دارد پیش می‌رود که به نظر عدم حضور یکی آنها در قامت وزیر کابینه دوازدهم حداقل در بخشی از جامعه صورت خوشی نخواهد داشت، موضوعی که سمیه محمودی عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به آن می‌گوید: فراموش نکنیم در دولت قبل حداقل یک وزیر زن داشتیم و این‌که حتی یک وزیر زن در کابینه روحانی حضور نداشته باشد، برای این دولت که تا این حد در ظاهر از زنان حمایت می‌کند، زشت و ناپسند خواهد بود.

با این همه اما معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها تلاش کرد تا بخشی از فضا را در ارتباط با احتمال عدم تحقق انتصاب زنان در کابینه دولت دوازدهم، رقیق کند. او در این ارتباط گفت: تعداد زنانی که قرار است در کابینه دولت دوازدهم به کارگرفته شوند، هنوز مشخص نیست ولی واضح است که در کابینه دولت یازدهم  نسبت به حضور زنان، نگاهی منطقی و مثبت وجود داشته است و این دولت فرصت کم نظیری از این لحاظ برای زنان ایجاد کرده است.

گفتنی است که محمود احمدی‌نژاد در دولت دوم خود برای نخستین بار پس از انقلاب وزیر زن در کابینه اش قرار داد و او در آن مقطع سه وزیر زن را به مجلس معرفی کرد که در نهایت نمایندگان ملت از آن میان تنها به مرضیه وحید دستجردی، برای تصدی سمت وزارت بهداشت رای دادند. این در حالی است که در دولت اول روحانی هیچ وزیر زنی معرفی نشد، اما الهام امین‌زاده به عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت حضور داشتند. در سال ۹۵ امین‌زاده به سمت مشاور و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب و مجید انصاری جایگزین او در سمت معاون حقوقی رئیس‌جمهور شد. در دولت روحانی همچنین چهار زن به عنوان معاون وزیر منصوب شدند. از جمله مرضیه شاهدایی، نخستین زنی بود که پس از انقلاب بهمن ۵۷ به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت منصوب شد.