کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اسيد مورد نظر در دسترس است

21 مرداد 1396 ساعت 11:16


گروه حوادث_رسانه ها: روزنامه قانون نوشت: شب است و دختری جوان در کوچه منتهی به خانه‌اش در حرکت است. از پشت سر، صدای موتور سیکلت به گوش می رسد. دختر کیفش را به سینه می فشارد و خود را کنار می کشد اما موتور به موازات او قرار می گیرد. دو پسر جوان هستند و یکی از آن‌ها بلافاصله از دختر می خواهد که با زیبایی اش خداحافظی کند و ظرفی راکه در دست دارد، بالا می آورد.

 
دخترجوان می دود و جیغ می زند. راکبان موتورسیکلت او را تعقیب می کنند و تا مردمی که از صدای جیغ دختر به کوچه سرک کشیده اند، بفهمند چه خبر است، اسید را به صورت دختر می‌پاشند و گاز می‌دهند. جیغ و گریه دختر با هم توام شده و وحشت زده سر و صورتش را گرفته است اما خبری از سوزش نیست. آن سو تر صدای خنده دو جوان که روی موتورسیکلت در حال دور شدن هستند به گوش می رسد. یکی از آن‌ها از دور داد می زند: «آب بود خانم، آب بود». مردم ناسزا می‌گویند و دختر جوان گریه می کند و می لرزد.
 
این رخداد واقعی و تکان دهنده است. حکایت تلخ «امنیت»، گمشده زنان و دختران ایرانی است که کسی نوید پیدا شدنش را نمی دهد. پسرانی که با گرفتن امنیت زنی سرگرم می شوند، با گرفتن زیبایی اش نيز انتقام می گیرند. کافی است که خصومت شخصی و شرارت ذاتی داشته باشند، به اولین ابزار فروشی یا رنگ‌فروشی مراجعه می کنند و به جای آب، اسید به دست می گیرند... اسید، راحت تر و ارزان تر از آب در دسترس آن‌ها قرار دارد.
 
سهولت دسترسی به اسید، عامل تهدید
 
اسید، ابزار کار بسیاری از صنوف در تمام کشورهاست اما در ایران، بیش از هر چیز آن را به عنوان ابزار انتقام های کور می شناسند. بسیاری از مردم نه نام انواع اسید ها را می دانند و نه از کارایی آن خبر دارند؛ درحالي‌كه که همه می دانند این ماده شیمیایی سوزاننده و ویرانگر است. خانمی تعریف می‌کرد که همسرش درهای خانه را قفل و او را تهدید می‌کرده است كه بالاخره یک شب که در خواب هستی، روی صورتت اسید می ریزم.
 
سهولت دسترسی به اسید و البته عدم نظارت صحیح بر خرید و فروش و استفاده از آن، باعث شده که زنی شب ها از ترس اسید پاشی از سوی همسرش، خواب به چشم راه ندهد. کافی است سری به دو سه تا از ابزار فروشی‌های تهران بزنید و اسید بخواهید و قیمت بگیرید. کسی کاری ندارد که مصرف شما دقیقا چیست و به اصطلاح پا پی‌تان نمی شوند. 500 تومان که بدهید، يك کیلو اسید می خرید و یک کیلو اسید، برای سوزاندن چند زندگی کافی است؟
 
خطرناک ترین اسید، لیتری 10 هزار تومان
 
یکی از ابزار فروشان خیابان حسن آباد تهران در گفت‌و‌گو با «قانون» از «اسید سولفوریک» به عنوان یکی از قوی ترین اسیدهایی که این روزها به آسانی در دسترس است، نام می‌برد و می‌گوید که این اسید زیر 10 هزار تومان در هر لیتر به فروش می‌رسد و کاملا قابلیت سوزانندگی دارد. وي‌می گوید شایعه بوده که در اسید پاشی های اصفهان نیز از این نوع اسید استفاده شده است اما راست یا دروغ آن را نمی داند. این فروشنده در پاسخ به اینکه معمولا این اسید را برای چه مصارفی خریداری می کنند، می گوید که اسید سولفوریک را بیشتر طلافروش ها می خرند اما برای هر یک ماه کار آن‌ها، یک لیتر از این اسید کافی است.
 
می پرسم به مردم عادی هم می فروشی؟ می گوید که معمولا افراد برای کارشان دنبال این اسید هستند و مردم عادی نمی خرند. اما اسید برای خرید و فروش، احتیاج به مجوز ندارد؛ چراکه از این ماده شیمیایی در مشاغل و صنف‌های مختلف از جمله طلاکاری، پزشکی، صنایع نفت و آهن و پتروشیمی، انواع تعمیرها، انواع کارخانه‌ها، صنعت رنگ سازی و غیره استفاده می شود. به گفته وی، اسیدهای صنعتی چندان خطرناک نیست و چهار لیتر از آن، هفت تا هشت هزار تومان و یک لیتر آن سه هزار تومان است.
 
او معتقد است که اگر غرض ایجاد سوختگی باشد، حتی با اسید لوله بازکنی نيز می شود کسی را سوزاند ونه از ابزار فروشی یا جای دیگر که از سوپرمارکت هم می توان خریداری کرد. فقط درجه های سوختگی متفاوت است. مثلا اسید لوله باز کنی، سوختگی عمیق روی صورت و بدن ایجاد نمی کند اما اسید فئودریک یا اسید سولفوریک سوختگی های عمیق و جبران ناپذیر دارند. با این حال هر دو می توانند به پوست آسیب برسانند.
 
ابزار فروشان مسئولیت ندارند!
 
«فریدون غمام نو»رییس اتحادیه ابزارفروشان در گفت‌و گو با «قانون» می گوید که ما در ابزار فروشی‌ها اسید نداریم و اتحادیه مواد شیمیایی یا اتحادیه رنگ‌فروشان هستند که اسید را عرضه می کنند. وی در پاسخ به اینکه اسید در ابزار فروشی‌ها به قیمت آب و حتی کمتر عرضه می شود، تاکید می کند که ابزار فروشی ها نباید اسید داشته باشند و اگر هست، غیر قانونی است! اتحادیه رنگ و ابزار 25سال است که از یکدیگر جدا شده و مسئولیت عرضه اسید با ما نیست. واحد های ابزار که جواز رنگ نداشته باشند، قطعا مرتکب تخلف صنفی شده اند. وی البته در پاسخ به چگونگی نظارت‌ها بر عرضه غیر قانونی اسید در ابزار فروشی‌ها پاسخ روشنی نمی‌دهد و به ذکر اینکه نظارت زیر نظر اتحادیه وجود دارد و واحدهای متخلف با جریمه روبه‌رو می شوند، بسنده می کند. این در حالی است که اسید جزو لاینفک ابزارفروشی هاست و از هر که بپرسی برای خرید اسید کجا بروم، علاوه بر بازار، آدرس نزدیک‌ترین ابزارفروشی را نيز می دهد.
 
مجلس در خواب
 
اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید‌و‌فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. با اینکه بارها پیشنهاد داده شده که قانون ممنوعیت خرید‌و‌فروش آن در مجلس بررسی شود اما هنوز خبری از آن نیست. جرم اسیدپاشی و تصویب قانون این جرم به سال ۳۷ بازمی گردد و در آن دوره، فردی به صورت یکی از قضات اسیدپاشی کرد و قانونی در این زمینه مشخص شد. اما هیچ‌کس به وضع قانون در زمینه ممنوعیت خرید‌و‌فروش آن توجه نمی کند. «روح ا... بابایی صالح» دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با «قانون » می گوید: چنین لایحه ای تا به حال در مجلس بررسی نشده است.
 
بابایی در پاسخ به اینکه چرا کمیسیون اجتماعی، پیشنهاد وضع قانون ممنوعیت خرید و فروش اسید را در مجلس مطرح نکرده است، اظهار داشت: «شاید اصلا به فکر کسی نرسیده است!» وی در ادامه در پاسخ به اینکه مگر ممکن است با توجه به میزان اسید پاشی در کشور این موضوع به ذهن نمایندگان نرسیده باشد، می گوید: «نه! موارد خاصی نبوده است. چند مورد خاص بوده مثلا اسید پاشی در اصفهان که نباید آن را به همه جا تعمیم داد. برای یکی دو مورد نیاز نیست! در مورد چاقو، قانون هست اما براي اسید، نه». دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در نهایت توپ را به زمین کمیسيون قضایی پاس می دهد و باوردارد که اگر قرار به پیشنهاد است، باید از سوی کمیسیون قضایی مطرح شود، نه کمیسیون اجتماعی!
 
مسئولان بي مسئوليت!
 
رییس اتحادیه ابزارفروشان، مسئولیت نظارت بر عرضه اسید را یکی از مسئولیت‌های اتحادیه رنگ‌فروشان دانست. رییس اتحادیه رنگ فروشان اما تغيير كرده و رییس جدید را نمی توان به راحتی پیدا کرد. «انوري» رییس سابق اعلام می‌کند که شماره رییس فعلی را ندارد و به هیچ عنوان نیز حاضر به گفت‌و‌گو نیست. وی حتی به عنوان کسی که در این حیطه فعالیت کرده و صاحب نظر است، حاضر نشد که نظر کارشناسی خود را در خصوص دسترسی آسان به اسید و چگونگی نظارت‌ها ارائه دهد که جای تامل دارد. گویا صحبت کردن در این مورد، نه موردخوشایند مسئولان فعلی است، نه مسئولان سابق و اغلب سعی می کنند که آن را کم رنگ و بی اهمیت جلوه دهند. نمایندگان کميسیون اجتماعی یا حقوقی مجلس، کافی است که چند لحظه به تصویر قربانی اسیدپاشی اصفهان نگاه‌کنند، شاید اهمیت موضوع را دریابند.


کد مطلب: 134991

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134991/اسيد-مورد-نظر-دسترس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir