کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سکوت روحانی؛

سکوتی لازم و یا سکوتی خسارت بار؟

11 مرداد 1396 ساعت 9:18


محمد توکلی
 

سکوت و کم گویی؛ تاریخ پر است از سکوت هایی که گاه گذر زمان تحسین برانگیز بودن آن‌ها را به اثبات رسانده است و گاه با گذشت زمان خطا بودن آن مشخص شده است. سکوت این روزهای روحانی از کدام جنس است؟  اگر گفته‌های رسمی و کوتاه روحانی که جسته و گریخته در جلسات هیئت دولت و دیدار اخیر سران سه قوه بیان شده است را کنار بگذرایم شاهد آن هستیم که رییس جمهور سکوت را انتخاب کرده است. سکوتی که گذشت زمان نشان خواهد داد از کدام جنس است؛ سکوتی لازم و یا سکوتی خسارت بار؟ شاید بتوان مهمترین موضوعات عرصه سیاست در همین روزها که رئیس جمهور سکوت را به سخن‌ترجیح داده است را کسالت ایجاد شده برای محصورین و وضعیت چینش کابینه دوازدهم دانست. در هر دو مورد چشم‌های حامیان پرشور روحانی در روزهای انتخابات که بخشی از آن‌ها در این روزها در بیم و امیدند و شاید با اشتباهی هر چند کوچک دلسرد خواهند شد به سمت رییس جمهور منتخبشان است تا ببینند او چه می‌گوید و قرار است چه کند.

حامیان روحانی هر چه به انتظار می‌نشینند کمتر سخنی در این موضوعات از او می‌شنوند و تنها نزدیکان روحانی‌اند که ظاهرا نقش سخنگویی منتخب مردم را ایفا می‌کنند. یکی از گلایه روحانی از فشارها در موضوع چینش کابینه خبر می‌دهد و آن یکی به کنایه از قفل هایی می‌گوید که باید با پتک شکسته شود. سومی هم که کارویژه سخنگویی دولت را عهده دار است با همان لحن خنثی و آرام همیشگی معتقد است که همه چیز طبق برنامه در حال انجام است.

این که آیندگان درباره سکوت روحانی در این روزها چه خواهند گفت و نوشت چندان قابل پیش بینی نیست اما برای مایی که در امروزیم این سکوت معنای خوشایندی نمی‌دهد. از رییس جمهوری که «به همه وعده هایم پایبندم» ورد زبانش است انتظار می‌رفت و هنوز هم انتظار است که برای پرونده‌های پیچیده و خاص، اگر هم اقدامی از دستشان بر نمی‌آید و یا فضای مساعدی برای بیان اقداماتشان نیست حداقل در لفافه سخنی بگویند که دلگرم کننده باشد.

این انتظار حداقلی وجود داشت و هنوز هم دارد که با وجود آن که به درستی از کابینه فراجناحی می‌گویند به حامیان اصلاح‌طلب خود این اطمینان را بدهند که چینش کابینه در راستای اهداف اعلام شده در ایام انتخابات خواهد بود و هیچ عقب نشینی از مواضع اعلام شده در روزهای انتخابات قرار نیست انجام شود. سکوت روحانی در این روزهای حساس بیش و پیش از همه به ضرر خود اوست. شاید لازم باشد که تا دیر نشده این سکوت شکسته شود و به ابهامات و پرسش هایی که برای بخش هایی از جامعه که حسب اتفاق حامی روحانی و جریان میانه رو هم هستند به وجود آمده است با صراحت پاسخ داده شود.آقای رییس جمهور! با مردم سخن بگویید.


کد مطلب: 134453

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134453/سکوتی-لازم-یا-خسارت-بار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir