به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۳۴۶۷۸
لطفا «تیک» بزنید

وعده‌های انتخاباتی و مطالبات ۲۴میلیونی

وعده‌های انتخاباتی و مطالبات ۲۴میلیونی
سجاد خداکرمی- روزنامه بهار: روز گذ شـته مراسم تحلیــف حجت‌الاسلام حسن روحانی  دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و او برای دومین بار رسما ریاستش را بر قوه مجریه به عنوان فرد دوم کشور آغاز کرد؛ آغاز دورانی که او به وعده‌هایش در انتخاب و مطالبات بیست و چهار میلیونی رای‌دهندگانش پاسخ دهد. در ادامه مروری می‌کنیم به اهم آنچه که وی در دوران رقابت‌های انتخاباتی و در راستای مطالبات مردمی در حوزه سیاسی اجتماعی وعده کرده بود؛ وعده‌هایی که سرآغاز حرکت درست در مسیر آنها می‌تواند در کابینه جدید نمایان شود.

روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با شعار کلیدی «آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت» پای در صحنه رقابت‌ها گذاشت، از یک سو با برخی وعده‌های عمل شده و همچنین برخی وعده‌های بر زمین مانده از دور قبلی ریاست جمهوری اش مواجه بود و از سوی دیگر در برابر خواست مطالبات مردمی نیز وعده‌های بسیاری در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و. . . داد و قول داد تا در چهار سال پیش‌رو تا آنجا که در توان دارد بدان‌ها عمل کند؛ وعده‌هایی که به گمان بسیاری بخش اقتصادی آن در اولویت است اما این بدان معنی نیست که وعده‌های سیاسی رئیس‌جمهور و مطالبات سیاسی رای دهندگانش به فراموشی سپرده شود، مطالباتی که در صدر آن آزادی محصورین پس از انتخابات 88 و باز شدن هرچه بیشتر فضای کشور برای فعالیت ثمر‌بخش سیاسی قرار دارد.

اهم وعده‌های روحانی در انتخابات اخیر را می‌توان به 4بند زیر تقسیم کرد:  
حصر: یکی از وعده‌های روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تلاش در راستای پایان دادن به حصر بود و در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری نیز او در برابر تکرار دوباره این خواست عمومی گفت: «بازوی من قدرت بعضی چیزها را ندارد، اما برای بعضی کارها رأی بالاتر از ۵۱ درصد کارساز خواهد بود.»
برجام و تعامل بین‌المللی: «ادامه استفاده از برجام و بهره بردن از نتایج مثبت آن در اقتصاد.» «ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل سازنده موثر باشیم و ادامه دهیم ما به رفع تحریم هسته‌ای قانع نیستم باید همه تحریم‌های دیگر برداشته شود، در دولت دوازدهم با اجماع ملی همکاری قوای دیگر و مشورت و رهنمود‌های رهبری راه شکستن تحریم را ادامه می‌دهیم.» «تعامل سازنده برای صادرات پایدار، تنش‌زدایی و تهدید‌زدایی، ایجاد شکاف در قدرت‌های بزرگ و جلوگیری از اجماع آنان علیه ایران، گرفتن ابتکار عمل از آمریکا و تقویت رابطه با اروپا.»
زنان، جوانان، اقوام و اقلیت ها: «نفی تبعیض جنسیتی و دادن فرصت برابر به زنان و مردان.» «احترام به اقوام ایرانی و تنوع مذهبی و دینی کشور، تأکید بر توسعه پایدار و اشتغال فراگیر ضد فقر در مناطق قومی کم‌برخوردار و بازتوزیع ثروت ملی.» «ما باید سن مدیریت را پایین بیاوریم و شرایط را برای حضور جوانان، زنان، اقوام و مذاهب فراهم کنیم»
احزاب و آزادی‌های مدنی: «تأمین امنیت دانشگاه، دخالت نکردن در زندگی خصوصی مردم، از بین بردن فضای امنیتی، اجرای منشور حقوق شهروندی و توسعه مشارکت سیاسی.» «احیای اخلاق با حقوق شهروندی، شفاف‌سازی و آزادسازی گردش اطلاعات امکان‌پذیر است و دولت یازدهم تا آخرین روز این مسأله را دنبال می‌کند و اگر در دولت آینده مسئولیت داشته باشیم همین مسیر ادامه می‌یابد.» «باید شفاف‌سازی شود، رسانه‌ها باید حرف بزنند و جلوی آنها را نگیریم. باید بگذاریم رسانه‌ها حرف بزنند»
کابینه، اولین ملاک راستی آزمایی
بی شک ظهور و بروز عمل به این وعده‌ها از کانال کابینه دوازدهم می‌گذرد که دیروز و برخلاف انتظارها روحانی لیست آن را به مجلس نداد و از فرصت خود برای این منظور استفاده کرد. بسیاری از مردم، فعالان و ناظران سیاسی مهم‌ترین نشانه عمل به وعده‌های رئیس جمهور و مطالبات مردم از ایشان را تشکیل کابینه‌ای معتقد به این وعده‌ها می‌دانند و کابینه را اولین ملاک راستی آزمایی وعده‌‌های روحانی ارزیابی می‌کنند؛ هرچند که برخی مخالفان و تندروهای اصولگرا نیز بر همین موضوع پای می‌فشارند و بر تبل عمل به وعده‌ها و پاسخ به مطالبات مردمی می‌کوبند اما اگر آنها فراموش کرده‌اند 24میلیون رای دهنده روحانی از خاطر نمی‌برند که مطالباتشان چه بوده و روحانی در پاسخ به آنها چه وعده هایی داده است.
از سوی دیگر متضرران از عمل به وعده‌ها از سوی رئیس جمهوری تکرار مطالبات واقعی مردم و خواست آنها در این مسیر را به سهم‌خواهی جناحی جلوه می‌دهند، در حالی که تغییر و تحول مبتنی بر خواست ملت و رای‌دهندگان، یک اصل بدیهی در نظام‌های مردم‌سالار است و درخواست آن از رئیس جمهور نیز نشان دهنده دموکراسی سالم در کشور است. در همین ارتباط در روزهای گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی فراخوانی تحت عنوان یادآوری« #کابینه 24 میلیونی به رئیس جمهور»، مطالبات و درخواست‌های خود را از حسن روحانی در چیدن کابینه دولت دوازدهم مطرح کردند. همان گونه که از# کابینه 24 میلیونی پیداست، بیشتر سمت و سوی مطالبات کاربران از رئیس جمهور، عمل به وعده‌های انتخاباتی و تشکیل کابینه همسو با رای اکثریت مردم است. در زیر برخی از این توئیت‌ها را می‌خوانید:
* کابینه ٢٤میلیونى یعنى عمل به وعده‌هاى انتخابات. این سهم خواهى نیست بلکه مطالبه گرى است.
* روحانی عزیز.تشکیل #کابینه۲۴میلیونی اجرای همان عهدیست که با صدای بلند در میان حامیانتان فریاد کردید.
* #کابینه۲۴میلیونی کابینه ایست که بر اساس مطالبات مردم شکل گرفته و متعهد به عمل به شعارهایی باشد که مردم بخاطر آن به @Rouhani_ir رای دادند.
* آقای روحانی ما رو شرمنده رای‌های خاکستری که بنفش کردیم نکنین #کابینه٢٤میلیونی
* امیدوارم آخرین سنگر در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بعدی، یعنی تحقق #کابینه 24میلیونی حفظ شود. روحانی نباید تسلیم فشار تندروها شود.
* #کابینه ۲۴ میلیونی آقای روحانی ما به شما رای دادیم که پیگیر مطالباتمون باشید فراموش نکنید!
* کابینه ۲۴ میلیونی خواست همه دوستان و همراهانی است که به اعتماد کردند و به #روحانی رای دادند. در ضمن #رفع_حصر فراموش نشود.
* ملت ایران و ۲۴ میلیونی که رای دادن و ۶ میلیونی که نتوانستند رای بدهند به امید دولتی بودند که همسو با ملت باشند. #کابینه ۲۴ میلیونی
* #کابینه 24میلیونی مطالبه ملت نجیب ایران که به تمام فریبکاری‌ها نه گفتند.
* کابینه ۲۴ میلیونی مطالبه بحق ملت ایران
* دکترروحانی خواهان مطالبات خود و وعدهای شما هستیم.
* آزادی، عدالت، آرامش و امنیت کشور، پویایی ونشاط، ایستادگی در مقابل نابرابری و بی قانونی نیازمند یک جزم با پشتوانه حداکثری است. #کابینه24میلیونی
تمام آنچه که از اهم وعده‌های رئیس جمهور و مطالبات مردمی برای عمل به آنها آمد نشان می‌دهد روحانی در سرآغاز مسیری نه چندان هموار قرار دارد که در صورت اتکا به رای‌دهندگان 24میلیونی اش می‌تواند با پشتوانه‌ای قوی به پیش رود و در صورت عدم تحقق این وعده‌ها و عدم پاسخگویی به خواست و مطالبات مردمی نه تنها راه را بر خود و دولتش تنگ خواهد کرد که سرخوردگی سهمگینی بر جریان اصلاحات و تغییر در کشور و حامیان مردمی آن روا خواهد داشت که ثمر نا میمون آن را باید در 1400به انتظار کشید.