کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نباید مصالح ملی تحت الشعاع کشمکشهای سیاسی قرار گیرد

اظهارات لاریجانی در جمع خبرنگاران

19 مرداد 1396 ساعت 12:25

گروه سیاسی: رئیس مجلس با تاکید برلزوم توجه رسانه‌ها به اولویت‌ها و منافع ملی کشور، گفت: نباید برخی مصالح و امنیت ملی کشور تحت الشعاع کشمکش‌های سیاسی قرار گیرد.


علی لاریجانی با اشاره به اینکه خبرنگاران همکاری موثری برای ارائه اطلاعات به مردم دارند، گفت: در خصوص ارائه اطلاعات نباید گاهی اوقات برخی مشکلات اوقات خبرنگاران را تلخ کند و فعالان این عرصه باید صبور باشند.رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تردیدی در جایگاه و تأثیرگذاری خبرنگاران در راستای تصمیم گیری‌ها در کشور وجود ندارد، افزود: قدر و منزلت کار خبر کمتر از بخش حکمرانی نیست و ضلع مهمی برای سامان دادن به امور تلقی می‌شود. وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در بخش‌های مختلف اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ اهمیت دارد، گفت: البته شاید مسائل اقتصادی برای برخی مهم باشد و برای برخی دیگر سایر حوزه ها اما باید عنوان کرد کشورهایی که جنس مردم سالاری دارند در خصوص ارتباط با مردم باید سامان داشته باشند.

رسانه ها باید به اولویت‌های کشور توجه کنند
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه رسانه‌های مکتوب و دیداری در حضور 73 درصدی مردم در انتخابات نقش و تأثیر جدی داشتند، ادامه داد: البته رسانه ها باید به اولویت‌های کشور توجه کنند زیرا برخی امور جذابیت‌های آنی دارد ولی معلوم نیست برای مردم خاصیتی به همراه داشته باشد؛ شاید گاهی اوقات تصویری را شکار کنیم  و سرگرمی برای مردم فراهم شود اما مسئولیت افراد مقابل چنین مسائلی چیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورمان در مسائل اقتصادی با چالش‌هایی رو به روست و این چالش‌ها به هم تنیده است، گفت: با توجه به اینکه کابینه جدید معرفی شده است اما قرار نیست این کابینه، انقلابی در مسائل اقتصادی ایجاد کند مگر اینکه همکاری در همه حوزه‌ها وجود داشته باشد از این رو باید اراده ملی ایجاد شود برای مثال اگر در شرایط فعلی عنوان می شود باید به تولید داخلی توجه کنیم و این موضوع بارها ازجانب مقام معظم رهبری و دولتمردان عنوان شده است، رسانه‌ها باید موانع تولید را برشمرند تا دولتمردان متوجه آنها شوند.
وی در ادامه تصریح کرد: رسانه‌ها باید کارآفرینی‌هایی را که با فناوری جدید ایجاد می‌شود و از جمله کارهای جذاب هستند به مردم معرفی کنند تا نشاط کاری در مردم به وجود آید و این امر هم اکنون ضرورت دارد.
رئیس قوه مقننه ضمن توصیه به رسانه‌ها مبنی بر اولویت بندی در توجه به موضوعات مخلتف گفت: در نگاه کلی به رسانه‌های کشور گاهی مسائل سیاسی یا داخلی بر موضوعات دیگر سایه می‌اندازد که این موضوع دور از مأموریت رسانه‌ها و در ذهن مردم خیلی جزئی است.
آقای لاریجانی با یادآوری سفر خود به کشور ژاپن و توجه مردم این کشور به تولیدات داخلی‌شان افزود: یکی از مسئولان کشور ژاپن گفت که ما به مردم یاد داده ایم اولین چیزی که از بازار خرید می‌کنند تولید ژاپنی باشد لذا رسانه‌ها باید توجه به تولید داخلی را در افکار عمومی جامعه نهادینه کنند و راهی جز این وجود ندارد زیرا اگر مسئولان چندین بار در این خصوص حرف بزنند باز هم نیاز به ایجاد همدلی با مردم است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا واردات کالای قاچاق از  25 میلیارد تومان به حدود 12 تا 13 میلیارد تومان کاهش یافته است، افزود: کالای قاچاق کمر تولید را می‌شکند و مردم باید بدانند که چنین کالاهایی را نباید بخرند و این مهم جز با همکاری رسانه‌ها و ایجاد اراده ملی محقق نخواهد شد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه هم اکنون مصرف انرژی در کشورمان نسبت به اروپا سه برابر است، گفت: چرا باید سرمایه‌گذاری کلانی انجام دهیم و انرژی با قیمت را به راحتی مصرف کنیم؟ از این رو چنین سبک زندگی نادرست است.

