به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۳۴۶۵۷

درمان پارکینسون با داروی دیابت نوع 2

گروه علمی: یافته های محققان نشان می دهد داروی 'اگزناتید' برای درمان دیابت نوع 2 مشکلات حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون را کاهش داده و پیشرفت این بیماری را نیز کند می کند.
درمان پارکینسون با داروی دیابت نوع 2
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی روزنامه انگلیسی گاردین، با آنکه داروهای فعلی تجویزی برای پارکینسون علایم آن را کاهش می دهد، اما موجب کندی یا توقف این بیماری نمی شود؛ دانشمندان می گویند داروی درمان دیابت نوع 2 معضلات حرکتی این بیماران را بهبود می بخشد. مزایای این دارو حتی زمانی که بیمار آن را 12 هفته مصرف نکرده باشد وجود دارد و نشان می دهد می تواند روند بیماری را کند کند. توماس فولتینی/Thomas Foltynie استاد عصب شناسی دردانشگاه لندن و یکی از محققان این مطالعه می گوید: هنوز نمی توانیم بگوییم همه بیماران مبتلا به پارکینسون باید از این دارو استفاده کنند، اما اگر این یافته ها را تجدید کنیم به ویژه در آزمایش های بالینی گسترده و در دوره ای طولانی تر رویکرد ما به درمان پارکینسون عوض می شود.

مطالعات جدید نشان می دهد رسانایی انسولین در مغز می تواند با اختلالات نورودژنراتیو (تباهی عصبی) همراه باشد؛ امیدها افزایش یافته که داروی دیابت می تواند برای توقف پارکینسون استفاد شود. مطالعات گذشته از جمله در کشت یاخته و حیوانات و مطالعه اخیر روی انسان ها توسط فولتینی و همکارانش این باور را تایید می کند.
با وجود این، آخرین مطالعه اولین مطالعه بالینی گسترده این دارو است که 60 بیمار مبتلا به پارکینسون را به صورت تصادفی با دو درمان تحت مداوا قرار داده است؛ این افراد یا اگزاناتید تزریقی یا شبه دارو دریافت کرده و تحت نظر بوده اند.در ابتدای این مطالعه و هر 12 هفته یکبار بیماران از جهت میزان شدت بیماری زیر نظر بودند و برای تعیین شدت بیماری توان حرکتی از جمله خشکی عضلات و توانایی بازیابی تعادل مد نظر بوده است. برآوردها در ابتدای مطالعه یکبار پیش از مصرف داروهای متداول توسط شرکت کنندگان و یکبار بعد از آن انجام شد.

تست های صبحگاهی 48 هفته بعد از مصرف داروی اگزناتید توسط شرکت کنندگان نشان دهنده بهبود یک درجه ای و بیماری و در کسانیکه شبه دارو مصرف کرده بودند وخامت سه درجه ای را نشان داد. وقتی بیماران 12 هفته بعد بررسی شدند گروه پزشکان دریافتند کسانی که با داروی اگزناتید درمان شده بودند بهبود 3.5 درجه ای را تجربه کرده اند.گروه پزشکان این مطالعه می گویند اگزناتید نه تنها علایم بیماری را کنترل می کند؛ بلکه می تواند روند پیشرفت آن را نیز کند کند با آنکه معتقدند هنوز تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود. فولتینی می گوید: این مطالعه بهبود 3.5 درجه ای بیماری را نشان می دهد اگر این تنها دستاورد مصرف دارو باشد تاحدی جزئی است؛ اما مزیت دیگری هم دارد. اگر وضعیت بیمارانی که شبه دارو مصرف کرده اند بعد از دو سال 6 درجه وخیم تر شده باشد و وضعیت مصرف کنندگان گروه اگزناتید تثبیت شده باشند؛ توانسته ایم روند پیشرفت بیماری را متوقف کنیم و این بسیار ارزشمند است. دیود دکستر معاون مسئول تحقیقات در بیمارستان پارکینسون انگلیس می گوید: این مطالعه تا حد زیادی امیدوارکننده است. مزایای جزئی که در مطالعه دیده شد نشان می دهد که میزان کمی از دارو به مغز رسیده است