به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۱۳۴۸۱۱

خبرنگاری عشق است

علی اکبر فرقانی - روزنامه بهار: یادآوری برخی روزها و اعیاد و چاپ مطالب در مطبوعات یا انعکاس آن در رسانه‌های دیداری باعث اطلاع‌رسانی بیشتر و  درج آن در تقویم‌ها کمک می‌کند  و مردم بیشتر در جریان امور کشور قرار می‌گیرند، همچنین با گرامیداشت روزهای به یادماندنی بر دانایی و آگاهی هموطنان افزوده می‌شود و نوجوانان و جوانانی که تازه به سن بلوغ فکری و سیاسی و اجتماعی و عقلانی رسیده‌اند، بیشتر در جریان مسائل، اتفاق‌ها و رخدادهای خوش‌یمن قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه وقتی تقویم را ورق می‌زنیم چشم‌‌های ما که به 17 مرداد می‌افتد، به یاد تلاش‌های روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی می‌افتیم که در استرس مدام و با حقوق ناچیز سرگرم آگاهی‌رسانی به جامعه‌اند و گاهی نیز مورد بی‌مهری مسئولان قرار می‌گیرند. خبرنگاری، شغل طاقت‌فرسا و بسیار سخت است که چند سال‌ پیش جزو شغل‌های زیان‌آور تشخیص داده شد  و خبرنگاران می‌توانند با 20 سال کار مستمر و پرداخت حق بیمه سرانه، بازنشست شوند.

خبرنگاری عشق است و به نگارش درآوردن رویدادها علاقه می‌خواهد و باید این حس در خون و رگ خبرنگاران جریان داشته باشد تا بتوانند از اعماق وجودشان مایه بگذارند و بنویسند. یادش گرامی سردبیر یکی از روزنامه‌ها که می‌گفت، زنده‌ام، چون می‌نویسم. اگر ننویسم مُرده متحرکی بیش نیستم! خبرنگاران، چشم و گوش و حس مردمند و آنچه را که مردم  از آن دورند، گرد می‌آورند و به آگاهی آنان می‌رسانند. گزارش کردن اخبار و رویدادها بازخور خوبی در جامعه دارد و خوانندگان در تماس با روزنامه‌ها درباره اخبار و یادداشت‌های چاپ شده، اظهار نظر می‌کنند. درج مشکلات و دردهای جامعه به وسیله خبرنگاران، مسئولان را به چالش می‌کشد که پاسخگو باشند؛ که باید به فال نیک گرفت.

مسئله گرانی کاغذ که باعث افزایش قیمت روزنامه‌ها شده است و مشکل تهیه برخی روزنامه‌های پُرطرفدار هم به بحث جداگانه‌ای نیاز دارد که این مشکل را باید مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اختصاص سهمیه کاغذ ارزانقیمت به مطبوعات، رفع کنند. نوشتن وظیفه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است و دانستن حق خوانندگان. مسئولان به‌ویژه روابط عمومی‌ها هم باید انتقادپذیر باشند و پاسخگو و دیدگاه خود را برای چاپ به مطبوعات بسپارند تا همکاری مسالمت‌آمیزی بین رسانه‌ها و مسئولان روابط عمومی به وجود آید. هفدهم مرداد روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران و گزارشگران گرامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.