تحت‌الشعاع قرار گرفتن مصالح و منافع ملی به ضرر ملت است
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه با وجود مردمسالاری در کشور و فعالیت جناح‌ها و رسانه‌های مختلف دلیلی وجود ندارد کارهایی که جنبه ملی دارند در درگیری‌های جناحی شهید شوند، گفت: تحت‌الشعاع قرار گرفتن مصالح و منافع ملی به ضرر ملت است و موجب خسران می‌شود. وی با بیان اینکه در صحنه بین‌المللی اصرار مبنی بر این است که ایران کشوری منزوی است، افزود: کمتر از یک ماه دعوتنامه‌های مراسم تحلیف ریاست جمهوری به کشورهای مختلف ارسال شد و بر اساس آن حدود 105 هیئت عالی رتبه با 500 نفر اعضا در سطوح بالا در مراسمی که سطح داخلی داشت حضور پیدا کردند که این خود دارای پیام مهمی بود و پاسخ عملی به کسانی که اذعان می‌کردند ایران منزوی است.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری وجهه قدرت و نفوذ ایران را نشان داد
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حضور هیئت‌های مختلف در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اقدام مهمی بود و مکمل انتخابات تلقی می‌شد، افزود: حضور 73 درصدی مردم در انتخابات نشان‌دهنده تثبیت مردم سالاری در داخل کشور بود و حضور هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز وجهه قدرت و نفوذ ایران را نشان داد اما این در حالی است که چند ساعت بعد رسانه ملی برنامه میزگردی درخصوص تحلیل کابینه آینده دولت پخش کرد، در حالی که آیا این مراسم اهمیت دوچندانی برای پرداختن به آن نداشت؟
وی با اشاره به اینکه 27  هیئت خارجی از آسیا، 14 هیئت از شمال و شرق اروپا، 15 هیئت از غرب اروپا، 8 هیئت از امریکای لاتین، 37 کشور از امریکای شمالی و 33 کشور عربی و افریقایی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حضور داشتند، گفت: این حضور حرکتی باارزش بود و در این میان 10 هیئت از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز در مراسم مذکور حضور داشتند که به نوعی مانور بسیار جدی برای نشان دادن اینکه ایران در قلوب ملت‌ها و دولت‌ها بزرگ است، تلقی می‌شد. حال توجه به این موضوعات مهم بود یا یک عکس و سهل‌انگاری یک نماینده که رسانه‌ها باید به ابراز علاقه مندی دولت‌ها برای حضور در کشورمان می‌پرداختند؟
آقای لاریجانی ضمن تأکید بر اینکه طی سال‌های گذشته بارها مشاهده شده است که منافع ملی در کشمکش‌ها ذبح می‌شود، افزود: در پرداختن به مسائل گوناگون باید به منافع و امنیت ملی که دارای ارزش بسیار است توجه کرد و آنها را تحت الشعاع قرار نداد.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات مردم از مسائل قانونی کم است، افزود: رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب باید به افزایش سطح اطلاعات مردم از قانون توجه و اقدام کنند اگر مردم مسلط به قانون نشوند امور به درستی پیش نمی‌رود و فقط خودشان را به دردسر می اندازند از این رو در زمان تصویب قانون این مباحث برای مردم توصیف شود.
رئیس مجلس شورای در خصوص جایگاه رسانه‌ها در آینده خاطرنشان کرد: امیدوارم هر چه سریع تر رسانه‌ها به جایگاه حقوقی که در شأن آنهاست، دست یابند.


کد مطلب: 134921

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134921/اظهارات-لاریجانی-جمع-خبرنگاران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir