به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۳۴۳۷۱

سوابق کاندیدای اصلی شهرداری تهران

می‌گل هشترودی - روزنامه بهار
28 تیر ماه بود که از بین 24 نفر انتخابی برای شهرداری تهران نام 7 نفر به عنوان کاندیدای اصلی انتخاب شد و در این بین محمد علی نجفی با 21 رای اولین نفری بود که در لیست 7 نفره قرار گرفت. در این گروه 7 نفره به جز محمدعلی نجفی «مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور» ، محمد شریعتمداری «معاونت اجرایی رئیس جمهور» و سید محمدعلی افشانی «استاندار فارس» ، از  بدنه دولت  و همچنین الهه کولایی «نماینده مجلس ششم» ، محسن مهرعلیزاده «رئیس اسبق سازمان‌تربیت بدنی» ، حسین مرعشی «رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی» و همینطور حبیب‌الله بیطرف «وزیر اسبق نیرو»  حضور داشتند.
پس از آن حواشی به وجود آمده و دومینوی استعفای کاندیداهای نهایی که بعد از گذشت مدتی اعضای شورای شهر اعلام کردند هیچ یک از کاندیدا استعفا نداده اند و همه این هفت نفر در لیست نهایی باقی خواهند ماند، نوبت رسید به طرح و برنامه ای که قرار بود توسط هر شخص ارائه شود. در این میان زمزمه هایی از قبول نکردن منسب شهرداری تهران توسط نجفی و حتی استعفای مرعشی نیز گاهی به گوش می‌رسید و بعد از مدتی تکذیبیه آن صادر می‌شد تا این‌که بالاخره روز گذشته  حسین مرعشی در گفت‌وگو با برخی خبر گزاری ها اعلام کرد: «آقای نجفی روز گذشته نامزدی این سمت را پذیرفتند و اکنون در حال تنظیم برنامه خود برای ارائه هستند. »
مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی پیش تر از این ها اعلام کرده بود که صحبت جدی برای شهردار شدن من برای تهران نشده، اما اگر پیشنهاد شود روی آن فکر می‌کنم. او گفته بود: البته بین اعضای شورای شهر وقتی صحبت از کاندیداها بوده نام بنده نیز مطرح شده، اما صحبت جدی نشده است.  
پیشینه محمد علی نجفی
این سیاستمدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه ایرانی، مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است. نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی و همچنین  عضو بازنشسته هیأت علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف به شمار می آید او همچنین رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. از سوابق او در عرصه سیاست می‌توان گفت وی از سال 1360 تا ۱۳۶۴ در دولت‌های دکتر باهنر، مهدوی کنی ونخست وزیر جنگ، همچنین  وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولت های نخست وزیر جنگ و هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. در دولت اول رئیس دولت اصلاحات  او  رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در ۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران درآمد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس جمهور از این سمت استعفا کرد. او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی مهدی کروبی  بودو نمایندگی مهدی کروبی در شورای نگهبان برای پیگیری مسائل مربوط به تقلب در انتخابات رابرعهده داشت.
نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. بیشتر نمایندگان مخالف وی، او را به حضور در جریان اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸ متهم نمودند. دو روز بعد حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب نمود. در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب نمود. نجفی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ پس از رای آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم شد و نود و پنج روز در این سمت بود.
حضور نجفی در شورای شهر
او در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجد جامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد. او در شورای شهر به دلیل حفظ احترام آیت الله حق‌شناس با تغییر نام میدان حق‌شناس تهران به ۹ دی مخالفت نمود. تعدادی از نمایندگان مجلس در جریان بررسی صلاحیت وی در مجلس نهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم، دلیل مخالفت خود را با وی، این اقدام نجفی در شورای شهر دانستند. محمد علی نجفی نیز در دفاعیه خود، دلیل مخالفتش را بیان کرد. نجفی به دنبال انتصاب به عنوان معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۲، استعفانامه‌اش از عضویت در شورای شهر تهران را به مسئول بخش حقوقی شورا تقدیم کرده و راهی ساختمان میراث فرهنگی شد.
 روز بعد، روزنامه بهار در شماره ۲۹ مرداد خود از نقش مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس خبر داد. در روز ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ نیز در حالی که استعفای نجفی در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت، با توجه به این که یک هفته بیشتر تا پایان عمر سومین دوره شورای شهر تهران باقی نمانده بود، و با وجود مخالفت‌های حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، رأی گیری برای تصویب استعفای نجفی انجام شد. از ۱۱ نفری که در جلسه شورا حضور داشتند فقط ۵ نفر به استعفا رأی دادند اما مهدی چمران اعلام کرد تعداد ۶ نفر بوده و استعفا پذیرفته می‌شود.
نامزدی وزارت آموزش و پرورش
بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم، وی محمدعلی نجفی را به عنوان وزیر پیشنهادی جهت تصدی پست وزیر آموزش و پرورش در این دولت، به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. وی وعده به تغییرات بنیادی در آموزش و پروش ایران را اعلام کرد. پس از معرفی نجفی به مجلس، چندین تشکل صنفی معلمان ایران از جمله: کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و... با ارسال نامه‌های متعدد به نمایندگان مجلس، خواستار رای اعتماد به نجفی از سوی نمایندگان مجلس شدند. او تنها با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای «۱۴۲ رای مثبت، ۱۳۳ رای منفی، ۹ رای ممتنع» موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.
اعلام نتیجه بررسی بورسیه‌های غیرقانونی
از جمله اقدامات مهم نجفی در زمان سرپرستی‌اش، اعلام نتیجه رسمی بررسی ۳۷۷۲ پرونده بورسیه اعطایی در دوران دولت دهم توسط وزارت علوم دولت یازدهم بود. در دوران سرپرستی نجفی، بررسی بورسیه‌های غیرقانونی دولت دهم انجام گردیده و بنابر گزارش وزارت علوم، ۸۴۰ نفر از بورسیه‌ها که در روند اخذ بورسیه، تخلفاتی صورت داده‌بودند، لغو بورسیه و موظف به بازگرداندن تمام هزینه‌های بورسیه خود گردید. همچنین طی این گزارش ۳۶ نفر از تحصیل محروم شدند.با همه این اوصاف و با پیشینه درخشان این سیاست مدار ایرانی امید بر این است که به بهشت راه پیدا کرده و بر مسند شهرداری تهران جا خوش کند و به این ترتیب تهران ویران شده از 12 سال مدیریت بی پایه را نجات دهد.