به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۳۴۸۰۵

تشکیل کمیته حصر در فراکسیون امید

گروه سياسي: نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته حصر در فراکسیون امید خبر داد.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از جلسات حسن روحانی با سیدمحمد خاتمی و سایر چهره‌های اصلاح‌طلب برای رایزنی درباره کابینه دوازدهم خبر داد. به گزارش ایسنا، غلامرضا حیدری با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به تشریح عملکرد فراکسیون امید مجلس در بیش از یک سال گذشته، عملکرد اقتصادی دولت یازدهم و انتظارات از دولت دوازدهم و تشکیل کمیته حصر در فراکسیون امید پرداخت.
وی با اشاره به زمینه فعالیت سیاسی جریانات مختلف در ادوار متفاوت سیاسی، اظهار داشت: قبل از انقلاب فضای فعالیت‌های سیاسی فضای تخریبی بود و متاسفانه این شرایط در دوران پس از انقلاب هم ادامه پیدا کرد که خسارت‌های زیادی را برای کشور به دنبال دارد. من در آخرین نطقم در اردیبهشت سال ۷۱ در مجلس سوم گفتم که اگر تخریب چهره‌ها و شخصیت‌ها بدعت شود مثل شتری است که در خانه هر کسی می‌خوابد و اکنون به وضوح این را می‌بینیم.
عارف در زمان غربت اصلاح‌طلبان پرچم اصلاح‌طلبی را افراشته نگه داشته بود
این نماینده مجلس یادآور شد: بعد از این‌که اصلاح‌طلبان در برهه‌ای از فضای سیاسی حذف شده بودند انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ فرا رسید. شرایط طوری بود که مرحوم آقای هاشمی انصافا پایداری کرده بود، به سمت مردم آمد و از طرفی آقای خاتمی به مناسبت‌های مختلف نقطه نظراتش را می‌گفت و یک شورای مشورتی تشکیل شد که به جریان اصلاحات کمک کرد؛ البته انصافا آقای دکتر عارف هم در زمان غربت اصلاح‌طلبان پرچم اصلاح‌طلبی را در دانشگاه‌ها افراشته نگه داشته بود و مجموعه این‌ها باعث شد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ با محوریت آقای خاتمی به طور جدی به میدان بیایند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در آن زمان از سویی آقای هاشمی و از سوی دیگر یکسری اصولگرایان معتدل در این مجموعه گرد هم آمدند. بعد از ردصلاحیت آقای هاشمی انسجام اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بیشتر شد و این جمع‌بندی انجام شد که یک نفر از بین آقایان روحانی و عارف در صحنه انتخابات باقی بماند تا شانس رای‌آوری افزایش پیدا کند. با نظرسنجی‌های آن زمان قرار شد آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار برود و البته آقای خاتمی هم این را به جد از دکتر عارف خواست و جوانمردی ایشان بود که منافع عمومی را ترجیح داد و خوشبختانه آقای روحانی در دور اول انتخاب شد.
حیدری با بیان این‌که حسن روحانی از پایگاه اصولگرایان بوده است، گفت: آقای روحانی رویکرد واقع‌بینانه‌ای پیدا کرده بود و صحبت‌ها و جهت‌گیری‌هایش اصلاح‌طلبانه بود که به نظر ما یک نقطه قوت است. برداشت ما این بود که تحولی در آقای روحانی اتفاق افتاده که همین‌طور هم بود. در همین راستا ایشان تعامل مثبت با دنیا را به عنوان یکی از شعارهای خود برگزید و مساله هسته‌ای که منجر به برجام و رفع نسبی تحریم‌ها شد را پیش برد.
رویکرد اصلاح‌طلبانه روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تعمیم پیدا کرد
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به تاکید سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر حمایت از حسن روحانی برای دور دوم ریاست‌جمهوری وی، گفت: با توجه به بحث‌هایی که در مورد رد صلاحیت آقای روحانی پیش آمده بود قرار شد گزینه آلترناتیوی وجود داشته باشد که آن فرد آقای جهانگیری بود. باید اذعان کرد آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم رویکرد اصلاح‌طلبانه‌اش تعمیم پیدا کرد. در این دوره رقابت فشرده بود و رقیب با همه توان بسیج شده بود تا کاندیدای مورد نظرش رای بیاورد. در این شرایط رقیب از شگرد کاندیداهای قبلی استفاده می‌کرد و بر موضوع یارانه‌ها تاکید داشت اما آقای روحانی نه تنها افزایش یارانه را نفی کرد بلکه موضوع تعامل مثبت با دنیا را مطرح کرد.
وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم انتخاب مردم بین دو اندیشه و دو رویکرد بود، اظهار داشت: آنچه مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری دوازدهم در خصوص تعامل مثبت با دنیا مطرح کردند پیش از این جزو شعارهای اصلاح‌طلبان بود و آن‌هایی که این را چماقی بر سر اصلاح‌طلبان کرده بودند اگر واقعا به رهبری اعتقاد دارند باید پرچمدار این حرکت شوند. اتفاقا ما معتقدیم اصولگرایان باید بیشتر پشت سر آقای روحانی بیایند. درست است ایشان کاندیدای جریان اصلاح‌طلبی بوده اما باید افتخاری برای اصولگرایان باشد که پایگاه آقای روحانی اصولگرایان بوده و البته نتیجه عملکرد ایشان به نفع کشور خواهد بود.
رویکرد کابینه دوازدهم با رویکرد و وعده‌های رییس‌جمهور همخوانی داشته باشد
این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین درخواست از آقای روحانی پاسخگویی به مطالبات عمومی مردم و تحقق وعده‌هایی است که ایشان در انتخابات و در همه میتینگ‌ها مطرح کرد. یکی از ابزارهای تحقق این وعده‌ها کابینه دوازدهم، چینش استانداران، فرمانداران و سفرا و همچنین تحقق شعارهای اقتصادی دولت و تعامل مثبت با دنیا است.
حیدری با بیان این‌که رویکرد کابینه دوازدهم باید با رویکرد رییس‌جمهور و وعده‌هایی که به مردم داده شده همخوانی داشته باشد، گفت: متاسفانه درباره کابینه برخی برای آقای روحانی ایجاد هزینه می‌کنند و حاشیه درست می‌کنند. رویکرد این افراد تحقق شعارهای انتخاباتی نیست. نمایندگان مجلس در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت به سوگند خود برای پاسداری از حقوق مردم وفادار هستند و نحوه رای اعتماد آنها بر اساس ارزیابی‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به ارزیابی وزرای کابینه یازدهم در فراکسیون امید مجلس، اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌ها برخی وزرای فعلی در سطح قابل قبول بودند و برخی دیگر عملکرد قابل قبولی نداشتند که آقای روحانی به نسبت این موضوع را مورد توجه قرار داد. البته اینکه فکر کنیم آقای روحانی باید صددرصد همه آنهایی که مورد نظر ما هستند را معرفی کند و همه کسانی که مورد نظر ما نیست را در گزینه‌ها نیاورد قدری بلندپروازانه و غیرواقع‌بینانه است.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره لابی دولت با رییس مجلس درباره گزینه‌های پیشنهادی کابینه، گفت: به هر حال آقای لاریجانی رییس مجلس است و این‌که آقای روحانی با ایشان رایزنی داشته باشند امری غیرعادی نیست. نظرات فراکسیون امید مجلس هم به طور نسبی مورد توجه دولت قرار گرفته، فراکسیون ارتباط خود را با مجموعه دولت چه از طریق آقای روحانی و چه جهانگیری داشته و نظرات خود را منتقل کرده است.
مذاکرات روحانی با خاتمی درباره کابینه دوازدهم
حیدری همچنین یادآور شد: آقای روحانی درباره چینش کابینه دوازدهم با آقای خاتمی جلساتی داشته و ایشان و برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب را طرف مشورت خود برای انتخاب کابینه دوازدهم قرار داده است.
موضع مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی احتمالی
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم نیز گفت: در مورد وزارت ارتباطات شنیده‌هایی مطرح است که باید دید چقدر صحت دارد و ما امیدواریم این مواردی که درباره گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات گفته می‌شود صحت نداشته باشد.
حیدری همچنین با اشاره به برخی مخالت‌ها با رحمانی فضلی گفت: بیشتر مسائل آنها مربوط به استانداران و فرمانداران است که این انتقادها در جای خود قابل توجه است البته برخی انتقادات هم درباره خانم مینوخالقی به ایشان وارد بود که ایشان توضیحی داد و گفت که در حد خود تلاشش را کرده و مابقی از اختیارش خارج بوده است.
