به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۳۴۳۱۱
عراقچی: واکنش‌هاي ما هوشمندانه خواهد بود

تا زمانی به برجام پایبندیم که منافعمان تامین شود

گروه سياسي: رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه: مصوبه اخیر کنگره آمریکا یک حرکت خصمانه است؛ این قانون جدید یک اقدام دشمنانه و خصومت آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران است.
تا زمانی به برجام پایبندیم که منافعمان تامین شود
عراقچي در برنامه "نگاه یک" با بیان اینکه تحریم های جدید آمریکا هنوز منافع ما را به طور کامل به خطر نینداخته است تصریح کرد: هر وقت هزینه های ما در برجام بیشتر از منافعمان شود، دیگر به تعهداتمان پایبند نخواهیم ماند. مصوبه اخیر کنگره آمریکا قانون جدیدی است و حرف های جدیدی زده ولی موضوع جدیدی اتفاق نیفتاده است و در ادامه دشمنی های امریکاست، دشمنی های امریکا ادامه داشته و همچنان ادامه خواهد داشت.  وی افزود: کما اینکه مقابله ما با سیاست های سلطه طلبانه امریکا و خصومت ورزی های امریکا ادامه داشته و خواهد داشت. عراقچی گفت: این روندی بوده است که ما از بعد از انقلاب آغاز کرده و با افتخار در مقابل نظام سلطه ایستاده ایم و آنها هم دشمنی با جمهوری اسلامی ایران را رها نکرده اند.
 
قرار نبود برجام دشمنی امریکا با  ایران را کاهش دهد
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: قرار نبود برجام دشمنی امریکا با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد. عراقچی با اشاره به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری افزود: دشمنی امریکا با اصل جمهوری اسلامی است و این دشمنی را ادامه خواهد داد و قرار هم نیست این دشمنی کاهش پیدا کند برجام هم قرار نبود این  دشمنی را کاهش دهد. وی گفت: برخی از موافقان و مخالفان برجام معمولاً این اشتباه را دارند که برجام را با یک پیمان مودت بین ایران و امریکا اشتباه می گیرند و فکر می کنند قرار بوده که برجام یک مودت و دوستی بین ایران و امریکا ایجاد کند و الان می گویند پس چرا دوباره تحریم، چرا خصومت ،چرا پول ایران را امریکا مصادره کرد. 
 
عراقچی تصریح کرد: طبیعی است برجام اصلاً چنین قصد و منظوری نداشته است برجام یک موضوع هسته ای را و آن هم نه بین ایران و امریکا بلکه بین ایران و شش کشور و 28 کشور اتحادیه اروپا، شورای  امنیت و سازمان  ملل و جامعه بین المللی، مدیریت و  حل و فصل کرد. بنابراین نباید کسی توقع داشته باشد که دشمنی امریکا با ایران  کاهش پیدا کند. عراقچی گفت: حتی اگر برجام نقطه ضعفی هم نداشت و بهترین شکل و کامل ترین شکل آن بود آیا ما توقع داشتیم که دیگر آمریکا ما را تحریم و با ما دشمنی نکند حتما چنین توقعی را کسی نداشت. واکنش ما در مقابل این حرکت دشمنانه با قاطعیت و متناسب با آن خواهد بود. وی افزود: ما 38 سال است که در مقابل امریکا و سیاست های سلطه طلبانه آن و دشمنی های آن ایستاده ایم و اتفاقاً این ایستادگی رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران است و کماکان هم خواهیم ایستاد.
عراقچی گفت: تا وقتی که امریکا، امریکا ست و تا وقتی امریکا یک نظام سلطه گر است و تا وقتی جمهوری اسلامی ایران با همه آرمان ها و ارزش های آن هست این تقابل بین دو طرف ادامه دارد. وی افزود: بنابراین کسی انتظار نداشته باشد که  دشمنی امریکا بر اثر برجام یا هر چیزی دیگر کاهش پیدا کند.
 
عراقچی گفت: کاری که امریکایی ها کردند یک حرکت خصمانه بود. علتی که خود امریکایی ها در تحلیل ها و مقالاتشان می گویند و در سخنانشان هست اینطور فکر می کنند که براثر برجام جمهوری اسلامی ایران قدرتمندتر شده و سیاستش در منطقه رو به جلوتر رفته و به تعبیر آنها تهاجمی تر شده و رفتارش هم درقبال امریکا عوض  نشده است و به همین خاطر فکر می کنند باید این وضعیت عوض شود. امریکایی ها درسخنانشان هم از سیاست (پوش بک) یا سیاست به عقب راندن ایران سخن می گویند.
 
وی افزود: آنها می گویند ایران با برجام قدرتمندتر شده، وجه خود را در جهان بازسازی کرده، توان اقتصادی خود را بالا برده، از تحریم ها خلاصی پیدا کرده، از قطعنامه های شورای امنیت کنار رفته و فروش نفت آن به زمان قبل از تحریم ها رسیده، درآمد در حال بالا رفتن است و کشتی های ایران دوباره راه افتاده و صنعت هوایی آن در حال باز سازی است و تورمش یک رقمی شده است، رشد اقتصادی آن از منفی 6 به 6 تا 10 رسیده، این ایران دارد قدرتمند می شود و در منطقه از متحدان خودش حمایت می کند پیروزی هایی هم داشته است، با کمک دولت سوریه کمک کرد حلب آزاد شود و با کمک دولت عراق موصل را آزاد کرد .
 
عراقچی گفت: ایران اکنون با تروریسم مبارزه می کند و در منطقه  حرف، نفوذ و تاثیر دارد و در منطقه گفتمان دارد. توان دفاعی ایران رو به پیشرفت است و توان مشکی آن الان از مرحله آزمایش گذشته است و اکنون عملیات موشکی انجام می شود و ازیک امنیت و ثبات کامل برخوردار است و اقتصادش هم دارد بازسازی می شود. به همین خاطر است که می گویند باید ایران را عقب راند و یکی از راه های آن از بین بردن  برجام است این حرفی است که آقای ترامپ از روز اول زده و هنوز هم دنبال آن ایستاده و قانونی که کنگره تصویب کرد در همین راستاست و اجماع در واشنگتن بر این است که باید جلو قدرتمندتر شدن ایران را گرفت.
 
واکنش ما  هوشمندانه خواهد بود
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: اجماعی در واشنگتن برای جلوگیری از قدرتمندتر شدن جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. می خواهند منافع ایران از برجام را کاهش دهند و فضای سنگین روانی برضد ایران ایجاد کنند که کسی با کشور ما کار نکند. امریکایی ها می خواهند شرکای اقتصادی کشورمان در فضای منفی کار اقتصادی با ایران نداشته باشند. عراقچی افزود: در عین حال قانون اخیری که در امریکا تصویب شده است نشان می دهد برجام چقدر دست و پای کنگره را برای اعمال تحریم های جدید درباره نفت، بانک، حمل و نقل و بیمه بسته است. آنها به بهانه حقوق بشر، تروریسم، موشکی و تسلیحاتی مجموعه ای درست کردند و اشخاص بیشتری را وارد فهرست تحریم کردند زیرا نمی توانند موضوع تحریمی جدیدی ایجاد کنند. 
 
عراقچی افزود: آنها می خواهند به این وسیله اشخاص را بترسانند که با ایران کار نکنند و ما معتقدیم نقض برجام اتفاق افتاده زیرا بر اساس بندهای 26 ، 27 و 28 برجام، امریکا متعهد شده است برجام را با حسن نیت اجرا کند، کاری انجام ندهد که عادی سازی تجارت با ایران را تحت تأثیر قرار دهد و اجرای برجام در فضای سازنده باشد. هر کاری که اجرای موفقیت آمیز برجام را به خطر بیندازد نباید انجام شود.  رئیس جمهور امریکا و دولت این کشور در پی کنار گذاشتن برجام هستند اما می خواهند هزینه این کار را بر گردن ایران بیندازند و شرایط را به گونه ای ایجاد کنند که جمهوری اسلامی ایران احساسی عمل کند، عصبانی شود یا منافع برجام آنقدر برای کشور ما کاهش یابد که مجبور شویم از آن خارج شویم. 
 
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تا جایی به برجام پایبند است که از منافع برجام منتفع شود و هرجا منفعت ما از برجام کمتر از هزینه ها و مضرات آن باشد جمهوری اسلامی ایران لحظه ای برای خروج از برجام تردید نمی کند. امریکایی ها تلاش می کنند که ما را به این نقطه برسانند اما ما در مقابل دشمنی آنها قطعاً واکنش هوشمندانه و حساب شده نشان می دهیم. هرگز در زمین ترامپ بازی نخواهیم کرد و اقدامی نمی کنیم که به دست خود منافع کشورمان را از برجام کاهش دهیم.  در برجام دو نوع نقض مشخص شده که اجرا نشدن و اجرا نشدن اساسی آن است. 
 
وی گفت: ممکن است اجرا نشدن در شرایطی اتفاق بیفتد اما آنقدر جدی نیست که کشورها تعهدات خود را کنار بگذارند. به عنوان نمونه ممکن است اپراتور سانتریفیوژی غفلت کند و محدودیت 3.67 درصد غنی سازی اورانیوم به 3.68 درصد افزایش یابد. این نقض است اما نقض جدی نیست. در جمهوری اسلامی ایران تشخیص و تصمیم نقض برجام با هیئت نظارت است و ما فقط گزارش می دهیم که این نقض ها اتفاق افتاده است. وی ادامه تصریح کرد: اینکه چه واکنشی در مقابل نقض برجام از طرف امریکایی ها انجام شود برعهده هیئت نظارت بر برجام است.  اینکه نقض اتفاق افتاده یا خیر و این نقض فاحش است یا نه، خودمان تشخیص می دهیم. وی گفت: بر اساس برجام، رئیس جمهور امریکا متعهد شده است تحریم های کنگره را هر شش ماه یا چهار ماه متوقف یا اسقاط کند و اگر رئیس جمهور امریکا این کار را نکند تحریم های هسته ای بازمی گردد و نقض فاحش برجام اتفاق می افتد. 
 
عراقچی افزود: در زمان اوباما، وی این کار را انجام می داد و در زمان ترامپ نیز وی دو بار این تحریم ها را متوقف و به تعهد خود عمل کرده است اما اینکه امریکا حرکتی انجام دهد که نقض حسن نیت باشد تصمیم و تشخیص آن با هیئت نظارت بر برجام است. وی درباره تحریم های جدید امریکا که برخی آن را مادر تحریم ها می دانند گفت: این تحریم ها جمع همه تحریم های غیرهسته ای در حوزه حقوق بشر، موشکی، تسلیحاتی و تروریسم است و این تحریم ها اکنون موجود است اما کنگره این تحریم ها را جمع، قوی تر و دست رئیس جمهور امریکا را برای اِعمال آن بازتر کرده است. تحریم کنندگان نتوانستند بر اساس برجام تحریم هایی را که با برجام از بین رفته است دوباره بازگردانند. 
 
وی گفت: اگر در آینده افراد دیگری در فهرست تحریم ها اضافه شوند که منافع ما از برجام کاهش یابد نقض برجام روی داده است اما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.  عراقچی با اشاره به تصمیم مجلس شورای اسلامی برای مقابله با تحریم های جدید امریکا افزود: با این تحریم ها و اقدام خصمانه مقابله می کنیم. 
وی گفت: اگر به تدریج به نقطه ای برسیم که افراد و شرکت های فهرست تحریم زیاد شوند به گونه ای که منافع ما از برجام از بین برود برای خروج از برجام تردید نخواهیم کرد اما با آن زمان فاصله داریم.  عراقچی افزود: اکنون در شرایطی که امریکا ایجاد کرده است شرکت توتال قرارداد پنج میلیارد دلاری با ایران امضا می کند و این نشان می دهد اروپایی ها نمی خواهند به شرایطی که امریکایی ها ایجاد می کنند تن دهند.
 
وی گفت: با قرارداد توتال که دو هفته پیش از زمان توقف دوره ای تحریم های هسته ای به وسیله رئیس جمهور امریکا انجام شد اروپایی ها به امریکا پیام دادند که چه تحریم های هسته ای متوقف شود یا نشود، ما به سرمایه گذاری و کار با ایران ادامه می دهیم. اروپایی ها از برجام حمایت می کنند و برخلاف امریکا و ترامپ پشت آن ایستاده اند اما برجام پیمان مودت با اروپا نیز نیست. ما با اروپایی ها در زمینه موشکی، مسائل منطقه، فلسطین و رژیم صهیونیستی و حقوق بشر اختلاف نظر عمیق داریم. 
 
عراقچی افزود: به دلیل حمایت اروپایی ها از برجام، قطعنامه شورای امنیت و حمایت جامعه بین المللی از برجام و اینکه ایران هیچ بهانه ای به آنها نداده است و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تأیید می کند ترامپ نتوانسته به برجام دست بزند.یکی از موفقیت های برجام این بود که بحث موشکی را از هسته ای جدا کرد.  عراقچی افزود: پیش از برجام اروپایی ها به همراه امریکا موضوع موشکی را با موضوع هسته ای گره زده بودند و برجام این گره را باز کرد. وی گفت: نقض برجام و نقض قطعنامه دو مقوله جدا از یکدیگر است.  عراقچی افزود: بحث موشکی در قطعنامه 2231 کاملا با قطعنامه 1929 تفاوت دارد و در این قطعنامه بحث الزام آور به دعوت از ایران برای کار نکردن درباره موشک های بالستیک تغییر کرده است.
 
آنچه در برنامه تروئیکای اروپا آمده «ناسازگاری» با قطعنامه است نه نقض آن  
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه گفت: آنچه در برنامه تروئیکای اروپا آمده «ناسازگاری» با قطعنامه است نه نقض آن.  عراقچی افزود: گفته می شود در بیانیه تروئیکا، اروپایی ها ایران را به نقض برجام و قطعنامه 2231 متهم کرده اند در صورتی که آنها نگفته اند نقض بلکه گفته شده ناسازگاری با قطعنامه. بعد از توافق برجام هر آزمایش موشکی ای که جمهوری اسلامی انجام داد آمریکایی ها به بهانه نقض برجام موضوع را به شورای امنیت بردند اما موفق نشدند حتی یک بیانیه مطبوعاتی بگیرند. 
 
وی افزود: در قطعنامه 2231 استفاده از موشک های طراحی شده برای حمل کلاهک های هسته ای را شامل نقض می دانند اما فعالیت های موشکی ما در راستای امنیت ملی ما تعریف می شود که پاسخ بیانیه تروئیکای اروپا را نیز سخنگوی وزارت امور خارجه مان داد و ما نیز اعلام می کنیم که به هیچ وجه اجازه دخالت در موضوع امنیت ملی و فعالیت های موشکی مان را نخواهیم داد و معتقدیم که فعالیت های موشکی ما مساوی با اقتدار ماست. عراقچی درباره رعایت شروط 9 گانه تعیین شده ازجانب مقام معظم رهبری گفت: این شروط بسیار مهم هستند که تعدادی از آنها مربوط به قبل از اجرای برجام است و در صورت محقق شدن آنها برجام اجرا می شد. 
 
وی افزود: یکی از مهم ترین این شروط مربوط به بند دوی آن است که بسیار مهم و لازم الاطاعه است که در آن به مقابله در صورت وضع تحریم های جدید به هر بهانه اشاره دارد.  عراقچی گفت: چیزی که در این قانون جدید باید مورد توجه قرار گیرد این است که هیچ موضوع تحریمی جدید مانند تحریم های نفتی، بانکی و بیمه ای انجام نشده و تحریم اشخاص است و اشخاص جدیدی وارد شده اند که بر اساس قانون برای آنها روادید امریکا صادر نمی شود و مایملک آنها در امریکا مصادره می شود.  وی با اشاره به این نکته که قانون جدید شخص محور است افزود: البته اینکه اضافه شدن اشخاص به فهرست تحریم، طبق بند دوی شروط 9 گانه وضع تحریم جدید محسوب می شود یا خیر، در حیطه تصمیمات هیئت نظارت بر اجرای برجام است و ما موضوع را به این هیئت واگذار کردیم که ظاهراً آنها چنین برداشتی نداشتند. 
 
هیچ یک از سیاست های خارجی ما به تضعیف سپاه منجر نخواهد شد
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سپاه مظهر اقتدار و قدرت ایران است و در این تردیدی نیست گفت: هر آنچه داریم از امنیت و آرامش، مدیون همه نیروهای مسلح، البته به خصوص سپاه است و هیچ یک از سیاست های خارجی ما به تضعیف سپاه منجر نخواهد شد. عراقچی در ادامه افزود: سپاه در همه عرصه ها حاضر و ناظر بوده است و با فداکاری و ایثاری که نیروهای سپاه انجام دادند کشور از زمان جنگ تاکنون حفظ شد.  وی با اشاره به اینکه سپاه مظهر اقتدار ایران است گفت: بنده اگر افتخاری برای خودم در زندگی قائل باشم برای سال هایی است که در سپاه خدمت کردم. 
 
عراقچی افزود: همه ما در جهت تقویت سپاه کار خواهیم کرد و دشمنان ما هم می دانند آنچه انقلاب، جمهوری اسلامی ایران و خاک ما را حفظ کرده و در مقابل توطئه های دشمن ایستاده و ترفندهای آنها را خنثی کرده نیروهای سپاهی شامل بسیج است که همه ما خودمان را بسیجی می دانیم. وی گفت: بنابراین طبیعی است که نوک حملاتشان را به سمت سپاه سوق بدهند و بخواهند که سپاه را تضعیف کنند البته آنها این آرزو را به گور خواهند برد همانطور که در 38 سال گذشته نتوانستند. 
 
عراقچی افزود: سپاه با پشتیبانی مردم به حیات خود ادامه داده است و الآن در نوک حمله مقابله با تروریست های تکفیری قرار دارد، امروز شاهد هستیم که سپاه در سوریه و عراق مشورت های نظامی می دهد و شاهد موفقیت های نظامی در این کشورها هستیم و همینطور شاهد مشورت دادن های سپاه به حزب الله هستیم لذا طبیعی است که امریکایی ها سپاه را در نوک حمله خود قرار دهند.  وی گفت: البته امریکایی ها الآن به سراغ سپاه نرفته اند؛ سپاه کی در فهرست تحریم های امریکا قرار نداشت؟! سپاه همین الآن هم  از دید امریکادر فهرست تحریم هاست؛ ولی تا الآن به دلیل موشکی و حقوق بشر در تحریم بوده و سپاه قدس به دلیل تروریسم، حالا کل سپاه به دلیل تروریسم.
 
عراقچی با اشاره به اینکه امریکایی ها در قانون جدید یک مقدار با علل و دلایل بازی کردند افزود: سپاه کی از تحریم ها و دشمنی های امریکا به دور بوده که الآن بخواهد اضافه بشود؟! اتفاقاً همین تحریم ها و دشمنی ها بوده که سپاه را قدرتمند کرده و سپاه توانسته است به خودش متکی باشد. هیچ چیزی دشمنی امریکا را با ما، سپاه و مردم کاهش نخواهد داد و باز تکرار می کنم که قرار نبود برجام این کار را بکند و نخواهد کرد. 
معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر سپاه را تحریم نکرده بودند باید می آمدند و می گفتند عراقچی در برجام چه کار کردی که حالا امریکایی ها با ما دوست شدند و در آن صورت معلوم بود چیزی پشت صحنه است. وی افزود: اتفاقاً این نشان می دهد که هیچ چیزی پشت پرده نبوده است و ما تنها در موضوع هسته ای مذاکره کرده ایم و تحریم های مرتبط با هسته ای را برداشتیم. دشمنی امریکا سر جای خود هست و دشمنی ما هم با نظام سلطه و سلطه گری امریکا سر جای خودش است. 
 
تا زمانی به تعهداتمان در برجام پایبندیم که منافعمان تامین شود
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: تا زمانی به تعهداتمان در برجام پایبندیم که منافعمان تامین شود.عراقچی با بیان اینکه تحریم های جدید امریکا هنوز منافع ما را به طور کامل به خطر نینداخته است ادامه داد: هر وقت هزینه های ما در برجام بیشتر از منافعمان شود دیگر به تعهداتمان متعهد نخواهیم ماند. این اشتباه است که امریکایی ها همه ابزارهای مقابله ما را در برجام می بینند، ایران بسیار قدرتمند است و ابزارهای گوناگونی دارد. امریکا در عرصه های مختلف ما را دیده است و باید بداند ما در مورد برجام خودزنی نمی کنیم، هر وقت تعهدات طرف مقابل انجام نشود بدان معناست که نقض فاحش صورت پذیرفته است و ما دوباره به غنی سازی خود ادامه می دهیم. 
 
عراقچی گفت: این منطقی نیست که امریکایی ها قانون به این سختی را علیه ایران وضع کنند و ندانند که ما برای حفظ ارزش های برجام، از مولفه های قدرت خود دفاع خواهیم کرد، زیرا ایران در منطقه و بین الملل قدرتمند است، این قدرت را از برجام دارد. در فهرست 8 کشور قدرتمند دنیا ایران جایگاه هفتم را دارد، رژیم صهیونیستی هشتم و آلمان ششم است، این بدان معناست که ما مولفه های گوناگونی همچون توانمندی دفاعی و پشتیبانی مردم و همچنین برجام را داریم. 
 
عراقچی گفت: مکانیزم حل اختلاف در برجام به گونه ای تدوین شده است که اگر با طرف مقابل به مشکلی برخورد کنیم نمی توانیم به شورای امنیت و همینطور لاهه رجوع کنیم زیرا آنها صلاحیت ندارند، ما می توانیم به خودمان رجوع کنیم و اینگونه با نقض تعهدات طرف مقابل می توانیم به دوران غنی سازی اورانیوم برگردیم و از همه توانمندی های خود استفاده و تعهدات خود را متوقف کنیم.  وی ادامه داد: در بیانیه مطبوعاتی که خانم اشمیت صادر کرد آمده است که در کمیسیون مشترک، پایبندی همه اعضا به اصول لازم الاجراست، اما متاسفانه اتفاق نظر در کمیسیون وجود ندارد و به این علت است که نمی توانند بگویند همه مشکلات اخیر ازجانب عهدشکنی های امریکاست. 
 
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: زمان برگشت به نقطه قبل و فراتر از برجام، طبق برنامه مصوب مجلس شورای اسلامی معین است و ما هم سناریوی کاملی داریم اما زمانی سراغ آن خواهیم رفت که از برجام به آن میزان که می خواهیم بهره مند نشویم. البته تا به حال برجام پاسخگوی خواسته های ما بوده است مثل فروش و افزایش فروش نفت ایران به اندازه روزانه دو و نیم میلیون بشکه و همچنین به امضا رسیدن قرارداد سرمایه گذاری میان ایران و توتال فرانسه. وی افزود: تاکنون برجام توانسته به همه تعهدات خود در قبال ایران عمل کند، برجام توانسته همه موانع بر سر راه خرید کشتی، فروش نفت و عقد قراردادهای خارجی، خرید هواپیما، تامین بیمه نفتکش ها را رفع کند و همینطور توانسته در حوزه حمل و نقل کشور را به شرایط قبل از برجام بازگرداند.با همه دستاوردهای مثبت برجام هنوز در حوزه مالی و بانکی دستخوش مشکلات و تحریم های اولیه امریکا هستیم، اما از جمله گشایش های برجام می توان به تک رقمی شدن تورم اشاره کرد، هرچند هنوز مردم موفق به مشاهده این اتفاق در زندگی خود نشده اند.
 
هنوز هیچ درخواستی برای بازرسی از تأسیسات نظامی نداشته ایم      
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می شود امریکایی ها در ادامه بهانه جویی های خود خواسته اند از تأسیسات نظامی ایران بازدید کنند، گفت: خیر، هنوز درخواستی مبنی بر بازدید رسمی از تأسیسات نظامی ایران نشده است. عراقچی افزود: یک فردی در امریکا این پیشنهاد را کرده بود که باید برویم آژانس بین المللی انرژی اتمی را مجبور کنیم تا برای بازدید از تأسیسات نظامی ایران دسترسی بدهند و ایران این دسترسی را ندهد و مثلاً دعوا به پا شود و در این صورت ایران را به نقض برجام متهم کنند. 
 
وی در پاسخ به این سؤال که اگر چنین درخواستی بشود چگونه عمل خواهید کرد گفت: هنوز که چنین تصمیمی را اعلام نکرده اند؛ این نگرانی خیلی ها بود که اگر ما پروتکل الحاقی را اجرا کنیم دسترسی آژانس به سایت های نظامی ما چه خواهد شد؛ الآن یک سال و نیم است که برجام در حال اجراست و هنوز آژانس از ما چنین درخواستی مبنی بر بازرسی و دسترسی به سایت های نظامی را نکرده و اگر هم بکند قاعده و مکانیزم های آن در برجام به روشنی دیده شده است.  عراقچی افزود: اینطور نیست که بگویند می خواهم بروم ببینم چه می شود، نخیر اصلاً اینطور نیست باید بر اساس برجام، دلایل و مدارک بیاورند که چرا آنجا کار غیرقانونی انجام می شود و بعد خیلی مراحل دیگر دارد تا اینکه به دسترسی نظامی برسند و ما نیز در این خصوص ملاحظات خودمان را داریم و اینطور نیست که دربرابر چنین اتفاقی به آسانی اجازه دهیم.  
 
وی گفت: اینکه این حرف ها را این روزها مطرح می کنند به دلیل آن است که نتوانسته اند نقطه ضعفی از پایبندی ایران بگیرند و شکست برجامی را که به دنبالش هستند، به گردن ایران بیندازند. عراقچی افزود: همانطور که می دانید وزیر امور خارجه امریکا باید هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به برجام را در کنگره اعلام کند و هر سه ماه یک بار نامه بنویسد که ایران آیا پایبند به برجام بوده یا نه؛ مثل ما که موظفیم هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش دهیم. 
 
وی گفت: زمان اوباما هم هر سه ماه یک بار این گزارش ارائه شد و زمان ترامپ این اتفاق افتاد و تیلرسون در سه ماهه اول گزارش داد که ایران به برجام پایبند بوده و در سه ماهه دوم هم در نهایت این موضوع را اعلام کرد اما ترامپ گفت برای بار سوم این کار را نخواهم کرد و اکنون یک تیمی را مأمور کرده که بنشینند عدم پایبندی ایران را کشف کنند و گزارش بدهند. عراقچی افزود: این نشان می دهد که موضع ما چقدر محکم نوشته شده است و تا حالا برجام را حفظ کرده ایم البته ترامپ می گوید اگر دست خود من بود این پایبندی ایران را تأیید نمی کردم، اوباما هم گفته بود اگر دست من بود یک پیچ و مهره از صنعت هسته ای ایران باقی نمی گذاشتم، پس معلوم می شود می توان طوری رفتار کرد که رؤسای جمهور امریکا همه چیز دستشان نباشد هم در حوزه علمی و هم در حوزه دیپلماسی.
 
وی گفت: آقای ترامپ که شعار انتخاباتی اش پاره کردن برجام بود می بینیم که شش ماه از انتخابش گذشته، می بینیم که برجام را پاره نکرده است البته دشمنی های امریکا با ما تمام نخواهد شد و البته ممکن است روزی به نقطه ای برسیم که قید همه چیز را بزنیم و از برجام خارج شویم. مقام معظم رهبری مدت ها قبل تکلیف را روشن کردند که اگر آنها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می زنیم و ما در حفظ منافع خودمان با کسی تعارف نداریم. وی گفت: اگر روزی برجام به نقطه ای برسد که امریکایی ها نخواهند اجرا کنند و آن را کنار بگذارند ما کاملاً آمادگی داریم و سناریوهای مربوط طراحی شده است و به آن سمت حرکت خواهیم کرد.
 
هیچ کس حق ندارد حرکت خصمانه امریکا را کوچک بشمارد
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نمی خواهیم قانون اخیر امریکا را کوچک بشماریم گفت: هیچ کس حق ندارد این حرکت خصمانه امریکا را کوچک بشمارد و فکر کند بی ارزش است و باید در حد خودمان با آن مقابله کنیم. عراقچی در ادامه با اشاره به تصویب طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه امریکا در کمیسیون امنیت  ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: طرحی که امروز به تصویب رسید دقیقاً در واکنش به قانونی است که در امریکا تصویب شد و به اصطلاح فراتر از قانون امریکایی هاست. 
 
وی گفت: در این طرح موارد تحریمی و حمایتی دیده شده و علاوه بر اینکه تحریم هایی علیه افراد ارتش امریکا در نظر گرفته شده، بسته های حمایتی نیز برای سپاه و همچنین تقویت بنیه دفاعی وزارت دفاع پیش بینی شده است. عراقچی افزود: مجلس در پیشنویس طرحی که امروز کلیاتش در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد به خصومتی که امریکایی ها با سپاه دارند پاسخ داده است و با در نظر گرفتن بودجه خوب، حمایت قاطعی برای تقویت بنیه دفاعی کشور در نظر گرفته است. 
 
وی گفت: همچنین متقابلاً افراد امریکایی را در فهرست تحریم قرار داده، یعنی دست رئیس جمهور و دست وزارت امور خارجه را باز گذاشته تا اشخاص و افراد حقوقی امریکا را در فهرستی قرار دهند و همچنین ارتش امریکا را مشمول تحریم کرده است و همه تحریم هایی که امریکا علیه گروه های تروریستی به کار می برد، علیه ارتش امریکا به کار خواهد برد.  ممکن است بگوییم در عرصه بین المللی دست امریکایی ها در برخی جاها بازتر است که با توجه به احاطه آنها بر شبکه های مالی و بانکی حرف درستی است؛ البته اینکه امریکایی ها افراد و اشخاص را مورد تحریم قرار می دهند جنبه نمادین هم دارد و ما نیز این کار را کرده ایم؛ مثلا وقتی امریکایی ها اسامی سردارانی همچون سردار سلیمانی و سردار جعفری را در فهرست تحریم ها قرار می دهند، این در حالی است که آنان اصلاً نمی خواهند به امریکا بروند و نه در امریکا، که احتمالاً اموالی در ایران هم ندارند که بخواهد مورد تحریم قرار گیرد. 
 
وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه کاملاً موافق طرح مجلس شورای اسلامی برای مقابله با رفتار مجرمانه امریکاست گفت: ویژگی جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی این بود که همه در مقابله با دشمنی ها و خصومت های امریکا یکصدا بودیم. نکته بارز جلسه ما با نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این بود که یکصدایی وجود داشت، زیرا ما عادت داریم در اینجا بحث های متفاوتی را شاهد باشیم اما امروز همه برای تصویب این طرح یکصدا بودند.  عراقچی افزود: معتقدیم برجام نقض شده است و مصادیق آن را هم آقای ظریف در نامه های متعدد به خانم موگرینی نوشته و در کمیسیون مشترک هم ثبت شده است.  وی با تأکید بر اینکه مواضع ما روشن است تصریح کرد: اینکه به این نقض چه واکنشی نشان دهیم، مشخص خواهد شد و همه در کنار هم پاسخ مناسب و عکس العمل قاطع به دشمنی های امریکا خواهیم داد.