به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۲ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۱۳۴۵۳۷

پشت پرده لغو کنسرت «ناظری»ها

گروه هنري: مدیرعامل خانه موسیقی ایران با اشاره به لغو کنسرت ناظری‌ها در شهرستان قوچان، گفت: پشت پرده این موضوع پیگیری شده و ما می‌دانیم موضوع چیست؛ ناهماهنگی، بی‌تدبیری و تقابل‌های شخصی در این اتفاق دخالت داشته است و موضوع، سیستماتیک و عمیق نبوده است.
حمیدرضا نوربخش - مدیرعامل خانه موسیقی ایران - در گردهمایی جمعی از اهالی حوزه موسیقی در اعتراض به «لغو غیرقانونی کنسرت‌ها» که عصر امروز (چهارشنبه، ۱۱ مردادماه) در خانه موسیقی برگزار شد، اظهار کرد: امروز اعضای صنوف دیگر جامعه هنری نیز تمایل داشتند در این گردهمایی حضور داشته باشند. ما همه از یک خانواده هستیم و نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنیم.

او ادامه داد: این گردهمایی را به فال نیک می‌گیریم، برای سرآغاز وحدت و انسجام که حقوق یکدیگر و جامعه موسیقی را پیگیری کنیم. نوربخش با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: همه ما دوران خوبی را پشت سر گذاشتیم و با انسجام و وحدتی استثنایی، در تعیین سرنوشت کشور همراه و همدل شدیم که حاصل خوب و شیرینی داشت. متاسفانه عده‌ای می‌خواهند در مقاطعی، این شیرینی‌ها را به کام مردم و هنرمندان تلخ کنند.

وی همچنین گفت: ما شاهد رخ دادن اتفاق‌های ناگواری هستیم و همه می‌دانیم مشکل کجاست. در این‌که دولت همه تلاش خود را کرده تا کار هنر را تسهیل کند، شکی نیست. دولت یازدهم تلاش‌های بسیار خوبی در این زمینه کرد. کارهایی مانند توجه به صنوف، واگذاری امور به صنوف هنری و تسهیل روند فعالیت‌های هنری، از چشم جامعه فرهنگ و هنر دور نیست.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: در حجم گسترده کنسرت‌ها طبیعتا این اتفاق‌های اندک، ممکن است آن‌قدر چشمگیر نباشد؛ اما زمانی که به چند مورد می‌رسد، برای اهالی هنر مهم و غیرقابل تحمل می‌شود. ما می‌دانیم صدها کنسرت هر روز در گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود، اما برخی اتفاق‌ها انصافا سنگین است و باعث می‌شود ما احساس نگرانی کنیم و دور یکدیگر جمع شویم تا چاره‌اندیشی کنیم.

نوربخش یادآوری کرد: اسفندماه ۱۳۹۴ پس از لغو کنسرت علیرضا قربانی در شهرستان چناران خراسان رضوی به دستور دادستان، کمپینی توسط اهالی موسیقی تشکیل و نامه‌ای اعتراضی در این زمینه امضا شد. او در ادامه گفت: ما آن زمان با نهادهای ذی‌ربط مکاتبه و با معاون دادستان کل کشور نیز دیدار کردیم. او در آن دیدار از لغو کنسرت‌ها ابراز نارضایتی کرد و گفت که این کار به هیچ عنوان با سیاست‌های دادستانی و قوه قضاییه همسو نیست و تخلف محسوب می‌شود.

او با بیان این‌که سال گذشته انصافا برای موسیقی ناآرام نبود، اظهار کرد: اتفاق اخیر (لغو کنسرت شهرام ناظری همراه حافظ ناظری در قوچان) واقعا عجیب و غریب بود. البته این مسائل سیستماتیک نیست، اما زمانی که یک نفر، یک عمل و بی‌تدبیری شخصی انجام می‌دهد برای کل کشور هزینه درست می‌کند. نوربخش ادامه داد: دادستان درباره این‌که با یک بهانه واهی (نگرانی درباره جان مردم) و در دقیقه ۹۰، مخاطبان کنسرت را با سالن پلمب‌شده مواجه می‌کنند، باید پاسخگو باشد.

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین گفت: ما امروز به اینجا آمده‌ایم تا یک‌بار دیگر پشتیبانی خود را از دولت اعلام و مطالبات خود را در یک بیانیه مطرح کنیم. امیدوارم یک‌بار دیگر همدل شویم و در کنار دولت و وزارت ارشاد حضور داشته باشیم. او اظهار کرد: اگر کسی اشتباهی می‌کند، باید هزینه آن را بدهد. اگر خسارت معنوی جبران نمی‌شود، باید خسارت مادی آن را جبران کنند. گاهی یک موسسه کم‌توان مالی، تمام سرمایه خود را در چنین کاری می‌گذارد و زمانی که از این دست اتفاق‌ها می‌افتد، از هستی ساقط می‌شود.

او در پایان تاکید کرد: نهادهای ذی‌ربط در زمینه لغو کنسرت‌ها باید برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند. در ادامه این نشست، تقی ضرابی - آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس دانشگاه - گفت: در عصری که کشورهای دیگر تصویر هنرمندان خود را روی اسکناس چاپ می‌کنند، خیلی زشت است که بگویم به من جایی بدهید تا بعد از ۷۸ سال، کار خود را ارائه کنم. ما مانند آیینه‌ای در مقابل این زشتی‌ها هستیم و من با هر کسی، در هر مقامی مانند خودش رفتار می‌کنم.

او تاکید کرد: ما معمار افکار جامعه هستیم و به‌خاطر مادیات در این عرصه پا نگذاشته‌ایم. ضرابی ضمن خواندن بخش‌هایی از پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان، گفت: برخی مسوولان فرهنگی ناآگاه، خواسته یا ناخواسته شریک عوامل بیگانه‌ای هستند که در تهاجم فرهنگی به کشور ما نقش دارند. تا جایی که حتی مداحان و قاریان از خورده‌فرهنگ‌های موسیقایی بیگانه استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: بحران‌های اجتماعی و فردی معاصر، بیش از آن‌که ناشی از عقب‌ماندگی اقتصادی، سیاسی و نظامی باشد، ناشی از انحطاط فرهنگی و بی‌توجهی به خصلت‌های انسانی و مقدسات ملی و آیینی است. در این گردهمایی جمعی از اهالی موسیقی در اعتراض به «لغو غیرقانونی کنسرت‌ها» در خانه موسیقی گردهم آمدند و نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور امضا کردند.

فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۱۲ ۱۷:۴۲
واقعا مایه تاسف و تاثر وتامل و...است انشاا...کنسرت استاد ناظری و یا استاد شجریان در توس و نیشابور (354950)