احتمال رای آوری بالای ظریف، زنگنه، قاضی‌زاده هاشمی و حجتی
وی با بیان اینکه ظریف، زنگنه، قاضی‌زاده هاشمی و حجتی امکان رای‌آوری بالایی در مجلس دارند،‌ گفت: ممکن است نسبت به عملکرد برخی وزرا مخالفت وجود داشته باشد اما در آخر رای موافق داده شود. به هر حال لازم است که انتقادها و ضعف‌ها گفته شود. این مخالفت با عناد و لجاجت فرق می‌کند.
این نماینده مجلس هم‌چنین با بیان اینکه انتقادهایی به عملکرد ربیعی در وزارت کار نیز وجود دارد، گفت: در فراکسیون امید نظرسنجی‌هایی درباره وزرای فعلی صورت گرفته که برخی ارزیابی خوبی داشتند و برخی دیگر در صورت معرفی مجدد امکان رای‌آوری کمتری خواهند داشت.
اصولگرایان به نقش تعیین‌کننده خاتمی در انتخابات اذعان دارند.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره نحوه حضور برخی افراد در لیست امید مجلس دهم، گفت: انتخابات با احزاب عجین است و احزاب وقتی به میدان رقابت می‌آیند هر حزبی درون خود غربالگری انجام می‌دهد و مردم با حزب شعار و برنامه‌های آن طرف هستند. در نهایت این احزاب هستند که باید به مردم پاسخگو باشند اما در کشور ما احزاب خیلی در انتخابات میدان‌دار نیستند. در دو دوره انتخابات گذشته آقای خاتمی بسیار نقش تعیین‌کننده‌ای داشت، هم در سازماندهی نیروها و هم پیام ایشان به جامعه‌ای که مورد اقبال قرار گرفت. خود بزرگان اصولگرا هم به نقش تعیین‌کننده آقای خاتمی اذعان داشتند.
نحوه حضور برخی افراد در لیست امید مجلس
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به حضور چهره‌های مختلف در لیست امید مجلس دهم، اظهار کرد: در این لیست آقای لاریجانی به عنوان فردی شاخص در بین اصولگرایان معتدل وجود داشت در حالی که ایشان ابتدا قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم را نداشت اما یکی از بزرگان اصولگرا ایشان را به توصیه حضور در انتخابات کرد. ایشان و برخی دیگر از اصولگرایان مجلس قبل انصافا در دوره گذشته در خصوص برجام پایمردی کردند و حاصلش این شد که در لیست امید گنجانده شدند. البته چند سال پیش حزبی به نام اعتدال و توسعه هم به راه افتاد که رییس‌جمهور را از حزب خود می‌دانستند و تلاش کردند لیست بدهند اما نهایتا لیست آنها با امید حداقل در تهران و برخی شهرهای بزرگ مشترک بود اما اینکه چقدر سبقه اصلاح‌طلبی داشتند جای تامل دارد.
عدد ۱۶۰ نفری که به عنوان لیست امید وارد مجلس شدند واقعی نبود
حیدری با اشاره به رقابت‌ها در زمینه انتخابات ریاست مجلس دهم در سال اول فعالیت مجلس نیز گفت: از طرفی آقای عارف کاندیدای ریاست و یکسری از احزاب اصلاح‌طلب پشتیبان ایشان بودند اما محاسبات‌شان درست در نیامد چرا که عدد حدود ۱۶۰ نفری که به عنوان لیست امید وارد مجلس شده بودند واقعی نبود و نوعی بی‌اخلاقی صورت گرفت. این افراد به عنوان لیست امید وارد مجلس شدند اما عملکردشان متفاوت بود و عملا با ولایی‌ها ائتلاف کردند و به خویشتن گذشته‌شان بازگشتند و بعدها هم فراکسیون مستقلین را تشکیل دادند. الان هم آنچه در مجلس آشکار است این است که باید دو فراکسیون از بین سه فراکسیون موجود در مجلس در یک موضوع هم‌رای باشند تا رای قابل توجهی به دست بیاورند چرا که عملا هیچ یک از فراکسیون‌ها اکثریت نیستند.
مجلس دهم به وضوح نشان داد رویکردهای اصلاح‌طلبانه دارد
وی درباره تفاوت مجلس دهم نسبت به مجلس نهم، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین تغییرات، آرامش کلی است که بر مجلس حاکم شده و این آرامش از تریبون علنی مجلس به جامعه منتقل می‌شود. رویکرد کلی مجلس دهم تعامل مثبت با دنیاست. همچنین مجلس دهم به وضوح نشان داد که رویکردهای اصلاح‌طلبانه دارد و مجموع مجلس معتدل‌تر شده، ادبیات گفتاری آن تغییر کرده و حتی کسانی که در لیست امید بودند و بعد فراکسیون مستقلین را تشکیل دادند در ایجاد چنین فضایی نقش مثبتی دارند.
انتظار داشتم عارف محور رفع حصر قرار گیرد
نماینده مردم تهران در مجلس درباره پیگیری‌های فراکسیون امید در خصوص موضوع حصر نیز اظهار داشت: فراکسیون امید پیگیری‌های غیررسانه‌ای در این زمینه داشته اما با توجه به انتقادات برخی اعضا نسبت به کندی روند کار قرار شد این فعالیت‌ها به شکل رسانه‌ای‌تر دنبال شود. من به شخصه از آقای دکتر عارف انتظارم این بود که برای پیگیری جدی مطالبه رفع حصر محور قرار بگیرد و گلایه‌ام را به ایشان هم منتقل کردم.
تشکیل کمیته‌ پیگیری مطالبه رفع حصر در فراکسیون امید
حیدری از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری مطالبه رفع حصر در فراکسیون امید خبر داد و گفت: همین صحبت‌ها منجر به این شد که کارگروه خاصی برای پیگیری مطالبه رفع حصر به دستور دکتر عارف و با محوریت ایشان تشکیل شود که امیدواریم اقدامات صورت گرفته در این کارگروه به نتیجه برسد؛ به ویژه اینکه محصورین در شرایط جسمانی خوبی قرار ندارند. من در صحن علنی هم مطرح کردم که اگر خدای ناکرده اتفاقی مشابه آنچه برای آیت‌الله هاشمی پیش آمد برای این افراد هم پیش بیاید در شان نظام نیست و به نظرم الان بزرگان اصولگرا باید بیش از اصلاح طلبان به دنبال این موضوع باشند.

وی همچنین گفت: اگر کمیته رفع حصر بتواند موضوع را به طور جدی از رییس مجلس، رییس قوه قضاییه و رییس‌جمهور پیگیری کند قطعا این موضوع نتیجه خواهد داد چرا که اگر روسای سه قوه چنین اراده‌ای داشته باشند موضوع حل می‌شود. البته من از آقای روحانی در این زمینه گلایه‌مندم و نمی‌دانم که ایشان هم این اراده را کرده یا خیر. برای من یک پارادوکس است که مردم چنین مطالبه‌ای از ایشان داشتند و ایشان هم چیزهایی گفتند اما در عمل از اینکه چه اقدامی در این زمینه انجام شده بی‌اطلاع هستیم. البته ما نمی‌گوییم که صرفا رییس‌جمهور در این زمینه تصمیم‌گیر است اما به هر حال ایشان رییس شورای عالی امنیت ملی است و موضوع رفع حصر از وعده‌های انتخاباتی ایشان در سال ۹۲ و ۹۶ بوده، ضمن اینکه رییس‌جمهور طبق قانون اساسی خواستار حقوق اساسی ملت است و باید مطالبه‌گر باشد و اکنون هم این موضوع به مطالبه اکثریت تبدیل شده است.
حیدری درباره بیانات رهبری در مراسم روز تنفیذ در خصوص ضرورت حضور همه سلایق در کنار هم در شرایط آرام، یادآور شد: بحث آزادی بیان، ممنوعیت تفتیش عقاید، آزادی نشریات و مطبوعات از اصول مسلم قانون اساسی ماست. حالا این‌که چه بلایی بر سر جمهوری اسلامی آمده که اینها به یک آرزو تبدیل شده موضوع دیگری است. ما معتقدیم باید بستر لازم برای ابراز عقیده و نظر فراهم باشد. این موضوع اکنون مطالبه عمومی است و وقتی رهبری هم در مراسم تنفیذ روی این مساله تاکید می‌کنند به این معنی است که باید تحمل و سعه صدر بیشتری برای طرح انتقادات، نقطه نظرات و دیدگاه‌های مختلف وجود داشته باشد. حتما ایشان با آگاهی از یکسری مسائل این موضوع را مطرح کرده‌اند. 
محور اصلی انتخابات ۹۲ رفع تحریم‌ها بود
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا در ارزیابی از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت گذشته جلوی تورم بالا و رشد تورم گرفته شد. محور اصلی انتخابات ۹۲ رفع تحریم‌ها بود و با رهنمودهای رهبری و حمایت‌های ایشان مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسید. در حال حاضر آمریکایی‌ها مدعی هستند که سرشان کلاه رفته و بدترین توافق انجام شده است به طوریکه رییس‌جمهور منتخب جدید آمریکا وعده پاره کردن برجام را می‌دهد. ما امیدواریم مخالفین داخلی برجام روی این موضوع تامل کنند و اینقدر چوب لای چرخ دولت نگذارند.
حیدری ادامه داد: در همین راستا پافشاری برخی روی ادامه درگیری‌ها سوء تفاهم ایجاد کرده بود، انگار تحریم به دکانی برای بقیه تبدیل شده بود به نحوی که از تریبون‌های عمومی تکنولوژی دور زدن تحریم را مطرح می‌کردند و از مهم‌ترین دستاوردهای آن تکنولوژی تحریم هم مساله بابک زنجانی بود که قطعا پشت آن مقامات دولتی بودند.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم برای حل مشکلات اقتصادی نقش بزرگی ایفا کرده، اظهار کرد: در عین حال ما در برخی زمینه‌ها همچنان مشکل داریم. هنوز رکود به معنای واقعی حل نشده اگرچه علامت‌های رونق اقتصادی دیده می شود اما این رونق تغییر پیدا نکرده است.
دولت برای افشای پشت صحنه مافیای قاچاق از دستگاه‌های اطلاعاتی کمک بخواهد
نماینده مردم تهران در مجلس وجود مافیای قاچاق کالا را ضربه بزرگی به تولید داخل و درآمدهای عمومی دولت دانست و گفت: به نظرم هنوز دولت آنگونه که باید پشت صحنه مافیای قاچاق را نتوانسته برملا کند و باید از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به جد کمک بگیرد. رییس‌جمهور باید به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی پشت صحنه مافیای قاچاق کالا را دنبال کند و برای رفع آن راهکار پیدا کند. در این زمینه همچنین باید از دستگاه‌های اطلاعاتی، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات کمک بگیرد چرا که این جزو وظایف سازمانی آنهاست و پیشنهاد من این است که آقای روحانی به جد از آنها کمک بخواهد. همچنین رییس‌جمهور می‌تواند از رهبری هم به عنوان هماهنگ‌کننده قوا در این زمینه کمک بگیرد.

حیدری خواستار پیگیری جدی دولت دوازدهم برای حل مشکل قاچاق شد و افزود: این موضوع به مباحث اقتصادی، تولید و اشتغال مرتبط است. به همان نسبت که قاچاق و واردات کالا بی‌حد و حصر شود تولید و اشتغال هم با مشکل مواجه خواهند شد. در حال حاضر شاهد این هستیم که کالاهای خارجی در بازارها انباشته شده البته اینکه ما نتوانسته‌ایم با تکنولوژی روز جلو برویم و جنس باکیفیت و قیمت خوب تولید کنیم جای خود را دارد اما وجود کالاهای خارجی در بازار فرصت اشتغال را از بین می‌برد.
برای گرفتن سهم از بازارهای جهانی به روابط سیاسی حسنه نیاز داریم
وی با بیان اینکه تمرکز تولید باید روی کالاهای دارای مزیت رقابتی باشد، گفت: موضوع خودکفایی اصطلاحی مربوط به بلوک شرق و تفکر بسته صد سال قبل است. آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که بر کالا و تولیداتی که در آن مزیت رقابتی داریم تمرکز کنیم و در حال حاضر برای گرفتن سهم از بازارهای جهانی صرفا کالای باکیفیت و قیمت مناسب کافی نیست بلکه روابط سیاسی حسنه هم وجود داشته باشد و خیلی از جهات دیگر هم بستگی به این موضوع دارد تا ما بتوانیم سهم مناسبی از بازارها داشته باشیم وگرنه نفت ارزنده‌ترین کالاهاست اما در مقطعی به دلیل نبود روابط حسنه و تحریم نفت را از ما نمی‌خریدند و اگر به انحای مختلف موفق به فروش آن می‌شدیم نمی‌توانستیم پول آن را به کشور بیاوریم بنابراین باید روی کالاهایی که در آن مزیت رقابتی داریم مانور بدهیم. البته در بعضی جاها غفلت کردیم، دوراندیشی نکردیم و اقدام به موقع انجام ندادیم. گفت‌وگو از الهه حمیدی‌کیا؛ خبرنگار پارلمانی ایسنا