کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توضیح بقایی درباره حضور در دادسرا

16 مرداد 1396 ساعت 9:47


گروه سياسي: پیرو اظهارات حمید بقایی پس از آزادی از زندان و شکایت دادستان تهران، وي ديروز در دادسرا حضور یافت و پس از بازپرسي با دادن كفالت آزاد شد و سپس درباره روند بازپرسي از خود توضیحاتی به سايت حامي احمدي‌نژاد (دولت بهار) ارائه داد که در ادامه می‌خوانید:

بابت اظهاراتی که بنده در رابطه با قوه قضاییه در چهارم مردادماه داشتم احضاریه ای غروب پنج شنبه پنجم مردادماه دریافتم کردم، امروز که رفتم بازپرس پرونده به لحاظ اخلاقی و قانونی رفتار بسیار خوب و شایسته ای داشتند. اما خب اولین سوالی که داشتیم این بود که شاکی ما کی هست؟ گفتند که دادستان تهران به عنوان مدعی العموم بابت اظهارات شما اعلام جرم کرده است.

اولین ایراد و اعتراض بنده هم این بود که هر محکمه ای متشکل از شاکی، متشاکی و قاضی است و چون صحبتهای بنده هم مستقیماً در مورد قوه قضاییه بوده است، آیا دادستان تهران خودش در این مورد می توانند هم نقش شاکی و هم نقش قاضی  را که می خواهد به پرونده رسیدگی کند، ایفا کنند؟ طبیعتا به لحاظ عقل، منطق ، شرع و ای بسا قانون این شدنی است چون وقتی خود شاکی نقش قاضی را بخواهد داشته باشد تصمیمات از قبل مشخص است.

مثلاً شخصی بخواهد به قوه قضائیه اعتراض کند و بعد دادستان بخواهد بگوید من در قالب مدعی العموم شخص را احضار می کنم و خودم هم رسیدگی می کنم خب این که نتیجه اش معلوم است که چیست؟ این دادستان دیگر مدعی العموم نیست مدعی خصوصی است، یعنی در رابطه با موضوع مربوط به خودش دارد پیگیری می کند، به هر حال این یک ایراد اساسی است و دادسرا صالح به رسیدگی نیست. یعنی نمی تواند وقتی شخصی به قوه قضائیه انتقاد یا اعتراض کرد و مساله ای داشت خود قوه قضائیه شاکی شود  پرونده تشکیل دهد آن هم با عجله یک روزه و خودش بخواهد رسیدگی کند و حکم بدهد. این اصلا منطقی است؟

ما خودمان این مشکل را با دادستان کل هم داریم، دادستان کل یک جایی رفته اند و برای مجموعه ای از دانشجویان صحبت کرده اند، به بنده گفته اند نفر دوم جریان انحراف، خب این توهین هست و بنده اگر بخواهم از آقای منتظری شکایت بکنم باید بروم به دادگاه و دادسرای ویژه روحانیتی شکایت کنم که خود ایشان رئیس دادگاهش هست، یعنی الان متشاکی و قاضی هم یک نفر می شود، خب اینجا تکلیف چیست؟ ما سکوت قانون را هم داشته باشیم باید به نفع مردم تصمیم گیری شود، ضمن اینکه طبق قانون اساسی اصلا همه حق صحبت و اعتراض دارند و این نیست که هر کس خواست حرفی بزند دادستان بگوید من مدعی العموم می آیم برایش اعلام جرمی می کنم که مثلا شما به من توهین کردی.

اما اصلی ترین اتهاماتی که وارد شد یکی این بود که بازپرس گفتند که بنده در اظهاراتم در مورد عملکرد قوه قضائیه گفته ام  یکی از متهمینی که در زندان دیده ام در مدت سیزده ماهی که در زندان بوده با خانواده اش در ارتباط نبوده است، در حالیکه ایشان هفته ای یکبار! با خانواده اش تماس تلفنی دارد، با اینکه من نام کسی را نبردم ولی با همین کدهایی که دادیم، رفتند و بنده خدا را پیدا کردند و در رسانه ها هم در مورد وضعیت او اطلاع رسانی نمودند و به عنوان نشر اکاذیب در رسانه ها هم مطرح کردند.

مورد بعدی این بود که گفته ام آقای اژه ای در تلویزیون علیه بنده دروغ گفتند، در جلسه امروز هم گفتم اطلاعاتی که  وزارت اطلاعات به آقای اژه ای دادند و اعلام کرده اند که درخواست کرده ام تا مرا را از بند عمومی به انفرادی ببرید نیز دروغ است و صحت ندارد. وقتی گزارش سراسر کذبی را فردی بخواهد در رسانه ملی بیان کند و هتک حرمت شود تکلیف چیست؟ آیا نباید فرد اعلام کند که مطلب گوینده کذب است؟ بازپرس می گفتند شما گفتی دروغ گو، خب چی باید می گفتیم؟ گفتند باید می گفتی مطلب خلاف واقع هست. این ادبیات عمومی مردم است حتی در قرآن و روایات لفظ دروغگو مطرح است.

وقتی دستگاهی ادعا دروغی می کند که بقایی نامه نوشته است در حالیکه من چنین نامه ای ننوشته ام بعد معاون اول و سخنگوی قوه که در جایگاه بسیار مهمی هست می آید در تلویزیون این را مطرح می کند تکلیف چیست؟ یا اینکه گفته می شود بقایی ٢ میلیون یورو از جائی دریافت کرده است و باعث تشویش اذهان عمومی شده و مطلقاً صحت ندارد، بنده هم در پاسخ گویی این حق را برای خود قائل هستم که بگویم این مطلب دروغ است، و گوینده اش دروغ گفته است، حالا شما می خواهی بگویی جمله "دروغ گفته است" توهین هست، کجای جمله دروغ گفته است توهین است؟ البته بنده قصد مصاحبه نداشتم اما چون از عصر، خبر حضورم در دادسرا رسانه ای شد و گمانه زنی هائی را در پی داشت لذا در این خصوص صحبت شد.


کد مطلب: 134726

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134726/توضیح-بقایی-درباره-حضور-دادسرا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir